Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door kastelke »

Omwille van een overeenkomst tussen de US en Canada om Noord-Amerika 'veilig' te houden, gaat ook Canada een soort van ESTA invoeren, een eTA (electronic travel authorization).
De implementatie was voorzien voor April 2015... Maar tot nu toe heb ik nog niet gehoord dat het al operationeel is.
Toch wil ik dit hier even meegeven, zodat mensen die naar Canada wensen te reizen per vliegtuig, toch even kunnen nakijken vooraleer ze vertrekken.
Het staat blijkbaar ook nog niet 100% van of 'visa exempt countries' voor de US ook zo zullen gelden voor Canada. Het lijkt me logisch, aangezien Belgen en Nederlanders nu ook al zonder visum 6 maanden mogen komen rondreizen in Canada, maar het beste is toch om dit op te volgen. En natuurlijk hebben we hier ook forumleden die wel in Belgie of Nederland wonen, maar daarom niet automatisch die nationaliteit hebben.
Als ik er iets meer over hoor, dan zal ik het hier posten.

Hierbij de link naar de website van het Government of Canada - Visit Canada: http://www.cic.gc.ca/english/visit/visas.asp
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
BigAppleLover
Amerikafan
Berichten: 381
Lid geworden op: 01 nov 2006, 20:12
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Zuid Limburg (NL)

Re: Opgelet! Mogelijk invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada wordt ingevoe

Bericht door BigAppleLover »

Elke, bedankt voor het delen van deze info. Ik had hier nog niet van gehoord, maar ga het voor onze reis in juni nu zeker in de gaten houden.
Volg je hart, dat klopt altijd (zeker in Amerika) !
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Opgelet! Mogelijk invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada wordt ingevoe

Bericht door kastelke »

Het zal voor volgend jaar zijn. Meer info:

In a move that had been mooted since 2011, the government of Canada has announced in the official Canada Gazette that it intends to introduce electronic travel authorization (eTA) for individuals exempt from the requirement to obtain a temporary resident visa (TRV) before they may enter Canada.

The system, which is scheduled to come into operation on March 15, 2016, is similar to the ESTA (Electronic System for Travel Authorization) currently in use by the United States of America. Until now, visa-exempt foreign nationals seeking entry to Canada are not systematically screened for admissibility until they arrive at a Canadian port of entry.

The Canadian pre-approval system will only be required for TRV-exempt individuals seeking to enter Canada by air to visit on a temporary basis. A fee of CAD $7.00 will be required for processing. Electronic travel authorization will be valid for a period of five years from the day on which it is issued to the applicant or until the earliest of the following days, if they occur before the end of that period:
◾the day on which the applicant’s passport or other travel document expires,
◾the day on which the electronic travel authorization is cancelled, or
◾the day on which a new electronic travel authorization is issued to the applicant.

The eTA will include the applicant’s name, date and place of birth, gender, address, nationality, and passport and/or travel document information. If the applicant is unable to make the application by means of the electronic system because of a physical or mental disability, it may be made by another means, including a paper application form.

A number of exemptions from the requirement to obtain pre-approval to travel will be in place, including:
◾nationals of the United States,
◾individuals already in possession of a Canadian temporary resident visa,
◾certain foreign diplomats,
◾commercial air crew,
◾citizens of France who are residents of St. Pierre and Miquelon,
◾individuals in possession of a visa to enter the United States on a flight bound for that country in transit through Canada, where the sole purpose of the flight stopping in Canada is for purpose of refuelling,
◾individuals transiting through Canada as a passenger on a flight who are in possession of any visa required to enter the country of destination;
◾individuals carrying out official duties as a member of the armed forces of a country that is a designated state for the purposes of the Visiting Forces Act,
◾study or work permit holders re-entering Canada following a visit solely to the United States or St. Pierre and Miquelon, and
◾Her Majesty in right of Canada and any member of the Royal Family.

The number of visa-exempt foreign nationals travelling to Canada on a temporary basis per year is significantly larger than the number of visa-required travellers. For example, visa-exempt foreign nationals, excluding U.S. citizens, represent approximately 74 per cent of foreign nationals who arrive by air in Canada.

In 2012–2013, the total number of visa-exempt foreign nationals who arrived in Canada and were deemed inadmissible for entry at air ports of entry was 7,055. This resulted in significant expense, delay and inconvenience for these foreign nationals, other travellers, the airlines and the Canadian government. Reasons for refusal can include membership in terrorist organizations, espionage, participation in war crimes or crimes against humanity, international human rights violations, membership in organized crime groups, criminality, or issues endangering public health, such as tuberculosis.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Opgelet! Mogelijk invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada wordt ingevoerd!

Bericht door kastelke »

Update:

(niet van toepassing als je over land of zee binnen komt, wel van toepassing als je vliegt)
Starting on August 1, 2015, travellers will be able to apply for an eTA online. As of March 15, 2016, travellers will need an eTA before they board a flight to Canada.
Simple application process
Applying for an eTA is an easy online process that will take just a few minutes. It only costs $7 Canadian. All you need is your passport, a credit card, and an email address.
Meer info op website Canadese overheid:
http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4899
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Hinko »

Vanaf 15 maart 2016 wordt het voor Canada noodzakelijk om een Electronic Travel Authorization (eTA) te hebben als je aankomt per vliegtuig. Voor landen als de Verenigde Staten en Australië bestaat zo’n electronisch visum al enige tijd, maar voor Canada is het nieuw. Je kunt vanaf vandaag al een eTA aanvragen, maar het is pas noodzakelijk vanaf maart 2016. Als je Canada via land of water binnenkomt is de eTa niet nodig. Alle informatie over de eTA vind je hier.

Electronic Travel Authorization (eTA)

De eTA voor Canada kan online aangevraagd worden. Daarvoor heb je een aantal dingen nodig, zoals een geldig paspoort, e-mail adres en een creditcard. Elke reiziger dient een apart eTA te hebben. Ga je dus met bijvoorbeeld vier personen, dan dien je deze eTA vier keer aan te vragen.

De kosten voor de eTA voor Canada zijn $7 Canadian Dollars. De eTA is vijf jaar geldig vanaf het moment van aanvragen. De eTA kan via deze link aangevraagd worden.

Er is een document opgesteld met meer informatie over de vragen die gesteld worden tijdens het aanvragen. Dit document bevat informatie over wat je dient in te vullen bij elke vraag en uitleg over de antwoorden die je kunt geven. Vraag je voor het eerst deze eTA aan, dan raad ik je aan om dit document bij de hand te houden. Het document kun je hier (klik) vinden.

De goedkeuring voor de eTA krijg je vaak binnen een aantal minuten. Als je aanvraag bekeken dient te worden door een medewerker, krijg je dit vaak binnen 72 uur te horen. Het is dus aan te raden om tijdig een eTA aan te vragen als deze noodzakelijk is voor je reis.
Via: http://ikvliegveel.com/visum-canada/
Gebruikersavatar
Yoshi
Amerikafan
Berichten: 156
Lid geworden op: 27 mar 2014, 14:44
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Yoshi »

Als de eTa pas vanaf maart 2016 verplicht wordt, wat zou dan nu het nu zijn om deze alvast aan te vragen? Als je tussen nu en maart 2016 reist heb je deze nog niet nodig toch?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Dutchess »

Interessant. Ik hoef gelukkig geen eTA aan te vragen, maar als ik b.v. deze vraag lees:
Have you or a family member ever had or been in close contact with a person with tuberculosis?
vraag ik me toch af hoe letterlijk dit geïnterpreteerd moet worden - zouden ze nou echt willen weten dat mijn oma tijdens de Tweede Wereldoorlog, nadat mijn moeder al geboren was, ternauwernood tuberculosis overleefd heeft? :wink:

En
Do you have a serious health condition for which you are receiving regular and ongoing medical treatment?
met als uitleg
Select yes if you are receiving regular, ongoing medical treatment for any mental or physical condition.
Het is dus aan iedere aanvrager om te beoordelen of iets "serious" is. Maar "regular, ongoing medical treatment" is wel heel vaag. Hoge bloeddruk? Diabetes? Depressie? In de praktijk neem ik aan dat de meeste mensen hier gewoon "nee" op zullen antwoorden, ongeacht de medicijnen die ze regelmatig innemen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Désirée »

....
Laatst gewijzigd door Désirée op 27 aug 2015, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Désirée »

Dutchess schreef:Interessant. Ik hoef gelukkig geen eTA aan te vragen, maar als ik b.v. deze vraag lees:
Have you or a family member ever had or been in close contact with a person with tuberculosis?
? Rare vraag ook. Is dit bij een toerist eta of voor immigratie?
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Gebruikersavatar
Isis
Amerika-expert
Berichten: 4137
Lid geworden op: 05 sep 2009, 18:09
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Tussen het dorp en het bos in Midden-Brabant
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Isis »

Gata wellicht om open TB

Andere vraag. Als ik het goed begrijp kun je wel vanuit USA zonder Eta de grens over (als het al ingaat). Klopt dit.
Dus als je USA en Canada bezoekt en met auto reist hoef je maar voor 1 van de twee landen het aan te vragen?!
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
INUVIK
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 sep 2015, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door INUVIK »

Voorbeeld vraagje! Ik vlieg naar Halifax, de Camper komt toe per schip, na 1 maand oost-canada de grens over naar de USA. Dus met Eta aanvraag, die 5jaar geldig is. Aan de USA Grens bekom ik de VWP Stempel in de Reispas voor 90 dagen, so far so good. Wil nadien terug naar Halifax voor de retourverscheping. Gelezen: ...Overland geen eTA nodig(dus Prima?). Indien wel, kan men met de eTA(5 jaar geldig) meermaals de grens overschrijden?
grt
-----------------
INUVIK
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 sep 2015, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door INUVIK »

Info bekomen, 5 jaar geldig + meerdere uit/inreizen over-land. :wink:
grt
-------
Valckske
Amerikafan
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2011, 17:34
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Valckske »

Mailtje van het reisbureau:

Teneinde met een gerust gemoed te vertrekken en je reis te beleven, vestigen wij je aandacht op het verplichte eVisum voor alle aankomsten in Canada vanaf 15 maart 2016.
Dit zowel voor reizen via Canada of wanneer je Canada wenst te bezoeken.
2010: Florida
2013: The West
2016: Northwest & Canada
2017: New York
Gebruikersavatar
Isis
Amerika-expert
Berichten: 4137
Lid geworden op: 05 sep 2009, 18:09
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Tussen het dorp en het bos in Midden-Brabant
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Isis »

Je moet zelfs aangeven wat voor werk je doet, hoe de company heet en waar en sinds wanneer. Ik snap wel waarom; mensen met werk gaan ook weer weg. Maar jeetje het is nogal wat.
Bovendien vind maar eens hoe jouw werk in dat lijstje past grrrrr
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
anneliesbossaert
Amerikafan
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 sep 2008, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Oostende

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door anneliesbossaert »

Er is een nieuwe update waardoor de ETA niet nodig is voor reizen naar Canada tot de herfst van 2016...(bron http://www.cic.gc.ca/)

Visa-exempt foreign nationals are expected to have an Electronic Travel Authorization (eTA) to fly to or transit through Canada, starting March 15, 2016. Exceptions include U.S. citizens, and travellers with a valid Canadian visa. Canadian citizens, including dual citizens, and Canadian permanent residents are not eligible to apply for an eTA.
However, from March 15, 2016 until fall 2016, travellers who do not have an eTA can board their flight, as long as they have appropriate travel documents, such as a valid passport. During this time, border services officers can let travellers arriving without an eTA into the country, as long as they meet the other requirements to enter Canada. Find answers to your questions about the leniency period.
Afbeelding
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door jetusa »

Lijkt me een soort grace-period, zo van 'je moet het eigenlijk hebben, maar als je het vergeten bent, dan sturen we je niet meteen terug".
Gerty
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mei 2012, 13:41

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Gerty »

Wij plannen om in september te vliegen naar Vancouver. Dus hebben we zeker die eTA nodig. Dan rijden we de grens over naar Amerika. Hebben we dan ook nog een ESTA nodig? En wat met de visum(s)
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door kastelke »

Over het algemeen:
eTA vooraf aan te vragen.
ESTA: als je met de wagen de Canadees-Amerikaanse grens over rijdt, dan wordt het ter plekke bij de grensovergang gedaan.

Over welke visa's heb je het? Want met een visum zal de situatie anders zijn.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gerty
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mei 2012, 13:41

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Gerty »

Ik ga er van uit dat je steeds een visum moet aanvragen vooraleer je naar Canada of Amerika reist. Of heb ik het mis?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door mtl »

Waarom zou je een visum aanvragen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer