Vorige zomer maakten wij een schitterende rondreis van 4 weken doorheen het Zuidwesten. Dankzij al jullie verhalen en tips is dit een reis geworden waar wij nu nog steeds bijna dagelijks over praten. Deze zomer zoeken we het dichter bij huis maar voor 2016 zijn er weer grote plannen; graag hadden wij een combinatie gemaakt van Alaska en Canada. We zijn er vroeg bij maar we willen vooral snel een beeld krijgen of de reis wel realistisch is of we beter over alternatieven nadenken. We hebben zo’n 3-3,5week voor ogen.
Een eerste opzet:
1) Brussel – Frankfurt – Anchorage
2) Anchorage – Denali NP (4u)
3) Denali NP (shuttle tot Wonder Lake van 11u)
4) Denali NP – Valdez (8u36)
5) Valdez (Meares Glacier Tour)
6) Valdez – Whittier (ferry) – Seward
7) Seward (Glacier Tour)
8 ) Seward (Harding Icefield)
9) Seward – Homer (3u20)
10) Homer (beren)
11) Homer – Anchorage (4u10)
12) Anchorage – Vancouver (vluchtduur van 3u15, aankomst ‘s avonds)
13) Vancouver
14) Vancouver
15) Vancouver – ferry van 8u30 – Campbell River (1u30)
16) Campbell River (orka’s)
17) Campbell River – ferry van 8u30 – Joffre Lakes PP – Kamloops (5u16 van Vancouver)
18) Kamloops – Jasper (5u)
19) Jasper
20) Jasper – Lake Louise/Field
21) Lake Louise/Field (Lake Louise, Lake Agnes, Lake Morraine en Yoho NP)
22) Lake Louise/Field – Banff/Canmore
23) Banff/Canmore – Calgary (1u25) – Frankfurt – Brussel
24) Aankomst Brussel
Heb hierbij zelf al enkele bedenkingen:
1. Dag 4 lijkt mij wat te optimistisch? Beter de route in 2 verdelen met nog een overnachting in Anchorage?
2. Zijn 2 volle dagen Vancouver noodzakelijk?
3. Ik denk dat de kans zeer groot is dat we grizzly’s zien in Canada? Misschien is het dan zonde om een berenexcursie te doen naar Katmai NP?
4. Ik heb Campbell River erbij gezet enkel en alleen voor de orka’s. Dit willen we echt wel zien. In Alaska zijn het denk ik enkel walvissen?
5. Lukt dag 17? Uiteraard willen we ook verschillende uitzichtpunten doen op de Sea to Sky Highway. En misschien een wandeling naar Joffre Lakes (desnoods niet helemaal tot boven)? Is het dan beter te overnachten in bv. Lillooet? Dit maakt van dag 18 natuurlijk ook een lange rijdag.
6. Zijn er wat betreft de autohuur belangrijke verschillen tussen Canada en USA (inbegrepen verzekeringen e.d.,…)? De prijs is alvast een groot verschil
We beseffen ten volle dat we nog zeer veel moois aan ons laten voorbij gaan. Maar vorig jaar hebben we ook keuzes moeten maken. We vinden een wandeling van 3-4u leuk, maar dit hoeft zeker niet dagelijks, enkele viewpoints volstaan soms ook.
Alvast erg bedankt voor jullie opmerkingen en tips!