Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis Storm0031: Rondreis deel Canada en noordwest Amerika
-
Storm0031
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Reis Storm0031: Rondreis deel Canada en noordwest Amerika
Beste forum-leden,
Vorig jaar hebben wij een prachtige rondreis gemaakt door zuidwest Amerika. Nu zijn we aan het oriënteren op een nieuw avontuur, maar dan noordelijker inclusief een deel van Canada. Ik heb een bepaalde route in gedachte maar ik verwacht dat dit niet zal passen in het aantal dagen. Om te voorkomen dat ik veel tijd ga steken in het uitstippelen van een route die mogelijk niet haalbaar is, wil ik op dit forum advies vragen over de route en alternatieven/betere opties.
We willen een reis maken van 21 dagen (eind augustus / begin september) waarbij het bezoeken van Yellowstone een must is.
In San Francisco zijn we vorig jaar gaan whale watchen. Dit was zo indrukwekkend dat we dit graag nog een keer willen doen (evt ook om orca's te zien); ik heb gelezen dat dit rondom Vancouver prima kan.
Daarnaast is het spotten van beren een must.
De reis is met name gericht op de natuur, maar het aandoen van een stad is voor de afwisseling wel prettig.
Zelf had ik globaal de volgende route bedacht:
AMS - Seattle
Seattle - Vancouver
Vancouver - Jasper NP
Jasper NP - Banff NP
Banff NP - Glacier NP
GLacier NP - Yellowstone (gecombineerd met Teton)
Yellowstone - Seattle
Seattle - AMS
Zoals gezegd lijkt het me misschien wat veel om in 21 dagen stoppen. Ik denk wel dat met het terugvliegen vanuit Salt Lake of Denver mogelijk wat tijd gewonnen kan worden alleen zal dit qua vliegticket duurder zijn.
Tevens vind ik het nog lastig te bepalen hoeveel tijd je in de verschillende NP's nodig hebt en welke nu echt de moeite waard zijn.
Meningen en tips van de route zijn dus van harte welkom!!
Vorig jaar hebben wij een prachtige rondreis gemaakt door zuidwest Amerika. Nu zijn we aan het oriënteren op een nieuw avontuur, maar dan noordelijker inclusief een deel van Canada. Ik heb een bepaalde route in gedachte maar ik verwacht dat dit niet zal passen in het aantal dagen. Om te voorkomen dat ik veel tijd ga steken in het uitstippelen van een route die mogelijk niet haalbaar is, wil ik op dit forum advies vragen over de route en alternatieven/betere opties.
We willen een reis maken van 21 dagen (eind augustus / begin september) waarbij het bezoeken van Yellowstone een must is.
In San Francisco zijn we vorig jaar gaan whale watchen. Dit was zo indrukwekkend dat we dit graag nog een keer willen doen (evt ook om orca's te zien); ik heb gelezen dat dit rondom Vancouver prima kan.
Daarnaast is het spotten van beren een must.
De reis is met name gericht op de natuur, maar het aandoen van een stad is voor de afwisseling wel prettig.
AMS - Seattle
Seattle - Vancouver
Vancouver - Jasper NP
Jasper NP - Banff NP
Banff NP - Glacier NP
GLacier NP - Yellowstone (gecombineerd met Teton)
Yellowstone - Seattle
Seattle - AMS
Zoals gezegd lijkt het me misschien wat veel om in 21 dagen stoppen. Ik denk wel dat met het terugvliegen vanuit Salt Lake of Denver mogelijk wat tijd gewonnen kan worden alleen zal dit qua vliegticket duurder zijn.
Tevens vind ik het nog lastig te bepalen hoeveel tijd je in de verschillende NP's nodig hebt en welke nu echt de moeite waard zijn.
Re: Reis Storm0031: Rondreis deel Canada en noordwest Amerika
Tip: Schrijf je route eens uit. Reken voor Yellowstone toch wel mininaal 3 volle dagen. en voor GT 1 volle dag. Ik verbleef 5 volle dagen Yellowstone en de dagen kreeg ik wel vol.
Kijk eens in ons 2016 verslag voor Yellowstone en Grand Teton. in 2015 ben ik in Seattle geweest. De rest van jouw geplande route heb ik nog niet gedaan.
Kijk eens in ons 2016 verslag voor Yellowstone en Grand Teton. in 2015 ben ik in Seattle geweest. De rest van jouw geplande route heb ik nog niet gedaan.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat weet je pas echt als je het eens per dag uitschrijft. Ik zou daar eens mee beginnen. Dan kun je ook makkelijker zien wat je kunt schrappen.Storm0031 schreef:maar ik verwacht dat dit niet zal passen in het aantal dagen
Voor voorbeelden van routes kun je dit forum en het interregionaal-forum (zeker voor Canada) en reisverslagen doorspitten.
Ik weet niet of de prijs van een one way ticket veel duurder is, maar je zult wel drop off kosten hebben voor de autohuur. Maar als Yellowstone je hoofddoel is, vind ik een retour Seattle niet echt voor de hand liggend.
Voor Yellowstone en Grand Teton kun je eens ons 2015-verslag bekijken.
Marianne
-
Storm0031
- Amerika-ontdekker
Ik zal de verslagen eens doornemen en kijken of dit me op weg kan helpen met het uitschrijven van een route.
Heb ook eens de drop off kosten van de autohuur gecheckt, is aan de (zeer) hoge kant waar je veel andere leuke dingen mee kan doen. Dus voorkeur zal zijn om wel een 'rondje' te doen. Misshcien dat SLC of Denver dan beter passen in een route rond Yellowstone, maar dan zal het Canada-gedeelte niet mogelijk zijn.
Ik ga me er eens in verdiepen en zal dan een route posten.
Heb ook eens de drop off kosten van de autohuur gecheckt, is aan de (zeer) hoge kant waar je veel andere leuke dingen mee kan doen. Dus voorkeur zal zijn om wel een 'rondje' te doen. Misshcien dat SLC of Denver dan beter passen in een route rond Yellowstone, maar dan zal het Canada-gedeelte niet mogelijk zijn.
Ik ga me er eens in verdiepen en zal dan een route posten.
-
Storm0031
- Amerika-ontdekker
Advies route Canada & NW USA
We zijn geen echte hikers (geen routes van + 10km), maar vinden het wel leuk wat routes te lopen en dieper in de NPs te komen.
We willen een reis maken van 21 dagen (eind augustus / begin september) waarbij het bezoeken van Yellowstone hoog op het lijstje staat.
AMS - Seattle
Seattle - Vancouver
Vancouver - Jasper NP
Jasper NP - Banff NP
Banff NP - Yellowstone (gecombineerd met Teton)
Yellowstone - Seattle
Seattle - AMS
Zoals gezegd lijkt het me misschien wat veel om in 21 dagen stoppen.
Hieronder een eerste opzet. Dag Van Naar
1 Amsterdam --> Seattle
2 Seattle
3 Seattle -->Vancouver
4 Vancouver
5 Vancouver --> Whistler
6 Whistler
7 Whistler --> Clearwater
8 Clearwater --> Jasper NP
9 Jasper NP
10 Jasper NP --> Banff NP
11 Banff NP
12 Banff NP
13 Banff NP -->Great falls
14 Great falls --> Yellowstone NP
15 Yellowstone NP
16 Yellowstone NP
17 Yellowstone NP --> Grand Teton NP
18 Grand Teton NP
19 Grand Teton NP --> Boise
20 Boise -->Seattle
21 Seattle Amsterdam
Hierbij nog niet gekeken wat er in de tussenliggende plaatsen te doen is. Maar obv google maps zie ik dat er tussen verschillende plaatsen al grote reistijden zijn, met name de laatste dagen. Tevens vraag ik me af of Glacier NP hier nog inpast, bijv. voor Banff wat in te korten.
De vraag is o.a. of deze combi van NP's goed te doen is of dat we de route beter kon beperken tot een rondje met name in Canada (dus zonder Yellowstone) of beter een route door USA (dus zonder Jasper en Banff) zodat we Yellowstone kunnen bezoeken.
Note mod: Reistopics samengevoegd. Het is niet nodig om een nieuw reistopic te openen.
We zijn geen echte hikers (geen routes van + 10km), maar vinden het wel leuk wat routes te lopen en dieper in de NPs te komen.
We willen een reis maken van 21 dagen (eind augustus / begin september) waarbij het bezoeken van Yellowstone hoog op het lijstje staat.
AMS - Seattle
Seattle - Vancouver
Vancouver - Jasper NP
Jasper NP - Banff NP
Banff NP - Yellowstone (gecombineerd met Teton)
Yellowstone - Seattle
Seattle - AMS
Zoals gezegd lijkt het me misschien wat veel om in 21 dagen stoppen.
Hieronder een eerste opzet. Dag Van Naar
1 Amsterdam --> Seattle
2 Seattle
3 Seattle -->Vancouver
4 Vancouver
5 Vancouver --> Whistler
6 Whistler
7 Whistler --> Clearwater
8 Clearwater --> Jasper NP
9 Jasper NP
10 Jasper NP --> Banff NP
11 Banff NP
12 Banff NP
13 Banff NP -->Great falls
14 Great falls --> Yellowstone NP
15 Yellowstone NP
16 Yellowstone NP
17 Yellowstone NP --> Grand Teton NP
18 Grand Teton NP
19 Grand Teton NP --> Boise
20 Boise -->Seattle
21 Seattle Amsterdam
Hierbij nog niet gekeken wat er in de tussenliggende plaatsen te doen is. Maar obv google maps zie ik dat er tussen verschillende plaatsen al grote reistijden zijn, met name de laatste dagen. Tevens vraag ik me af of Glacier NP hier nog inpast, bijv. voor Banff wat in te korten.
De vraag is o.a. of deze combi van NP's goed te doen is of dat we de route beter kon beperken tot een rondje met name in Canada (dus zonder Yellowstone) of beter een route door USA (dus zonder Jasper en Banff) zodat we Yellowstone kunnen bezoeken.
Note mod: Reistopics samengevoegd. Het is niet nodig om een nieuw reistopic te openen.
- niekie73
- Amerikafan
- Contacteer:
ik zeg het nooit snel en stop zelf ook altijd teveel in 1 reis maar dit is allemaal een beetje teveel van het goede,
Je slaat zoveel moois over, Glacier, Waterton, Mount Rainier, Olympic etc...
Ik weet niet hoeveel het in prijs zal schelen maar is Vancouver - Calgary geen optie?
Je slaat zoveel moois over, Glacier, Waterton, Mount Rainier, Olympic etc...
Ik weet niet hoeveel het in prijs zal schelen maar is Vancouver - Calgary geen optie?
Reisverslag SouthWest 2016
Reisverslag NW.USA-Canada 2013
Reisverslag West Canada 2012
Reisverslag Noorwegen 2010
Reisverslag NW.USA-Canada 2013
Reisverslag West Canada 2012
Reisverslag Noorwegen 2010
-
Storm0031
- Amerika-ontdekker
Ja dat idee had ik zelf ook al gekregen
Het zal een keuze moeten worden tussen een reis meer gericht op het Canada deel of een reis rondom Yellowstone en Glacier. Lastige keuze..
Beide lijken me super alleen lees ik over Canada wel terug dat het vaak veel van hetzelfde is en Yellowstone etc wat gevarieerder is. Iemand ervaring met beide delen die er iets meer over kan vertellen?
Het zal een keuze moeten worden tussen een reis meer gericht op het Canada deel of een reis rondom Yellowstone en Glacier. Lastige keuze..
Beide lijken me super alleen lees ik over Canada wel terug dat het vaak veel van hetzelfde is en Yellowstone etc wat gevarieerder is. Iemand ervaring met beide delen die er iets meer over kan vertellen?
De route die je zo even uitgeschreven hebt is wel een enorme rit langs de hightlights. In reisgidsen van touroperators lees je in de beschrijving dan "u kunt vandaag dit of dat doen", dat 'of' moet je dan ook letterlijk nemen, voor 'en' is echt geen tijd, terwijl er heel veel 'en' 'en 'en' is.
Tsja is Canada veel van hetzelfde? Wat mij betreft niet, maar kan me voorstellen dat mensen zeggen: bos, water(vallen) en bergen. Maar als je tijd hebt voor Vancouver, Vancouver Island, Okanagan, Rockies mountains, Calgary kan je m.i. een mooie afwisselende route maken.
Met 3 weken zou ik zelfs in dat geval denken aan een one-way Calgary-Vancouver of andersom.
Yellowstone afwisselender? Tsja, het is zo groot dat het bijna 4 National Parks in 1 zijn. Yellowstone Canyon en de Lamar valley geven wat afwisseling maar verder zijn het toch wel heel veel geisers. Ook hiervoor geldt dat je wel de tijd moet hebben, 3 volle dagen minstens, liefst 4 en 2 dagen voor Grand Teton. Het ligt in zo'n uithoek dat je er niet snel weer komt en dan is het zonde om er snel doorheen te gaan.
Een retour SLC en danken je ook Glacier en Waterton in je route opnemen, evt. nog de Canadese Rockies.
Of een one-way SLC - Seattle v.v., maar dan zou ik ervoor kiezen om Glacier en Waterton en de Rockies te laten vervallen. je kunt dan wel de kust erbij betrekken of via Mnt St Helens of Mnt Rainier richting kust rijden.
Er is zoveel te zien.........en keuzes maken is helaas niet makkelijk......
Tsja is Canada veel van hetzelfde? Wat mij betreft niet, maar kan me voorstellen dat mensen zeggen: bos, water(vallen) en bergen. Maar als je tijd hebt voor Vancouver, Vancouver Island, Okanagan, Rockies mountains, Calgary kan je m.i. een mooie afwisselende route maken.
Met 3 weken zou ik zelfs in dat geval denken aan een one-way Calgary-Vancouver of andersom.
Yellowstone afwisselender? Tsja, het is zo groot dat het bijna 4 National Parks in 1 zijn. Yellowstone Canyon en de Lamar valley geven wat afwisseling maar verder zijn het toch wel heel veel geisers. Ook hiervoor geldt dat je wel de tijd moet hebben, 3 volle dagen minstens, liefst 4 en 2 dagen voor Grand Teton. Het ligt in zo'n uithoek dat je er niet snel weer komt en dan is het zonde om er snel doorheen te gaan.
Een retour SLC en danken je ook Glacier en Waterton in je route opnemen, evt. nog de Canadese Rockies.
Of een one-way SLC - Seattle v.v., maar dan zou ik ervoor kiezen om Glacier en Waterton en de Rockies te laten vervallen. je kunt dan wel de kust erbij betrekken of via Mnt St Helens of Mnt Rainier richting kust rijden.
Er is zoveel te zien.........en keuzes maken is helaas niet makkelijk......
-
opvakantie
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 10
In september hebben we ongeveer dezelfde route gereden, daarvoor hadden we wel 28 volle dagen (zonder het vliegen) en daarin hebben we Vancouver Island met Victoria en Tofino ook nog meegenomen.
Afhankelijk van wat je allemaal wil zien, of je day hikes wil doen of misschien gewoon kort op plekken wil kijken moet je misschien wat keuzes maken. Waterton is bijvoorbeeld ook leuk maar is een klein park vergeleken met Jasper of Banff.
We waren al eerder in Yellowstone en zijn er deze keer 3 volle dagen geweest waarbij we in West Yellowstone in een hotel geslapen hebben.
Vanuit West Yellowstone zijn we direct naar Pendleton gereden, dat is 9u rijden en is met elkaar afwisselen goed te doen.
Afhankelijk van wat je allemaal wil zien, of je day hikes wil doen of misschien gewoon kort op plekken wil kijken moet je misschien wat keuzes maken. Waterton is bijvoorbeeld ook leuk maar is een klein park vergeleken met Jasper of Banff.
We waren al eerder in Yellowstone en zijn er deze keer 3 volle dagen geweest waarbij we in West Yellowstone in een hotel geslapen hebben.
Vanuit West Yellowstone zijn we direct naar Pendleton gereden, dat is 9u rijden en is met elkaar afwisselen goed te doen.
Wij hebben in september 2014 ongeveer deze route gedaan met een camper in drie weken. In Vancouver vertrokken en geeindigd en ook Waterton, Glacier, Mt St Helen en Olympic aangedaan.
Zijn in Canada via Kamloops naar Jasper gereden.
Het enige verschil is dat wij al een aantal keren in Canada geweest waren en maar heel even weer wilden proeven van het MT Robson - Jasper - Banff - Waterton gedeelte. Het was prachtig weer en besloten die route richting Glacier te volgen. Ons eigenlijke doel was Glacier NP en Yellowstone. Hadden niets gereserveerd met het idee we zien wel wat we verder nog doen. Vanwege familiebezoek zijn we in Vancouver gestart.
M.a.w 21 dagen is, mijn idee, te kort voor deze route. Het zijn heel veel km's
Zijn in Canada via Kamloops naar Jasper gereden.
Het enige verschil is dat wij al een aantal keren in Canada geweest waren en maar heel even weer wilden proeven van het MT Robson - Jasper - Banff - Waterton gedeelte. Het was prachtig weer en besloten die route richting Glacier te volgen. Ons eigenlijke doel was Glacier NP en Yellowstone. Hadden niets gereserveerd met het idee we zien wel wat we verder nog doen. Vanwege familiebezoek zijn we in Vancouver gestart.
M.a.w 21 dagen is, mijn idee, te kort voor deze route. Het zijn heel veel km's
-
Storm0031
- Amerika-ontdekker
Iedereen al bedankt voor de inzichten. Lijkt me vrij duidelijk dat de route te ambitieus is voor de tijd die we hebben. Ik wil ook met enige rust van de parken kunnen genieten dus deze route laten we varen.
De route hebben we nu opgesplitst en hebben dus 2 opties:
1. Rondje Canada (dus vanuit Seattle of Vancouver een rondje maken met Whistler, Jasper, Banff en mogelijk nog een ander NP in de buurt van Seattle/Vancouver.
2. Rondje rondom Yellowstone (bijvoorbeeld vanuit Denver). Hier lees ik ook mooie reisverslagen over.
Lastige keuze dus..
De route hebben we nu opgesplitst en hebben dus 2 opties:
1. Rondje Canada (dus vanuit Seattle of Vancouver een rondje maken met Whistler, Jasper, Banff en mogelijk nog een ander NP in de buurt van Seattle/Vancouver.
2. Rondje rondom Yellowstone (bijvoorbeeld vanuit Denver). Hier lees ik ook mooie reisverslagen over.
Lastige keuze dus..
- BjornStorme
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Wij gaan volgend jaar ook een tour Seattle <-> Seattle doen met het Westen van Canada erbij. Hier kan ik je voorlopig nog niet veel mee helpen.
Maar we hebben dit jaar een rondtrip Denver <-> Denver gedaan en daar kan ik je hiervoor ons roadbook even doorgeven. We hebben 90% van dit roadbook kunnen doen en was een fantastische reis. Hier en daar een beetje moeten bijsturen maar echt niet veel.
Link naar het roadbook: https://1drv.ms/b/s!AmWAduq6akHViUMboiChng21ZS57
Link naar het mapbook: https://1drv.ms/b/s!AmWAduq6akHViUSdaG5dSFtFvMiH
Link naar onze foto's kun je hieronder vinden in mijn handtekening.
Hoop dat je hier iets mee bent
Maar we hebben dit jaar een rondtrip Denver <-> Denver gedaan en daar kan ik je hiervoor ons roadbook even doorgeven. We hebben 90% van dit roadbook kunnen doen en was een fantastische reis. Hier en daar een beetje moeten bijsturen maar echt niet veel.
Link naar het roadbook: https://1drv.ms/b/s!AmWAduq6akHViUMboiChng21ZS57
Link naar het mapbook: https://1drv.ms/b/s!AmWAduq6akHViUSdaG5dSFtFvMiH
Link naar onze foto's kun je hieronder vinden in mijn handtekening.
Hoop dat je hier iets mee bent
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
-
Storm0031
- Amerika-ontdekker
Dank voor de info Bjorn, daar kan ik wel wat mee! Heb eens even snel door je roadbook zitten scrollen en de route spreekt me erg aan! Valt me op dat de parken onderling zeer afwisselend zijn en dat de reistijden toch relatief beperkt zijn.
Dit weekend ga ik er eens echt goed voor zitten en meer in detail doornemen.
Kun je nog aangeven op welke punten je de route hebt moeten bijsturen zodat ik hier al aan de voorkant rekening mee kan houden?
Dit weekend ga ik er eens echt goed voor zitten en meer in detail doornemen.
Kun je nog aangeven op welke punten je de route hebt moeten bijsturen zodat ik hier al aan de voorkant rekening mee kan houden?
- BjornStorme
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Absoluut:
Rocky Mountains NP hebben we Old Fall River Rd. niet genomen maar direct Trail Ridge Rd want het was slecht weer en hebben redelijk wat onweders op ons dak gekregen tot zelfs kleine barst in de vooruit door de hagel, maar voor de rest
hoor
Yellowstone NP zijn we niet binnengereden via de Beartooth Hwy maar via Yellowstone Lake omdat het serieus slecht weer was op de Beartooth Hwy. en ik moet zeggen heb het me niet beklaagd achteraf. Hebben onmiddellijk beren kunnen spotten hierdoor
Moet je een beetje anticiperen om het moment zelf maar ik denk dat ik hem in deze planning niet zou meenemen omdat je er teveel tijd mee zal verliezen. Staat nog op ons verlanglijstje voor een volgende trip.
Grand Teton hebben we Jenny Lake gedeelte niet kunnen doen omdat er werken waren en er nergens parkeerplaats was. Dus even checken hoe ver ze hiermee staan en of alles terug bereikbaar is.
Moab Hebben Dead Horse Point State park niet kunnen doen doordat we gaan offroad rijden zijn en we gelukkig op tijd terug in Moab waren want ook hier terug serieus warmte-onweder, straten stonden blank, ...
Rit naar Vail zijn we niet via Aspen gereden omdat we redelijk moe waren en het weer was ook niet echt dat, heel veel regen en ik had een donkergroen vermoeden dat het hoog in de bergen via de Independence pass wel eens heel wat minder ging zijn. Dus het risico niet genomen.
Dat zal het zowat geweest zijn denk ik ... de rest was allemaal super ...

Rocky Mountains NP hebben we Old Fall River Rd. niet genomen maar direct Trail Ridge Rd want het was slecht weer en hebben redelijk wat onweders op ons dak gekregen tot zelfs kleine barst in de vooruit door de hagel, maar voor de rest
Yellowstone NP zijn we niet binnengereden via de Beartooth Hwy maar via Yellowstone Lake omdat het serieus slecht weer was op de Beartooth Hwy. en ik moet zeggen heb het me niet beklaagd achteraf. Hebben onmiddellijk beren kunnen spotten hierdoor
Grand Teton hebben we Jenny Lake gedeelte niet kunnen doen omdat er werken waren en er nergens parkeerplaats was. Dus even checken hoe ver ze hiermee staan en of alles terug bereikbaar is.
Moab Hebben Dead Horse Point State park niet kunnen doen doordat we gaan offroad rijden zijn en we gelukkig op tijd terug in Moab waren want ook hier terug serieus warmte-onweder, straten stonden blank, ...
Rit naar Vail zijn we niet via Aspen gereden omdat we redelijk moe waren en het weer was ook niet echt dat, heel veel regen en ik had een donkergroen vermoeden dat het hoog in de bergen via de Independence pass wel eens heel wat minder ging zijn. Dus het risico niet genomen.
Dat zal het zowat geweest zijn denk ik ... de rest was allemaal super ...
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 46 Reacties
- 7790 Weergaves
-
Laatste bericht door RuthdeLange