Rob en lotte, ik zag zojuist dat er helaas nog helemaal niemand op het forum op je bericht gereageerd had. Dat kan toch niet dacht ik! Ik merkte zelf vorig jaar, bij het plannen van mijn reis, dat dit deel van het forum minder levendig is, dus.....aan mij om een bijdrage te leveren en te reageren op je route en je vragen.
Wij hebben afgelopen jaar een groot deel van jullie anders om gedaan (Vancouver --> Calgary) van medio juni tot medio juli. Ook met een gewone huurauto (midsize SUV, maar gewone auto is ook prima voor deze route). Wij zijn alleen niet doorgereden naar Port McNeill, maar hebben een wildlifetour per snelle boot gedaan vanuit Campbell River.
Wat betreft jullie route: jullie zijn op het goede pad

De invulling van de route en de noodzakelijke tijd per locatie hangt natuurlijk af van jullie interesses en beschikbare tijd. Een paar dagen extra voor deze route zou bijvoorbeeld iets meer lucht geven. Wij deden 23 dagen over +/- jullie route en hadden elke dag genoeg tijd voor stops en 1 of meerdere wandelingen en dat zorgde voor een ontspannen vakantie waarin we veel gezien en gedaan hadden.
Wat tips voor jullie route:
- Calgary: in het centrum ligt een gezellige, lange, autovrije winkelstraat. Samen met de Calgary Tower met audiotour is het een aanrader hier toch een avond of ochtend te besteden.
- Banff: dat vonden wij een erg toeristisch plaatsje. Wij verbleven 3 nachten in Canmore (Econolodge hotel = aanrader!), maar ook 2 nachten in Lake Louise. Achteraf gezien hadden we meer nachten in Lake Louise moeten boeken (3nt) en juist minder in Canmore (2nt). We merkten namelijk dat er de mooiste natuur toch meer in de buurt van Lake Louise lag (maar dat is natuurlijk persoonlijk!). Het valt prima te rijden vanuit Canmore/Banff, maar veel handiger vonden wij Lake Louise als uitvalsbasis.
De accommodaties in Lake Louise zijn erg beperkt en dus duur. Ons hotel daar (Lake Louise Inn 9-11juli) heb ik dan ook als eerste hotel van de reis geboekt direct de dag na het boeken van het vliegticket. Half januari betaalden we 125 euro per nacht per kamer, terwijl de prijs de maanden erna opliep tot ruim 250 euro (en op de bekende boekingssites op een gegeven moment geheel uitverkocht was).
- Icefield Parkway: wat een prachtige route! Dit splitsen over 2 dagen lijkt me lastig aangezien er volgens mij geen (of anders héél weinig) overnachtingsmogelijkheden zijn onderweg. Wij zijn vanuit Jasper in een lange dag naar Lake Louise gereden, waarbij we op alle mooie plekken onderweg gestopt zijn en diverse kleinere wandelingen gemaakt hebben. Gewoon vroeg vertrekken.
- Wells gray: het kan op de manier die jullie doen, maar erg veel tijd heb je dan niet om wandelingen te doen. Alleen dag 8 kun je er dan wat tijd doorbrengen en de highlights bekijken (de mooiste watervallen liggen vlakbij de lange weg). Wij hadden bij Wells Gray 2 overnachtingen en dat gaf wat extra lucht.
- Dag 9: dat is een lange rijdag, waarbij je geen tijd hebt om de lange, maar schitterende (!) wandeling naar de Joffre Lakes te lopen. Voor ons was die wandeling de reden om jullie dag 9 op te splitsen in 2 dagen: Well's grey -> Lillooet en Lillooet -> Whistler. Absoluut de moeite waard wat mij betreft (mits je van een pittige wandeling houdt). Zonder die wandeling zou ik het zeker op jullie rijdag houden.
- whistler: vonden wij een leuke onderbreking na de natuur op Vancouver Island. Gezellig toeristisch en een dagpas aanschaffen voor de kabelbanen is een absolute aanrader. Wij hebben de hele dag met 6-7 kabelbanen en wandelingetjes in de bergen rondom Whistler doorgebracht (met 25 graden bovenop de berg). 's Avonds gezellig rondgelopen door de winkelstraat en lekker gegeten.
- Vancouver: wij hadden daar 2 dagen, maar als je je beperkt tot de stad Vancouver zelf is 1 dag prima. Wij hebben vlakbij Stanley Park fietsen gehuurd en hebben naast het park ook de rest van de stad met de fiets verkend. Ideaal en erg leuk. Bovendien heeft Vancouver ook in de binnenstad overal òf aparte fietspaden òf erg rustige straten waardoor het heerlijk fietsen is.
Vancouver Island:
Vond ikzelf het moeilijkste onderdeel in mijn route: ik moest daar keuzes maken, maar welke keuze is het beste.
Achteraf gezien vonden wij Victoria vooral 's avonds erg gezellig met straatartiesten en levendigheid rondom de haven. Wij waren daar 2 nachten en zijn overdag op aanraden van een AA-forumlid naar Juan de Fucu PP gereden. Daar hebben we een paar prachtige wandelingen gemaakt (China beach trail, Mystic beach trail). Een mooie tegenhanger van Pacific Coast NP wat mij betreft, maar ook Pacific Coast NP is een aanrader om een volle dag aan te besteden. Wij hebben er een stuk of 7 wandelingen gemaakt. O.a. de Rainforest trail (2 paden: 1x links, 1x rechts van de weg. Wij deden die rechts) was erg mooi. De rit van Tofino naar de oostkust (hwy 19/19a) is erg mooi, maar duurde erg lang door o.a. drukte en langzaam rijdend verkeer.
Achteraf gezien vond ik de route op Vancouver Island over hwy 19 en 19a naar Campbell River lang en niet interessant. Nog eens zo'n zelfde lange stuk van Campbell River naar Port McNeill erbij vind ik niet aantrekkelijk klinken (al ken ik die route dus niet) Het doel is natuurlijk net als bij ons het zien over orca's. Ikzelf zou het een volgende keer niet meer doen, maar de gok wagen een boottocht bij Tofino te boeken en daar ipv 1 volle dag, 2 volle dagen van te maken. Ook over die boottochten hoor je goede verhalen. Dat scheelt 2 behoorlijk lange (in mijn ogen relatief saaie) rijdagen.
Op je kayak vraag kan ik helaas geen antwoord geven.
Hopelijk heb je iets aan mijn reactie en komen er naar aanleiding hiervan nog andere nuttige reacties op je post!