Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Erwinh: Berenreis 2013

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Erwinh
Amerikafan

Reis Erwinh: Berenreis 2013

Bericht door Erwinh »

Hallo,
Na een geweldige trip in het zuidwesten en afgelopen zomer in Florida, zou ik volgend jaar een "berenroute" willen organiseren. Ik ga met mijn 3 zoons en wij willen graag een paar "Bear encounters" hebben (op veilige afstand, natuurlijk 8) ). Garanties heb je natuurlijk nooit maar we willen de kans wel zo groot mogelijk laten zijn. Daarom graag jullie hulp!
We gaan 3 weken in juli/augustus en voor wat ik heb begrepen zijn Yellowstone en Glacier NP twee mooie parken om beren te zien, daarnaast Banff en Jasper NP. Dus zou dat een gecombineerde Amerika en Canada trip moeten worden.
Ik dacht in Salt Lake City te beginnen en vandaar naar het noorden af te reizen. Via Grand Teton naar boven, Canada Glacier NP, Banff, Jasper en dan via Vancouver en eindigen in Seattle.
Vraag: Is dat een haalbare kaart? Hebben jullie suggesties voor de route en overnachtingen? Idee is om met een auto te gaan, is me toch iets beter bevallen dan de Camper van het jaar ervoor.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Beren reis 2013

Bericht door vana »

Dat is prima te doen in drie weken hoor. Je kunt vast wel wat tips voor hotels, route e.d. vinden in ons reisverslag USA/Canada 2008. Week 1 tm 3 is vrijwel dezelfde route als die jullie van plan zijn te rijden. En wij hebben veel beren gezien tijdens die vakantie !
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

"bear encouters" kan je eigenlijk nooit plannen, of jullie moeten naar Kodiak Island gaan in Alaska... :wink:
Vorig jaar hebben we er wel enkele gezien in Yellowstone (soms ook vrij dicht), maar in Glacier en Grand Teton niet. Alhoewel er in Grand Teton wel elektronische waarschuwingsborden langs de weg stonden dat er "bears with cubs" waren. Wij hebben er daar echter geen gezien.
2 jaar geleden hebben we er in Canada ook wel enkele gezien, maar niet in de buurt van Banff en Jasper (al wil dit niets zeggen natuurlijk).
Dit jaar echter, in Alaska, zagen we er zowat elke dag, ook soms heel dicht bij de weg, ook met jongen, in zoverre zelfs dat we ofwel niet konden/durfden uitstappen, ofwel dat mijn zoon de beren in de gaten hield terwijl ik filmde/fotografeerde of vice versa. Zie onze website over Alaska.
Jullie route is zeker te doen in 3 weken. Deze regio behoort absoluut tot onze top 5, zowel Yellowstone als Grand Teton en Glacier en natuurlijk de Icefields Parkway. Tip : rij van Bannf naar Jasper via de Bow Valley Parkway tot aan Lake Louise (ipv via de Icefields Parkway/Trans-Canada Highway) en neem daar een stukje de Trans-Canada Higway en 500m verder de Icefields Parkway naar Jasper.
Wij vonden overigens Moraine Lake nog mooier dan Lake Louise.
Het wordt een fantastische route en in niets te vergelijken met Florida. Hier zal je de natuur vinden in haar meest pure vorm. Wij hebben ze deze zomer in Alaska nog in een overtreffende trap mogen bewonderen, maar de regio die jullie willen gaan doen komt absoluut (dicht) in de buurt :thumbup: .
Wij proberen alvast ook een stuk ervan opnieuw in te plannen in onze route voor juni/juli 2013.
Laatst gewijzigd door kalaman op 03 okt 2012, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
FerryM
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door FerryM »

We hebben heel veel beren gezien in Yellowstone, Glacier, Banff en Jasper. Je moet alleen net effe weten waar en wanneer je de meeste kans hebt.

De topspots:

- Yellowstone: in Lamar Valley veel grizzlies gezien, ook bij Hayden Valley. Zwarte beren bij Roosevelt Lodge. Natuurlijk ook wolven spotten, in juli/augustus betekent dat om 6:00 klaar staan in de Lamar Valley. 's Avonds ook zeker kijken, vanaf 18:30.
- Glacier: Many Glacier, einde weg bij parkeerterrein
- Waterton: Red Rock Parkway, langs gehele weg
- Banff: niet echt een hotspot, kijk langs Hwy 1 en Bow Valley Parkway
- Jasper: Maligne lake Road, hele weg, maar meeste toch eerste deel

Tijdstip: vooral 's ochtends vroeg en 's avonds na het eten. Doe op die plekken een rondje, grote kans om ze te zien.
Zie onze reisverslagen en de pagina Tips met specifiek over wolven en beren. Veel plezier!
Daarnaast zijn ook Whistler en Wells Gray hotspots, maar wat vroeger in het jaar.

http://home.kpn.nl/marqu042/index.html

Groet,
Ferry
niekie73
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door niekie73 »

In Grand Teton, Yellow Stone, Glacier en Waterton hopen we volgend jaar ook het 1 en ander te spotten :D

Maar dit jaar aardig wat beren gezien, Zie hier Beren gespot
zonder dat we er eigenlijk echt naar gezocht hebben, ze stonden gewoon op de route :clap:

Iedereen zei tegen ons de Bow Valley Parkway moet je rijden daar zie je wel wat, nou 2x gereden en we hebben
alleen bomen gezien :cry: (en dan is de weg toch echt saai).

In Jasper Jasper: Maligne lake Road wel beren gezien, bij het eerste meer (weet naam niet) en later nog een stuk verderop.
Maar ook op de weg naar Moraine Lake zagen we de Grizzly's :P

Whistler de weg naar het olympisch dorp, zagen wij er 2 maar er zijn er wat die er tig meer hebben gezien.

Denk dat het er ook wel aan ligt welke tijd van het jaar je er bent, wij waren er in Juni en zagen zelfs een beer op cypress hill in Vancouver.
Reisverslag SouthWest 2016
Reisverslag NW.USA-Canada 2013
Reisverslag West Canada 2012
Reisverslag Noorwegen 2010
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Tipsy_1 »

voor de ultieme beer encounter (met grizzly's) en zelfs wolven moet je tussen eind juli en begin september naar Hyder, het puntje van Alaska.
Perfect te combineren met een Canada reis.

Een grizzly (in veilige omstandigheden, dwz op een boardwalk met ranger in de buurt) enkele meter van je een zalm zien vangen en levend villen, dat vergeet je nooit meer.

Verder zagen wij ook veel beren in de rockies, in het noorden van BC, in yellowstone,... maar toch nergens zo'n kippevel momenten als in Hyder.
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Wij gingen dit jaar speciaal voor de wolven en grizzly beren naar Yellowstone.....wolven hebben we wel gezien,....maar, grizzly's :dontknow: geen een gezien.
Maar in Glacier zagen we er 3! In many Glacier.

Vergeet geen verrekijker mee te nemen dan kun je wat verder kijken. Vooral op de slopes.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
hke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door hke »

Wij zijn dit jaar met ons gezin 4 nachten in Yellowstone geweest.
Voor wildlife incl. dieren moet je aan de rechterkant van het park zijn.
Wij reden van Canyon Village richting Lamar Valley.
We hebben telkens meerdere beren op een dag gezien.

Zwarte beren, moeder met cubs en 1 grizzly. Fantastisch.
zie:
http://keersmaekers2012midwest.blogspot ... ndere.html
Voor de Grizzly: http://keersmaekers2012midwest.blogspot ... -onze.html

Op tijd opstaan en rijden maar. Neem inderdaad wel een verrekijker mee.
Ze komen niet altijd voor de auto langs lopen.

Voor ons was Yellowstone het hoogtepunt van onze vakantie. :thumbup:

De andere parken waarover gesproken wordt staan nog op ons verlanglijstje.
Erwinh
Amerikafan

Bericht door Erwinh »

Pff, wow, een dag niet gekeken en wel 7 reacties, geweldig! Dank jullie wel. Met zoveel tips zou het toch moeten lukken om een beer te spotten :D Krijg weer echt de reiskriebels.
Alaska zit er nu niet in helaas, maar wie weet voor later nog eens. Ook wel te gek, hoor.
Voor wat betreft de voorgestelde route van Salt Lake naar Vancouver, verder nog tips, iemand?
Erwinh
Amerikafan

Bericht door Erwinh »

Ben een beetje aan het puzzelen om de route rond te krijgen. Nog het nodige aan te passen, maar zo is het een eerste opzet:

Dag 1: Vlucht naar Seattle (vlucht, auto ophalen)
Dag 2: Seattle (inkopen doen voor onderweg enzo)
Dag 3: Seattle -> Vancouver
Dag 4: Vancouver
Dag 5: Vancouver
Dag 6: Vancouver -> Whistler -> Kamloops
Dag 7: Kamloops -> Jasper
Dag 8: Jasper
Dag 9: Jasper -> Banff
Dag 10: Banff
Dag 11: Banff -> Glacier NP
Dag 12: Glacier NP
Dag 13: Glacier NP
Dag 14: Glacier NP -> Yellowstone NP
Dag 15: Yellowstone NP
Dag 16: Yellowstone NP
Dag 17: Yellowstone NP -> Grand Teton NP
Dag 18: Grand Teton NP
Dag 19: Grand Teton NP -> Salt Lake City
Dag 20: Salt Lake City
Dag 21: Vlucht vanaf SLC terug naar huis

Seattle ingepast omdat een auto huren en dan van de US naar Canada rijden en daar achterlaten voor zover ik kon overzien niet mogelijk lijkt. Of hebben jullie andere ervaringen? Vliegen op Vancouver is namelijk goedkoper dan Seattle.
Als jullie nog meer suggesties hebben voor deze route dan zie ik dat graag tegemoet. Ook suggesties voor hotels en cabins oid zijn van harte welkom :wink:
niekie73
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door niekie73 »

Als vancouver veel goedkoper is, is het misschien een idee om Vancouver - Calgary te doen.
Vancouver seatle ri grand teton - yellowstone - glacier - waterton - yoho - jasper - banff - calgary :idea:

Een beetje idee wat wij van plan zijn http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=8&t=43972
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

Inderdaad, waarom zou je niet een rondreis Alaska overwegen? Qua kosten zal het niet bijzonder duurder uitpakken. Gij zult niet uitstellen wat vandaag ook nog kan... Goedkoper zelfs, als jullie van avontuur houden (kamperen in de National Forests is gratis).

Ik kan je zo 15 plekken aanwijzen waar je (mits in de juiste tijd, b.v. tijdens de salmonrun) bijna 100% garantie hebt op beren. Tevens is Alaska de enige staat van de V.S. waarbij je de 3 'major' berensoorten kan zien: bruine beren, zwarte beren en polar beren. Ik heb zo'n 50 (vijftig) boeken over beren in m'n kast staan, mocht je nog aanbevelingen willen ;-):

Bears of the Last Frontier: http://www.bol.com/nl/p/bears-of-the-la ... 4010920051
The Grizzly Almanac: " onclick="window.open(this.href);return false;
Bear Viewing in Alaska, expert techniques for a great adventure: " onclick="window.open(this.href);return false;

Een echte berentocht: Anchorage (zware beren), dan door naar de Kenai Peninsula voor bruine beren, Katmai National Park (Hallo Bay en Brooks Falls) en Kodiak Island voor de Ursus Arctos Middendorffi en óf vliegen naar Churchill, Manitoba óf door naar Barrow voor de polar beren.

PS. Wist je dat je in Noorwegen ook bear-watching excursies hebt? Voor een fractie van de prijs in de V.S.
andre208
Amerikafan

Bericht door andre208 »

De meeste beren die ik heb gezien waren grizly en in Glacier N.P. en dan bij many glaciers daar zagen we op 1 dag 15 grizly en dan ook van dicht bij. We hadden daar het geluk dat een grizly langs de weg in de rivier aan het spelen was en in de tijd dat we er naar keken liep tussen de weg en de rivier ook nog ineens een vrouwtjes eland met 2 kleintjes voorbij.
Maar over 3 weken ga ik er aan mijn lijstje beren in het wilde de derde soort aan toevoegen ijsberen kijken in Churchill.

Andre
Erwinh
Amerikafan

Bericht door Erwinh »

niekie73 schreef:Als Vancouver veel goedkoper is, is het misschien een idee om Vancouver - Calgary te doen
Scheelt qua vlucht zo'n € 350,- per persoon ( X 4 voor mij )!! En geen drop off kosten voor autohuur heb ik begrepen.
Rij je zo niet 2 keer langs Calgary?
niekie73
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door niekie73 »

Als het zoveel scheelde wist ik het wel :P

Nee waarom zou je 2x langs Calgary komen? In hele grote lijnen (moet echt nog goed ingevuld worden) is dit een beetje mijn opzet
http://www.mmennings.nl/?page_id=1801

Maar waarom wil je eigenlijk naar Vancouver en/of seatle? In die hoek heb je volgens mij de minste kans op beren.
Ja in whistler zijn ze wel te zien maar om dan alleen al die kilometers te maken, omdat andere daar veel beren hebben gezien lijkt me niet praktisch
en het is niet gegarandeerd dat jullie ze zien 8) Het is een weg van, wat zal het zijn 10 km?

Persoonlijk denk ik als je het bij canada/usa wilt houden, je beter de lijn Jasper - grand teton kunt aanhouden en daar iets meer tijd besteden beetje binnenlanden
in dan alle kilometers richting de westkust te maken. Of jullie moeten perse Seatle/Vancouver willen zien, misschien is een route calgary - calgary dan een betere optie.
Calgary - waterton - glacier - yellowstone - grand teton - yellow stone - west glacier - en dan richting Kootenay - yoho - lake louise - jasper - banff - calgary.
Ice field parkway is echt geen straf om heen en terug te rijden. :D

Tenminste er van uit gaan dat calgary bijna dezelfde prijs is als vancouver.
MartinJansen
Amerika-ontdekker

Re: Reis Erwinh: Berenreis 2013

Bericht door MartinJansen »

Berenreis .. :)

Wij zijn 2 keer die kant op geweest. 1 keer BC (vancouver - Jasper - Banff - Vancouver) en hebben toen heel wat keren beren gezien.. (stuk of 10)

de andere reis was Vancouver - Washington - Oregon - Washington - Vancouver. Ondanks meer dan regelmatig verblijf in bosrijke gebieden hebben we destijds 0 beren gezien..

Jasper/Banff geeft meeste kans, maar mijn ouders zijn daar 1 week geweest 2 jaar geleden en hebben ook 0 beren gezien. Helaas niet te plannen dus..

Succes,

Martin
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

niekie73 schreef: Ice field parkway is echt geen straf om heen en terug te rijden. :D
Heen en terug is zelfs een must :-).
Onze vluchten voor volgend jaar zijn ook geboekt.
En gaan weer, ja weer :lol: naar de Canadian Rockies voor 24 dagen.
We krijgen er gewoon geen genoeg van.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer