Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door kastelke »

Als je gewoon als toerist gaat, Nederlander of Belg bent, geen strafblad hebt en binnen de 90 dagen het land verlaat, heb je normaalgezien geen visum nodig.
Verwarring ontstaat soms, omdat mensen het papiertje dat ze op het vliegtuig in moesten vullen -dat nu vervangen is door de online esta aanvraag- wel eens 'visa' noemden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gerty
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mei 2012, 13:41

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Gerty »

oei, blijkbaar heb ik het mis. Dus ik land in Vancouver en daarvoor vul ik op voorhand die eTA in. En voor Amerika kan ik kiezen tussen op voorhand een ESTA aanvragen of op de grens het GROENE papierwerk.Verbeter me als ik het mis heb. Hier heb ik weinig ervaring mee.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door kastelke »

Inderdaad. (al weet ik niet of dat papiertje nog groen is, het is al weer enige tijd geleden dat we zo de grens over gingen, maar dat is jouw zorg niet, Immigrations weet wel welke kleur papiertje je nodig hebt. ;-) )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Jessicat
Amerikafan
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 okt 2014, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Jessicat »

Wij kregen dit bericht van onze reisorganisatie:

In de afgelopen weken is, blijkens perspublicaties, bekend gemaakt dat het systeem nog niet goed werkt, en reizigers naar Canada om onduidelijke redenen geen of zeer vertraagd toestemming krijgen via de eTA-website. Uiteraard is het wel gewoon mogelijk een eTA aan te vragen via de website van de Canadese overheid, indien u dit wenst. Het is nog onduidelijk wanneer de eTA wél verplicht wordt: gesproken wordt over een half jaar uitstel. Mochten er wijzigingen ontstaan die effect hebben op uw reis, dan laten wij dat vanzelfsprekend direct weten.

Op de website http://www.cic.gc.ca/english/visit/apply-who.asp staat:

However, from March 15, 2016 until fall 2016, travellers who do not have an eTA can board their flight, as long as they have appropriate travel documents, such as a valid passport. During this time, border services officers can let travellers arriving without an eTA into the country, as long as they meet the other requirements to enter Canada.
Oost-Canada '16
New York '15
Alaska & Yukon ‘15
Alaska & Canada ‘14 http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag267
VS '13 Seattle-Denver (verslag270)
VS '12 Atlanta-Boston
Canada & VS '11 West (verslag268)
New York '10
Canada '08
VS '05 West
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door jetusa »

Het is wel de bedoeling dat je een Eta aanvraag doet. Er geldt echter een grace-periode, dus een 'vergeving-periode' omdat het systeem blijkbaar niet helemaal goed werkt en er vertraging in de aanvragen kan zijn. In tegenstelling tot de Amerikaanse Esta doe je namelijk online een aanvraag en krijg je later per email de uitslag. En dat werkt blijkbaar nog onvoldoende. Ze sturen je tijdens deze grace-period niet onmiddelijk terug als je nog geen goedgekeurde aanvraag hebt. Uiteraard moet je wel beschikken over de juiste papieren en kunnen aantonen (als ze daar naar vragen) dat je geen intenties hebt om te blijven. Ik zou dus wel gewoon de aanvraag doen (hadden binnen een uur de email met goedkeuring) om gedoe te voorkomen.
majtie
Amerikafan
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 jan 2012, 21:18
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door majtie »

Ik zie dat hier geadviseerd wordt om alleen een ETA aan te vragen en pas een ESTA als je de grens naar de VS over wilt. Maar is het niet veel handiger om die ESTA gewoon op voorhand al aan te vragen? Ik heb wel eens verslagen gelezen waarin men zegt uren bezig te zijn aan de Amerikaanse grens. Of verandert dit nu met de ETA? Ik denk dat ik beiden gewoon online aan ga vragen...
http://www.majguy.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

2019: Zuidwest inclusief Colorado en New Mexico
2017: Noordwesten
2016 - Oost Canada + Noordoost VS
2014 - Westkust
2008 - Ohio
2001 - New York
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door kastelke »

Als je per auto de grens over gaat (vanuit Canada), kan je geen ESTA aanvragen. Het vooraf aanvragen van ESTA is voor wanneer je per vliegtuig of schip de grens over komt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Kokopelli
Amerikakenner
Berichten: 1008
Lid geworden op: 02 jul 2007, 21:55
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Kokopelli »

Ik kan zeker aanraden om wel een esta aan te vragen ook al ga je met de auto de grens over.
Vorig jaar zijn wij met de auto de grens over gegaan, esta van mijn man was nog geldig. Hij hoefde dan ook niets in te vullen en was zo klaar, ik moest wel het formulier invullen en betalen. De officer gaf toen zelf aan dat het met esta makkelijk en sneller is om de USA binnen te komen, ook over land. Maar het is niet verplicht.
Dit is uiteraard onze ervaring, maar voor dit jaar (weer met de auto over de grens) zorg ik dat ik twee geldige esta's heb.
In september naar het Zuidwesten, te volgen via www.noord-amerika.com/reisverslagen/
majtie
Amerikafan
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 jan 2012, 21:18
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door majtie »

Wij maken een rondreis vanuit Canada waarbij we ook de VS aan zullen doen en zullen later van Toronto naar New York vliegen. We komen dus zowel via land als per vliegtuig aan. Ik ga voor de zekerheid wel de ESTA aanvragen, lijkt me een stuk gemakkelijker dan invullen aan de grens.
http://www.majguy.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

2019: Zuidwest inclusief Colorado en New Mexico
2017: Noordwesten
2016 - Oost Canada + Noordoost VS
2014 - Westkust
2008 - Ohio
2001 - New York
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Q-BiC »

Als je van Toronto naar New York vliegt, heb je volgens mij sowieso een ESTA nodig, ookal ben je daarvoor al even in de VS geweest via land.

Als iemand mij wil verbeteren, bv omdat het binnen een termijn van 90 dagen valt, hoor ik het graag.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
MartiniNL
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2014, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Echt

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door MartiniNL »

Vraagje: Wij vliegen in mei naar Los Angeles (overstap in Frankfurt) en in juni weer terug naar Amsterdam, maar dan via Toronto. Dit is puur een overstap van anderhalf uur. Wij hebben ondertussen ESTA al aangevraagd en dit is goedgekeurd. Dien ik nu evengoed een eTA aan te vragen?
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door PSVwally »

As of March 15, 2016, visa-exempt foreign nationals who fly to or TRANSIT through Canada are expected to have an Electronic Travel Authorization (eTA). Exceptions include U.S. citizens and travellers with a valid Canadian visa. However, from March 15, 2016 until fall 2016, travellers who do not have an eTA can board their flight, as long as they have appropriate travel documents, such as a valid passport.

Ik heb het woord transit even verduidelijkt.. Het antwoord is dus eigenlijk ja. Hoewel er van Maart tot ergens in de herfst dus een tijdelijke 'grace' periode is en je waarschijnlijk wel doorgelaten wordt moet je het eigenlijk dus wel aanvragen.
Gebruikersavatar
avsboz
Amerikakenner
Berichten: 602
Lid geworden op: 23 nov 2011, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door avsboz »

Ben benieuwd naar de eerste die daadwerkelijk ervaring heeft met eTA gedurende een transit naar de USA... :wink:
Werd je gecontroleerd tijdens overstap op Toronto door Canada of alleen door USA?
Had je een eTA of maakte je gebuik van de overgangsregeling?
Grt,
Andries


2012-2014-2015-2016-2018 USA Blogs: http://avsboz.wordpress.com/
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door SuzieQ »

De Eta is uitgesteld tot september.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door PSVwally »

Het is niet echt uitgesteld, er is een 'grace' periode waarin je eigenlijk wordt geacht het aan te vragen, maar je niet 'bestraft' wordt als je het niet hebt vanwege bepaalde redenen. Zolang je maar bv een geldig paspoort en bij aankomst duidelijk kan bewijzen dat je het land ook weer op tijd verlaat.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door SuzieQ »

Dat is raar.
Ik las gisteren op de Facebook van Tioga dat het uitgesteld is.
Ze hebben niks over een grace periode vertelt.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door kastelke »

De site van de Canadese overheid lijkt me de meest betrouwbare bron:
http://www.cic.gc.ca/english/helpcentre ... sp?st=16.7
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Q-BiC »

Die grace periode lijkt mij in de praktijk effectief een uitstel.
Note: Until September 29, 2016, travellers who do not have an eTA can board their flight, as long as they have appropriate travel documents, such as a valid passport. During this leniency period, border services officers can let travellers arriving without an eTA into the country, as long as they meet the other requirements to enter Canada.
Ik zie nu niet in waarom mensen die voor 29 sept afreizen, geld aan een eTA zouden hangen.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door kastelke »

Ik vraag me af of ze je uiteindelijk aan de grens toch nog laten betalen terwijl ze je papieren checken?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door harryh »

Ik zit dit bericht wachtend bij de gate in Toronto te schrijven, net gearriveerd ;).
Ik had vooraf geen eTA aangevraagd. Verder zijn we op doorreis naar de USA, gaan niet naar Canada.

Alleen op Schiphol werd door Air Canada gevraagd of ik een eTA had. Omdat ik nee zei, werd er gezegd dat dat geen probleem was maar er een aantekening gemaakt zou worden en dat ik daarom de volgende keer wel een eTA moest hebben. Weet niet wie dat aantekent.

Bij aankomst in Toronto werden wij direct naar de Amerikaanse ESTA controle terminals geloodst. Géén controle door Canada gehad en geen vraag over eTA gehad.

Nog iets anders: De koffers hoef je in Toronto niet van de band te halen, die zie je pas in de USA. Meen dat daar op het forum vragen over waren.
Wel worden ze door de US customs gescand, je kunt pas doorlopen na de ESTA controle als je koffers zijn gescand. Na het scannen (waar je zelf niet bij bent) verschijnen de 1e 3 letters van je achternaam en voorletter op een groot bord, mag je naar de uitgang en wordt je boardingpass ter controle weer gescand.
Alles bij elkaar duurde US customs en de security controle zo'n 1,5 uur hier.

Ondanks de selfscan van je paspoort moest iedereen hier óók langs een vriendelijke meneer met vingerafdruk controle en vragen helaas, net als vroeger overal in de US het geval was.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer