Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door roelb »

Dat is dus 408 euro per persoon. Dat wordt lastig inderdaad. Change fee zal EUR 150 zijn, dus dan hou je 258 euro waarde over. Goedkoopste wat ik zo nu zie voor deze route, ook als ik andere airports meeneem, is rond de 900 euro retour, dus 642 euro bijbetalen. Je zou nog kunnen opsplitsen, maar dan nog moet je ten minste twee tickets wijzigen. Dat is toch bijna 1300 euro.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door mtl »

Miekie schreef: This message confirms that your application for an Electronic Travel Authorization (eTA) has been withdrawn. Your application is now closed. If you wish to reapply, you may submit a new application at http://www.canada.ca/eTA. You are not considered to hold a valid eTA. As such, you should not plan or undertake any travel to Canada."
Ik denk dat dit er op neer komt dat je met een afgwezen eTA Canada helemaal niet in komt, ook niet over land.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door roelb »

Waarom niet? Je hebt bij aankomst over land geen eTA nodig. Met een Nederlands paspoort mag je gewoon naar Canada reizen. Blijkbaar zit er een bug in het eTA systeem dat er voor zorgt dat het denkt dat de dochter van @Miekie de Canadese nationaliteit heeft. Wellicht een gevalletje persoonsverwarring? Ik kan me niet voorstellen dat dat bij een fysieke grensovergang niet opgehelderd kan worden.

Dit legt wel direct een groot probleem bloot met dit soort systemen. Het is anoniem en er is geen normale mogelijkheid tot contact. Maar systemen zijn nooit foutvrij en er zijn altijd situaties waarvoor handmatige ingrijpen vereist is. De impact van een onterechte weigering, waardoor een airline moet weigeren om iemand te vervoeren, kan enorm zijn. Niet alleen financieel overigens. Je zou maar met spoed willen afreizen omdat er een familielid op sterven ligt oid en dan door zo'n bug geweigerd worden. Die schade is onbetaalbaar. Maar zelfs al is het alleen financieel en was de weigering onterecht, probeer die schade maar eens te verhalen op een buitenlandse overheid, als daar al een basis voor is in internationaal recht.

Zaak dat we, bij de invoering van het Europese systeem, er dan ook voor zorgen dat er altijd een normale en snelle afwijkingsprocedure is en dat aanvragers direct contact kunnen krijgen met bevoegde personen die elke afwijkende situatie kunnen oplossen, zelfs als ze al op een buitenlands vliegveld bij de incheckbalie staan.

@Miekie: gebruik Twitter. Het kan de afwikkeling echt enorm versnellen.. Schrijf een pakkende tweet, screen shot van de weigering erbij en tag de officiele account. Krijg je geen antwoord: stuur dan een dag later een follow up en tag daar ook eens de verantwoordelijke Canadese bewindspersoon in, wie dat dan ook moge zijn. En zo kun je elke dag de cirkel wat verbreden. Kritische pers taggen doet soms ook wonderen, zeker als je geen enkele officiele reactie kunt loskrijgen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Martin & Marianne »

Miekie schreef:Zonder Canadees paspoort en zonder eta worden we niet meegenomen met het vliegtuig.
Misschien toch even contact opnemen met Lufthansa? Om eens te informeren of ze je dochter in dit geval ook zonder ETA willen vervoeren als je de situatie uitlegt?

Marianne
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Martin & Marianne »

Miekie schreef: Overigens krijg je ook telefonisch niemand te pakken bij de ambassade. Daar ga ik dus nu ook maar weer naar mailen.
Hou je ons op de hoogte?

Marianne
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door ClaireVHaut »

Martin & Marianne schreef:
Miekie schreef:Zonder Canadees paspoort en zonder eta worden we niet meegenomen met het vliegtuig.
Misschien toch even contact opnemen met Lufthansa? Om eens te informeren of ze je dochter in dit geval ook zonder ETA willen vervoeren als je de situatie uitlegt?

Marianne
zodra je inchecked bij de luchtvaartmaatschappij is het duidelijk dat ze geen ETA heeft, dat zit nl gekoppeld aan je paspoort.. Als dat niet geval is, nemen ze haar niet mee. Is net een discussie op canada forum.

Je kan checken op paspoort of ze een eta heeft. Heeft je dochter een nieuw paspoort ?
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door ClaireVHaut »

Heb je oude mail niet meer van destijds ? Ik heb in mijn gmail nog heel veel oude zooi staan.. Dus mocht je gmail hebben.. ga dan naar gmail.com,log in en zoek op eTa.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door ClaireVHaut »

goedkoopste optie is dan domweg nieuw paspoort aan te vragen, dat heb je dan binnen een week (red je dus ) en dan aanvragen.. Ticket omboeken is duurder iig..
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Martin & Marianne »

ClaireVHaut schreef: zodra je inchecked bij de luchtvaartmaatschappij is het duidelijk dat ze geen ETA heeft, dat zit nl gekoppeld aan je paspoort.. Als dat niet geval is, nemen ze haar niet mee. Is net een discussie op canada forum.
Ja, dat begrijp ik wel. Ik bedoelde informeren bij Lufthansa voordat ze incheckt. Dus nu. En aangeven wat de situatie is. Iedereen begrijpt dat er in dit geval een fout is gemaakt. Die naar mijn idee bij aankomst wel is recht te zetten.

De ambassade lijkt mij de beste weg, maar ik zou alles proberen. Ook een nieuw paspoort. En als last resort vragen of ze mee mag op de vlucht.

Marianne
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door mtl »

Geen maatschappij neemt je mee zodra je geen eta hebt. Wat je verhaal ook is. Mogen ze niet van de Canadese overheid. Nieuw paspoort aanvragen heeft ook geen zin want de naam van de afgewezen persoon is bekend. Je kan het over land proberen maar ik denk dat je dan ook geweigerd wordt. Enige optie lijkt me die kwestie rond de afgewezen eta op te lossen. Hoe moeilijk dat ook is.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door ClaireVHaut »

Martin & Marianne schreef:
ClaireVHaut schreef: zodra je inchecked bij de luchtvaartmaatschappij is het duidelijk dat ze geen ETA heeft, dat zit nl gekoppeld aan je paspoort.. Als dat niet geval is, nemen ze haar niet mee. Is net een discussie op canada forum.
Ja, dat begrijp ik wel. Ik bedoelde informeren bij Lufthansa voordat ze incheckt. Dus nu. En aangeven wat de situatie is. Iedereen begrijpt dat er in dit geval een fout is gemaakt. Die naar mijn idee bij aankomst wel is recht te zetten.

De ambassade lijkt mij de beste weg, maar ik zou alles proberen. Ook een nieuw paspoort. En als last resort vragen of ze mee mag op de vlucht.

Marianne

Lufthansa mag haar niet meenemen .

En het is aan je paspoort gekoppeld. Dikke kans dat met nieuw paspoort opgelost is.\
Ik zou maandag ambassade bellen of langsgaan en dan handelen naar hun advies .
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Miekie
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Miekie »

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Het is gelukt. De eTA is approved! Nadat we vrijdag met tien verschillende organisaties hebben gebeld en gemaild die allemaal naar iemand anders wezen, kregen we 's avond laat een mailtje dat d'r eTA approved is. En dat terwijl ik me er vrijdag net bij had neergelegd dat we het voor het weekend maar even los moesten, omdat we dan toch geen ambtenaar zouden spreken.

We zijn uiteraard erg opgelucht. Het mailtje dat we kregen was ook echt minimaal. Geen uitleg niks. Maar ach als het maar geregeld is.

Voor degene die naar Canada gaan en nog geen eTA hebben, ik zou het niet op een paar weken aan laten komen. Er kunnen blijkbaar hele gekke dingen misgaan. Iedereen super bedankt voor het meedenken en de tips!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door mtl »

Mooi zo! Goede reis!
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Old Faithful »

Miekie schreef: Het is gelukt. De eTA is approved! Nadat we vrijdag met tien verschillende organisaties hebben gebeld en gemaild die allemaal naar iemand anders wezen, kregen we 's avond laat een mailtje dat d'r eTA approved is.
Proficiat.
Ik ben wel benieuwd door wie/welke instantie van de tien het nu opgelost is. Kan misschien ooit nuttig zijn voor andere forumleden,als ze onverhoopt een probleem met hun eTA hebben.

Fijne vakantie.
Groet,

Old Faithful
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door roelb »

Mooi! De manier waarop is alleen een beetje jammer. Je zou toch mogen verwachten dat zo'n fout wordt rechtgezet met persoonlijk contact en in ieder geval de mededeling dat de fout rechtgezet is en men er ook iets mee doet om toekomstige gevallen te voorkomen.
Gast

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Gast »

Wat is het verdomd makkelijk Canada in te komen. Gisteren op YHZ via de kiosk binnen gekomen dus de APC. Tijdens het hele proces wordt je paspoort maar 1 (!!) keer gescand en er wordt ter identificatie een foto gemaakt. Dan ga je naar een officer en de rij daarvoor is ook echt 1 minuut ofzo. Die bekijkt het bonnetje wat uit de kiosk kwam wat leidend is voor de beslissing. Zij zet dan drie rode strepen en toen mochten we verder. In de hal is nog een korte controle maar die officer hoefde alleen het bonnetje te zien en toen mochten we bagage halen. Daarna bij customs werd het bonnetje ingenomen. Ik denk dat CBSA toch een stuk minder streng dan CBP is, met CBSA heb ik altijd mildere ervaringen, wordt er ook nooit uitgepikt maar misschien omdat we met het gezin reizen?
ina
Amerika-expert
Berichten: 3775
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door ina »

Miekie schreef::clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Het is gelukt. De eTA is approved! Nadat we vrijdag met tien verschillende organisaties hebben gebeld en gemaild die allemaal naar iemand anders wezen, kregen we 's avond laat een mailtje dat d'r eTA approved is. En dat terwijl ik me er vrijdag net bij had neergelegd dat we het voor het weekend maar even los moesten, omdat we dan toch geen ambtenaar zouden spreken.

We zijn uiteraard erg opgelucht. Het mailtje dat we kregen was ook echt minimaal. Geen uitleg niks. Maar ach als het maar geregeld is.

Voor degene die naar Canada gaan en nog geen eTA hebben, ik zou het niet op een paar weken aan laten komen. Er kunnen blijkbaar hele gekke dingen misgaan. Iedereen super bedankt voor het meedenken en de tips!
Ik las op de eTA site dat er morgen een update op het systeem komt waardoor de site even niet werkt, misschien dan beter wachten tot na de update om de eTA aan te vragen?
Pevsteen
Amerika-ontdekker
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 feb 2013, 14:53
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Mol
Contacteer:

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Pevsteen »

Als je esta geweigerd is, kan je dan zonder problemen een ETA aanvragen?
In juni 2018 is immers mijn esta goedgekeurd geweest om dan zonder reden geweigerd te worden.
Hierdoor is onze usareis 2018 geannuleerd 😥
In september 2020 willen we echter naar Canada reizen.
2019 : Namibië
2018 : Corsica (na weigering Usa)
2017: Ijsland
2016 : Zuid-Afrika
2015 : Noord-Amerika
2014 : Sri Lanka
....
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door Marcopstal »

Beide systemen hebben niets met elkaar te maken. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de reden voor de intrekking ook in Canada kan opspelen. sommige regels zijn daar immers nog strenger dan in de VS. Dat merken veel Amerikanen die naar Canada willen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Invoering 'ESTA' (eTA) voor Canada

Bericht door mtl »

Ik weet ook niet in hoeverre de Amerikanen en Canadezen elkaars informatie delen. Ik zou gewoon een aanvraag doen en kijken wat eruit komt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer