Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Mjölnir: drieweekse road trip Calgary - Vancouver.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Mjölnir
Amerikafan

Reis Mjölnir: drieweekse road trip Calgary - Vancouver.

Bericht door Mjölnir »

Hoi allemaal! Het is alweer enige tijd geleden dat ik hier zeer bruikbare informatie inwon over mijn reis naar het zuidwesten van de VS in 2011 en een korte rondreis rondom Toronto in 2015. Volgend jaar willen mijn vriendin en ik ongeveer drie weken besteden aan een mooie road trip van Calgary naar Vancouver. De route ben ik nu rustig aan het plannen, echter stuit ik direct op een belangrijke vraag. Aanvankelijk leek eind mei en begin juni mij een mooie periode, hetgeen ik ook in de VS heb gehanteerd. Echter zie ik dat het hoogseizoen in Canada juni en juli betreft. Een andere optie zou augustus zijn, zeker omdat we flexibel zijn qua data. Wat zou jullie advies zijn?
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Drieweekse road trip Calgary - Vancouver

Bericht door michelly »

Wij waren een paar jaar geleden half mei in de Canadese Rockies. Er was nog veel afgesloten en ook veel wandelingen waren niet te doen vanwege sneeuw. Het was er wel prachtig en redelijk rustig. Komende zomer gaan we in juli/augustus en dan zullen er waarschijnlijk heel veel meer toeristen zijn. Het is dus maar net waar je voor kiest.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik denk niet dat augustus rustiger is, volgens mij zijn de scholen dan nog grotendeels dicht. Wij waren er afgelopen zomer eind juli tot half augustus, en het was overal heel erg druk. Misschien dat het eind augustus wat rustiger is.
Terug in Texas!
FerryM
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door FerryM »

Je kunt ook andersom reizen, van Vancouver dan Calgary, dan ben je later in de Canadese Rockies, wat gunstiger is qua weer.
Juni is in de bergen nog erg wisselvallig en reken op winterse omstandigheden hoger in de bergen (vanaf 2.000 m). Vanaf half juli tot eind augustus is het zomers, dus ook drukker, hogere prijzen, alles open. Vancouver, Vancouver Island en tot de Rockies kan in mei/juni al heel zomers zijn...

Zie de link naar mijn reisverslagen, meestal was dat juli/augustus vanwege het bergwandelen. Bij elk reisverslag zie je dezelfde pagina Tips en Voorbereiding, met heel veel over het weer, wandelingen, wildlife, etc.
http://ferrymarquart.eu/index.html

Groet, Ferry
Mjölnir
Amerikafan

Bericht door Mjölnir »

Dank voor alle tips. Aangezien wij echte (berg)wandelaars zijn zou het zonde zijn als veel paden nog onbegaanbaar zijn. Het ziet er naar uit dat we dan niet aan het hoogseizoen ontkomen, al zou medio/eind augustus nog een optie kunnen zijn. Kan iemand me een indruk geven van het begrip "druk"? In een uitgestrekt land als Canada vind ik het lastig daar een voorstelling van te maken.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Toen wij er waren was het in de NP's vaak erg lastig om te parkeren, soms was het domweg niet mogelijk, soms moest je ver van de eigenlijke parkeerplaats een plekje langs de weg vinden. De dag dat wij naar Lake Louise gingen is die weg deels helemaal afgesloten geweest wegens drukte, wij mochten er op een gegeven moment wel langs, maar moesten dus vrij ver weg parkeren, en de weg naar Moraine Lake hebben we helemaal niet kunnen doen. Als je heel vroeg komt zijn er wel mogelijkheden, maar je kunt helaas niet alles vroeg in de ochtend plannen, dus je zult soms dingen niet kunnen doen door de drukte. Overigens is die drukte ook nog op andere plekken, de dag dat we van Whistler naar Vancouver reden hebben we ook een Provincial Park niet kunnen doen doordat we er niet konden parkeren. Dat was niet eens in het weekend, en toen was het al 10 augustus.
Ik vond Canada prachtig, heb ook zeker geen spijt van onze reis, maar als ik keus had zou ik absoluut het echte hoogseizoen proberen te vermijden. In ons geval kon het niet anders, maar als jullie flexibel zijn zou ik zeker eind augustus overwegen, dat zal denk ik toch al schelen.
Terug in Texas!
FerryM
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door FerryM »

Voor bergwandelaars is Canada nooit echt druk. De meeste toeristen gaan naar de bekende trekpleisters, daar is het echt druk. Als de attractie ook bij de start van mooie wandelingen is (bijv Lake Louise, Moraine Lake, Maligne Lake, etc) moet je er echt bijtijds zijn, anders zijn de parkeerplekken vol. Zeker in het weekend. De toeristen blijven daar meestal hangen. Maar ga je bergwandelen, dan ben je meestal na 15 min de meeste drukte voorbij en wordt het rustig, met altijd wel wat medewandelaars.

Drukte is er ook in de bekende plaatsen Banff, Jasper, Lake Louise. En dus ook op de weg, zeker Highway 1.

Groet, Ferry
Mjölnir
Amerikafan

Bericht door Mjölnir »

Vandaag tussen de bedrijven door weer even tijd om de reis uit te tekenen. Het begin is in ieder geval helder: Calgary - Banff - Jasper. Echter over het vervolg twijfel ik.

Optie 1: via Clearwater richting Kamloops.
Optie 2: Vanuit Jasper terug richting Lake Louise en van daaruit via Highway 1 richting Kamloops.

Wat zou jullie voorkeur hebben?
Saarliempde
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Saarliempde »

Ik lees eventjes mee! Ik twijfel ook nog tussen die twee opties. Ik heb van anderen gehoord dat de route via Kelowna en Kamloops mooier is..

Wij gaan half juni tm half juli, hopelijk nog niet al te druk dan ;)

Groetjes Saartje
2006 - West Coast
2008 - Florida
2009 - Westen
2011 - New York
2013 - Mid-West
2015 - Noord-Westen
2016 - Florida
2017 - Noord-Westen & Canada
2019 - Zuidoosten en Florida
Mjölnir
Amerikafan

Bericht door Mjölnir »

Inmiddels heb ik een eerste opzet van onze reis gemaakt en ga ik binnenkort de tickets boeken voor de periode medio augustus - begin september. Bij elke dag heb ik een aantal activiteiten geplaatst. Graag jullie op- en/of aanmerkingen! Ook tips zijn uiteraard welkom (in het bijzonder niet te missen bergwandelingen).

Waar zouden jullie overigens adviseren orka's te gaan spotten? Ik heb nu enigszins blindelings gekozen voor Victoria, maar misschien staat het bij Tofino of Campbell River beter aangeschreven. Ik hoor het graag!

Dag 1: Vlucht naar Calgary
Dag 2: Calgary naar Banff NP
Dag 3: Banff NP (einde van de dag naar Lake Louise)
Dag 4: Lake Louise/Yoho NP
-In de ochtend naar Moraine Lake
- Mogelijkheden rond Lake O'hara?

Dag 5: Lake Louise naar Jasper NP
- Onderweg de Wilcox Pass Hike lopen
- Columbia Icefield Center (overweeg Path of the Glacier Trail)

Dag 6: Jasper NP
- Uitstapje naar Maligne Lake

Dag 7: Jasper NP naar Clearwater (Wells Gray PP)
Dag 8: Wells Gray PP
Dag 9: Clearwater - Whistler
Dag 10: Whistler - Garibaldi NP
- Eerste deel Panorama Ridge Hike lopen.

Dag 11: Garibaldi NP
- Tweede deel Panorama Ridge Hike lopen.

Dag 12: Garibaldi NP - Tofino
- Onderweg tussenstop bij Cathedral Grove

Dag 13: Tofino
- Bezoek Chesterman Beach en Pacific Rim NP

Dag 14: Tofino naar Victoria
Dag 15: Victoria
- Walvisspotten / orkatour

Dag 16: Gulf Island NP (boottocht naar Galiano Island)
Dag 17: Victoria naar Vancouver
Dag 18: Vancouver
Dag 19: Vancouver
Dag 20: Vlucht naar Amsterdam

Dag 21: Waar een extra dag verblijven?
Hans B
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Re: Reis Mjölnir: drieweekse road trip Calgary - Vancouver.

Bericht door Hans B »

Als je niet aan de school gebonden zit, zou je juni of september kunnen overwegen.
Scheelt vaak ook nog in de kosten van een ticket.
In 29x
1685
dagen en
151.800
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Mjölnir
Amerikafan

Bericht door Mjölnir »

Ik had eerst mei/juni in gedachten, echter is dat qua bergwandelingen misschien niet de meest handige periode met mogelijk nog veel sneeuw in de bergen. Bovendien heb ik me laten vertellen dat het hoogseizoen in Canada juni-juli is. Corrigeer me als ik er naast zit.

We kiezen nu voor vertrek medio/eind augustus en pakken dus wat van september mee. Ik dacht nog even aan het omdraaien van de route, maar mijn vriendin wil graag in Vancouver eindigen.
Mjölnir
Amerikafan

Bericht door Mjölnir »

Binnen de komende dagen wil ik de tickets gaan boeken. Het valt me alleen op dat het honderden euro's scheelt wanneer je een retour Vancouver verkiest boven een heenvlucht naar Calgary en een terugvlucht vanuit Vancouver. Voor mijn route wordt dat wel erg ingewikkeld, tenzij ik er een loop van maak, wat betekent dat ik meer kilometers moet maken en ook wat krapper zit qua tijd. Wat adviseren de ervaringsdeskundigen?
Hans B
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Hans B »

In welke prijsklasse zit jij.
Ik heb even wat data ingegeven voor AMS-CAL en terug VANC-AMS.

30-08 AMS - CAL
21-09 VANC - AMS
directe vluchten met KLM € 840
In 29x
1685
dagen en
151.800

1988 campervan
1998 en 2000 auto

Home is were we park it.
Tucson AZ
Mjölnir
Amerikafan

Bericht door Mjölnir »

Hans B schreef:In welke prijsklasse zit jij.
Ik heb even wat data ingegeven voor AMS-CAL en terug VANC-AMS.

30-08 AMS - CAL
21-09 VANC - AMS
directe vluchten met KLM € 840
Ik heb onder andere bij Air Transat gekeken. Vertrek rond het weekend van 20 augustus. Retour in het weekend van 10 september. Dan kom ik ongeveer rond de 1000 euro uit. Een retourtje Vancouver is ongeveer 650 euro.
Hans B
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Hans B »

Ja, maar 20 augustus zit je nog net in het hoogseizoen.
In 29x
1685
dagen en
151.800

1988 campervan
1998 en 2000 auto

Home is were we park it.
Tucson AZ
FerryM
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door FerryM »

Ja, mooiste is natuurlijk de one-way, dan hoef je geen hele loop te rijden.

Ik ging altijd voor het bergwandelen, zo min mogelijk in de auto, deed een reis Canadese Rockies en keer erna Vancouver, Vancouver Island en Coast Mountains, maar dan moet je dus nog een keer gaan voor de westkust...

Groet, Ferry
opvakantie
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door opvakantie »

Mjölnir schreef:Inmiddels heb ik een eerste opzet van onze reis gemaakt en ga ik binnenkort de tickets boeken voor de periode medio augustus - begin september. Bij elke dag heb ik een aantal activiteiten geplaatst. Graag jullie op- en/of aanmerkingen! Ook tips zijn uiteraard welkom (in het bijzonder niet te missen bergwandelingen).

Waar zouden jullie overigens adviseren orka's te gaan spotten? Ik heb nu enigszins blindelings gekozen voor Victoria, maar misschien staat het bij Tofino of Campbell River beter aangeschreven. Ik hoor het graag!
We zijn 's morgens vanuit Victoria met de boot Orca's wezen kijken. Dat was 2016 in de 1e week van september
Het was niet druk want de boot was maar half vol wat wel erg fijn is met foto's maken aangezien je gewoon heen en weer kon lopen.
We hebben toen een aardig aantal Orca's gezien, echter heb ik geen referentie of het er veel of weinig waren aangezien het onze eerste keer was.
Denk dat we er een stuk of tien verschillende gezien hebben in een uurtje waarbij de vier de een beetje synchroon zwommen naast elkaar zwommen prachtige plaatjes opleverden.
Dat hebben we toen in het hotel geregeld bij: https://www.victoriawhalewatching.com/ en we zijn met de normale boot geweest, niet met de snelle versie.

In Tofino kun je hetzelfde doen. We spraken een Nederlands stel dat het gedaan had toen we daar waren en het kwam over alsof ze niet zoveel gezien hadden. Maar het blijven natuurlijk wilde dieren die niet op dezelfde plek blijven liggen. Die lui in Victoria hebben via de radio contact met de overige boten in de buurt dus die wisten op een gegeven moment vrij snel welke kant ze op moesten.

Omdat het druk was bij Lake Louise zijn we daar maar even geweest.
Toen naar Yoho NP gereden en naar de Takakkaw Falls gewandeld. Daar was het een stuk rustiger.
jetusa
Amerikakenner

Bericht door jetusa »

In Victoria zijn de boten waarmee gevaren wordt over het algemeen groter waardoor het overkomt als 'lopende band werk'. Ook vaar je wat meer in een 'scheepsvaart'-route. De tours duren over het algemeen een uurtje of 3.

Om Orca's te spotten zou ik je Campbell River aanraden:
Kleinere organisaties, zoals het door Nederlanders gerunde Eagle-eye-adventures, natuurlijkere omgeving. Wel duren de tochten daar minimaal 6 uur. Behalve orca's is de kans groot dat je ander wildlife ziet.

Tofino voor het spotten van humback en gray whales, niet zo zeer orka's (kan er natuurlijk wel een 'verdwaalde' tegenkomen maar de tours zullen daar niet mee adverteren). Tours aldaar zijn ook kleinere organisaties/boten, je gaat de Pacific op dus kans op ruwere zee (kan ik je uit ervaring vertellen).
jetusa
Amerikakenner

Bericht door jetusa »

Als je prijstechnisch gezien kiest voor een retour Vancouver dan zou je die ene dag die je nu over hebt daarvoor kunnen gebruiken.
Met een beetje passen en meten moet dat lukken, maar dan moet je wel bereid zijn om heen naar de Rockies even flink gas te geven, of als je de route beetje anders inricht tussen de Rockies en VI een grote sprong maken.
Vancouver - Revelstoke bijvoorbeeld is op 1 dag te doen (uitgaande van een auto, niet van een camper!)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer