Reis lise30: vragen reis Noord-Westen.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
lise30
Amerikafan
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 dec 2011, 16:38

Reis lise30: vragen reis Noord-Westen.

Bericht door lise30 »

Hallo allemaal,

We hebben eind augustus / begin september vakantie. Drie weken vakantie. Van de week een vlucht gezien die we in optie willen zetten om nog even na te denken of het idee dat we hebben wel haalbaar. Daarom heel graag jullie advies.

We willen vliegen van Amsterdam naar Salt lake city op 23 aug. Vanuit daar auto huren (Suv) en dan richting Grand Teton, Yellowstone, Glacier...dan (als het niet te ambitieus is) door naar Banff en Jasper, Vancouver en dan terug via Seattle naar huis op 11 sept. (19 nachten) We hebben nog een paar maanden tijd om ons in te lezen. We waren dus wat aan het googlen om te bezien of onze plannen binnen zo'n korte termijn nog wel uit te voeren zijn. Ik ben geschrokken van de absurd hoge prijzen van de hotelovernachtingen. We hadden al wel eens gehoord dat Yellowstone zo populair is dat je een jaar van tevoren de hotels in het park moet vastleggen. Ik zie (als ik nu kijk voor eind aug) absurd hoge hotelprijzen van ruim 200 euro per nacht. Weet niet of dat altijd zo is voor aug/sept? Ook voor Jasper en Banff kom ik zulke bedragen tegen. Het lijkt hierdoor toch wel allemaal wat te gortig te worden. Tenzij we nog iets anders kunnen bedenken.
Bijvoorbeeld camperen. Heb op het forum een paar jaar terug wel eens begrepen dat er ook mensen zijn die bij Walmart een tent met toebehoren kopen. Hoe zit het met de beschikbaarheid van campings ? Moeten wij deze nog gaan reserveren? Ik heb al het nodige gegoogled erover, maar hoor graag jullie mening als ervaringsdeskundigen. We hoeven niet elke nacht de tent op te zetten, maar misschien wel daar waar er in het park geen overnachtingsplek meer vrij is. Geldt dit het zelfde voor Jasper/Banff ?
Of we moeten buiten Yellowstone NP gaan slapen en dan via de West entrance elke dag het park in rijden. Mag je er wel heel vroeg in bijvoorbeeld.

Qua reisschema denken we in eerste instantie aan planning: 1 nacht Salt lake omgeving , 2 n Grand Teton, 4 n. Yellowstone, 1 nacht Glacier, 4n Banff, 3 n Jasper en 3 Vancouver 1 Seattle.
Te ambitieus?

Hartelijk dank alvast.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1634
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Vragen reis Noord-Westen

Bericht door BonnyR »

Geen ervaring met tentjes, maar er moeten toch wel goedkopere mogelijkheden zijn. Motels, AirBNB e.d.? Iets verder buiten de hotspots is altijd goedkoper in prijs.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Vragen reis Noord-Westen

Bericht door Désirée »

Van jasper naar vancouver in 1 dag lijkt me wat veel, maar ben er zelf nog nooit geweest. Wij gaan dit jaar rondje salt lake city met Grand teton, yellowstone, black hills, RMNP, arches, canyonlands, capitol reef en zion. Ik kan je dus nog niet echt advies geven helaas...
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42076
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Vragen reis Noord-Westen

Bericht door Martin & Marianne »

lise30 schreef:Ik ben geschrokken van de absurd hoge prijzen van de hotelovernachtingen. We hadden al wel eens gehoord dat Yellowstone zo populair is dat je een jaar van tevoren de hotels in het park moet vastleggen. Ik zie (als ik nu kijk voor eind aug) absurd hoge hotelprijzen van ruim 200 euro per nacht. Weet niet of dat altijd zo is voor aug/sept?
De prijzen zijn in aug/sept niet hoger dan in andere periodes, maar de goedkopere kamers zullen al vol zijn. Het loont om regelmatig te checken of er iets vrij komt, er zijn altijd wel annuleringen. Betaalbare opties zijn de cabins bij Lake Lodge, de kamers in het oude deel van de Old Faithful Inn, en de cabins bij de Lodge en Snow Lodge. Je zit daar voor iets meer dan 100 dollar.
West Yellowstone is ook duur, maar je kunt eens kijken wat daar de prijzen zijn. Als je iets boekt wat gratis te annuleren is kun je het altijd nog wijzigen. Ik zou dan ook eens naar Gardiner en Silver Gate/Cooke city kijken en niet alles vanuit het westen doen. Kijk voor een indeling eens in ons 2015-verslag.

Kamperen is natuurlijk een mooi en goedkoop alternatief. Ik weet niet hoe snel het vol is in de parken; kijk voor Yellowstone eens op http://www.nps.gov/yell.
lise30 schreef: Of we moeten buiten Yellowstone NP gaan slapen en dan via de West entrance elke dag het park in rijden. Mag je er wel heel vroeg in bijvoorbeeld.
Het park is dag en nacht open, dus dat is geen probleem.

Ik heb geen ervaring met Canada. Voor Grand Teton en Yellowstone is de planning prima, maar 1 nacht voor Glacier is wel weinig.

Marianne
lise30
Amerikafan
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 dec 2011, 16:38

Re: Vragen reis Noord-Westen

Bericht door lise30 »

Désirée schreef:Van jasper naar vancouver in 1 dag lijkt me wat veel, maar ben er zelf nog nooit geweest. Wij gaan dit jaar rondje salt lake city met Grand teton, yellowstone, black hills, RMNP, arches, canyonlands, capitol reef en zion. Ik kan je dus nog niet echt advies geven helaas...
Hoi Desiree!
Mooie route! Wij hebben canyonlands, capital reef, arches en zion, brise etc.. in 2012 bezocht. Maar toen wel een lang van tevoren gepland en geboekt. Ik heb toen veel avonden achter mijn laptop gezeten. Iets wat ik nu liever minder ga doen, want ik ken mezelf een beetje... :)
lise30
Amerikafan
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 dec 2011, 16:38

Re: Vragen reis Noord-Westen

Bericht door lise30 »

Dank je wel Marianne! Ik zal eens kijken bij jouw suggesties qua cabins en jouw verslag lezen!

Fijne avond.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vragen reis Noord-Westen

Bericht door vana »

Ik vind je plannen inderdaad wat ambitieus.
Van Yellowstone naar Glacier is al een heel lange dag en je hebt verder geen tijd meer voor het park als je de volgende dag meteen door naar Banff wilt. Hier zou ik een dag extra zetten
In één dag van Jasper naar Vancouver gaat ook niet lukken, daar heb je echt een overnachting nodig.

Wij hebben in Canmore overnacht i.p.v. in Banff, dat was toen een stuk goedkoper.

Misschien kun je wat ideëen opdoen uit mijn reisverslag
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1793
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Vragen reis Noord-Westen

Bericht door Felicitas »

In Jasper en Banff (of Canmore) kun je voor overnachtingen ook eens zoeken op bbcanada.com.
Er zijn daar veel particulieren die een of meerdere kamers verhuren. Meestal goedkoper dan een hotel.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vragen reis Noord-Westen

Bericht door kalaman »

De route die je nu in gedachten hebt is totaal onrealistisch. Wij vertrekken binnen 3 weken, ook voor 3 weken voor zowat hetzelfde, maar dan zonder het Canada-gedeelte.
Alhoewel het er prachtig is, moet je er ook voldoende tijd voor uittrekken, anders heeft het geen zin.
Voor 1 nacht naar Glacier bvb? Wat wil je daar dan gaan doen? Glacier is een fantastisch park, als je bereid bent om de wandelschoenen aan te trekken. Behalve langs de Going-to-the-Sun Road zal je niet veel zien vanuit de auto...
Kijk anders eens naar onze diverse blogs om een idee te krijgen wat je zoal kan verwachten.
Via de indexpagina kan je gericht per bestemming/staat gaan zoeken.
Volucris
Amerikafan
Berichten: 169
Lid geworden op: 17 apr 2016, 15:32
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Vragen reis Noord-Westen

Bericht door Volucris »

Twee jaar terug was dit een gedeelte van onze route maar dan in omgekeerde volgorde.
Van Jasper naar Vancouver is ongeveer 1.5 dag. Het kost je al een hele tijd om in Vancouver op de plek van bestemming te komen. Van Glacier naar Banff is ook een hele lange route. Of je dat wel in 1 dag haalt?? Wij hebben een tussenstop van twee dagen in Waterton gedaan. Ook heel mooi park. Glacier-Yellowstone ook een lange dag rijden. Je hebt amper tijd om iets moois te bekijken. Yellowstone en Teton is ok qua tijd.

Hans
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis lise30: vragen reis Noord-Westen.

Bericht door tomhster »

Ik vind je plannen niet onrealistisch hoor, sterker nog: Ik heb ongeveer dezelfde route gedaan in iets minder tijd. Alles rond Yellowstone is duur, dat is nu eenmaal een kwestie van vraag/aanbod en een relatief kort seizoen. Van alle toegangen heeft West Yellowstone toch echt mijn voorkeur, vanaf de andere ingangen ben je gewoon langer bezig om bij interessantere delen van het park terecht te komen. Wij zijn aangevlogen op Bozeman en na 3 dagen Yellowstone in een lange dag van Gardiner naar Lethbridge gereden. Dat is te doen als je niet naar Glacier zou gaan (wij waren er in mei en Glacier NP was toen onbegaanbaar). Met een beetje schuiven met nachten is er zeker een leuke trip van te maken. Calgary is leuk en zorg dat je een hele dag hebt voor de Icefield Parkway. Er kan van 4 nachten Banff zeker 1 af. Wij hebben onze huurauto ingeleverd op het treinstation van Bellingham en daar de trein (terug) gepakt naar Vancouver, dat is goed te doen. Een in de US gehuurde auto moet namelijk vrijwel altijd ook in dat land worden ingeleverd, hou daar rekening mee.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42076
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis lise30: vragen reis Noord-Westen.

Bericht door Martin & Marianne »

Niemand zegt dat je 4 nachten in Gardiner of Cooke City moet gaan zitten, maar in combinatie met een paar nachten West Yellowstone is een of twee nachten aan de andere kant van het park toch niet gek.

Marianne
JantienB
Amerikafan
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:05
Locatie: Gent

Re: Reis lise30: vragen reis Noord-Westen.

Bericht door JantienB »

Dag Lise,

Wij vertrekken morgen voor een reis van 3 weken met ongeveer hetzelfde als wat jullie willen doen, alleen vertrekken wij van Minneapolis (camper wegbrengen). Jasper NP hebben we er uit gelaten zodat de route wat rustiger is (en direct een reden om nog eens terug te gaan!). Ik zal je binnen een maandje laten weten of het te ambitieus was :wink:.

Twee jaar geleden hebben wij het zuidwesten gedaan en dan een kampeeruitrusting gekocht bij de Walmart. Uiteindelijk wel maar vijf nachten gekampeerd, maar wij vonden het een leuke afwisseling met hotels/motels en het drukt natuurlijk, zeker in de parken, de kosten (alhoewel je ook wel snel 250-300 $ kwijt bent aan de kampeeruitrusting zelf). Het meeste van de kampeeruitrusting hebben we op het einde van de reis weggegeven aan Goodwill. Alleen is eind augustus misschien al frisjes om in een tent te slapen in die gebieden? Misschien is een camper huren ook een optie? Ik zie af en toe nog promoties voorbijkomen.

Voor Yellowstone zal je zeker ook campings moeten reserveren (in zover ze nu nog niet vol zitten). Wij zijn er begin juni en dan zit het ook helemaal vol. De andere parken hebben wij nog niets gereserveerd, maar wij zijn nog vroeg op het seizoen.
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1793
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis lise30: vragen reis Noord-Westen.

Bericht door Felicitas »

tomhster schreef:...Van alle toegangen heeft West Yellowstone toch echt mijn voorkeur, vanaf de andere ingangen ben je gewoon langer bezig om bij interessantere delen van het park terecht te komen....
Toch valt dat wel mee. West Yellowstone is zonder meer het gunstigste gelegen voor de bekende geiser gebieden. Maar voor Mammoth Hot Springs zit je veel gunstiger in Gardiner (north entrance). En naar Grand Canyon of the Yellowstone ontloopt elkaar allemaal niet zo veel. 65 km van West Yellowstone, 63 km van Gardiner en 78 km van Silver Gate/Cooke City. En de laatste locatie ligt weer vlak bij Lamar Valley. Al deze drie plaatsjes hebben ook hun eigen charme. Als je buiten het park logeert zou ik ook aanraden om te gaan voor een combinatie van twee of drie locaties.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis lise30: vragen reis Noord-Westen.

Bericht door tomhster »

Ik heb ze allemaal gehad (inclusief Cody), maar de kans is groot dat je toch de meeste tijd in de Geyser bassins zult besteden. Eigenlijk is het alleen vanuit West Yellowstone een optie om bijvoorbeeld s avonds na het eten nog even een leuke wandeling te doen. De laatste nacht noordelijker verblijven is zowel ivm de Lamar valley en de daarop volgende rit naar het noordwesten trouwens geen gek idee.
lise30
Amerikafan
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 dec 2011, 16:38

Re: Reis lise30: vragen reis Noord-Westen.

Bericht door lise30 »

Ik denk dat het verstandiger is om er even meer tijd voor in te plannen om deze reis voor te bereiden inderdaad. In Yellowstone zowel in west als noord en oost overnachten is denk ik wel handiger, zeker als we toch besluiten richting Canada door te gaan. We gaan ons schema aanpassen en nog eens even door alle topics scrollen. Super lief jullie adviezen weer!
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis lise30: vragen reis Noord-Westen.

Bericht door tomhster »

Spaartipje: Wordt lid bij IHG (Holiday Inn) of Best Western, dan spaar je met zo'n reis en een beetje planning al snel minstens 1 gratis overnachting bij elkaar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer