Wij zijn gisteren thuisgekomen van onze Canada reis. Ergens in de komende weken (maanden

) zal het blog bijgewerkt worden, maar wilde vast onze eerste indruk delen.
We deden een one-way Vancouver-Calgary inclusief Vancouver Island. Wij vonden de sfeer op VI heel fijn en ook qua natuur heeft het ons verrast. Absoluut hoogtepunt was de tour met Eagle Eye Adventure vanuit Campbell River. 13 grizzly's en een zwarte beer hebben we die dag gezien. Het was fantastisch!
Whistler en omgeving vonden we leuk. Toeristisch maar dat zijn wij ook, en genoeg te zien in de omgeving. De peak2peak gondola was, ook met weinig tijd, een ervaring! Jasper kon ons wat minder bekoren. Misschien ook omdat dit onze eerste kennismaking was met een Canadees NP en die gewoon iets anders werken dan de parken in de US. Ook het weer zat niet zo mee en we zagen praktisch geen wildlife.
De Icefields Parkway zou een hoogtepunt moeten zijn maar we misten steeds 'de bovenste helft' van de bergen. Dat was jammer. We waren wel blij met onze overnachting aan de Saskatchewan Crossing aan de IFP. Gaf onderweg gewoon echt meer tijd.
De shuttle naar Lake Louise/ Moraine Lake was weliswaar druk maar toch zeker de moeite waard. Het is een prachtige omgeving en de uitzichten, als je wat verder loopt, zijn ongekend.
Golden was een verrassing, ook qua omgeving. Hetzelfde geldt voor Canmore. Je zit daar middenin een paar prachtige parken. Maar ook hier 'misten' we dan toch een beetje de Visitorcenters in de parken. Natuurlijk bereiden we thuis voor wat er ter plekke te zien/dien is maar je mist die dagelijkse update optie.
We hebben een super vakantie gehad en we zijn blij dat we al het moois wat deze regio te bieden geeft (deels) hebben gezien. Het is een prachtig gebied. De Canadezen (nou ja, die wij hebben gesproken) waren bijzonder vriendelijk en het lijkt net wat minder oppervlakkig dan wat je in de US wel treft. Het prijsniveau vonden wij ook prettig, de 'dagelijkse' vakantiekosten waren lager dan in de US. Daar zal de koers ook een rol in hebben.
En de accommodaties waren, met uitzondering van 1 waar we besloten echt niet te willen verblijven, geweldig. Veel via Airbnb geboekt dit keer en ik zou ze allemaal aanraden.
Toch, en ik kan er niet precies de vinger opleggen, verwacht ik niet dat we op korte termijn nog eens teruggaan. Ik denk dat een reden daarvoor is het 'gebrek' aan afwisseling van natuur. Het is allemaal heel mooi en voor bergen, watervallen en meren moet je hier zonder twijfel zijn. Maar het is ook veel van hetzelfde.
We hadden niet zoveel geluk met het weer. Dat speelt ook mee. Zelden een weersvoorspelling gezien waarbij voor letterlijk de hele dag ieder uur 100% regen werd voorspeld. We hebben nu wel hel goede regenjassen

Dat is natuurlijk het risico van het gebied, maar volgens de locals troffen we het wel slecht. Eerder ook in dezelfde periode Glacier, Yellowstone en Grand Teton bezocht en daar was een shirt en korte broek nog te warm. Dat was nu zeg maar niet!
Vancouver Island kun je je zomaar een paar weken vermaken en ik sluit niet uit dat we daar nog eens naar teruggaan. Ook het gebied Golden-Canmire vonden we erg mooi. Dus ooit nog wel eens terug, maar voor 2027 staat Hawaii op de planning. Even een portie zon en vooral warmte