Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Gheysen (ziggy): West-Canada 2027

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
ziggy
Amerika-ontdekker

Reis Gheysen (ziggy): West-Canada 2027

Bericht door ziggy »

Volgend jaar (juni 2027) plannen wij een reis met 4 personen naar West-Canada (2 van 59 jaar en 2 ondertussen de 60 voorbij, maar allen nog heel actief :wink:).
Het idee is om te vliegen op Vancouver en terug te keren van Calgary en te reizen met een (ruime) huurwagen.
Het is nog te vroeg voor vluchten in juni, maar voorlopig ben ik uitgegaan van een reis tussen vrijdag 4 juni en maandag 28 juni (in de hoop dat we op die datums gunstige vluchten zullen vinden).
Ik heb mij laten inspireren door de website en eerdere posts van @AnnInBC:
Dag 1: Vlucht naar Vancouver
Dag 2: Vancouver
Dag 3: Vancouver
Dag 4: Vancouver - Victoria
Dag 5: Victoria
Dag 6: Victoria - Ucluelet
Dag 7: Ucluelet (Tofino)
Dag 8: Ucluelet (Tofino)
Dag 9: Ucluelet - Parksville
Dag 10: Parksville - Whistler
Dag 11: Whistler
Dag 12: Whistler
Dag 13: Whistler - Cache Creek
Dag 14: Cache Creek - Clearwater
Dag 15: Clearwater (Wells Gray)
Dag 16: Clearwater - Jasper
Dag 17: Jasper
Dag 18: Jasper
Dag 19: Jasper - Field
Dag 20: Field (Yoho)
Dag 21: Field - Banff (Lake Louise)
Dag 22: Banff
Dag 23: Banff
Dag 24: Banff - Calgary
Dag 25: Terugvlucht vanuit Calgary

Zouden jullie aanraden om op bepaalde plaatsen een dag meer of een dag minder te verblijven ? Ik twijfel wat over Banff omdat ik lees dat het heel druk/toeristich kan zijn of zou dat in juni nog moeten meevallen ? Of is er eventueel ruimte om een (minder voor de hand liggende) locatie toe te voegen ?
Ik vraag mij ook af of het de moeite is om de wagen pas op te halen wanneer we Vancouver verlaten. Wat waarschijnlijk wil zeggen dat we dan terug naar de luchthaven moeten rijden, maar dat lijkt nog mee te vallen.

Andere opmerkingen of suggesties altijd welkom. :)

Kristof
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Reis Gheysen: West Canada 2027

Bericht door paulr »

Prima route.
Uiteraard zijn er plekken waar het net een dagje anders kan. Schrijf de activiteiten eens uit op plekken waar je langer bent, dan zie je dat vanzelf. En ergens een dagje niks is ook wel lekker.
Overwegingen voor iets korter: Vancouver, Whistler en Banff inderdaad.
Overwegingen extra: na Field even naar het Westen dus naar Golden, Revelstoke of Radium Hotsprings. Vaak is het daar wat mooier weer in juni t.o.v. Banff. En Banff is inderdaad druk en duur, maar wel leuk en mooi. Wij hebben tijdens onze laatste reis Banff om die reden ter plekke nog ingekort….
Dan autohuur: op zich prima om op de reisdag naar Victoria pas de auto te huren. Trein naar de airport (1 halte ervoor is car rental center) en dan doornaar Tsawwasen voor de Ferry naar Vitoria….
Succes met plannen maken !
Paul
Intothewild67
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Intothewild67 »

Op zich een mooie route, niks mis mee. Maar wat zo jammer is dat iedereen dezelfde route maakt in het op 1 na grootste land ter wereld.
Ik heb het al eerder aangegeven, veel van deze plaatsen zijn (massa) toerisme. Banff is super druk zelfs in oktober.
En dit terwijl je in de niet zo druk bezochte gebieden alles hebt wat je op deze route ook vindt, maar dan zonder toeristen.
Bekijk voor de fun eens deze route: Vancouver, Kelowna, Prince George, Fort st John, Watson Lake, Cassiar, Stewart, Smithers, Vancouver.
Geloof me, deze route is minimaal 5x mooier dan de begaande paden, een stuk rustiger, dit is het echte Canada zoals je je dat voorstelt.
Het is misschien wat meer zoeken naar plekken om te overnachten, maar ze zijn er wel en ook nog betaalbaar.
Kamperen kan, maar ik zou het niet durven tussen de beren.
Als je tijd hebt, rijd je nog verder Yukon in.
Een route vol ongerepte natuur, turquoise meren, zoveel beren dat je de tel kwijt raakt, sowieso mega veel wildlife.

Canada is zoveel meer dan Banff, Jasper en Vancouver Island.
Ik ben 4 jaar geleden helemaal verliefd geworden op dit land. In september wordt mijn 4e keer, dit keer naar Newfoundland.
De 1e keer ook de bekende route, de keren erna werd het alleen maar mooier.

Doe hiermee wat je wil. Gooi het om, thank me later :D
Laatst gewijzigd door Intothewild67 op 22 jun 2026, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

@Intothewild67 je geeft zelf al aan waarom zij dit rondje kiezen ! :D Het is zo goed als zeker hun eerste keer, dus net zoals bij jou dus (eerst) het geijkte rondje. Dus eerst deze ervaring en dan kunnen daarna meer avontuurlijke en alternatieve streken bezocht worden….
ziggy
Amerika-ontdekker

Bericht door ziggy »

Klopt @paulr, dit is de eerste keer Canada, we zullen het deze keer vooral bij de klassiekers houden :wink:
In een georganiseerde route zag ik ook dat Golden en Revelstoke opgenomen waren in een gelijkaardige route, dat zal ik zeker eens bekijken.
De alternatieve suggesties van @Intothewild67 zal ik zeker ook eens bekijken, al zal dat mss voor een volgende gelegenheid zijn.
Alvast bedankt voor de suggesties !
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij deden in 2019 een iets ander rondje, maar wel in 4 weken en met een camper. Wellicht hebben jullie toch iets aan ons verslag.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/

Dit jaar eind septmber/begin oktober gaan we terug, maar dan voor een kort rondje van 2 weken vanuit Calgary met o.a Banff, Jasper, Well's Gray, Revelstoke, Glacier, Yoho. Niks nieuws, maar puur om wild te kijken. Hopen we.
Afbeelding
Bijlagen
De route.jpg
paulr
Amerika-expert

Re: Reis Gheysen (ziggy): West-Canada 2027

Bericht door paulr »

Ook nog een aardig idee is om 1 of 2 dagen ''in het midden'' te plannen, nabij Kelowna/Summerland/Peachland, dus bij de meren. Waarschijnlijk is het daar lekker en warm in juni. Wij vonden dat een fijne afwisseling na Vancouver Island, want daar was het best fris. En je weet nooit wat het daarna in de Rockies gaat worden qua weer. Even heel wat anders dan de bergen die je gehad hebt, meer heuvels, wijngaarden en mediterrane sfeer...
Het is wellicht wel wat lastig in te plannen. Wij deden na Vancouver eerste de zuidelijke route via Manning en we sloegen Whistler over. Maar daar waren we in de winter al geweest en ik vind het wat teveel op de Alpen in Europa lijken, vandaar....
Paul
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Hele mooie route en blij dat mijn route beschrijving heeft kunnen helpen met het samenstellen van de reis. Als je graag ook wat dingen buiten Vancouver zelf wil bezoeken, ik denk hier aan wat natuurplekjes in North Vancouver zoals Lynn Canyon Park, Cypress Mountain of Mount Seymour, Deep Cove of dergelijke dan is het wel handig om een auto ter beschikking te hebben. Bij Cache Creek zou ik de Cariboo highway (Highway 97) volgen richting Clinton en Lone Butte, volg vanaf Lone Butte Highway 24 (Interlakes Highway) waar je langs vele mooie meren rijdt tot in Little Fort. Vandaar kan je dan verder noordwaarts (Highway 5) rijden naar Clearwater.

Bij Banff zou je eventueel ook een dagje Kootenay NP kunnen doen, met een bezoekje aan Marble Canyon, Numa Falls, Paint Pots en Olive Lake.

Succes nog met het puzzelen!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Wij (ruim 60+) zijn momenteel bezig met een vergelijkbare route. We maken een reisverslag maar zijn niet helemaal bij - of beter gezegd, helemaal niet bij. Maar misschien hebben jullie er al iets aan en anders even geduld hebben. :wink: Onze planning is misschien ook handig. Dat is een aparte pagina in het verslag, je kunt het beste de internetversie gebruiken als je het op je mobiel bekijkt.

Marianne
ziggy
Amerika-ontdekker

Bericht door ziggy »

Iedereen bedankt voor de suggesties ! Dat maakt het puzzelen natuurlijk wat uitdagender :wink:
Het verslag van @jojostravelusa zal ik zeker nog eens volledig bekijken.
Dat van @Martin & Marianne zal ik ook proberen te volgen. Prettige reis !

Ik heb redelijk wat alternatieve combinaties bekeken en uiteindelijk op onderstaande uitgekomen.
Whistler er toch maar uitgelaten (alhoewel het er op foto's prachtig uitziet) om de kans te geven wat zuidelijker te gaan en door Kelowna te passeren. Een paar dagen met (hopelijk) aangenaam zomerweer lijkt mij wel fijn.
Ik heb ook Radium Hotsprings overwogen om Kootenay NP te bezoeken, maar dat zorgt voor flink wat extra kilometers.
Daarom uiteindelijk Canmore toegevoegd om van daaruit toch nog wat highlights van Banff NP te bezoeken.

Dit zou het dan ongeveer worden:
1. Vlucht Vancouver
2. Vancouver
3. Vancouver
4. Vancouver - Victoria
5. Victoria
6. Victoria - Tofino
7. Tofino
8. Tofino
9. Ucluelet/Tofino - Parksville
10. Parksville - Hope
11. Hope - Kelowna
12. Kelowna
13. Kelowna
14. Kelowna - Clearwater
15. Clearwater (Well Gray Provincial Park)
16. Clearwater - Jasper (Mount Robson - Kinney Lake)
17. Jasper
18. Jasper
19. Jasper - Field
20. Field (Yoho NP)
21. Field (Lake Louise/Moraine Lake)
22. Field - Canmore
23. Canmore
24. Canmore
25. Canmore - Calgary Airport - Terugvlucht

Momenteel dus nog met 2 dagen Vancouver. Die kan je ongetwijfeld vullen, maar ik twijfel nog een beetje.
Canmore ook 2 dagen, ook daar nog wat twijfel of we eventueel 1 dagen anders kunnen besteden.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Wel leuk dit… het is voor 2027 dus deze route gaat op basis van alle adviezen nog zeker een keer of 10 gewijzigd worden :D :lol: :D
Maar niet getreurd, er is nooit een slechte keuze, ze zijn allemaal goed. Onze routes door de USA en Canada worden vaak tot op het laatste moment gewijzigd en vaak zit ik op versie 30 en meer, haha
Paul
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Je kan eigenlijk geen slechte keuzes maken om een route te doen in West Canada, het is allemaal mooi...dus eerder keuzes maken naar eigen zin en dingen erin houden of eruit gooien naar gelang jullie gevoel.

Eerlijk gezegd zou ik de route van Vancouver via Whistler naar Clearwater er niet uithalen, de Sea to Sky Highway is echt prachtig. En dat woestijnachtige van Kelowna krijg je ook in de omgeving van Cache Creek/Kamloops. Bij Whistler is het ook mooi fietsen, je kan daar fietsen huren en het Valley Trail volgen (totaal van een 40km) door de verschillende buurten, de bossen en langs 5 mooie meren. Voorbij Whistler heb je nog zovele mooie bezienswaardigheden onderweg, Joffre Lakes (moet je wel gratis pas voor aanvragen 2 dagen voor je geplande bezoek), Duffey Lake, Seton Lake, Pavillion Lake, Marble Canyon Provincial Park enzovoort. Is ook een meer logische route om naar Clearwater te gaan.

Vancouver voor 2 dagen is geen probleem. Als je geen auto hebt, dan kan je fietsen huren om rondom Stanley Park te fietsen. Dat is een dikke 10km langs het water op met vele mooie plekjes om te stoppen en te genieten. Verder kan je vanaf Sunset Beach (dichtbij English Bay) in Vancouver van die kleine ferries nemen (False Creek Ferry) naar Granville Island bijvoorbeeld, ook zeker de moeite om je een paar uurtjes te vermaken. Met diezelfde ferries kan je ook naar het Maritime Museum, misschien niet zozeer voor het museum maar het is maar een 10 minuten wandelen naar het mooie Kitsilano Beach van daar. Neem de Seabus bij het Waterfront Station (dichtbij de Canada Place) naar North Vancouver, daar heb je Lonsdale Quay en de Shipyards. Dus genoeg te doen in Vancouver om 2 dagen te vullen.

Kootenay NP is goed te bezoeken vanuit Banff of Canmore, Marble Canyon en Numa Falls bijvoorbeeld zijn een 30-40 minuten rijden vanaf Banff town en een 15 minuten langer vanuit Canmore.

Als je de route wil behouden via Hope/Kelowna dan zou ik mijn route op Vancouver Island omdraaien. Ga vanuit Vancouver via Horseshoe Bay eerst naar Parksville gaan en zo verder naar Tofino/Ucluelet en dan pas afzakken naar Victoria en daar dan de ferry terug naar Vancouver, lijkt me iets logischer dan vanuit Horseshoe Bay naar Hope te rijden. Als je nog extra tijd hebt op Vancouver Island (laat er eentje weg bij Canmore/Banff omgeving of ergens anders) dan zou je eventueel ook de route van Ucluelet/Tofino naar Victoria kunnen doen via Port Renfrew. Rij dan van Ucluelet/Tofino terug richting Nanaimo en verder tot bijna in Duncan, dan als je af naar Lake Cowichan en volg deze weg naar Port Renfrew. Vanaf Port Renfrew kan je dan de kust afrijden naar Victoria.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Je hebt al heel wat tips gekregen en bezoekt geweldige plaatsen waar de overnachtingsmogelijkheden (vonden wij!) behoorlijk aan de prijs zijn. Jullie hebben nog even, maar zorg dat je er met reserveren op tijd bij bent.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

paulr schreef:
24 jun 2026, 19:03
Onze routes door de USA en Canada worden vaak tot op het laatste moment gewijzigd en vaak zit ik op versie 30 en meer, haha
En wij wijzigen ze ter plekke ook nog, ondanks minitieus uitpluizen en reserveren thuis :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer