Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Steven88
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2011, 17:19

Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door Steven88 »

Dag mede reizigers,

Ook wij willen dit jaar weer een reis naar Noord-Amerika maken. We willen in totaal ca 30 dagen weg. Mede met behulp van dit forum heb ik onderstaande route door Canada en Yellowstone samengesteld die we met een camper willen afleggen in september/oktober 2023. Mijn vriendin en ik verwachten nu echter ons eerste kindje waardoor ik twijfelde of we deze reis wel moesten maken. Op het moment van onze reis zal ons kind 5 maanden en ik vind het toch spannend om zo'n grote reis met een kleintje te maken. Daartegenover schijnt dit nog een makkelijke leeftijd te zijn om het kind op hikes mee te dragen of te laten slapen in het vliegtuig. Daarom toch besloten om de reis door te zetten met de nodige aanpassingen. Het aantal bestemmingen heb ik ingekort door Vancouver Island over te slaan zodat we minder hoeven te haasten en wat rustiger aan kunnen doen per bestemming.

Route advies
Ik hoor graag jullie advies m.b.t. de route. Hebben wij er goed aan gedaan om Vancouver Island over te slaan of kunnen we beter een andere locatie overslaan? Zijn er locaties waar we nu echt te lang verblijven t.o.v. de hikes of activitetien die we daar kunnen doen? Of kan de route beter vanuit Salt Lake naar Seattle worden gereden?

Ervaring met baby en camper
Mochten er mensen zijn die tips hebben voor het reizen met een baby in een camper dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik twijfel nog of we een kinderwagen moeten meenemen of dat een draagzak/doek voldoende is. We zijn van plan om ook de maxi cosi mee te nemen of kunnen we beter daar een stoeltje kopen?

Bedankt!

image.png
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door AnnInBC »

De route ziet er goed en ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om Vancouver Island eruit te laten. Het neemt veel tijd in beslag en je zou minstens toch een 5 dagen daar moeten kunnen verblijven om er wat van te kunnen zien/beleven.

Ik zou misschien wel een dagje minder Whistler en Jasper doen. Je kan 1 van die dagen gebruiken tussen Whistler en Clearwater en misschien overnachten in Kamloops. Het is een redelijke lange rit en van Whistler naar Kamloops zijn er een deel leuke plekken om te stoppen. En mogelijk nog een extra dagje bij Glacier, Yellowstone of dergelijke.

Verder ziet de route er goed uit en lijkt me dat een logische route om van Seattle via Canada naar Salt Lake City te rijden. Ik ben niet zo bekend met Glacier, Yellowstone & Grand Teton dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Ik denk dat een camper net het gemakkeijkste is met een baby, je hebt alles bij en moet niet hotel in en hotel uit en telkens uitpakken en inpakken. Autostoeltje zal wel nodig zijn, best hier kopen of huren bij het camper bedrijf is meestal ook mogelijk!

Succes nog met puzzelen!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door hemmie »

Je schrijft september/oktober, maar eind september gaat er volgens mij al veel dicht in Yellowstone, daar zou ik wel goed op letten.
Terug in Texas!
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door paulr »

Hi @Steven88
Je kunt zeker niet iets eerder vertrekken ?
Ik zou de route omdraaien en starten in SLC. Dan heb je de meeste kans dat Yellowstone goed gaat en in Canada heb je meer alternatieven, mocht het weer al wat minder worden. Zoals Ann al schrijft is de tijd voor Jasper en Whistler wel ruim. Ik zou er sowieso minimaal 1, maar wellicht zelfs 2 bij Glacier zetten. Je kan na Clearwater ook overwegen om niet via Whistler naar Vancouver te rijden, maar via Vernon, Osyoos en Manning (dus de zuidelijke route). Persoonlijk denk ik dat je al zoveel bergen hebt gezien dat de omgeving Whistler mogelijk niet veel meer toevoegt, terwijl het zuiden weer echt iets anders is ! Bovendien is het dan al oktober….
En oja, in Glacier aan de Oostkant gaan staan als je wil wandelen…. (Denk ik, wij moeten nog gaan in juni haha, maar heb dus st Mary geboekt, Many Glacier vrij kansloos qua reserveren :-))
Nog een tip: op de Icefield Parkway halverwege Banff-Jasper kamperen op Wilcox Campground. Daarvandaan een mooie wandeling “tegenover” de gletscher naar de Wilcox Pass.
Steven88
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2011, 17:19

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door Steven88 »

Heel erg bedankt voor de goede tips, hier had ik zelf niet aan gedacht! Sommige wegen en campgrounds gaan inderdaad langzaam dicht vanaf eind september en begin oktober, maar als we de route omdraaien lijkt dit net goed te gaan. We kunnen wel iets eerder gaan, maar met elke week dat we vroeger gaan wordt de camper ca 500€ duurder. We hebben nu besloten om een round trip vanaf Seattle te doen omdat we dan een grotere camper via Road Bear konden huren. Betere reputatie en een grotere camper voor hetzelfde geld, wel zo fijn als het wat frisser wordt in de avond :wink:. De lange route van Seattle naar Yellowstone nemen we voor lief. Verder zal ik kijken of we wat dagen van Jasper/Whistler bij Glacier kunnen toevoegen.

Zijn de NP in Canada rond begin oktober nog wel goed te doen in die periode? Of is dan ook veel dicht?
paulr schreef:
07 jan 2023, 08:28
Hi @Steven88
Je kunt zeker niet iets eerder vertrekken ?
Ik zou de route omdraaien en starten in SLC. Dan heb je de meeste kans dat Yellowstone goed gaat en in Canada heb je meer alternatieven, mocht het weer al wat minder worden. Zoals Ann al schrijft is de tijd voor Jasper en Whistler wel ruim. Ik zou er sowieso minimaal 1, maar wellicht zelfs 2 bij Glacier zetten. Je kan na Clearwater ook overwegen om niet via Whistler naar Vancouver te rijden, maar via Vernon, Osyoos en Manning (dus de zuidelijke route). Persoonlijk denk ik dat je al zoveel bergen hebt gezien dat de omgeving Whistler mogelijk niet veel meer toevoegt, terwijl het zuiden weer echt iets anders is ! Bovendien is het dan al oktober….
En oja, in Glacier aan de Oostkant gaan staan als je wil wandelen…. (Denk ik, wij moeten nog gaan in juni haha, maar heb dus st Mary geboekt, Many Glacier vrij kansloos qua reserveren :-))
Nog een tip: op de Icefield Parkway halverwege Banff-Jasper kamperen op Wilcox Campground. Daarvandaan een mooie wandeling “tegenover” de gletscher naar de Wilcox Pass.
@paulr Bedankt voor de tips! Goed punt wat betreft de bergen. De omgeving van Osyoos en Manning ken ik niet. Wat kan ik vooral verwachten van die omgeving t.o.v. Whistler? Is dat niet vooral een wijnregio of biedt het meer dan dat?
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door paulr »

Hoi,
Inderdaad de wijnregio, glooiende heuvels, wat lieflijker. Wij waren er in juni en kwamen van een wat frisser Vancouver Island en op weg naar Clearwater/Jasper. In die regio toen ff een paar dagen 30c+ . Wat gerelaxed bij de meren in die regio, hebben gefietst (https://www.myracanyonrental.com/) en toen weer door. Manning is bergachtig met 2-3 mooie meren. Veel wildlife zoals herten, otters en bevers gezien...
Heb je een C30 gehuurd ? Dan heb je een aparte slaapkamer achterin en is heerlijk omdat je dan nooit iets hoeft om te bouwen/op te ruimen. Prijsverschil C30 vs iets kleine vaak klein en dubbel en dwars waard (wij doen dat zelfs met z'n 2-en :) )
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door hemmie »

Ik weet niet de exacte data wanneer jullie gaan, maar de Going to the Sun Rd gaat soms ook al eind september dicht. Blijft natuurlijk nog de rest van het park over, maar toch iets on rekening mee te houden.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door AnnInBC »

Vrienden van mij zijn vorig jaar van eind september tot midden oktober in West-Canada geweest en met camper en hebben geen problemen gehad. Er zijn maar een paar dingen bezienswaardigheden die niet meer te bereiken zijn vanaf midden/eind oktober door teveel sneeuw, maar verder is alles open. Sommige campings sluiten wel, maar er zijn genoeg campings die het hele jaar open zijn en in oktober is het zeker een stuk minder druk. Mijn vrienden waren de eerste 2 weken van oktober in de Canadese Rockies, dus oktober is nog goed te doen voor je Canada gedeelte. De weg naar Moraine Lake kan al dicht zijn maar meestal niet tot half oktober, maar dat maakt vanaf dit jaar niet meer uit want je kan er vanaf dit jaar zelf niet meer naartoe rijden. Er rijden wel shuttle bussen naar Moraine Lake die je (denk ik) opvoorhand moet boeken als je dit meer wil zien, je kan de shuttle combineren met bezoek aan Lake Louise zodat je hier ook niet zelf naartoe moet rijden. Deze shuttles rijden dan totdat de weg naar Moraine Lake wordt afgesloten rond half oktober omwille van teveel sneeuw.
Steven88
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2011, 17:19

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door Steven88 »

@paulr Klinkt als een mooi alternatief inderdaad! Raad je één van de plaatsen (Vernon, Osyoos en Manning) specifiek aan om te overnachten? In andere forum posts zag ik dat de overnachtingen in Manning Park en Kamloops ook aangeraden worden. Is één overnachting in beide voldoende?
hemmie schreef:
07 jan 2023, 14:17
Ik weet niet de exacte data wanneer jullie gaan, maar de Going to the Sun Rd gaat soms ook al eind september dicht. Blijft natuurlijk nog de rest van het park over, maar toch iets on rekening mee te houden.
Bedankt voor de tip, heb het even opgezocht. De weg gaat meestal halverwege oktober dicht en dan zijn we gelukkig alweer in Vancouver. Echter hebben wij nu een Motorhome CS 26-28 Slide-out van Road Bear gehuurd en die is 26-28ft lang. Helaas mag deze camper toch niet over de Going to the Sun Rd omdat deze over 21ft lang is. Ben bang dat we deze mooie route dus sowieso niet kunnen zien. Of we moeten ergens een huurauto vandaan trekken voor een dag ofzo.

@AnnInBC Super bedankt voor de toelichting, dit stelt mij wat gerust :thumbup:
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door paulr »

Moet even in geheugen graven want is al weer even geleden (2015 dacht ik...). Tussen Vancouver en Clearwater (wij reden andersom) hebben we 3 nachten gedaan. Deze hadden we, omdat we er medio juni waren niet vooraf gereserveerd. Achteraf werd het toen toch al wat drukker, dus wellicht hadden we beter wél wat kunnen reserveren. We kwamen echter op erg leuke plekken uit:
Manning: Coldspring Campground. Prima plek, maar wel met de camper naar Lightning Lake om te wandelen. Je kun beter één van de campings direct bij dit meer boeken, maar die waren toen wij er waren reeds vol.
Summerland (bij Kelowna ivm fietstochtje): we kwamen uit bij een wonderlijke plek: https://www.summerland.ca/parks-recreat ... campground. Vlakbij het meer waar we een paar uurtje genoten hebben. De dag erna gefietst dus bij Myra en door naar Vernon. De meren in de buurt van Kelowna waren medio juni al best druk ivm het mooie weer...
Vernon: Wij stonden op Kekuli Provincial Park bij Vernon voor één nacht. Prachtige plek, fraai uitzicht !(https://bcparks.ca/explore/parkpgs/kekuli_bay/photos/).
Kamloops zijn we alleen doorheen gereden en hebben er flinke boodschappen gedaan. Toen we daar waren was erg heet en stond er veel wind... We hebben daarom Kamloops verder niet bezocht...lag ook iets te dicht bij volgende overnachtingsplaats...
Paul
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door hemmie »

Je kunt de GTTSR met een rode bus doen (historic red bus) als dagtoer geloof ik, ik lees vaker dat mensen die met camper reizen dat doen. Zou ik zeker doen als hij open is, prachtige weg.
Ik ben zelf na afgelopen zomer wat pessimistischer aangelegd :lol: , wij wilden 11 juli over de GTTSR rijden, hij was nooit later dan 13 juli opengegaan, meestal al in juni. Maar tja, ook dit jaar pas op 13 juli open, dus we moesten de 11e omrijden (gelukkig op de 13e nog wel kunnen rijden). Het blijft in elk geval een gok in die tijd van het jaar, dit jaar ging hij 30 september dicht, en de afgelopen jaren ging hij al vaker eind september al dicht.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door AnnInBC »

Steven88 schreef:
07 jan 2023, 19:12
Of we moeten ergens een huurauto vandaan trekken voor een dag ofzo.
Dat heb ik nog al gehoord van mensen die dat doen, een auto huren voor 1 dag om toch de Going To The Sun Road te doen. Dus dat is altijd een mogelijkheid als je dat absoluut wil doen.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door paulr »

Je kan een auto huren aan de west kant van Glacier. in Babb of st Mary heb ik (nog) niks kunnen vinden. Wij pakken waarschijnlijk om te wandelen de shuttle bussen…. Als ie open is natuurlijk, wij zijn er eind juni. Statistisch goede kans, maar je weet nooit inderdaad….
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1783
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door Felicitas »

@paulr Mocht je nog een hike zoeken in Glacier Park die bereikbaar is met de shuttlebus dan is de Siyeh Pass Trail een aanrader. Begin- en eindpunt zijn bij een busstop. Wij liepen deze in 2018 en hebben er toen erg van genoten.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door paulr »

@Felicitas , staat op de lijst ! Evenals jullie andere wandelingen als inspiratie/naslagwerk in Glacier, Yellowstone en Tetons… wat we kunnen doen zal vooral afhangen van het weer en sneeuwhoogte. Starten in Calgary, dan direct naar Yellowstone, daarna Glacier, daarna nog regio Kootenay of Banff/lake Louise (al geweest, dus laten we van weer/drukte afhangen) en terug naar Calgary…
Steven88
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2011, 17:19

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door Steven88 »

We willen een auto huren voor de GTSR omdat de rode bus ons met een baby geen verstandige lijkt (weinig flexibiliteit). Ik kan jullie hulp goed gebruiken om onze planning verder uit te werken bij onze 3 dagen many glacier np. Hoe lang heb je ongeveer nodig om deze route zelf te rijden incl enkele mooie hikes? Zoals hierboven vermeld is de huurauto alleen in west glacier (Kalispell) beschikbaar, wat precies aan de verkeerde kant van het park ligt aangezien we al een booking hebben staan op Many Glacier campground die we gedeeltelijk kunnen annuleren. Nu heb ik 2 opties, welk van de twee is het meest verstandig?

Optie 1: 2 nachten west glacier en 1 nacht Many glacier. Op aankomstdag vanuit Yellowstone kunnen we de huurauto in Kalispell ophalen voor 2 dagen huur zodat we de volgende dag een volle dag ter beschikking hebben voor de GTSR. Ik schat zelf in dat je een hele dag nodig hebt om de GTSR te zien (met tussenstops en hikes incl noodzakelijke baby stops :wink: ). Om de 2,5h durende avondrit van west naar many glacier te vermijden zal een extra nacht in west glacier het meest logisch zijn. Nadeel is dat we een ochtend verliezen om eerst van west naar oost te rijden voordat we van het mooie oost glacier kunnen genieten.

Optie 2: 1 nacht west glacier en 2 nachten many glacier. Er vanuit gaande dat je niet de hele dag voor GTSR nodig hebt kunnen we savonds de auto voor 1 dag huren zodat we sochtends direct de GTSR kunnen rijden, de auto dient savonds te worden teruggebracht waarna we ook nog naar Many Glacier rijden. Deze optie lijkt mij wat gehaast en daarom niet de voorkeur, maar het kan goed zijn dat ik te veel uren verwacht nodig te hebben voor de GTSR. Een voordeel met deze optie is dat we nog een volle dag beschikbaar hebben in Many glacier omdat we sochtends geen 2,5h durende rit van west naar oost glacier nodig hebben.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Steven88: West-Canada en Yellowstone met baby

Bericht door jojostravelusa »

AnnInBC schreef:
07 jan 2023, 22:26
een auto huren voor 1 dag om toch de Going To The Sun Road te doen
Dit hebben wij afgelopen september gedaan en dat is heel goed bevallen. Zie hiervoor ons verslag van die dag(en). De auto hebben we bij Kalispell bij het vliegveldje gehuurd.
https://yellowstone-north-and-south-dak ... er-np.html
Dezelfde truc hebben we wat later in de vakantie uitgehaald om in Custer SP de Iron Mountain Road en de Needles Hwy te rijden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer