Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis pierke: Seattle - Salt Lake City: haalbaar eind mei - juni?

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
pierke
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis pierke: Seattle - Salt Lake City: haalbaar eind mei - juni?

Bericht door pierke »

Hallo iedereen,

Vorig jaar is dit forum een geweldige bron van inspiratie geweest voor onze trip naar de VS http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12#p790912
Nogmaals bedankt iedereen!

Maar nu hebben we de microbe dus te pakken en zijn we aan het kijken voor een tweede trip naar de USA/Canada.

Het plan in erg vage lijnen: Een roadtrip van +/- 3 weken van Seattle naar Salt Lake City waarbij we onderweg volgende usual suspects aandoen
- Vancouver
- Whistler
- Jasper
- Banff
- Waterton Lakes
- Glacier NP
- Yellowstone NP
- Grand Teton aandoen

Voorlopig hebben we nog niet echt gekeken naar een route of hoeveel dagen we overal zullen doorbrengen.
Vooraleer we dat doen, zou ik vooral willen weten als onze verlofperiode dit wel toelaat:

We hebben een goede 3 weken vakantie, grofweg te nemen tussen 17 mei en 7 juni. Enkele dagen vroeger/later is geen probleem maar dat is het dan helaas ook wel.

Ik heb al redelijk wat gelezen en heb "helaas" gelezen dat:
* Deze periode de periode is met de meeste neerslag
* De kans bestaat dat enkele meren nog niet open zijn van ijs
* Dat de going to the sun road zeker nog niet open is dan
* ...

Deze trip is een aardige hap uit ons reisbudget en waarschijnlijk is dit ook wel een eenmalige trip dus we willen echt wel waar voor ons geld.
We willen dus dat het plaatje klopt. Als we vb niet veel van Glacier zouden kunnen meepikken omwille van de gesloten GTTSR of de rit van Glacier NP naar Yellowstone NP erg lang/saai wordt is het mss beter om onze reisplannen aan te passen

Indien jullie de Route Seattle - Salt Lake City afraden in deze periode van het jaar, denken we eraan om er een rondje Seattle van te maken.. Mocht blijken dat zelfs Banff, jasper, etc niet echt ideaal zijn om eind mei te bezoeken, dan gaan we Canada helemaal laten varen en wordt het normaal gezien een rondje Denver.

Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt,

Pierke
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis pierke: Seattle - Salt Lake City: haalbaar eind mei - juni?

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben eens Glacier in juni bezocht en vrijwel niets kunnen zien en doen vanwege sneeuw en mist. Ook rondom Seattle ben je dan te vroeg denk ik; wij hadden daar in 2006 medio juli nog veel sneeuw. Hoewel de meeste trails wel begaan baar waren. Zie ons reisverslag om een idee te krijgen.
Vorig jaar zijn we half mei vanuit Denver vertrokken. Ik weet niet wat je met een rondje Denver wilt bezoeken maar wij vonden het een mooie periode zeker voor bijvoorbeeld Great Sand Dunes NP.

Marianne
lyan
Amerikakenner
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 29
Contacteer:

Bericht door lyan »

wij hebben van eind mei tot half juni de staten Oregon en Washington bezocht, het was erg nat. Zo nat dat we ipv onze tent hotelkamers hebben genomen.
Vervolgens een stuk Canada gedaan: Wells Gray, Jasper, Banff, Waterton, ook hier koud en geen kampeerweer. De going to the Sun road in Glacier was nog dicht.

Ondanks het weer was het wel een erg mooie reis en ik zou hem, ondanks het weer, zo weer overdoen!
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

Wij hadden vorig jaar half mei best mooi, zonnig weer in West Canada. Je moet inderdaad een beetje geluk hebben.

Elly
pierke
Amerika-ontdekker

Bericht door pierke »

Bedankt voor de reacties!

Na het lezen van jullie verslagen zijn we toch definitief gevallen voor de lokroep van Canada.
We zouden Yellowstone dan sparen voor later en kiezen voor een rondje Seattle omwille van de lagere ticketprijzen en goedkopere huurprijzen voor auto's.

Maar vooraleer we onze route beginnen vast te leggen en de tickets/auto boeken: Is het een probleem om met een Amerikaanse huurwagen de grens over te steken? Ik heb het dan vooral over het feit van verzekeringen/ongeval.
Heeft iemand hier al ervaring mee?

Alvast bedankt,
Pierke
Petticoat
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door Petticoat »

Dat is geen enkel probleem. In de voorwaarden bij het huren van een auto staat bij de meeste maatschappijen dat je er wel mee richting Canada mag, maar niet richting bijv Mexico (maar dat zijn jullie toch niet van plan). Je moet alleen de auto wel weer in de US terugbrengen (tenzij je graag torenhoge drop-off fees wilt betalen).
We hebben vorig jaar ook een auto gehuurd in Seattle en zijn er toen 2 weken mee naar Canada gegaan om hem weer in te leveren in Salt Lake City. Kon zelfs de tellers in de auto aanpassen op km voor Canada en weer op miles in de US.
2007 Canada;2008 SanFranc-Yellowstone;2010 Seattle-San Diego;2011 Zuidwesten;2012 Canada-Yellowstone;2009&2014 Florida&Cruise;2015 Colorado&Utah(www.howdypardon.blogspot.com);2016 Nieuw-Zeeland;2017 Noordoosten;2023 Cruise NYC-Quebec
pierke
Amerika-ontdekker

Bericht door pierke »

Hallo,

Na veel leesuurtjes op dit forum en de reisverslagen hebben we onze vliegtickets vastgelegd: 23 mei vertrekken we naar Seattle en 10 juni komen we terug.
De auto is ondertussen ook geboekt. Het enige wat ons nog rest is de route opstellen en de hotels boeken op de drukke plaatsen. (heb hier gelezen dat Jasper en Banff soms vrij rap vol raken)

We zouden deze route rijden:

23 mei: om 11:30 landen we in Seattle.
24 mei: volledige dag Seattle
25 mei: Seattle - Whistler
26 mei: Whistler - Clearwater
27 mei: Clearwater - Jasper
28 mei: Jasper
29 mei: Jasper - Lake Louise
30 mei: Lake Louise - Banff
31 mei: Banff
1 juni: Banff - Yoho
2 juni: Yoho
3 juni: Yoho - Kelowna
4 juni: Kelowna - Vancouver
5 juni: Vancouver
6 juni: Vancouver - Victoria
7 juni: Victoria - Olympic NP (via port angeles)
8 juni: Olympic NP
9 juni: Olympic NP
10 juni: terug naar Seattle, auto inleveren en naar huis

We hebben wel nog enkele vraagjes:

1) We gaan vooral voor de natuur. Vorig jaar hebben we een rondje Zuidwesten gedaan. de hoogtepunten voor ons waren de wandelingen in Zion (angels landing) en Yosemite. In beide parken zijn we telkens 2 nachten gebleven. Op zich is dat vrij kort maar wij hebben dit niet ervaren als "te" kort. Daarom zijn we van plan om dit jaar ook weer hetzelfde principe toe te passen. 1 grote wandeling in elk groot park: Jasper, Banff en Yoho. De rijafstanden tussen deze parken vallen ook nog goed mee waardoor we op de dagen met een verplaatsing ook nog van de natuur kunnen genieten met kleinere wandelingen. Lijkt dit een goed concept of heb je echt meer tijd nodig om een impressie te krijgen van deze 3 parken?

2) De tussenstop in Victoria is er vooral gedaan om een whale watching tour te doen. Zijn de tochten vanuit Victoria aan te raden? Ik heb hier gelezen dat de mooiste tours/ tours met meeste kans om er te spotten te boeken zijn in telegraph cove, maar daar hebben we jammergenoeg geen tijd voor. Als jullie die whale watching tour vanuit Victoria niet aanraden, zijn we van plan om vanuit Vancouver direct door te rijden naar Olympic en de vrijgekomen overnachting te spenderen aan Jasper/Banff.

3) Olympic NP nemen we ook mee om iets meer diversiteit in onze reis te krijgen. Hier zijn we vooral van plan om het woud te bezoeken en de kustlijn te bekijken. Zijn die 2 volledige dagen voldoende?

4) Lijkt deze route jullie doenbaar? We hebben een auto gehuurd en geen Camper, maar toch lijken de tijden die google maps toont me vrij optimistisch, zeker in bergachtig gebied. Willen we teveel? Wat zouden jullie er dan uithalen?

Alvast bedankt!
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Hallo,

Ik ga al even beginnen met je hele schema ondester boven te halen...sorry :oops: Ik zou als ik jou was eerst de omgeving rondom Seattle en Vancouver doen voordat je naar de Canadese Rockies gaat. Dit vanwege nog redelijk wat sneeuw in de Canadese Rockies. Voor grote wandelingen in de parken kan je je beter voorbereiden op besneeuwde wandel trails en of je echt veel gaat kunnen wandelen zal er wat vanaf hangen of er nog veel sneeuw ligt of niet. Dit is moeilijk op voorhand te bepalen, zorg dat je goed schoeisel hebt als je eventueel nog door de sneeuw moet gaan wandelen. Het is op zich wel te doen. Sommige meren kunnen nog bevroren zijn en sommigen dan ook weer niet, dit geldt ook voor sommige wegen in de Canadese Rockies...het kan zijn dat ze open zijn, maar het kan zijn dat ze nog gesloten zijn. Ik denk hier vooral aan de Cavell Road naar Mt. Edith Cavell in Jasper NP, de weg naar de Takakkaw Falls in Yoho NP en de weg naar Moraine Lake in Banff NP.

Je moet absoluut ook niet naar Victoria voor een whale watching tour, dit kan zowel vanuit Vancouver (Vancouver Whale Watch in Steveston Village ofwel Wild Whales vanaf Granville Island in Vancouver) alsook vanuit de omgeving van Olympic NP, ik denk dan vooral aan Port Townsend. Ik zou die nacht voor Victoria ergens anders gebruiken.

Hier is een route opgesteld rekening houdend met het weer.
23 mei: om 11:30 landen we in Seattle.
24 mei: volledige dag Seattle
25 mei: Seattle - Olympic NP
26 mei: Olympic NP
27 mei: Olympic NP
28 mei: Olympic NP - Vancouver
29 mei: Vancouver
30 mei: Vancouver - Whistler
31 mei: Whistler - Clearwater
1 juni: Clearwater - Jasper
2 juni: Jasper
3 juni: Jasper
4 juni: Jasper - Banff
5 juni: Banff
6 juni: Banff - Lake Louise/Yoho
7 juni: Lake Louise/Yoho - Revelstoke
8 juni: Kelowna - Vancouver
9 juni: Vancouver - Seattle
10 juni: auto inleveren en naar huis

Zo, niet dat het zo'n groot verschil is als je het omdraait...maar een week kan soms een groot verschil zijn in de Canadese Rockies. Het is maar een idee en misschien iets wat jullie kunnen overwegen. De route zoals voorheen was ook goed, ik zou enkel de dag Victoria dan in Jasper gebruiken zoals je zelf als aangaf.

Succes ermee!
Ann
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer