Crazy trip

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Kilometervretert
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2014, 13:37
Aantal x V.S. bezocht: 1

Crazy trip

Bericht door Kilometervretert »

Hoi allemaal,
Wij hebben het in ons hoofd gehaald om een crazy trip te gaan maken in de USA. We kunnen namelijk niet kiezen tussen oost of west. Wij rijden allebei graag en genieten ook vanuit de auto van het uitzicht. Afgelopen zomer zijn we nog in 10 dagen naar Schaffhausen (CH), Milaan en Venetië gereden en weer terug, ook 4.000 km. Niet het gevoel gehad continu in de auto te zitten. We gaan exact drie weken in de maand juni 2014 en hebben bij KLM een vliegticket Amsterdam - Chicago geboekt.

Plan:
Start in Chicago, door naar Midland (heeft mijn vrouw twee jaar gewoond toen ze een jaar of 12 was), de krimpstad Detroit bekijken, door naar de Niagara Falls, paar dagen New York, White House checken in Washington en dan even een nacht doorzitten naar omgeving Colorado (2200 km). Aankomen in een goed hotel en bijslapen. Vervolgens wandelen in de Rocky Mountains, zonsopgang bij de north Rim van de Grand Canyon, Yellowstone, Mount Rushmore, Badlands, resterende dagen aan Lake Michigan en terug naar Chicago. Ongeveer 9.000 km in drie weken.

Kaartje:
trip.jpg
Waarom geen binnenlandse vlucht:
Stel ik boek een auto om het ritje te doen tot aan Washington en lever dan daar mijn auto in. Drop-off fee is $ 350 zag ik op de dollar.com site. Vervolgens vlieg ik met Southwest, tickets a $ 300 (voor 2) in 5 uur naar Vegas. Daarvoor moet ik dan eerst terug naar Baltimore, dan twee uur voor vertrek aanwezig, vervolgens weer geregel in Vegas. Kost bij elkaar 10 - 12 uur. Huur ik daar weer een auto om het ritje langs Yellowstone en Badlands naar Chicago te maken. Drop-off fee Chicago is $750. Flink wat meerkosten en een vervelende stop in de vakantie die de planning veel minder flexibel maakt. Tijdswinst is ongeveer 20 uur.

Waarom niet alleen de oostkust en volgend jaar de westkust:
Ik ben zelf al eens bij de westkust geweest en mijn vrouw niet. Ik denk dat ik niet zo snel terug zal gaan naar de westkust maar dan eerder voor een reis naar een ander continent op de wereld zou kiezen. Mijn vrouw wil echter heel graag de Grand Canyon zien en dat begrijp ik ook wel. Ook willen we allebei Yellowstone graag zien én NYC en DC.

Zie ik iets over het hoofd op basis waarvan iemand van jullie zou zeggen dat ik deze reis beter uit mn hoofd kan zetten?
Alvast bedankt voor de tips!
Groet, Jan
Dieuwertje
Amerikafan
Berichten: 367
Lid geworden op: 14 aug 2011, 13:37
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Crazy trip

Bericht door Dieuwertje »

Het wordt in elk geval een crazy trip, zoals je zelf al aangeeft, maar als jullie zich daar beiden in kunnen vinden, moeten jullie dat maar doen :wink:

Moesten jullie vaststellen dat het toch te druk zou worden, kunnen jullie nog altijd een stukje laten vallen of ter plaatse een alternatief uitstippelen.

Nog enkele opmerkingen:

- Wij vonden Detroit niet echt de moeite waard...
- Heb je aan de Oostkust overwogen om de trein (Amtrak) te nemen? Dat is wel super handig, niet te duur en zo zit je niet met een auto in de steden (want parking kost ook veel geld).

Enjoy!

Dieuwertje
Een overzicht van onze reizen en reisverslagen: http://dieudriesopreis.blogspot.com

April 16': New York
Aug 16': ZW Canda + Hawaï

New York (3x) - Zuidwesten (3x) - Noordoosten - Hawaii (2x)
Australië - Nieuw-Zeeland
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42383
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Crazy trip

Bericht door Martin & Marianne »

Voor een zonsopkomst/ondergang bij de GC zou ik in het park overnachten. Er is maar 1 lodge aan de North Rim is die is vrijwel altijd vol dus reserveer zo snel mogelijk.

Er zijn natuurlijk wel slimmere oplossingen voor een binnenlandse vlucht te bedenken. Bijvoorbeeld eerst de lus naar NY en dan terug naar Chicago. Dan een binnenlandse vlucht naar bijvoorbeeld Denver of Las Vegas en vandaaruit een rondje maken. Dan heb je geen drop off kosten en je mist twee keer een lange en saaie rit.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 07 mei 2014, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6142
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Crazy trip

Bericht door Old Faithful »

Je doet je forumnaam in ieder geval eer aan. :wink:

Ik zou voor de zekerheid de route uitschrijven in de van --- naar vorm met afstanden en rijtijden erbij, zodat je ziet of het haalbaar is.
Ik heb zo mijn twijfels of je deze route in een haalbaar schema gegoten krijgt.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Crazy trip

Bericht door Big_Mo »

Het is inderdaad een crazy trip en mijn excuses voor het volgende.

Ik ga heel even de Debby Downer spelen en neem even Washington DC - Denver Colorado als voorbeeld. Dit is volgens Google Maps een 24 uur NON STOP rit. Tel daar maar 2 tot 3 uur bij op met vertraging voor rusten onder weg, tanken, even wat eten, files etc. Ja je hebt 3 weken tijd maar dit zijn al 2 dagen weg van je 21 dagen in de VS.

Houd er ook even rekening mee je reis naar Milaan heb je misschien een uurtje tijdverschil mee. Boven op het lange rijden hier in de VS heb je ook nog je jetlag.

Wellicht ideetje om door de parken heen te gaan rijden en vanuit Chicago naar NYC te vliegen en DC?

Net als Old faithful zegt:
Schrijf alles even uit in de zin van wat wil je gaan bezoeken hoeveel dagen heb je en hoeveel tijd het reizen in beslag gaat nemen. Ik denk dat je dan inderdaad een veel beter beeld van deze crazy trip gaat krijgen.

Als jullie deze trip gaan doen houd ons even op de hoogte ben zeker wel benieuwd!
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7610
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Crazy trip

Bericht door Marcopstal »

1 naar Chicago
2 Chicago - Detroit (460 km)
3 Detroit - Niagara Falls (Ontario) (380 km)
4 Niagara Falls - Albany (500 km)
5 Albany - NYC (250 km)
6 NYC
7 NYC
8 NYC - Philadelphia (150 km)
9 Philadelphia - Washington DC (220 km)
10 Washington DC
11 Washington DC - Indianapolis (920 km)
12 Indianapolis - Kanas City (780 km)
13 Kanas City - Rocky Mountain NP (1100 km)
14 Rocky Mountain NP - GC North Rim (1100 km)
15 GC North Rim - Salt Lake City (650 km)
16 Salt Lake City - Yellowstone (520 km)
17 Yellowstone
18 Yellowstone - Rapid City (710 km)
19 Rapid City - Sioux Falls (560 km)
20 Sioux Falls - Chicago (910 km)
21 Chicago

Dit is de route (daarom niet de stops) die jullie voorstellen, dat wordt ongeveer, met de lokale verplaatsingen bij 10.000 km of op 20 dagen een gemiddelde van 500 km per dag.

Dat lijkt me niet direct Crazy, eerder zelfmoord. Daar kan je toch niet echt iets aan hebben ?
Laatst gewijzigd door Marcopstal op 07 mei 2014, 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42383
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Crazy trip

Bericht door Martin & Marianne »

Dit is niet helemaal het voorstel (een stop in Philadelphia en Flagstaff is niet de bedoeling, Oklahoma city ook niet, wel Rocky Mountain NP) maar het is inderdaad niet te doen. Waar de resterende dagen aan Lake Michigan vandaan moeten komen? :wink:

Toch maar een binnenlandse vlucht. Of beperk je tot het oosten of het westen. Aan beide kanten zul je je niet vervelen in 3 weken.

Marianne
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10178
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Crazy trip

Bericht door Hockey »

Ik ben het met de anderen niet eens, deze reis is wel degelijk te doen. Even rekenen, 9.000 kilometer in 3 weken is 3.000 kilometer per week, dat is iets meer dan 425 kilometer per dag. (7 * 425 = 2975) Reken op gemiddeld 100 kilometer per uur rijden, dan is het iets meer dan 4 uur rijden per dag, exclusief stops. Let wel, ik ben uitgegaan van gemiddeldes.

Het kan dus, maar wil je dit ook? Want een heel groot deel van de dag is in de auto zitten en minder tot weinig tijd hebben om iets te zien.
Myrthe Stevens
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 nov 2013, 11:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Baarn

Re: Crazy trip

Bericht door Myrthe Stevens »

Wauw dat klinkt als een hele gave reis! Ik ben twee jaar geleden ook op reis geweest naar Amerika en ik wil dit jaar graag weer. Ik zie dat je je ticket bij KLM hebt gekocht.
Was dit een goedkoop ticket? Ik heb namelijk niet zo'n heel hoog budget, ik heb al gekeken op meerdere website's zoals http://www.paperflies.com en cheaptickets maar nog niet echt wat gevonden. Hebben jullie nog tips?
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4013
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Crazy trip

Bericht door Loek »

Als je het wilt opbreken in twee delen hoef je niet perse zoveel kwijt te zijn voor de binnenlandse vluchten. In mijn ervaring ben je voor een open jaw ticket meestal minder kwijt dan een retour met losse binnenlandse vluchten.

Dus bijvoorbeeld een ticket AMS - ORD - LAS - AMS. Je maakt een rondje vanuit Chicago aan de oostkust, en vanuit Las Vegas aan de westkust. Geen extra kosten voor drop-off, en een stuk relaxter voor je. Je bent alleen een paar uurtjes kwijt om van je ene rondje naar je andere rondje te vliegen, ipv 4 dagen heen en weer te rijden. Ik heb net op United.com gekeken (multiple destinations) en voor de maand Juni komt dat op ongeveer $1300/pp (1000 euro). Dat is vast niet eens de goedkoopste ticket.

Alternative routes voor een open jaw:
AMS - NYC - SFO - AMS, AMS - ATL - DEN - AMS, etc. Gewoon even uitzoeken welke het beste voor jou plan werkt en binnen je budget past.
Elianne
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 nov 2007, 09:28
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: bij Rotterdam

Re: Crazy trip

Bericht door Elianne »

Dit wordt absoluut een heel bijzondere reis !

Ik zou zeker ook eens op de website van Amtrak kijken, daar geef ik Dieuwertje gelijk in. Wij zijn net terug van 4 weken USA en hebben gereisd van Los Angeles naar Miami. In de eerste 2 weken Californie, Arizona en New Mexico, daarna de Amtrak "Sunset Limited" gepakt van Tucson naar Houston TX en vandaar uit nog 2 weken Louisiana en Florida. Die treinreis was een onvergetelijke ervaring. Heerlijk geslapen en veel gepraat met Amerikanen in de bar en restauratie. Superleuk.

Misschien kun je op Amtrak.com een route vinden die enigszins bij je plannen past ?
Veel plezier in ieder geval.

Elianne
Kilometervretert
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2014, 13:37
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Crazy trip

Bericht door Kilometervretert »

Hoi allemaal,
Leuk dat jullie allemaal zo reageren, de één positief over deze trip, de ander wat minder positief. Ik heb er veel aan, dank.

Enkele reacties:
Vliegticket Amsterdam - Chicago heb ik in januari geboekt bij KLM werelddeal weken, 498 Euro per ticket. Open jaw ticket boeken is geen optie meer want deze tickets zijn geboekt en betaald.
Eerste hotel is inmiddels ook geboekt in Michigan city.

Dag 1: Chicago en Michigan city (120 km)
Dag 2: Midland rondkijken en overnachten voor Detroit (600km)
Dag 3: Door Detroit cruisen en overnachten voor de Falls (400km)
Dag 4: Bezoek aan Falls en doorrijden naar Newark (650km)
Dag 5: met OV naar NY
Dag 6: met OV naar NY
Dag 7: Rijden naar Washington en stad bezoeken (350km) eind middag vertrek richting Kansas.
Dag 8: Rijden naar Kansas City door de nacht (1750km)
Dag 9: Rijden naar Rocky Mountains NP (900km)
Dag 10: Rocky Mountains NP
Dag 11: Rijden naar Grand Canyon NRim (1100km)
Dag 12: Grand Canyon bezoeken
Dag 13: Rijden naar Yellow Stone (1000 km)
Dag 14: Yellow Stone bezoeken
Dag 15: Rijden naar Rapid City (850km)
Dag 16: bezoeken Mnt Rushmore en Badlands
Dag 17: rijden naar Milwaukee (1400km)
Dag 18 - 21 chillen aan Lake Michigan en auto inleveren op Chicago. / uitloop ;)

Dit is ongeveer het plan. En dan moet je weten dat ik vrachtwagenchauffeur ben en wekelijks naar Italië rij, soms nog via Manchester ook.
Ik ga nog eens goed zoeken naar die tickets. En een alternatief rondje aan de oostkust uitzoeken.
Dank voor de tips tot nu toe.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7610
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Crazy trip

Bericht door Marcopstal »

Zelfs al ben je vrachtwagenchauffeur, het is en blijft een crazy trip zoals zelf aangehaald. Met minstens 9000 km te rijden over pakweg 16 dagen ?

Niet kunnen kiezen tussen Oost en West is één zaak, maar om ze er dan op dergelijke wijze beide erin te gooien ? Ik ben eens benieuwd wat je er achteraf zelf van zal gevonden hebben.

Je ben tevens moedig om door Detroit te gaan cruisen. Weet waar je aan begint, Detroit is één van de meest gevaarlijke plaatsen in de VS en er zijn buurten waar je echt beter niet komt. Ik ken Detroit en ik ken mensen die in de regio Detroit wonen. Enkele van hun tips:

- ga er nooit ongewapend heen
- blijf op de grotere wegen
- laat aan de lichten steeds ruimte tussen de auto voor je en jezelf zodat je kan wegrijden indien nodig
- als je stilstaat en er komt iemand naar je wagen toe, rijd weg !!
- reken niet op de politie, zij zijn onderbemand
- als je overvallen wordt, geef ze wat ze vragen
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7817
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Crazy trip

Bericht door mtl »

Newark is ook geen fijne plek. Of heb je als onderdeel van je crazy trip bewust dat soort steden uitgekozen?
Gebruikersavatar
bello
Amerikakenner
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 jan 2010, 20:28
Locatie: NL

Re: Crazy trip

Bericht door bello »

Wel jammer dat jullie nu Las Vegas en Yosemite missen. Zo'n omweg is dat nou ook weer niet in jullie trip :D
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7610
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Crazy trip

Bericht door Marcopstal »

Ik veronderstel dat "bello" een grapje maakt. Volgens mij missen ze veeeel meer dan Yosemite en Las Vegas.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4013
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Crazy trip

Bericht door Loek »

Kilometervretert schreef: Dag 7: Rijden naar Washington en stad bezoeken (350km) eind middag vertrek richting Kansas.
Dag 8: Rijden naar Kansas City door de nacht (1750km)
Dag 9: Rijden naar Rocky Mountains NP (900km)

Dit is ongeveer het plan. En dan moet je weten dat ik vrachtwagenchauffeur ben en wekelijks naar Italië rij, soms nog via Manchester ook.
Van Amsterdam naar Milaan is "maar" 1000 km. De route die je hier will doen in 3 dagen is ruim 3000 km. Volgens Google maps 29 uur non-stop rijden. Wegwerkzaamheden op die route zijn momenteel legio, en ik vermoed dat die niet in de schatting zijn meegenomen. Niet mijn idee van een vakantie, zeker niet als je normaal al zoveel moet rijden.

Je hebt volgens mij geeneens tijd om DC te bezoeken als je die dag ook nog richting Kansas gaat rijden. Het is van Newark naar DC 4 uur rijden als je geluk hebt en geen verkeer tegenkomt. In werkelijkheid ben je waarschijnlijk langer onderweg. DC is niet een stad die je in een paar uurtjes of zo bekijkt. Tenzij je met een "bezoek" bedoelt onder het rijden uit het raam kijken. :wink:

Ik weet uit eigen ervaring dat je op de route vanaf de oostkust door Kansas en Colorado ongelofelijk veel wildlife tegenkomt, vooral s'avonds en s'nachts. Met een vrachtwagen tegen een hert aanrijden is al geen lolletje, maar met een auto is het levensgevaarlijk. Ik ben ook zo'n rare die op één dag heen en weer rijdt van Denver naar Mount Rushmore om wat fotos te maken, maar s'nachts lange afstanden over de prairies, daar begin ik niet aan.

Als je het beluit toch te doen, laat me even weten welke dag je door het Denver gebied raced, dan zorg ik ervoor dat ik niet op de weg zit. :lol:
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2253
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Crazy trip

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn over het algemeen ook niet bang om een hoop kilometers op een dag te maken, maar dit lijkt me toch wel erg veel. En ook een beetje zonde van je tijd, want ondanks dat je inderdaad vanuit de auto ook een hoop ziet, zul je toch ook een hoop missen door tijdgebrek. Neem alleen Yellowstone al. Dat verdient echt meer dan een paar uurtjes door vermoeide ogen kijken. Het middenstuk over the plains lijkt mij persoonlijk een erg lang saai stuk. Liever zou ik de reis in tweeën knippen met een binnenlandse vlucht erin, maar ik begrijp dat dat voor jullie geen optie meer is.
Ik hoop dat jullie heel veel plezier aan jullie reis beleven, maar mijn keus is het niet.
Gebruikersavatar
girliecathy
Amerikakenner
Berichten: 486
Lid geworden op: 18 feb 2011, 12:09

Re: Crazy trip

Bericht door girliecathy »

Zelf zou ik het niet zo zien zitten om in het donker te rijden met al dat wildlife. En het is écht donker geen verlichting van een of ander stadje in de verte.
En dan nog 1750 km.
Broes
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 jan 2011, 11:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Crazy trip

Bericht door Broes »

Wow.
Ik denk dat je welgeteld 4 dagen effectief iets zal doen, buiten dag en nacht rijden.
Bvb. de Rockies: hoe zie je dat dan precies? Op 1 dag tijd alles doen dan?
Soit, wij vertrekken volgende week naar Canada.
Voor 4 weken. We komen aan in Vancouver en vertrekken ook van daaruit. Het maximum waar we gaan is Banff en we zitten in totaal 8 volle dagen in de Rockies. Iedereen reist natuurlijk op eigen tempo en alle respect daarvoor, maar dit is toch wel een gigantisch verschil.

Waarom pak je het op deze manier aan? Zijn jullie dan van plan nooit meer terug te keren?
Want dit is reizen op zijn Japans: 1 keer het vliegtuig op, zoveel mogelijk in kwantiteit zien en dan nooit meer terugkomen.
Op de planning: Canada (juni 2014)
Check onze blog: http://www.reisverslaafd.be
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer