Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Bobbert: schema Noord-Amerika - advies

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Bobbert
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis Bobbert: schema Noord-Amerika - advies

Bericht door Bobbert »

Beste forumleden,

We zijn op dit moment een reis aan het uitstippelen en we kunnen wel wat hulp gebruiken. We twijfelen of we bepaalde steden/gebieden in de reis moeten opnemen vanwege tijd en het bekende "proppen".

We hebben het rondje Phoenix - Grand Canyon - Brice - Zion - Vegas - Death Valley - Yosemite - San Francisco - Los Angeles vorig jaar gedaan in 3 weken en dat is uitstekend bevallen qua reistijd en hoeveelheid dagen per "hoogtepunt". Geen Chinese praktijken, foto's schieten en verder, maar we hebben ook geen 3/4 dagen per stad/park nodig. Voor de zomer 2014 ( 2 aug - 23 aug ) zijn dit onze grote wensen om te zien (in willekeurige volgorde):

- New York
- Yellowstone
- Canadian Rockies

Nu heb ik de volgende route uitgewerkt, maar spelen de volgende vragen bij mij op:

- We starten in Yellowstone, dus auto inleveren moet dan bijna wel in Seattle/USA. Eigenlijk zonde reistijd voor een interne vlucht, is er een alternatief?
- Mist deze trip absoluut Vancouver Island of is daar (zoals wij denken) gewoon geen tijd voor? Zouden jullie een dag new-york, yellowstone en/of canadian rockies skippen om Vancouver Island mee te pakken of ergens anders meer tijd te hebben?
- Wat vinden jullie van de reistijden? 6/7 uur per dag is voor ons ongeveer de max wanneer het slechts enkele dagen voorkomt.
- Wat vinden jullie van de route? Zouden jullie hem op een andere manier insteken, bijvoorbeeld een start in Vancouver of juist New York?
- Zouden jullie een park/stad skippen vanwege reistijd of andere insteek. Bijvoorbeeld Yellowstone, Glacier NP en starten in Calgary en wél meer tijd hebben voor o.a. Vancouver Island?
- Is deze reis van begin tot eind (all-in) te realiseren voor 4000 euro? We hebben weinig behoefte aan veel luxe. Vliegtickets (AMS-JAC, SEA-NY, NY-AMS) is al 1400.

Onderstaand ons voorlopig schema. Wie heeft goede input voor ons? :thumbup:

2-aug Reisdag - Vliegen naar Jackson
3-aug Grand Teton / Yellowstone
4-aug Yellowstone
5-aug Yellowstone
6-aug Yellowstone naar Glacier NP
7-aug Glacier NP
8-aug Glacier NP naar Banff
9-aug Banff
10-aug Banff - Lake Louise
11-aug Lake Louise - Columbia Icefield
12-aug Columbia Icefield - Jasper
13-aug Jasper
14-aug Jasper naar Wells Gray & Clearwater
15-aug Clearwater naar Vancouver
16-aug Vancouver
17-aug Vancouver
18-aug Vancouver - Seattle - New York
19-aug New York
20-aug New York
21-aug New York
22-aug New York
23-aug Reisdag - Amsterdam
lsl
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Bobbert: schema Noord-Amerika - advies

Bericht door lsl »

We starten in Yellowstone, dus auto inleveren moet dan bijna wel in Seattle/USA. Eigenlijk zonde reistijd voor een interne vlucht, is er een alternatief?
Wij zijn vorig jaar vertrokken in Seatlle, de weken daarna in Canada en Glacier NP (USA) rondgereden en de auto achtergelaten in Kalispell.
Daar een goedkope binnenvlucht van Alaska Airlines genomen naar Seattle. Deze zullen echter pas enkele maanden voor datum op hun site beschikbaar komen.
Er zijn daar nog enkele luchthavens in de buurt met drop-off mogelijkheid van de huurauto zoals Great Falls, Helena en Spokane.
Mist deze trip absoluut Vancouver Island of is daar (zoals wij denken) gewoon geen tijd voor?
Met 3 weken tijd zou ik Vancouver Island voor een volgende keer bewaren, eventueel in combi met Olympic NP en/of Mt.Rainier.
bijvoorbeeld een start in Vancouver of juist New York?
Persoonlijk zou ik New York in het begin van de vakantie nemen. Je breekt het uurverschil in het heengaan en na enkele weken Canada wil je niet het Crocodile Dundee gevoel in NY hebben.
Ben zelf ook een liefhebber van NY maar 5 nachten daar vind ik veel of je zou een trip naar de Niagara Falls of andere willen ondernemen.
Is deze reis van begin tot eind (all-in) te realiseren voor 4000 euro
Dat moet lukken als je de basis motels boekt en op je uitgaven let. Canada is duurden dan de USA, zeker in toeristische gebieden zoals Banff, Lake Louise, Jasper en Vancouver. Zeker in de nationale parken is het prijzig eten en drinken.

Ik mis Waterton Lakes NP, zeker zo mooi als Glacier NP (USA).
In Clearwater zou ik een dagje langer blijven, de weg in het park is lang en moet je heen en weer rijden met vele stopplaatsen onderweg.
Slapen in Canmore is goedkoper dan in Banff.
Tussen Lake Louise en Jasper zijn slechts enkele vooral dure overnachtingsmogelijkheden, dit stuk kun je best in één dag rijden.
Kijk in Jasper naar B&B's, ze bieden wel geen ontbijt aan maar zijn wel betaalbaarder dan de hotels.
Van Clearwater rij je eventueel via Whistler (met daar een overnachting en een wandeling) naar Vanvouver.
Vancouver is mooi maar ik zou er maar 2 ipv 3 nachten blijven. Loop wat rond in het toeristisch gedeelte (Canada Place en Gastown en de haven), huur daar een fiets en rijd tot in Stanley Park en eventueel tot op Granville Island.
Ben je Seattle niet vergeten met Pioneer Place en Pike Place Market? Zo ja, trek daar een halve dag tot een dag voor uit met een ochtendbezoek aan de markt. Een mooi uitzichtspunt is Kerry Park. Verder heb je nog Museum of Flight, Future of Flight (Boeing), Underground Tour, Seattle Aquarium, Klondike Gold Rush NP, Space Needle, ...).

Luc
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Bobbert
Amerika-ontdekker

Bericht door Bobbert »

Kijk aan, geweldige feedback! Dan zou onze trip er ongeveer zo uit zien:

2-aug Reisdag: Amsterdam - New York
3-aug New York
4-aug New York
5-aug New York
6-aug Reisdag: New York - Salt Lake City/Jackson
7-aug Grand Teton
8-aug Yellowstone
9-aug Yellowstone
10-aug Yellowstone - Glacier NP USA
11-aug Glacier NP USA - Waterton Lakes
12-aug Waterton Lakes - Banff
13-aug Banff
14-aug Banff - Lake Louise - Golden
15-aug Golden - Glacier NP CAN - Golden
16-aug Golden - Yoho NP / Columbia Icefield - Jasper
17-aug Jasper
18-aug Jasper - Wells Gray - Kamloops
19-aug Kamloops - Vancouver
20-aug Vancouver
21-aug Vancouver
22-aug Vancouver - Seattle
23-aug Reisdag: Seattle - Amsterdam

- Hoe bijzonder is Wells Gray na 10 dagen natuurgeweld? Het zal een lange reisdag zijn als we naar Kamloops gaan, misschien beter te skippen en wat extra tijd in Jasper of Kamloops zelf?
- Seattle pakken we puur vanwege het afleveren van de auto, misschien dat we de 22e in de ochtend naar Seattle rijden om nog wat van de stad mee te pakken die dag.
- Ik denk dat Glacier NP canada, Yoho NP én Columbia Icefield in 2 dagen wat te gortig is. Welke zouden jullie skippen? Of kan het wel?
- Zouden jullie van New York naar Salt lake vliegen of Jackson? Salt lake is langer rijden, maar wel 80 euro goedkoper en 2 uur minder "vliegtijd".
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Ik zou Glacier NP in Canada er niet bij doen, dat is een heel stuk rijden van Yoho NP want dit park is niet zo toegankelijk als de rest van de parken in de Canadese Rockies tenzij je een hele dag hebt om te gaan hiken en wandelen. Verder zou ik zelfs niet in Golden verblijven tenzij je daar een specifieke reden voor hebt. Verblijf dan misschien in Field (Yoho NP) of eventueel in het dorpje van Lake Louise en dan kan je van daaruit rustig Yoho NP bezoeken alsook Moraine Lake en Lake Louise.

En om nog even terug te gaan op je originele plan, ik zou ook niet naar Vancouver Island gaan en dat voor een andere keer houden, je hebt daar toch minstens een 3-4 dagen voor en liefst wat meer!

Groetjes,
Ann
lsl
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door lsl »

Yellowstone naar Glacier NP USA is een rijdag, eventueel nog 2u langer maar mooier als je langs Columbia Falls en de Going to the sun Rd rijdt, prachtige weg door de bergen.
Als je geen wandelaar bent is één nacht voldoende en kun je de dag erna in de namiddag naar Waterton Lakes. In het andere geval zou ik een nachtje langer blijven zodat je toch 2 mooie wandelingen kunt doen waarvan zeker die naar Crypt Lake (met eventueel een gedeelte ervan per boot).

Ook Waterton Lakes naar Banff is minimaal 4u rijden. Indien je van steden houdt zou je enkele uren in Calgary kunnen stoppen, anders is de weg "40" door Peter Lougheed PP een aanrader met kans op moose en de mogelijkheid voor een wandeling naar bvb Chester Lake.

Glacier NP CAN zou ik er ook uitlaten. Met 2 nachten in Lake Louise "town" of in Field (vele B&B's, tijdig reserveren!) kun je uitstappen maken naar Lake Louise, Moraine Lake, Wapta Falls, Emerald Basin, Lake O'Hara en inderdaad, eventueel Yoho NP.

De dag van Lake Louise naar Jasper vertrek je best vroeg zodat je van de meren, de glaciers en enkele watervallen kunt genieten.

Wells Gray is echt wel mooi met meerdere kortere stops aan de watervallen, waterversnellingen (zalmseizoen even checken) en de 2 meren.
Ik zou dus zeker een nacht in Clearwater slapen, het vermijdt ook een rit van 5u van Jasper naar Kamloops.
In Kamloops is niets te beleven, een extra tussenstop zou je in Whistler kunnen maken (stoeltjesliften) met de dag erna de prachtige weg naar Vancouver.

In SLC zul je meer keuze hebben qua auto, in Jackson Hole niet maar als je daar geen belang aan hecht en de overstaptijd kort is zou ik vliegen ipv 5u in de auto te zitten.

Luc
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Bobbert
Amerika-ontdekker

Bericht door Bobbert »

Inmiddels zijn de vliegtickets en het hotel in New York geboekt. Nu vliegen we op 6 augustus naar Salt Lake en was mijn oorspronkelijke plan om direct naar Jackson te rijden. Ik verwacht echter dat dat slopend zal zijn en we zijn dan pas rond middernacht in Jackson. Ik wil dus +/- 2 a 3 uur rijden van Salt Lake richting Grand Teton en heb nu Idaho Falls als overnachtingsplek in gedachten. Is dat een beetje een leuke plek? Of zijn er betere plaatsen om (halverwege) lekker te overnachten?
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Idaho Falls valt mee voor een overnachting. Vergis je niet in het woord "falls" want het is meer een stroomversnelling met kleine val in de Snake River.
Wij verbleven er in de Best Western Cotton Tree Inn. 's Ochtends bakken ze er omelet met jouw keuze ingrediënten. Heerlijk.
Het hotel ligt naast de Snake River, dus fijn om 's avonds te wandelen.

Voordeel van SLC-Idaho Falls is dat je enkel interstate hebt, dat schiet goed op en moest je laat aankomen en in het donker komen te rijden, dan valt dit ook nog mee.

Ik neem aan dat jullie de volgende dag dan naar Jackson rijden?
Een mooie route is deze:
26-31-33-22 door de bergen - Teton Pass

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik weet niet of je je route nog aangepast hebt maar je hebt in je routevoorstel erg weinig tijd voor Yellowstone. Als je op 8 aug van GT naar Yellowstone rijdt heb je maar 1,5 dag voor het park. Ik zou daar minimaal een dag bij doen.
Heb je al accommodatie geboekt in het park? Wij zitten er in dezelfde periode en er is al erg veel volgeboekt. Ook Glacier is erg druk in augustus.

Marianne
Bobbert
Amerika-ontdekker

Bericht door Bobbert »

Hi,

Tot die conclusie zijn we tijdens het boeken van hotels ook gekomen. Keuzes maken is nooit leuk, maar ik heb nu een dag minder in Vancouver gepland en 1 extra in Yellowstone. Is dat wat jullie betreft een goede keus, of kan ik er bijvoorbeeld beter 1 skippen in de Canadian Rockies? Is natuurlijk erg persoonlijk..

Ons idee is nu om 7 aug te overnachten in Jackson, 8 en 9 aug in West Yellowstone. In het park is waarschijnlijk beter, maar budget is voor ons een belangrijke speler om eventueel voor West Yellowstone te kiezen. Op die manier kunnen we ook op 10 augustus nog een groot gedeelte van de dag in Yellowstone te verblijven. Het is voor ons dan teveel om ('s avonds) direct naar Glacier te rijden, dus we willen overnachten in bijvoorbeeld Missoula. We kunnen dan de volgende dag Glacier NP bezoeken en Going to the sun road doen en we hebben de dag daarna voor eventueel nog een stuk Glacier NP en/of Waterton Lakes.

Verder vroeg ik me nog af wat absolute must-sees zijn in Canada. Zouden jullie (zoals wij nu) ook 2/3 dagen in Banff en Jasper blijven? Of zeker een uitstap maken naar Yoho NP en Kootenay NP? Wat rust of in ieder geval meerdere nachten op 1 locatie lijkt me wenselijk na wat lange reisdagen.

2-aug Reisdag: Amsterdam - New York
3-aug New York
4-aug New York
5-aug New York
6-aug Reisdag: New York - Salt Lake City/Idaho
7-aug Idaho - Grand Teton
8-aug Yellowstone
9-aug Yellowstone
10-aug Yellowstone - Missoula
11-aug Missoula - Glacier NP USA / Going to the sun
12-aug Glacier NP USA & Waterton Lakes
13-aug Waterton Lakes - Banff
14-aug Banff
15-aug Banff - Lake Louise
16-aug Lake Louise - Columbia Icefield - Jasper
17-aug Jasper
18-aug Jasper
19-aug Jasper - Wells Gray - Clearwater
20-aug Clearwater - Vancouver
21-aug Vancouver
22-aug Vancouver - Seattle
23-aug Reisdag: Seattle - Amsterdam
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

In het park hoeft niet duurder te zijn dan in West Yellowstone. Je moet alleen geluk hebben dat er iets vrij is/komt.
Als je geen tijd voor Grand Teton uit wilt trekken heb je zo ongeveer 2 dagen voor Yellowstone. Dat is nog steeds niet echt veel.

Marianne
Bobbert
Amerika-ontdekker

Bericht door Bobbert »

In het schema dat wij nu hebben zijn we 1 dag in Grand Teton en een 2,5 / kleine 3 dagen in Yellowstone?!
Ems2012
Amerikakenner

Bericht door Ems2012 »

Ik denk dat Marianne bedoeld dat je met de reistijd van Idaho naar Grand Teton NP en de reistijd van Yellowstone naar Missoula toch behoorlijk wat tijd verliest.

6-aug Reisdag: New York - Salt Lake City/Idaho
7-aug Idaho - Grand Teton (= +/- 2,5 uur rijden zonder stops)
8-aug Yellowstone
9-aug Yellowstone
10-aug Yellowstone - Missoula (= ruim 4 uur rijden)

Tevens verlies je nog behoorlijk wat tijd als je vanuit West-Yellowstone het park in moet, naar bijv. Lake.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer