Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

Amai dat is een flinke lijst! Bedankt! Ik zal hem eens uitspitten om te bekijken wat wij passeren (want wij doen slechts 1 dag Kansas)
Monument Rocks had ik dus zelf ook al gevonden en ziet er echt een topper uit! Met de auto rijden tussen giga rotsen die plots uit de vlakte opduiken :thumbup:


Iemand ervaring met Fossil Butte NM ?? - is allicht een leuke korte stop als we uit Jackson zuidwaarts rijden.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

Wij komen op 25 of 26 juni bij Maroon Bells (als we een ommetje rijden over de INdependance pass wat allicht wel de moeite is) -> klopt het dat access hier alleen met shuttle bus is (vanaf midden juni volgens de site). Lijkt me nogal omslachtig....
Is dit de moeite?
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Ing »

Maroon Bells zijn absoluut de moeite waard. Prachtig gebied!

Die shuttlebus rijdt inderdaad in de zomer na een bepaalde tijd. Werkt gewoon hetzelfde als in de nationale parken.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Felicitas »

Voor 8 am en na 5 pm mag je met eigen auto naar de Maroon Bells. Wij hebben dat in 2014 ook gedaan (toen was het nog 9 am i.p.v. 8 am). Terug met je eigen auto mag de hele dag. Zorg dat je op de parkeerplaats bij de Maroon Bells je Nationale Parkpas zichtbaar achter de voorruit van je auto legt.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

jouw verslag had ik al ontdekt Felicitas (altijd nuttig :-) ) - vandaar mijn twijfel over al dan niet shuttle bus.
Zo'n shuttle bus zie ik alleszins niet zitten, meestal verdoe je hier vooral tijd mee.

Maar misschien kunnen we 's avonds een bezoekje brengen aan Maroon Bells. Ofwelf slagen we het toch over :-( en rijden we enkel eens heen en weer over de Independence Pass om dat door te rijden naar Leadville - voor de Mayflower Gulch trail die me erg tof lijkt.

We komen die dag van Montrose en overnachten in Leadville dus plan is te rijden via Monarch Pass en Buena Vista naar Leadville. Al dan niet dus via een "ommetje" via Independence Pass / Aspen / Maroon Bells.
Dan ga ik er wel van uit dat we Black Canyon of the Gunnisson al de dag voordien bezocht hebben.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

een andere optie zou zijn onze laatste nacht niet in Leadville te overanchten maar in Aspen.

Iemand een mening daarover wat het fijnst is van die twee opties?

Van Aspen is het uiteraard verder naar Denver maar die laatste dag gaan we sowieso niet heel veel meer kunnen ondernemen...
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

Uiteindelijk overnachting in Leadville behouden.

Mijn oog is nu ook gevangen op Rattle snake canyon (bij Colorado NM) waar we een halve dag voor nodig hebben + halve dag voor Colorado NM.
Dat betekent dat we de dag dat we van Montrose naar Leadville rijden nog tijd moeten uittrekken voor Black Canyon of the Gunnisson dus dan is Aspen er nog eens bijproppen niet zo'n goede optie meer.

Ik krijg wel al de piepers voor het weer. Vorige week overal (Yellowstone, Colorado NM,...) veel sneeuwval :o Dus ik hoop dat alles mooi smelt de komende twee weken (vooral omdat we nog wat dirt roads voorzien naar bvb Potters Pond in Utah)

Roadbook is volledig klaar; het aftellen kan beginnen :thumbup:
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

lap, de trial naar Grand Prismatic Spring viewpoint gaat een week te laat open voor ons bezoekje :(
Several closures remain in effect while work continues on a new trail and overlook on the hill south of Grand Prismatic Spring. Boardwalks at Midway Geyser Basin remain open. The new trail is expected to open no earlier than July 1, 2017.
(yellowstone website)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Martin & Marianne »

Jammer dat je te vroeg bent maar goed dat je het noemt: ik had me niet gerealiseerd dat het pad deze zomer open zou gaan. Komt op ons lijstje.
Ik weet niet wat jullie in Yellowstone al gezien hebben maar misschien heb je iets aan onze planning en het verslag van 2015.
Wij vonden het erg druk in juni dus vermijd de populaire bestemmingen.

Marianne
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

IK heb julie verslag al eens gelezen maar zal het nog eens lezen - altijd plezant.

Ja juni zal druk zijn in yellowstone :( maar ik bedacht volgende bestemmingen 's avonds of 's ochtends te doen :( :
- Norris
- Old Faithfull (hier slapen we dus misschien Heeeeeeeeel vroeg in de ochtend)
- Mammoth (eventueel onze eerste avond)

We hoeven niet perse alles te zien want we hebben alle bekende plekken al gezien op onze vorig trip: wat we toen misten willen we nu wel graag doen ; dat is de weg langs Dunraven pass (was toen afgesloten) en het stuk langs Lake Yellowstone waar je niet automatisch passeert als je naar Grand Teton rijdt vanaf Old Faithful.
Ook hoop ik tijd te hebben voor Lamar Valley waar we de vorige keer maar heel even in het begin gekeken hebben maar nu slapen we in Cooke City :clap:
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Martin & Marianne »

Old Faithful is geweldig in de avond en heel vroeg in de ochtend. Lekker rustig en prachtig licht.
Als je tijd hebt en je rijdt er langs dan zou de Lone Star Geyser wellicht iets zijn. Het is wel mooi als je weet wanneer hij ongeveer uitbarst. Wij hebben daar een hele tijd gezeten, met in totaal 8 man. Het is wel even lopen, maar het is ene makkelijke wandeling. En in het noorden vonden wij Trout Lake leuk voor een wandeling.
Een kijkje bij LeHardy Rapids is ook leuk; in juni en juli kun je daar de forellen omhoog zien springen.

Marianne
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

:thumbup: Marianne dat waren de dingen die ik ook las in je verslag en gaan proberen te doen. Er ligt een geocache bij Lone Stare Geysir dus voor ons extra de moeite.
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1210
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door lsl »

Mijn oog is nu ook gevangen op Rattle snake canyon (bij Colorado NM) waar we een halve dag voor nodig hebben
Deze staat ook op mijn lijstje maar je weet dat de weg ernaartoe niet van de makkelijkste is?

http://www.gjhikes.com/2009/12/rattlesn ... lhead.html
http://www.blm.gov/pgdata/etc/medialib/blm/co/
http://www.examiner.com/article/hiking- ... yon-arches
http://www.naturalbornhikers.com/trails ... rches.html
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

ja dat weet ik zeker. Nu zijn wij wel wat gewoon qua dirt roads en vragen we zeker op voorhand de toestand van de weg na. De laatste 2 mijl zullen we allicht ook te voet doen. Nancy van het forum heeft het vorig jaar bezocht en was bij haar op die manier goed te doen. Maar afwachten dus of het ons ook lukt.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

Wij zijn ondertussen onze tweede dag in de USA en momenteel in Nebraska.
Wie interesse heeft kan de foto blog hier volgen (ook zonder dat je facebook account hebt geloof ik)
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 6fd997e3b4

Schitterend weer hier en weidse landschappen!

We rijden overigens rond met een Hyundai santa fe die we NIET mochten kiezen op Denver (ik dacht te mogen kiezen).
Hij is voor een standard SUV nogal klein maar wel prima geschikt voor dirt roads denk ik.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

Wij zijn ondertussen thuis van onze supervakantie...
Fotoalbum (open voor iedereen):
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 07b38530b2

Het verslag ga ik nog schrijven!

Het was een HEEL afwisselende reis. Hoofddoel was de black hills area en de parken en staten daarrond en dat is ook de regio die ons het meest positief verrast heeft! Met name dank aan de reisverslagen van Dude en van Henriette voor de goede tips en mij de inspiratie te geven om zeker naar bvb North Dakota te gaan, en naar Makoshika!

Tijd voor de gebruikelijke samenvatting:


gereden 7.300 kilometers op twee weken (14 volle dagen daar). Dat was dus heel pittig maar dat wisten we op voorhand en het rijden was ook deel van de fun. Wel wat minder gewandeld dan we normaal gezien doen. We hebben genoten van de lange ritten door de prairies!!!

onze auto: een grijze Hyundai Santa FE. Hij reed goed en voldeed prima voor ons. Ik vind dit wel eerder een midsize dan de betaalde standard SUV maar ik denk dat de maten van wagens over de jaren heen wat verkleind zijn bij de verhuurmaatschappijen. De benzine stond ERG goedkoop: tussen de 2.2 en de 2.8 per gallon!

weer: Heel goed eigenlijk! Vele dagen met zon en blauwe luchten en 20-25 graden (ideaal). In Kansas en op het einde van de reis in Utah/Colorado was het heet. (maximum 96 graden F). Wat slechter weer gehad in South & North Dakota maar al bij al veel geluk want de regen viel er uit toen wij net in de auto zaten voor een langere rit :-) en vlak voor we aan onze verkenning van Roosevelt NP begonnen. Ook regen het laatste uur op weg naar de luchthaven.

mooiste plekken en herinneringen
Zoals hierboven geschreven enorm enorm genoten van het eerste deel van de reis (ook van het tweede deel hoor maar het eerste deel was meer een verrassing wegens nog nooit in die hoek geweest): Kansas, Nebraska, S&N Dakota. Heerlijke zachte rollende heuvels, wildlife, vergezichten, veel te ontdekken,... Bvb onze rit door Wind Cave NP zo 's later op de avond met dan al de beestjes die overal te voorschijn kwamen: heerlijk was dat!
Het aller allermooiste park(je) vonden we in Montana: Maksohika State Park en dan de drie trails die we er liepen. Zeer indrukwekkende badlands en hoodoo's!!!! Echt ZO knap!
Dat waren onze mooiste wandelingen, maar qua wandeling krijgt ook de Sunday Gulch Trail in Custer een eervolle vermelding (die is ook best pittig).

enkele andere ervaringen:
- Badlands NP: heel mooi maar oh zo druk! We waren er in het weekend en overal liep het vol lawaaierige grote Amerikaanse gezinnen met schreeuwende kinderen, brrrrr.
- Monument Canyon in Kansas: een aanrader zelfs om er voor om te rijden
- Scotsbluff NM, Colorado NM: leuke verrassingen, niet zo groot maar zeker de moeite!
- Devils Tower: erg mooi bij zonsondergang, ook de wegen er naar toe zijn prachtig (mooie landschappen)
- Roosevelt NP: rondrit 's avonds was erg de moeite
- Yellowstone NP: blij dat ik er nog eens was maar oh zo druk!!! pfff! niet op zich bij de bezienswaardigheden maar vooral op de weg is dat erg irritant. We hebben zaken overgeslagen wegens file.

Onderweg ook veel verrassendere "kleinere" plekken tegengekomen.

hotels
River Terrace Inn in Green River is erg mooi en comfortabel, een aanrader!
Rocket Motel in Custer is erg cute met zijn retrostijl (en heel proper!).
Bij Yellowstone was de sympathieke Elkhorn Lodge in Cooke City een aanrader.
Heel schattig was de Historic Log Cabin in Hot Springs maar het was er niet proper, jammer. Ook de KOA in Interior beviel ons minder.

Eten:
Slechtste eten was in Interior in het enige cafe daar.
Verder lekker gegeten maar ook vaak gepicknickt wat we altijd heel tof vinden.

Wildlife:
Eerste week: veeeeeeeeeeeeel. Veel pronghorns bvb en veel buffels,
maar in de tweede week konden we geen buffels meer zien, ze zitten werkelijk overal in de parken! Soms kan je een wandeling niet doen owv die beesten of staan ze rond je wagen op de parking. Lijkt een beetje overpopulatie.
In Yellowstone en Grand Teton viel de wildlife tegen, wel beren gezien maar te ver om echt van leuke waarnemingen te spreken.

Het was alleszins een supertrip!
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Felicitas »

Leuke terugkoppeling en mooie foto's! Bedankt. Benieuwd naar jullie verslag.
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door markro »

Goed om te lezen dat jullie een fijne vakantie hebben gehad.
Jullie hebben wel heel veel gedaan/gezien, en ook heel veel gereden.
Dank voor het mogen meekijken in het fotoalbum.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

Ons reisverslag is klaar en staat on-line

via de link hieronder bij Noord-Amerika reizen of hier de rechstreekse link:
http://reisverhalen9.webs.com/rondje-midwest-june-2017
YosemiteHans
Amerikafan
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mar 2015, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door YosemiteHans »

Hartstikke leuk verslag en mooie foto's. Wij gaan over 2 weken dezelfde richting op, incl Makoshika en Theodoor Roosevelt.
Bedankt voor het delen van de mooie momenten!

Hans
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer