Klagen wij niet met gezonde benen?
Natuurlijk willen we allemaal het liefst in alle rust en vrijwel alleen genieten van al het moois in de nationale parken. Maar of je nu alleen bent of met een heleboel, de Grand Canyon en de hot springs in Yellowstone blijven mooi.
Bijna vijftig jaar geleden ging ik naar de Niagara watervallen. De auto werd op een drukke parkeerplaats gezet en we liepen langs enkel hotels naar de watervallen om tussen een heleboel andere mensen te genieten van het indrukwekkende schouwspel. Mijn gedachten gingen terug naar een jaar eerder in IJsland. De watervallen waren minder indrukwekkend maar er ging een hobbelige reis over een lavaveld in een Landrover aan vooraf met daarna nog een behoorlijke wandeling. En als we dan bij de waterval aankwamen stonden we daar vaak alleen. Een heel andere ervaring.
Ik dacht toen ook aan de indiaan die honderden jaren geleden daar onderweg was. Waarschijnlijk hoorde hij de waterval al voordat hij hem zag en vroeg hij zich af wat dat geluid was. Het moet een overweldigende ervaring geweest zijn toen hij de waterval eindelijk zag. Zo'n ervaring is voor ons niet meer weggelegd. Wij weten waar we heen gaan, hebben erover gelezen en we hebben al foto's gezien. En toch willen we erheen, want het blijft mooi.
Ik schreef hierboven dat we in alle rust en vrijwel alleen van de bezienswaardigheden willen genieten. Dat is nog steeds mogelijk als je niet naar de populairste parken als Yosemite, Yellowstone, Arches, Bryce of Zion gaat. En zelfs daar kun je nog van het moois genieten, alleen niet alleen.
Zo heeft Petrified Forest N.P. mij aangenaam verrast en wij waren daar (in september) vrijwel alleen. Bezienswaardigheden als Painted Hills, Valley Of Fire, Goblin Valley en Toadstool Hoodoo zijn ook heel mooi, goed bereikbaar en nog niet door hordes toeristen overlopen. In Cathedral Gorge S.P. waren mijn echtgenote en ik zelfs letterlijk alleen. We hebben daar niemand anders gezien.
En dan zijn er nog de vele bezienswaardigheden waar je meer moeite voor moet doen om er te komen, zoals The Wave en Bisti Badlands.
Je kunt ook een ander soort reis doen, zoals Coyote bijvoorbeeld.
Zelfs een echte wildernis ervaring is in Amerika nog mogelijk. Wees wel voorzichtig, want een tocht door de echte wildernis is niet zonder gevaar.
Yosemite en andere parken zijn dan wel veel drukker geworden maar blijkbaar voor velen nog steeds de moeite van een bezoek waard, ondanks de drukte. Hemel of hel? De hel is het m.i. zeker niet. Ik begrijp heel goed dat mensen voor de eerste keer naar Yosemite, Yellowstone, Bryce etc. gaan en daar van al het moois genieten. Anderen maken andere keuzes. Er is in ieder geval nog genoeg te genieten. Van mij mag je dat de hemel noemen, al heb ik nog nooit gezien dat er pap met een gouden lepel wordt gegeten. Dat werd mij namelijk vroeger op de Lagere School verteld.