Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Dutchess »

stormbreaker schreef:Sowieso een verblijfsadres, en ook hoeveel geld je hebt.
Ik zit even met het eTA formulier te spelen, maar zie nergens vragen over verblijfsadres of hoeveel geld je hebt. Waar staan die dan?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Gast »

Ik moest dat wel invullen, i.i.g. hoeveel geld. Dan had je keuzes als 0 dollar tot 1000 dollar, 1000 dollar tot 2500 ofzo. etc. etc.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door mtl »

Ik hoefde dat niet.
Gast

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Gast »

Weet iemand of je verplicht bent je thuisadres in Nederland te wijzigen op een eTA? Ik heb nog een eTA tot 2021 geldig maar er staat een oud adres van mij op. Nu weet ik dat dit bij ESTA niet veranderd kan en hoeft te worden. Maar of dat bij eTA zo is. Waarschijnlijk ga ik dit jaar weer naar Canada.

[EDIT] ik heb een web form gevonden waarbij stond dat dat hiermee kon, dus ik heb een verzoek gedaan het adres te wijzigen.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Ruud2004 »

Ik heb ook net mijn eTA ingevuld en was met een paar vragen al klaar. (approved) Vragenlijst past zich aan aan de standaard vragen, dan wordt er wat dieper doorgevraagd.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
parure
Amerikafan
Berichten: 186
Lid geworden op: 16 mar 2011, 22:59
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door parure »

Even voor de check, check, dubbel check........... ik heb een ETA aangevraagd omdat we in Calgary landen en in Vancouver weer vertrekken. Daarna reizen we naar usa. Geen esta aanvragen toch?
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door sanook »

Als je over land de USA binnenkomt is ESTA niet nodig. (uhm, dit hoort dan toch thuis in het ESTA topic en niet in ETA ?)
Miekie
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Miekie »

Vraagje... We vliegen op Vancouver en hebben onze ETA's aangevraagd. Drie zijn er goedgekeurd maar die van onze dochter is afgewezen omdat ze Canadees zou zijn. Dus hoeft ze niet te reizen met een ETA. Als haar moeder weet ik toch echt wel heel erg zeker dat ze net als wij 100% Nederlandse is. We hebben inmiddels nog een aanvraag gedaan en die is om dezelfde reden afgekeurd. Telefonisch contact met de betreffende afdeling is niet mogelijk. Je wordt verwezen naar een webformulier welke we uiteraard ook al hebben ingevuld maar geen reactie op krijgen. Heeft iemand hier enig idee hoe we dit recht kunnen zetten? We vliegen 6 augustus dus de tijd begint te dringen. En mochten we zonder een ETA voor haar (10 jaar) bij het vliegtuig staan zou ze dan echt geweigerd worden en wij niet?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door roelb »

Je geeft aan dat ze, volgens het eTA systeem, Canadees zou zijn.

Dat moet afgeleid zijn naar aanleiding van iets dat je zelf hebt ingevuld.

Wat heb je precies ingevuld bij de volgende vragen (tussen haakjes telkens het antwoord dat ik zou verwachten):

1. Select the code that matches the one on your passport. (NLD)
2. What is the nationality noted on this passport? (Netherlands, the)
3. Country/territory of birth (Netherlands, the)
4. Additional nationalities (alleen Netherlands, the)
5. Have you ever applied for or obtained a visa, an eTA or a permit to visit, live, work or study in Canada? (No)

Ik vermoed dat er ergens een afwijkend antwoord is ingevuld. Is je dochter bijvoorbeeld geboren in Canada? In dat geval heeft ze inderdaad de Canadese nationaliteit en mag ze alleen op een Canadees paspoort naar Canada reizen. Je zult dan een paspoort voor haar moeten aanvragen bij het Canadese consulaat: 070-3111600. Er is ook een ontheffingsmogelijkheid als je binnen 10 dagen reist: https://secure.cic.gc.ca/dc-dn/dcc-eng. ... 1531904569
Miekie
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Miekie »

@ roelb: Bedankt voor je reactie en het meedenken! Ze is echt Nederlands, niks geen familie of banden met Canada. Dus dat is het niet. Op alle nationaliteiten vragen ook NL ingevuld, we hebben zelfs nogmaals een aanvraag gedaan omdat we dachten misschien ergens een fout te hebben gemaakt, maar ook die aanvraag is om dezelfde reden afgewezen.

De enige vraag die we "afwijkend" hebben ingevuld is "Have you ever applied for or obtained a visa, an eTA or a permit to visit, live, work or study in Canada?". Die hebben we met Ja ingevuld. We zijn namelijk twee jaar terug ook naar Canada geweest en toen ook ETA's aangevraagd. Omdat we daar de status niet meer van wisten, onze mail van die periode helemaal weg is (technische probleem zul je net zien) en toen nog de overgangsperiode was, hebben besloten ze voor deze reis opnieuw aan te vragen. Dus het antwoord op die bewuste vraag is ook echt ja. Ze heeft eerder een eTA aanvraag gedaan. Hetzelfde hebben we ingevuld voor de overige reizigers (ons en broertje) en die zijn meteen goedgekeurd. Is het een idee om nogmaals een aanvraag te doen en "Nee" in te vullen? Al blijft het raar dat mn dochter met echt alleen een NL paspoort en nationaliteit ineens voor Canadees doorgaat. Op het vliegveld zullen ze haar niet als Canadees zien ben ik bang :(. Ook heb ik er al aan gedacht om een nieuw paspoort aan te vragen en met een nieuw paspoortnr een aanvraag te doen. Maar ook dat blijft afwachten.

We hebben vandaag in ieder geval wederom een webformulier ingevuld. Kan weer 10 dagen duren voor we antwoord krijgen en op een antwoord kun je geen reactie geven (no reply) dus als we van het antwoord niet wijzer worden ben je opnieuw aangewezen op een webform.
Laatst gewijzigd door markro op 18 jul 2018, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van direkt bovenstaand bericht verwijderd.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door roelb »

Heel bijzonder. Wat krijg je precies te zien (letterlijke tekst) in het kader van die afwijzing?

Overigens kun je de status van een oude eTA aanvraag ook altijd online controleren, daarvoor heb je niet de bevestigings e-mail nodig van toendertijd:

https://onlineservices-servicesenligne. ... 1531904569

Alleen zal daar nu vermoedelijk de status van de laatste aanvraag te zien zijn, niet die van 2 jaar geleden.
Miekie
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Miekie »

"A review of your Electronic Travel Authorisation (eTA) application has revealed that you are a Canadian citizan."

En dan een uitleg dat Canadese burgers geen eTA nodig hebben om naar Canada te kunnen reizen. Dat dit alleen bedoeld is voor mensen die tijdelijk Canada in willen.

"As a result, your application for an eTA has been withdrawn. Your application is now closed. You do not hold a valid eTA."

Ik heb je linkje geprobeerd. Maar daar moet je toch een application number of eTA number invullen. Afhankelijk van hetgeen je ingeeft bij de eerste vraag. Daar is haar status...

"A final decision has been made. Please see the final decision below.

This message confirms that your application for an Electronic Travel Authorization (eTA) has been withdrawn. Your application is now closed. If you wish to reapply, you may submit a new application at www.canada.ca/eTA. You are not considered to hold a valid eTA. As such, you should not plan or undertake any travel to Canada."

Wat gewoon heel naar is dat je niks kunt ondernemen. Telefonisch krijg je echt niemand te spreken helaas. En die webformulieren invullen duurt heel lang, vervolgens krijg je een reactie waar je niks mee kan maar daar kun je niet verder op reageren. Ik hoop dat we het in die twee weken voor ons vertrek geregeld krijgen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door roelb »

Ja, bizar dit. Je bent ook niet de enige: https://www.canadavisa.com/canada-immig ... en.464141/

Probeer dit issue ook even te tweeten, wellicht dat dat sneller aandacht oplevert: @CitImmCanada is het officiele twitter account.

Als je geen reactie krijgt dan is er nog wel een andere optie: kijken of je die vluchten kunt wijzigen en naar Seattle kunt vliegen ipv Vancouver. Je kunt dan per auto naar Vancouver gaan en komt dan over land Canada binnen. Daarvoor is geen eTA vereist.

Of wijzigen mogelijk is en wat de kosten zijn hangt sterk af van de airline waar je hebt geboekt, de fare condities, het betaalde tarief en de huidige prijs voor de route die je dan zou gaan willen vliegen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Marcopstal »

Een ambassade van Canada contacteren om eventueel hulp te krijgen ?
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door babarage »

Kan een luchtvaartmaatschappij nu al nakijken of ze haar toe mogen laten op de vlucht? Als ze in de systemen staat als Canadees dan zou je daar nl geen problemen verwachten. Sta je hooguit aan de grens. Nou ja hooguit, maar goed daar kun je live eea uitleggen en dan vraag ik me af of je met een geldig nl paspoort in een gezinssituatie niet gewoon doorkomt. Hoewel, echt gelukkig wordt je ook niet van zo’n gok.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door roelb »

Nee, in dat geval zal ze met een canadees paspoort moeten reizen. En dat heeft ze niet, en kan ze ook echt niet krijgen als ze geen canadees is.

Je zou bijna zeggen: start gewoon de aanvraag voor een Canadees paspoort voor kinderen <16 jaar. Zij zeggen immers dat ze Canadees is, kom maar op met dat paspoort ;-). Misschien dat je dan wel iemand op het consulaat te spreken krijgt die voor opheldering kan zorgen.
Miekie
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Miekie »

Zonder Canadees paspoort en zonder eta worden we niet meegenomen met het vliegtuig. Ik denk inderdaad eenmaal aan de grens dat we het land wel inkomen. Maar om daar te komen... En als dat toch niet lukt sta je daar met twee kinderen :cry: van die situatie word ik ook niet echt vrolijk.

We gaan vandaag de ambassade bellen en kijken of ze iets voor ons kunnen ophelderen. Verder wachten we (nog) even de reactie op de ingevulde webformulieren af. Als we maandag nog niks hebben gehoord gaan we opnieuw een aanvraag doen. En voor de zekerheid een nieuw paspoort aanvragen. In ieder geval allemaal heeeeeeel erg bedankt voor het meedenken!
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door babarage »

Ja! Screenprintje maken en opeisen die handel. Succes verzekerd :).

Maar tis een rotsituatie. Soit dat er wat mis kan gaan maar vervelend dat je dan alleen via webformulieren en 10 dagen wachten moet hopen dat iemand het fixt.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door roelb »

Ik zou in ieder geval ook even de optie om naar de US te vliegen onderzoeken. Just in case, want als je dit niet opgelost krijgt is dat denk ik je enige optie, naast alles helemaal cancellen.

Om een inschatting van de mogelijkheden en kosten te maken zijn er aantal vragen om te beantwoorden: Met welke airline vlieg je? Wanneer is de terugreis? Ook vanaf Vancouver? En wat hebben de tickets ongeveer gekost?
Miekie
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Miekie »

Om een inschatting van de mogelijkheden en kosten te maken zijn er aantal vragen om te beantwoorden: Met welke airline vlieg je? Wanneer is de terugreis? Ook vanaf Vancouver? En wat hebben de tickets ongeveer gekost?
Hier heb ik zelf ook al aan gedacht. We hebben de tickets in november geboekt, direct bij Lufthansa voor €1630,-. Twee volwassenen en twee kinderen (6 en 10). Retour Vancouver, 6 augustus heen, vrijdag 24 terug. We vliegen met Lufthansa vanaf Brussel via Frankfurt. Gezien de hele scherpe prijs denk ik niet dat er met tickets veel te regelen valt, of we moeten hele nieuwe boeken. In dat geval denk ik dat we de reis eerder annuleren :(

Overigens krijg je ook telefonisch niemand te pakken bij de ambassade. Daar ga ik dus nu ook maar weer naar mailen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer