Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door kastelke »

Toronto is een van de luchthavens in Toronto waar US Customs zitten om te screenen, als je op doorvlucht bent naar de US.

Die aantekening wil volgens mij zeggen dat jij de volgende keer niet meer kan zeggen dat je niet wist dat je een eTA moest hebben.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Ruud2004 »

Op zich ook wel grappig dat reisbureaus een "overgangsbeleid" (dat siert de Canadezen) gelijk als "uitstel" betitelen.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door SuzieQ »

Bedankt harryh.
Wij gaan in juli overstappen op Toronto.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door harryh »

:thumbup:

Update: onze koffers waren inderdaad op de eindbestemming, met een speciaal label: "In transit, do not deliver to passenger except in the presence of a customs officer."
Maxmannl
Amerikafan
Berichten: 166
Lid geworden op: 05 mei 2015, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Maxmannl »

Er is nu ook een nieuwe definitieve datum bekend ipv herfst 2016.
Het is nu 29 september
https://eta-aanvragen.nl/nieuwe-datum-e ... september/
http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp

En het is inderdaad niet echt uitgesteld maar meer een coulance periode. Het is geen probleem als je er geen hebt maar aangezien het toch 5 jaar geldig is waarom niet al aanvragen.
De enige echte Ticketbaas
Mitch_
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2016, 11:29
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Mitch_ »

Ik en twee collega's gaan in Juni een roadtrip maken door Amerika en een stukje Canada. We komen aan (per vliegtuig) in Salt Lake City en gaan met de auto de grens over naar Calgary. Vanaf Galgary vliegen we weer terug.

Nu hebben we sowieso een ESTA voor Amerika nodig, maar ook een eTA/andere documenten voor Canada?

Ik raak een beetje in de war aangezien we niet aankomen in Canada maar wel wegvliegen uit Canada :?
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Q-BiC »

Wegvliegen is geen probleem. Je hebt enkel een ESTA voor de USA nodig.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Jessicat
Amerikafan
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 okt 2014, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Jessicat »

Onze reisorganisatie heeft ons aangeraden voor deze zomer geen eTA aan te vragen voor onze reis naar Canada. Ik had er nog eens expliciet naar gevraagd...
Oost-Canada '16
New York '15
Alaska & Yukon ‘15
Alaska & Canada ‘14 http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag267
VS '13 Seattle-Denver (verslag270)
VS '12 Atlanta-Boston
Canada & VS '11 West (verslag268)
New York '10
Canada '08
VS '05 West
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door harryh »

Zie ook mijn verslag hieronder, bleek geen probleem bij aankomst in Toronto om geen eTA te hebben. Denk er wel aan dat je dat maar 1x kunt doen, 2e keer naar Canada is ie verplicht...
majtie
Amerikafan
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 jan 2012, 21:18
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door majtie »

Wij gaan in oktober naar Canada dus we hebben sowieso een ETA nodig. We vliegen echter terug vanaf NY. Hebben we dan ook een ESTA nodig? We komen over land aan in Amerika.
http://www.majguy.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

2019: Zuidwest inclusief Colorado en New Mexico
2017: Noordwesten
2016 - Oost Canada + Noordoost VS
2014 - Westkust
2008 - Ohio
2001 - New York
Gebruikersavatar
bello
Amerikakenner
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 jan 2010, 20:28
Locatie: NL

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door bello »

Nee, dat is zonde van je geld. Een ESTA is samengevat voor mensen die het land via een vliegveld binnenkomen, per auto/bus/trein regel je de toestemming ter plekke bij de grensovergang.
I am a citizen of a VWP country and am visiting the U.S. from Canada or Mexico?

If you are coming by land, you do not need to have ESTA authorization, however, you should return your green I-94W card upon departure. If you are arriving by land and departing by land or sea, you should return your green I-94W to the airline representative prior to boarding your flight.

Bron: U.S. Customs & Border Protection
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door mtl »

Sinds gisteren is de eTA dus echt verplicht als het goed is. Nou vloog ik gisteren naar Toronto. Op Schiphol werd me niet gevraagd of ik een eTa had aangevraagd. Blijkbaar zitten die gegevens in de computersystemen van de airlines. Moet wel zeggen dat ik heel snel door paspoortcontrole en douane was. En o ja, mijn Air Canada vlucht had twee en een half uur vertraging.
HarmDommisse
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 sep 2015, 01:26
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door HarmDommisse »

Ben de 13 van deze maand naar Canada gevlogen. Er is niks gevraagd over eTA maar had hem wel voor de zekerheid aangevraagd. Wilde voor die paar euro geen 'gezeik' kunnen krijgen. Verder verloopt alles vlot bij de customs. Zijn een stuk vriendelijker dan de zuiderburen! 8)
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door jetusa »

Ik snap even niet je opmerking "had 'm voor de zekerheid aangevraagd"
De regeling is eind september van kracht gegaan, dus op 13/10 kon je met zekerheid zeggen dat je die Eta nodig had.
(overigen was de regeling al sinds maart van kracht, maar waren er nog geen sancties als je de Eta niet op tijd rond had of vergeten was aan te vragen).
Waarschijnlijk is niet naar je Eta gevraagd omdat hij kan zien dat je keurig een Eta had.

Ik vloog in maart 2 dagen voordat de Eta in zou gaan en had geen Eta, een vriend van mij ook niet. Mij werd niets gevraagd, mijn vriend, die een andere beambte had, werd wel gevraagd waarom hij geen Eta had. Toen hij antwoordde dat de regeling pas 2 dagen later van kracht ging, gaf de beambte hem met een smile toe dat dat inderdaad zo was. Het kan dus ook gewoon aan de beambte liggen of er naar gevraagd wordt of niet, ook al kunnen ze het zien in je paspoort, misschien zijn het ook wel gewoon tricks or treats om te zien of je erg zenuwachtig wordt of gespannen bent, je weet nooit me die lui.

Net zo goed als dat ze de ene keer veel vragen stellen en soms helemaal niets, terwijl ik dan zelf denk "o, jee, dit is de 3e keer in 3 maanden dat ik hier sta, zou weleen verdacht kunnen zijn" en dan is het 'welcome', stempel, en klaar.
HarmDommisse
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 sep 2015, 01:26
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door HarmDommisse »

Er is of was nogal onduidelijkheid of je nu wel of niet een eTA nodig had. De datum werd telkens verzet en Air Transat waarmee wij volgen melde het volgende:

Vanaf 10 november 2016 is het eTA-formulier verplicht voor reizigers naar Canada die zijn vrijgesteld van een visum.

Overige instanties hadden weer andere data. Dus vandaar had 'm voor de zekerheid aangevraagd.
Gast

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Gast »

Nu ga ik volgend jaar een weekje naar Toronto dus heb ik een eTA aangevraagd en die was gelijk goedgekeurd. Ook bij de eTA worden vervelende vragen over een dubbele nationaliteit gesteld. Nu weten jullie ws. nog dat ik volgens de gemeente Marokkaans was en dat nu niet meer geregistreerd wordt. Nu ben ik volgens de BRP alleen Nederlander. Ik vul op een eTA dan ook niets in over Marokko want in Marokko sta ik niet als staatsburger ingeschreven, die kennen mij helemaal niet. Ik ben geadopteerd en heb een Nederlandse achternaam. Toch vind ik het allemaal wel vaag hoor, ben ik nu wel dual citizen in de zin van eTA en dus ook van het Amerikaanse ESTA of niet? Ik neem toch aan dat Nederland nu ze het zelf niet registeert geen oude nationaliteitsgegevens doorgeeft aan Canada? Ben al 3 keer in Canada geweest, nooit problemen gehad.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Ruud2004 »

Nee, dat soort gegevens geeft Nederland niet door. Overigens prima systeem dat eTA en ESTA. Ik ben er een groot voorstander van dit voor de Schengenlanden ook in te voeren.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door mtl »

Ik moet er niet aan denken dat ik voor een bezoekje aan de buurlanden een esta of eta moet aanvragen.
Gebruikersavatar
Simonrio
Amerikafan
Berichten: 111
Lid geworden op: 16 mar 2015, 23:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Dordrecht

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Simonrio »

Ik heb een vraagje over eTA. Ik heb momenteel vliegtickets op het oog in mei retour richting San Francisco vanaf Amsterdam. Op de terugweg zou ik dan om 6u's morgens landen in Toronto vanuit San Francisco, en om 22.30u 's avonds vertrekken richting Amsterdam. In de tussentijd wil ik even de stad in, of in ieder geval iets gaan doen. (autohuren voor een dag en eropuit gaan) Ik ben nog nooit eerder in Canada geweest dus weer een (korte) ervaring rijker. :D Maar moet je bij eTA als je Canada in komt ook een verblijfadres opgeven zoals bij de ESTA? Ik ben er immers geen volledige dag en verblijf dus niet in een hotel.
Gast

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Gast »

Sowieso een verblijfsadres, en ook hoeveel geld je hebt. De vragen bij eTA zijn veel uitgebreider en diepgaander dan bij ESTA behalve de eligibility vragen, die zijn milder.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer