Bosbranden West Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Gebruikersavatar
BjornStorme
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 16 mar 2016, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Poperinge

Bosbranden West Canada

Bericht door BjornStorme »

Zag daarnet in het journaal dat er zware bosbranden zijn momenteel in West-Canada, er zijn vele mensen geevacueerd.
Ze hebben niet onmiddellijk verteld waar ze plaatsvinden maar ik zag op een vlag Kamloops staan.

Het is nu wel nog een 3-tal weken eer we daar zullen langskomen maar is er momenteel iemand in de streek daar of kunnen we dit ergens op een website volgen? Zou ook handig zijn voor tijdens de reis zelf om rekening mee te houden in de planning.

Thx! :thumbup:
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door Queste »

The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
BjornStorme
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 16 mar 2016, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Poperinge

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door BjornStorme »

Thx, hopelijk raakt het opgelost .... ligt pal op onze route :o namelijk Kamloops, Ashcroft en Cache Creek alsook langs Hwy 5 komende van Clearwater ... het mag gerust wat regenen, mijn gedacht. :?

Heb ook interactief kaartje gevonden via je link: http://openmaps.gov.bc.ca/kml/wildfire/map.html
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9253
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door markro »

BjornStorme schreef:Zag daarnet in het journaal dat er zware bosbranden zijn momenteel in West-Canada, er zijn vele mensen geevacueerd.
Ze hebben niet onmiddellijk verteld waar ze plaatsvinden maar ik zag op een vlag Kamloops staan.
Lees even mee in het topic met dit bericht van forumlid Kalaman, die nu in Canada rondreist, en in zijn onderschrift vind je de link naar zijn live-verslag: viewtopic.php?p=1111312#p1111312

EDIT: blog van kalaman: http://kalaman0032jul2017.blogspot.nl/
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
BjornStorme
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 16 mar 2016, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Poperinge

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door BjornStorme »

Thx, lijkt me geen lachertje ... hopelijk krijgt de brandweer dit vlug onder controle.

Op moeder natuur moeten ze alvast niet rekenen, geen spatje regen in de voorspellingen. :?
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9253
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door markro »

Hierbij nog een link naar de website van Drive BC (British Columbia) over de toestand van de wegen in die provincie: http://www.drivebc.ca/#listView&xtg=Events%20Badge

En een link naar een website met de status van de bosbranden in BC: http://www2.gov.bc.ca/gov/content/safet ... ire-status
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
BjornStorme
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 16 mar 2016, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Poperinge

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door BjornStorme »

Iemand momenteel in de regio van Clearwater / Kamloops. Ik zie net via twitter dat ze begonnen zijn aan een deel van Clearwater te evacueren ... we zijn er pas op 2 Augustus komende van Jasper maar ik begin me toch wat zorgen te maken of we er door zullen geraken en uberhaupt zullen kunnen overnachten in de Clearwater Lodge?

Wat zou een eventuele alternatieve route zijn om van Jasper in Whistler te geraken? Met een niet al te grote omweg? Zullen dan ook nog nieuwe slaapplaats moeten zoeken ...
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
Chantal27
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 apr 2014, 11:00
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door Chantal27 »

Hmmm Bjorn, ik begin mij ook toch wat zorgen te maken. Wij overnachten op 3 augustus ook 2 nachten bij Dutch Lake Resort, en vorige week dacht ik nog het is duurt nog lang het zal dan toch wel over zijn? Maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Erg vervelend deze onzekerheid, ook omdat het toch wel lastig is een alternatieve route te vinden.

Ben benieuwd of iemand een goede optie weet.

Groeten Chantal
Gebruikersavatar
BjornStorme
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 16 mar 2016, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Poperinge

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door BjornStorme »

Ik heb vandaag contact gehad met de mensen van Clearwater Lodge en voorlopig blijven ze open. Er is wel een evacuation notice maar voorlopig nog niet in uitvoering gebracht. Er zou veel rook zijn maar momenteel niet schadelijk en Hwy 5 is momenteel ook nog steeds open.

Ik volg het op de voet via twitter en zal nog even afwachten hoe het allemaal evolueert. Hopelijk in de positieve zin en krijgen ze het onder controle ....
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
Mariah
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door Mariah »

Dat is mooi op een rij dan, wij overnachten 4 augustus in Clearwater (Jasper Way Inn). Ik sta ook open voor alternatieve routers en overnachtingsplaatsen.
Gebruikersavatar
BjornStorme
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 16 mar 2016, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Poperinge

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door BjornStorme »

Momenteel is het enkel Hwy 5 tussen Kamloops en Cache Creek die een probleem is. Deze is volledig afgesloten ter hoogte van Cache Creek tot en met Clinton en richting Lillooet.

Omweg is momenteel vanuit Kamloops Hwy 97D > Hwy 97C > Hwy 8 > Hwy 12 naar Lillooet. Of in omgekeerde richting uiteraard.

Ik volg het op en plaats begin augustus hier wel nog een berichtje met een update. Of volg @drivebc op twitter.

Nu nog een lekkere Duvel :twisted: :D en dan een paar uurkes slapen en morgenochend richting Zaventem :thumbup:
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door jetusa »

Stay Safe en ondanks evt overlast toch maar genieten van de vakanrie!

Kleine opm. De highway tussen Kamloops en Cache Creek die afgesloten is, is highway 1 (niet 5).
Mariah
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door Mariah »

Bedankt.
Mooie en veilige reis gewenst!
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door AnnInBC »

Op dit moment ziet het er niet goed uit voor diegenen die door BC en Alberta aan het reizen zijn of in de komende dagen hier gaan reizen. Wij zijn net terug van een familie bezoek/road trip van Vancouver naar Alberta en Saskatchewan. Op zondag reden we van Calgary naar Revelstoke en hebben we geen rook gezien voor het eerste deel. We stopten even in Banff (het stadje) om onze benen te strekken, het was er niet smokey maar je kon de geur van de bosbranden wel ruiken. Ik geloof dat er net een brand ontstaan was in het het nabije Kootenay National Park in BC op de grens met Banff National Park in AB. We stopten ook nog bij het prachtige Emerald Lake in Yoho National Park in BC, daar was niets van bosbranden te merken. Eens als we zo'n half uurtje van Yoho NP waren richting Glacier NP in BC (Rogers Pass) was het heel heiig en kon je de rook van de branden zo ruiken. In Revelstoke konden we de bergen zelfs bijna niet zien zo heiig. Op weg naar huis van Revelstoke tot in Vancouver ook volledig in de rook tot we bijna thuis waren. Bij ons was in de buurt van Vancouver was het niet zo erg, maar er hing toch wat rook alhoewel het hier niet te ruiken was. Vandaag was het precies meer helder dan gisteren.

Hopelijk zijn de bosbranden vlug onder controle en krijgen we wat regen! Zulke branden gebeuren wel elk jaar, maar meestal zijn ze redelijk ver van de bewoonde wereld aan het branden. Vorig jaar hingen we in Vancouver ook een paar dagen in de rook door bosbranden zo'n 400km ten noorden van ons of soms komt die rook naar hier gewaait vanuit Washington State.
Gebruikersavatar
BjornStorme
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 16 mar 2016, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Poperinge

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door BjornStorme »

Hoi dag Ann,

Bedankt voor de info, we zijn alvast goed in Seattle geraakt, deze namiddag naar de San Jaun Islands, orcaspotting hopelijk.

Ze spreken van morgen na 32 dagen eindelijk eens wat regen, tzal wel niet veel zijn maar toch ... alle beetjes helpen.
Hopelijk klaart het wat op, anders zullen de foto’s ook rampzalig zijn, maar enfin dat zijn details ... veel erger voor al die mensen die daar wonen ....
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
Chantal27
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 apr 2014, 11:00
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door Chantal27 »

Volgens mij is Highway 1 in de buurt van Cache Creek wel weer open nu?
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door AnnInBC »

Fijn te horen dat jullie goed aangekomen zijn! Geniet van de reis! Bij ons in Vancouver en nabije omgeving is het ondertussen terug helder, ik kon Mount Baker weer goed zien vanuit onze tuin...deze berg is gelegen in Washington State en zo'n 200km van bij ons vandaan. Ik hoorde ook van een vriendin die in Vernon woont (midden van BC, niet al te ver van Kelowna) dat het daar ook alweer helder is. Ik geloof dat al de rook nu in de Canadese Rockies en Calgary hangt...dus hopelijk is dat ook weer verdwenen tegen dat je daar aankomt!

Ja, ze geven 70% kans op buien vanacht en morgen. Vrijdag weer mooi, dan in het weekend weer een beetje bewolkt en volgende week weer zon en rond de 25 graden.

Veel plezier!
Mariah
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door Mariah »

over 3 nachten zouden we 1 nacht in Clearwater in de Jasper Way Inn verblijven. We hebben gehoord, via Booking, dat de nacht geannuleerd, er zitten nu brandweermannen en andere hulpverleners in. En zij gaan voor. Via de vriendelijke dame van de receptie twee andere kamers kunnen boeken in Clearwater.
Mariah
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door Mariah »

Vanmiddag vertrokken uit Whistler en net aangekomen in Clearwater. Vlak voor Marble Canyon aangehouden door de politie en werd ons gezegd met knipperlichten te rijden en de hulpverleners in de gaten te houden.
We stoppen bij Marble Canyon voor een picknick. De eerste van ons zit net op de wc en we worden gemaand weg te gaan en door te rijden. Meteen achter ons wordt de weg, de 99 naar highway 97 (Cache Creek), afgesloten voor doorgaand verkeer. Onderweg zien we enorm veel dichte rook, blus helicopters, is er een sterke brandlucht en zien we brand op de bergen naast ons.
Tegen de tijd dat we bij kamloops zijn is er weer een blauwe lucht.
We zijn blij dat we veilig in Clearwater aangekomen zijn. En hopen dat de mensen in het gebied ook veilig zijn.
Gebruikersavatar
BjornStorme
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 16 mar 2016, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Poperinge

Re: Bosbranden West Canada

Bericht door BjornStorme »

Wij zijn ondertussen terug op de luchthaven van Seattle, vlucht heeft uur vertraging ...

Hebben een top reis achter de rug, weer heel wat bijgeleerd over het roadtrippen ;) tips die we meenemen naar de volgende ...

Hebben de laatste dagen wat last gehad van de rook , Kamloops was het ergste ... zagen geen 5 meter voor onze auto uit. Highway 97 was volledig afgesloten. De stank was ondraaglijk. Eenmaal in Whistler was het heel wat beter maar heel veel rook in de lucht nog. Rook zelfs tot in de kamer.

Heeft serieus wat effect gehad op onze reis, zeker qua fotografie. Heel vergezichten en bijna geen bergen in Canada door de rook.

Maar we hebben er het beste van gemaakt ... heel wat mooie dingen gezien en top ervaringen in Banff en Jasper ... als enige kajak op Lake Moraine bij zonsondergang doet wel iets met een mens ....

Fotoboek komt er aan binnen een paar weken ... zalnog wat werk hebben met selecteren en editeren. ;)
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer