Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

NW USA + W Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Stef82
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

NW USA + W Canada

Bericht door Stef82 »

Hallo iedereen,

Na al enkele keren dit prachtige land te hebben bezocht, zouden we nu een 3-tal weken het voor ons onbekende NW-USA in combinatie met W-Canada willen ontdekken.
Graag had ik jullie advies over volgende (preliminaire) route:

24-5-2014 Brussel - Seattle
25-5-2014 Seattle
26-5-2014 Seattle - Olympic NP (Port Angeles)
27-5-2014 Olympic NP (Port Angeles)
28-5-2014 Olympic NP (Forks)
29-5-2014 Olympic NP (Forks)
30-5-2014 Olympic NP (Forks) - Mt Rainier (Packwood)
31-5-2014 Mt Rainier
1-6-2014 Mt Rainier - Spokane?
2-6-2014 Spokane? - Glacier NP
3-6-2014 Glacier NP
4-6-2014 Glacier NP - Banff NP
5-6-2014 Banff NP
6-6-2014 Banff NP - Yoho NP
7-6-2014 Yoho NP
8-6-2014 Yoho NP - Jasper NP
9-6-2014 Jasper NP
10-6-2014 ...
11-6-2014 ... - Vancouver (via "Sea-to-Sky" highway 99)
12-6-2014 Vancouver
13-6-2014 Vancouver - Seattle
14-6-2014 Seattle - Brussel

Zoals jullie zien, zijn er nog dagen die niet volledig ingevuld zijn/kunnen verschoven worden: hebben jullie advies?
Is het aantal dagen per NP genoeg? En zijn deze parken doorgaans toegankelijk tijdens deze periode van het jaar?
Veel vragen, maar jullie hulp wordt ten zeerste geapprecieerd. :thumbup:

Alvast bedankt!
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: NW USA + W Canada

Bericht door Q-BiC »

Nog helemaal geen reactie? :p

Denk dat het grotendeels haalbaar is. Olympic en het traject Olympic -> Mt Rainier -> Spokane -> Glacier is mij echter onbekend.

Glacier->Banff is wel een heel eind, en je mist ook Waterton Lakes.
Om Yoho te bezoeken zou ik evt gewoon dezelfde uitvalsbasis in Banff gebruiken.

Je kan evt wat ideeën opdoen op m'n blog http://qbic66.wordpress.com/usa-2013-overzicht/ (het usa traject tis wel totaal verschillend), maar om meer feedback te kunnen geven, zouden we eigenlijk wat meer moeten weten. Waar ligt de focus op tijdens deze reis? Lange wandelingen, of niet? In dat laatste geval zou je hier en daar toch wel sneller kunnen doorgaan. Je zegt dat NW-USA nieuw is, maar CND dus niet? Waar ben je dan al allemaal geweest?
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
gyatso
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door gyatso »

Hoi, zou de eerste volle dag Seattle overslaan en op het einde van de reis plakken. Je bent door de Jet-lag toch al vroeg wakker en wij gaan dan altijd gelijk de eerste kilometers maken. Alhoewel, in dit geval zou ik in de ochtend de ferry naar Bremerton of Bainbridge Island pakken. Behalve een relaxte start een onvergetelijk uitzicht. Van Glacier naar Banff is ongeveer 4,5 uur, oponthoud bij de grens niet meegenomen. Dit is overigens de snelle route, je kan ook binnendoor, wij niet gedaan in verband met de vele schade aan de wegen die er toen nog was. Toch adviseer ik je om ook hier op tijd te vertrekken en wat tijd te nemen voor Waterton Park. (Wij hebben daar een half uur genoten van een beer met twee jong). Hou er rekening mee, dat hotelovernachtingen in zowel Banff als Jasper aan de kostbare kant zijn. Sluit mij aan bij Q-bic om Yoho te bezoeken, kan je ook doen vanuit Banff. Wij hebben onze vakantie overnacht in Canmore, gezellige plaats en de hotelkosten waar ietsjes vriendelijker dan Banff. Op de terugweg van Vancouver naar Seattle, bezoek de fabriek van Boeing, dikke aanrader.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

In juli 2013 hebben we stukken van jullie route gedaan (zie blog), maar in juli 2014 is ze bijna dezelfde (zie routeschema op onze blog).
Stef82
Amerika-ontdekker

Bericht door Stef82 »

Bedankt voor de adviezen! Waterton lakes zouden we idd ook nog kunnen inlassen op de weg van Glacier naar Banff.
Q-BiC schreef:Waar ligt de focus op tijdens deze reis? Lange wandelingen, of niet? In dat laatste geval zou je hier en daar toch wel sneller kunnen doorgaan.
De focus van deze reis ligt idd op wandelen; geen urenlange hikes, maar wel zoveel mogelijk natuurgeweld opsnuiven. Waar zouden we eventueel sneller kunnnen gaan?
Q-BiC schreef:Je zegt dat NW-USA nieuw is, maar CND dus niet? Waar ben je dan al allemaal geweest?
Zowel NW-USA als W-Canada is nieuw voor ons. In Canada hebben we enkel delen van de Oostkust reeds bezocht (Montréal, Ottawa, Toronto, Niagara Falls,...).
kalaman schreef:In juli 2013 hebben we stukken van jullie route gedaan (zie blog), maar in juli 2014 is ze bijna dezelfde (zie routeschema op onze blog).
Idd, jullie route komt goed overeen. Leuke vooruitzichten!
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Welja, laat maar zo, als je toch voldoende tijd wilt hebben voor wandelingen, en als je er nog nooit geweest bent, zou ik het niet inkorten. Ik was me gewoon aan het blindstaren op je aparte dag Yoho, want zoveel tijd hebben wij daar eigenlijk niet gespendeerd.

Heb nog m'n bedenkingen over je aanrijroute naar Glacier. Rainier-Spokane lijkt me saai, daar zou je een pure rijdag van kunnen maken en km's maken, maar Rainier-Glacier (dus dan win je een dag) is dan eigenlijk weer te lang... Spokane tot aan de westelijke entrance van Glacier op zich is ook al 4u30 rijden.... Heb je al concrete plannen in Glacier? Waar zou je overnachten?
Ter info, wij deden over de Going to the Sun Road 8-9u (East Entrance -> Kalispell), met denk ik maar een wandeling of 2-3 van enkele km's.

EDIT: oei, ik zie net dat je er al rond 3 juni zou zijn..... De Going to the Sun Road is normaal gezien pas open rond 20 juni .... Zie hier voor de actuele wegstatus: http://home.nps.gov/applications/glac/r ... status.cfm
Liggen je reisdata al vast?

Iemand die ervaring heeft met het bezoeken van Glacier NP terwijl de GttSR gesloten is? "Eventjes omrijden" kost je namelijk 6u :p

Verder zou ik het eventueel zo doen:
3-6-2014 Glacier NP
4-6-2014 Glacier NP - Canmore/Banff met blitsbezoek Waterton Lakes
5-6-2014 Canmore/Banff (Banff NP)
6-6-2014 Canmore/Banff (Yoho NP & Lake Louise area) (eventueel ook gewoon hier overnachten, spaart je morgen 1u rijtijd uit, maar je moet wel eens extra uit- & inchecken..)
7-6-2014 Canmore/Banff - Jasper NP (Icefields Parkway)
8-6-2014 Jasper NP
9-6-2014 Jasper NP
10-6-2014 Jasper NP - Clearwater (Jasper & Mt Robson)
11-6-2014 Clearwater - Lillooet (Wells Gray)
12-6-2014 Lillooet - Vancouver (Sea to sky Highway)
13-6-2014 Vancouver
14-6-2014 Vancouver - Seattle - Brussel

Maar dan heb ik eigenlijk al een dag Banff/Kootenay eruit gelaten.
14-6-2014 is ook niet haalbaar als je vlucht vroeg vertrekt.
Dus ik zou eventueel een dag (of meer) Olympic eruit halen... En/of Mt Rainier laten vallen.... Er "kan" ook nog een dag Jasper weg, maar da's zo'n zonde....
1 dag Olympic & Mt Rainier weg, geeft je 3 dagen terug... Je rijdt dan op 29-05 rechtstreeks naar Spokane.

Of als Glacier gewoon niet haalbaar lijkt en te ver omrijden is voor hetgeen je er maar zal kunnen doen, dan spaar je ook een dag uit uit.. Dan zou je na Spokane rechtstreeks naar bv Waterton Lakes kunnen rijden, via de Kingsgate Border Crossing. (Meer info over de border crossings: http://www.ezbordercrossing.com/list-of ... -crossings (ze zijn namelijk niet allemaal altijd open... ))
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Stef82
Amerika-ontdekker

Bericht door Stef82 »

Q-BiC schreef:Heb nog m'n bedenkingen over je aanrijroute naar Glacier. Rainier-Spokane lijkt me saai, daar zou je een pure rijdag van kunnen maken en km's maken, maar Rainier-Glacier (dus dan win je een dag) is dan eigenlijk weer te lang... Spokane tot aan de westelijke entrance van Glacier op zich is ook al 4u30 rijden.... Heb je al concrete plannen in Glacier? Waar zou je overnachten?

EDIT: oei, ik zie net dat je er al rond 3 juni zou zijn..... De Going to the Sun Road is normaal gezien pas open rond 20 juni .... Zie hier voor de actuele wegstatus: http://home.nps.gov/applications/glac/r ... status.cfm
Liggen je reisdata al vast?

Iemand die ervaring heeft met het bezoeken van Glacier NP terwijl de GttSR gesloten is? "Eventjes omrijden" kost je namelijk 6u :p
Bedankt voor je tips Q-BiC :thumbup:
Mt. Rainier - West Glacier zou te doen moeten zijn (kleine 900 km vanuit Packwood; wel pure rijdag dan).
We hebben nog geen concrete plannen voor Glacier, had er ook niet bij stilgestaan dat de volledige GttSR pas open ging half/einde juni. Omrijden van West-Glacier naar Waterton Lakes zou "maar" 213 km zijn volgens Google Maps. Is Glacier de moeite zonder de gehele GttSR?
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Stef82 schreef: We hebben nog geen concrete plannen voor Glacier, had er ook niet bij stilgestaan dat de volledige GttSR pas open ging half/einde juni. Omrijden van West-Glacier naar Waterton Lakes zou "maar" 213 km zijn volgens Google Maps. Is Glacier de moeite zonder de gehele GttSR?
we waren er enkele jaren geleden en toen ging die zelfs maar op 15 juli open. We hebben ze dan gewoon gereden tot aan de blokkade, omgedraaid en dan het andere stuk ook gereden tot aan de blokkade. Er was nog zo'n 10km niet opengesteld. Het is absoluut de moeite om ze zelfs maar gedeeltelijk te rijden. Wij vonden het oostelijk gedeelte alvast véél mooier dan het westelijke deel van het park.
Daarom ook dat we nu voor onze route in juli enkele dagen in East-Glacier geboekt hebben om daar te wandelen : Reis Kalaman : Seattle - Canada - Seattle juli 2014
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Stef82 schreef: We hebben nog geen concrete plannen voor Glacier, had er ook niet bij stilgestaan dat de volledige GttSR pas open ging half/einde juni. Omrijden van West-Glacier naar Waterton Lakes zou "maar" 213 km zijn volgens Google Maps. Is Glacier de moeite zonder de gehele GttSR?
De GttSR is wel de grootste trekpleister, maar ik denk dat zelfs gedeeltelijk ook nog de moeite is.
kalaman schreef:we waren er enkele jaren geleden en toen ging die zelfs maar op 15 juli open. We hebben ze dan gewoon gereden tot aan de blokkade, omgedraaid en dan het andere stuk ook gereden tot aan de blokkade. Er was nog zo'n 10km niet opengesteld. Het is absoluut de moeite om ze zelfs maar gedeeltelijk te rijden. Wij vonden het oostelijk gedeelte alvast véél mooier dan het westelijke deel van het park.
Daarom ook dat we nu voor onze route in juli enkele dagen in East-Glacier geboekt hebben om daar te wandelen : Reis Kalaman : Seattle - Canada - Seattle juli 2014
Dat kan ik bevestigen. Ik loop ver achter met m'n foto's, maar van wat ik mij herinner is het vanuit het oosten tot een tiental km voorbij de summit van Logan Pass het mooist. Als ik op de kaart kijk, zo tot "The Loop" ongeveer (haarspeldbocht waarna je naar het zuiden begint af te zakken). Lake McDonald is wel nog een mooi en rustig meer, maar buiten wat kleine watervallen vind je, als ik mij niet vergis, niet veel meer op dat traject.

Ik zou dan ook indien mogelijk réchtstreeks naar de East Entrance rijden en geen tijd verspelen in het westen. Ik weet niet in hoeverre het Many Glacier gebied toegankelijk is in die periode en ik heb het zelf ook nog niet bezocht, maar het schijnt daar ook wel zeer mooi te zijn, en dat ligt ook aan de oostkant, ten noorden van de GttSR...

1) Rainier - Kalispell
2) Kalispell - Many Glacier via US 2, evt nog een stukje GttSR indien hij gedeeltelijk open is.
3) een dag Many Glacier
4) Many Glacier - Canmore/Banff, met een kort bezoekje aan Waterton Lakes NP.

Eventueel kan je op de avond van dag 3 al naar Waterton Lakes rijden, dan zit je daar al, en hoef je niet meer aan te schuiven aan de grensovergang, waardoor je op dag 4 meer tijd hebt voor wat meer Waterton voor je naar Canmore vertrekt.

Er is ook nog een mooie waterval bij Lundbreck. En dan kan je van daaruit via Hwy 22 omhoog rijden. De snelste route stuurt je namelijk via Hwy 2 & Calgary. Leuk als je Calgary eens gezien wil hebben, maar ik denk dat Hwy 22 iets meer scenic is.

Nog een aanrader is vanaf Hwy 22 in Longview Hwy 40 of de "Kananaskis Trail" te nemen naar het noordwesten. Zo rij je door de Rockies Canmore binnen. Maar je zal wel de wegcondities eens moeten opzoeken. Vorig jaar was die immers gesloten owv de grote overstromingen in heel die regio....
Blog // Photo Album
Stef82
Amerika-ontdekker

Bericht door Stef82 »

Thanks Q-BiC, ik ga nog wat verder aan het puzzelen; hier ben ik wel wat mee! :thumbup:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Is mei niet ook wat vroeg voor Olympic NP en voor Mt Rainier? Wij hadden er in 2006 in juli ook nog sneeuw. Misschien heb je voor dat deel van de route iets aan ons 2006-verslag.
In 1991 waren we in juni in Glacier NP. De GttSR was wel open toen, maar verder hebben we er niets kunnen doen vanwege de sneeuw. zie ons verslag voor wat foto's.

Marianne
Stef82
Amerika-ontdekker

Bericht door Stef82 »

Martin & Marianne schreef:Is mei niet ook wat vroeg voor Olympic NP en voor Mt Rainier?
Aan de periode valt "helaas" niets meer te veranderen; een beetje sneeuw hier en daar heeft ook wel z'n charmes :wink:

Na wat gepuzzel ziet de reis er nu zo uit:

24-5-2014 Brussel - Seattle
25-5-2014 Seattle
26-5-2014 Seattle - Port Angeles (Olympic NP)
27-5-2014 Port Angeles (Olympic NP)
28-5-2014 Port Angeles - Forks (Olympic NP)
29-5-2014 Forks (Olympic NP)
30-5-2014 Forks (Olympic NP)
31-5-2014 Forks - Ashford (Mt Rainier)
1-6-2014 Ashford - Kalispell (Glacier NP)
2-6-2014 Kalispell - Waterton Park (Glacier NP + Waterton Lakes)
3-6-2014 Waterton Park
4-6-2014 Waterton Park - Canmore (Banff NP)
5-6-2014 Canmore (Banff NP)
6-6-2014 Canmore - Field (Yoho NP)
7-6-2014 Field - Jasper
8-6-2014 Jasper
9-6-2014 Jasper
10-6-2014 Jasper - Kamloops
11-6-2014 Kamloops - Vancouver (via "Sea-to-Sky" highway 99)
12-6-2014 Vancouver
13-6-2014 Vancouver - Seattle
14-6-2014 Seattle - Brussel
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Stef82 schreef:
Martin & Marianne schreef:Is mei niet ook wat vroeg voor Olympic NP en voor Mt Rainier?
Aan de periode valt "helaas" niets meer te veranderen; een beetje sneeuw hier en daar heeft ook wel z'n charmes :wink:
Heb geen ervaring met die regio in die periode, maar ik denk dat je "een beetje sneeuw" daar wel snel kan onderschatten :p De reden waarom bijvoorbeeld de Going to the Sun Road zo lang gesloten blijft, is omdat er zomaar even 24m sneeuw op kan liggen.... :mrgreen:
Dus de vraag die je je eerder moet stellen is, geráák ik überhaupt wel daar waar ik wil geraken? :p

Quotes van tripadvisor ivm Rainier
It's not unusual for there to be 10 feet of snow at Paradise on June 1. The roads and parking lots will be open, the trails most likely not. At lower elevations there will be less snow, also less scenery.

Note that in May/June fog and clouds/rain can be a bigger issue in terms of visibility.
May and June are too snowy. Not only are all (literally) the alpine trails buried, but the road to Sunrise won't even be open yet. Also June is quite overcast here.
Ik blijf trouwens van mening dat je beter wat tijd uit Olympic haalt en in Canada steekt. Jasper-Vancouver op 2 dagen vind ik bv vrij stevig...
Blog // Photo Album
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Wij hebben wel ervaring in die periode en heel simpel gezegd je bent te vroeg. Deze winter duurt al belachelijk lang in de rockies hou daar rekening mee.
Er wordt in de komende dagen weer sneeuw verwacht. :shock:
De lente is nog lang niet begonnen en het is al bijna april.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer