Over gele stenen, slechte landen & de bron van eeuwige jeugd
Geplaatst: 13 aug 2010, 00:00
Een reisverslag van onze 11e USA trip naar Yellowstone, Mt Rushmore, Cheyenne & Orlando.
Zaterdag 17 juli
Dag 1. Het risico dat Mark Rutte een drol op zijn hoofd krijgt...................
Het is zover. Na al in december geboekt te hebben en dus ruim een half jaar voorpret beleefd te hebben, gaan we op weg. Ondanks het feit dat Martinair zich tot het uiterste heeft ingespannen om onze vluchtplannen - klinkt alsof we een moord begaan hebben, daarvoor opgesloten zijn en nu trachten te ontsnappen - in de war te schoppen, wijzen alle voortekenen er toch op dat we vandaag zullen vertrekken.
In Heesch staan we allemaal keurig op tijd op en doet ieder 'zijn ding'. Pa smeert brood en zorgt ervoor dat de levende have goed beschermd en doorvoed achterblijft, Ma zorgt voor de laatste aanvullingen in koffers en tassen, ellen doet van alles wat en Linda ........... tja, Linda. Die is ook op. In de tuin blijkt dat het vijverfilter dat vorige week is verschoond en daardoor een week of 10 soepeltjes zou moeten kunnen functioneren, net zaterdag 17 juli heeft uitgekozen om er de brui aan te geven. Er komt nog amper water uit, en dat is, met de wetenschap dat er een pomp aanhangt van 14.000 liter per uur, on zijn zachtst gezegd 'raar'. Een half uur is Pa in de weer en nog is het resultaat maar zozo. De klok tikt echter gestaag door en het is al rap tijd om te vertrekken. Na het inladen avn de koffers hebben wer al een achterstand ten opzichte van het ideale schema van 13 minuten. Als dat maar goed gaat.......
De reis naar de plek waar vroeger talloze schepen vergingen - Schiphol dus - verloopt gelukkig zeer voorspoedig. Ook het inchecken en de auto wegzetten op P3 kost geen enkele moeite en levert niets op dat het vermelden waard is. We lopen dus al snel richting gate A27 en wachten geduldig totdat het boarden een aanvang neemt. Eenmaal ana boord blijken alle stoelen in het toestel bezet, maar gelukkig de plaatsen 23abc en d niet. Dat komt heel mooi uit, want laat nou net die nummers op onze boardingpassen staan...... Het toestel zier er van buiten best goed uit, maar eenmaal binnen merk je toch al snel dat de tand des tijds hier genadeloos heeft toegeslagen. Vergelijk dit eens met bijvorrbeeld ene prijsvechter als Ryanair of easyjet: frisse kleuren, alles oogt nieuw en blinkend, terwijl hier bij Martinair een behangmotiefje uit 1953 de wanden 'siert'. De stoelen kraken en kreunen, de helft van de rugleuningen zijn met de beste wil van de wereld nooit en never meer 'in de upright position te zetten' , en zo kan ik nog wel even doorgaan. Doen? Oké. De voorste toiletten zijn volgens de bemanning niet te gebruiken uit veiligheidsoverwegingen. Hoezo? Is het WC papier levensgevaarlijk hard? Is de afsluiter kapot, waardoor je drol mogelijkerwijs linea recta naar beneden stort en pardoes op het hoofd van een bekende Nederlander die je dat op dat moment gunt - Mark Rutte bijvoorbeeld - uiteen spat? Raadselachtig.

Uploaded with ImageShack.us
De lampjes 'toilet occupied' veranderen driemaal van kleur: rood, groen en gewoon 'uit'. Wat zou dat betekenen? Grote boodschap, kleine boodschap en 'vrij'? Wederom raadselachtig. De airco doet het niet of nauwelijks, maar de sprinklerinstallatie werkt prima. Iedereen die namelijk in de middelste rij zit wordt ziek en zeik nat, terwijl het buiten niet eens regent. Er zit dus geen lek in het dak, het is slechts de niet werkende airconditioning die middels het vormen van toch wel redelijk grote hoeveelheden condenswater, de rol van ongewenst in werking gestelde sprinklerinstallatie over neemt. Al met al redenen genoeg om te besluiten toch echt nooit meer met Martinair te gaan vliegen. Eigenlijk hadden we dat een paar weken geleden al besloten, toen we met de 'your flight is cancelled - your flight is rescheduled - your flight is over booked-smoesjes' te maken kregen, maar nu is het besluit definitief. Vlucht MP535 wordt onze laatste outbound Martinair vlucht. Van Velzen zou overigens lekker ruim kunnne zitten bij MP. Mensen langer dan 1 meter 50 echter geenszins................

Uploaded with ImageShack.us
De vlucht gaat via een vrij directe route, we steken recht de Atlantische oceaan over en komen pas ergens bij South Carolina weer boven land, maar alles verloopt soepel. Het zal zo ongeveer boven de Bermuda driehoek zijn als Pa zich bedenkt dat hij waarschijnlijk thuis de bijvulleiding van de vijver vanochtend heeft aan laten staan. Dit betekent dus dat als we straks in Orlando landen, de kraan zo'n 18 uur heeft staan lopen. De vijver zal inmiddels wel vol zijn..... Sms-en naar tante Jolanda vanuit het vliegtuig lukt niet, dus die moeten we straks maar bellen zodra we geland zijn.
We zijn geland. Nog voordat we door de douane gaan belt Anja met Jolanda. Het is in Nederland nu ongeveer twaalf uur 's nachts, dus die zal dat niet erg vinden
. Ze belooft meteen even te gaan kijken, en SMS-t later dat ze de kraan heeft uitgedraaid.
Op de luchthaven bellen we direct nadat we onze koffers verzameld hebben naar het Crowne Plaza hotel, en binnen twee minuten is onze courtesy bus gearriveerd. We moeten nog wel evne vier voordringende amerikanen terechtwijzen - heb geen angst, ze zijn niet veroordeeld tot Dead row - en zijn tien minuutjes later bij ons hotel. Daar checken we in en frissen we ons even op. Er blijkt in het Crowne Plaza een of andere Gothic bijeenkomst te zijn, want het wemelt er van de zwarte jeugd. Zwart niet in de zin van donker gekleurd, maar in de zin van donker gekleed en opgemaakt. Er lopen echte creeps bij. Wij lopen naar Denny's en beleven daar ons eerste extase moment in de VS; zesty nacho's.

Uploaded with ImageShack.us
Daarna leggen we ons te ruste. Goedenacht!
Zaterdag 17 juli
Dag 1. Het risico dat Mark Rutte een drol op zijn hoofd krijgt...................
Het is zover. Na al in december geboekt te hebben en dus ruim een half jaar voorpret beleefd te hebben, gaan we op weg. Ondanks het feit dat Martinair zich tot het uiterste heeft ingespannen om onze vluchtplannen - klinkt alsof we een moord begaan hebben, daarvoor opgesloten zijn en nu trachten te ontsnappen - in de war te schoppen, wijzen alle voortekenen er toch op dat we vandaag zullen vertrekken.
In Heesch staan we allemaal keurig op tijd op en doet ieder 'zijn ding'. Pa smeert brood en zorgt ervoor dat de levende have goed beschermd en doorvoed achterblijft, Ma zorgt voor de laatste aanvullingen in koffers en tassen, ellen doet van alles wat en Linda ........... tja, Linda. Die is ook op. In de tuin blijkt dat het vijverfilter dat vorige week is verschoond en daardoor een week of 10 soepeltjes zou moeten kunnen functioneren, net zaterdag 17 juli heeft uitgekozen om er de brui aan te geven. Er komt nog amper water uit, en dat is, met de wetenschap dat er een pomp aanhangt van 14.000 liter per uur, on zijn zachtst gezegd 'raar'. Een half uur is Pa in de weer en nog is het resultaat maar zozo. De klok tikt echter gestaag door en het is al rap tijd om te vertrekken. Na het inladen avn de koffers hebben wer al een achterstand ten opzichte van het ideale schema van 13 minuten. Als dat maar goed gaat.......
De reis naar de plek waar vroeger talloze schepen vergingen - Schiphol dus - verloopt gelukkig zeer voorspoedig. Ook het inchecken en de auto wegzetten op P3 kost geen enkele moeite en levert niets op dat het vermelden waard is. We lopen dus al snel richting gate A27 en wachten geduldig totdat het boarden een aanvang neemt. Eenmaal ana boord blijken alle stoelen in het toestel bezet, maar gelukkig de plaatsen 23abc en d niet. Dat komt heel mooi uit, want laat nou net die nummers op onze boardingpassen staan...... Het toestel zier er van buiten best goed uit, maar eenmaal binnen merk je toch al snel dat de tand des tijds hier genadeloos heeft toegeslagen. Vergelijk dit eens met bijvorrbeeld ene prijsvechter als Ryanair of easyjet: frisse kleuren, alles oogt nieuw en blinkend, terwijl hier bij Martinair een behangmotiefje uit 1953 de wanden 'siert'. De stoelen kraken en kreunen, de helft van de rugleuningen zijn met de beste wil van de wereld nooit en never meer 'in de upright position te zetten' , en zo kan ik nog wel even doorgaan. Doen? Oké. De voorste toiletten zijn volgens de bemanning niet te gebruiken uit veiligheidsoverwegingen. Hoezo? Is het WC papier levensgevaarlijk hard? Is de afsluiter kapot, waardoor je drol mogelijkerwijs linea recta naar beneden stort en pardoes op het hoofd van een bekende Nederlander die je dat op dat moment gunt - Mark Rutte bijvoorbeeld - uiteen spat? Raadselachtig.

Uploaded with ImageShack.us
De lampjes 'toilet occupied' veranderen driemaal van kleur: rood, groen en gewoon 'uit'. Wat zou dat betekenen? Grote boodschap, kleine boodschap en 'vrij'? Wederom raadselachtig. De airco doet het niet of nauwelijks, maar de sprinklerinstallatie werkt prima. Iedereen die namelijk in de middelste rij zit wordt ziek en zeik nat, terwijl het buiten niet eens regent. Er zit dus geen lek in het dak, het is slechts de niet werkende airconditioning die middels het vormen van toch wel redelijk grote hoeveelheden condenswater, de rol van ongewenst in werking gestelde sprinklerinstallatie over neemt. Al met al redenen genoeg om te besluiten toch echt nooit meer met Martinair te gaan vliegen. Eigenlijk hadden we dat een paar weken geleden al besloten, toen we met de 'your flight is cancelled - your flight is rescheduled - your flight is over booked-smoesjes' te maken kregen, maar nu is het besluit definitief. Vlucht MP535 wordt onze laatste outbound Martinair vlucht. Van Velzen zou overigens lekker ruim kunnne zitten bij MP. Mensen langer dan 1 meter 50 echter geenszins................

Uploaded with ImageShack.us
De vlucht gaat via een vrij directe route, we steken recht de Atlantische oceaan over en komen pas ergens bij South Carolina weer boven land, maar alles verloopt soepel. Het zal zo ongeveer boven de Bermuda driehoek zijn als Pa zich bedenkt dat hij waarschijnlijk thuis de bijvulleiding van de vijver vanochtend heeft aan laten staan. Dit betekent dus dat als we straks in Orlando landen, de kraan zo'n 18 uur heeft staan lopen. De vijver zal inmiddels wel vol zijn..... Sms-en naar tante Jolanda vanuit het vliegtuig lukt niet, dus die moeten we straks maar bellen zodra we geland zijn.
We zijn geland. Nog voordat we door de douane gaan belt Anja met Jolanda. Het is in Nederland nu ongeveer twaalf uur 's nachts, dus die zal dat niet erg vinden
Op de luchthaven bellen we direct nadat we onze koffers verzameld hebben naar het Crowne Plaza hotel, en binnen twee minuten is onze courtesy bus gearriveerd. We moeten nog wel evne vier voordringende amerikanen terechtwijzen - heb geen angst, ze zijn niet veroordeeld tot Dead row - en zijn tien minuutjes later bij ons hotel. Daar checken we in en frissen we ons even op. Er blijkt in het Crowne Plaza een of andere Gothic bijeenkomst te zijn, want het wemelt er van de zwarte jeugd. Zwart niet in de zin van donker gekleurd, maar in de zin van donker gekleed en opgemaakt. Er lopen echte creeps bij. Wij lopen naar Denny's en beleven daar ons eerste extase moment in de VS; zesty nacho's.

Uploaded with ImageShack.us
Daarna leggen we ons te ruste. Goedenacht!




































































