Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Mr. Patrick
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door Mr. Patrick »

Hi all!
Het is alweer goed aan het kriebelen en graag willen we in de zomer van 2023 weer naar de overkant van de Atlantische Oceaan. Deze keer niet de VS maar West-Canada lijkt ons geweldig. We dachten eerst om van Seattle ten zuiden van de landsgrens naar Glacier NP te rijden, daar de grens over te steken en dan terug te keren naar Vancouver, maar daar is zo'n reis simpelweg te kort voor. Dus dan Canada. De hoogtepunten van die reis moeten Banff NP, Jasper NP en Vancouver Island worden. Dat laatste vanwege vrienden die zo enthousiast waren over Pacific Rim NP.
Ik ben met het plannen dan ook met die gebieden begonnen. Voordat ik verder werk aan mijn complete routeschema wil ik eerst inschatten of een 3,5-weeks rondreis met die gebieden plus de belangrijkste/mooiste plekken ertussenin wel enigszins haalbaar is. Vandaar dat ik de eerste stukjes alvast deel om jullie feedback op te krijgen: een globale planning van Banff & Jasper en van Vancouver Island.

Banff NP + Jasper NP:
1. Banff NP - Lake Louise & Moraine: wandeling Plain of 6 Glaciers of kanoën op Lake Louise / Lake Agnes?
2. Banff NP - Johnston Canyon Waterfalls & Inkpots
3. Banff NP - Town Banff, Sulphur Springs & Gondola
4. Icefields Parkway - Bow Summit/Peyto Lake + Columbia Icefield op met sneeuwbus
5. Icefields Parkway - Sunwapta + Athasbasca Falls + Whistlers Mountain
6. Jasper NP - Maligne Lake + Spirit Island Medicine Lake
7. Jasper NP Maligne Canyon
Hoewel we wel van wandelen houden, is het niet de bedoeling dat we wandelingen van meer dan een dagdeel gaan maken. Hoe zit het dan met mijn planning? Mis ik iets? Te ruim of zelfs nog te krap gepland? Een attractie die overrated is? Let me know!

Vancouver Island:
1. Campbell River, Strathcona Provincial Park
2. Tofino + Long Beach
3. Ucluelet - Wild Pacific Trail
4. Pacific Rim NP
5. Victoria
Hoewel er veel moois is op Vancouver Island lijkt ook veel hetzelfde. Je kunt bij iedere tweede kustplaats walvisspotten of op wildsafari. Vanwege de tijd denk ik dat we zeker niet noordelijker moeten dan Campbell River. Misschien ligt die nog wel te ver uit de slag. Wat vinden jullie hiervan?

Alvast bedankt!!!!
----------------------------------
Rondje Deep South (2022)
Rondje Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Rondje Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Rondreis 2023 Mr. Patrick: West Canada

Bericht door AnnInBC »

Dat wordt vast een prachtige reis! Als eerste wil ik vragen of jullie het overwegen om een "one way" te doen? Dat lijkt me met 3,5 weken iets meer doenbaar dan een rondje. Iets om over na te denken.

Mijn gedachten over Banff & Japser:
Ik hoor van velen dat de inkpots hike niet zo geweldig is omdat het toch bijna 12km is (in totaal) en 650-700m hoogteverschil. Ik zou eerder een andere hike kiezen, misschien Consolation Lakes bij Moraine Lake (een 7.5km in totaal). Doe wel de Johnston Canyon zelf, die is zeker de moeite waard.

Verder denk ik dat je voor Banff de mooiste plekjes aandoet, zorg dat je voor Lake Louise en Moraine Lake een shuttle boekt want er parkeren is bijna niet meer te doen. Dus hou daar rekening mee. Lake Minnewanka Loop (rijden met auto/camper) en Two Jack Lake zijn ook heel mooi als je de tijd hebt.

Ik zou zeker ook een halve dag/dagje uit strekken voor Yoho National Park, ligt op 15 minuten rijden van Lake Louise. Daar heb je de mooie Takakkaw Falls, Natural Bridge en Emerald Lake. Ik zou Emerald Lake kiezen om te gaan kano varen, is het goedkoopste en in mijn ogen ook het mooiste. Je kan ook rondom Emerald Lake wandelen (5km loop trail).

Voor de rit van Banff naar Jasper raad ik aan om vroeg te vertrekken en de hele dag uit te nemen voor deze trip met stops natuurlijk. Langs de Icefields Parkway heb je ook het mooie Bow Lake, zeker de moeite waard om te stoppen en even rond te wandelen (parkeren bij de lodge, niet langs de weg). Mogelijk kan je ook de Valley of five lakes trail wandelen, zeker de moeite en maar een goede 5km. Deze trail ligt langs de Icefields Parkway net voor Jasper.

In Jasper heb je ook voor mooie plekjes gekozen. Als het kan doe zeker ook Mount Edith Cavell en omgeving met the path of the glaciers trail (1.6km) en Cavell Meadows Trail (6-7km).

Mijn gedachten over Vancouver Island:
Indeling van Vancouver Island lijkt me prima. Whale watching kan je op vele plekken doen en kan zelfs vanuit Vancouver als je daar tijd voor hebt. Beste plaatsen om dat te doen zijn wel vanaf Vancouver Island en vooral vanuit Campbell River (kijk eens bij Eagle Eye Adventures - uitgebaat door Nederlanders). Victoria is ook een hele goede plek, dus als je niet helemaal tot Campbell River wil gaan dan is Victoria ook prima. Tofino kan ook maar daar heb je minder kans op orka's en meer kans op bultruggen. Dus beetje kijken wat jullie het meeste aantrekt.

Zo, hopelijk kan je daar wat mee!
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Rondreis 2023 Mr. Patrick: West Canada

Bericht door jojostravelusa »

AnnInBC schreef:
02 aug 2022, 20:29
Eagle Eye Adventures
Hieronder onze ervaring met Eagle Eye Adventures. Was een leuke dag, maar wat ons tegenviel was dat we een heel eind, full speed, moesten varen om bij de lunchplek te komen, en dus ook weer terug, en dat dat eigenlijk van de whale watch tijd af gaat. We hadden liever op een minder plekje geluncht en dan wat intensiever naar walvissen gezocht. Niettemin wel geslaagd hoor. Alleen jammer dat we die walvis die helemaal opsprong uit het water niet op de foto hebben kunnen vastleggen. Bucketlist gevalletje dus :wink: :lol:
https://jojos-rondje-west-canada-2019.b ... hardy.html
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door AnnInBC »

jojostravelusa schreef:
04 aug 2022, 11:13
AnnInBC schreef:
02 aug 2022, 20:29
Eagle Eye Adventures
Hieronder onze ervaring met Eagle Eye Adventures. Was een leuke dag, maar wat ons tegenviel was dat we een heel eind, full speed, moesten varen om bij de lunchplek te komen, en dus ook weer terug, en dat dat eigenlijk van de whale watch tijd af gaat. We hadden liever op een minder plekje geluncht en dan wat intensiever naar walvissen gezocht. Niettemin wel geslaagd hoor. Alleen jammer dat we die walvis die helemaal opsprong uit het water niet op de foto hebben kunnen vastleggen. Bucketlist gevalletje dus :wink: :lol:
https://jojos-rondje-west-canada-2019.b ... hardy.html
Dat begrijp ik volkomen, ik zou ook liever die lunch ergens op een minder plekje gedaan hebben en zo meer tijd te hebben voor het whale watchen. Je zit ook al een tijdje op het water om tot de juiste plekken te komen waar de walvissen zijn. Weet niet of er ook tours zijn (bij hen of andere bedrijven) waar je enkel whale watching doet zonder lunch plek?
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Ze hebben ook wel een kortere tour, zonder lunch en een sunset tour van 2 uur.
paulr
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door paulr »

Jaren geleden hebben wij dezelfde tour gedaan, dus met lunch. De reden dat ze zo ver varen, was volgens mij omdat daar de stroming en de draaikolken enorm zijn tijdens het wisselen van de getijden. Daarom zijn daar honderden witkop-arenden, visarenden en andere roofvogels. Dat was een prachtig gezicht hoe deze aan het vissen waren. Wij deden deze tour overigens speciaal omdat er ook veel orca's zouden zijn en wat denk je... veel walvissen gezien, maar geen enkele orca ! Maar net zoals veel zaken die tijdens een reis wel eens gemist worden door onvoorziene omstandigheden: wel weer een reden om terug te gaan :-).

M.b.t. de keuze voor rondje of one way: als je niet zowel de noordroute (Whistler) als de zuidroute (Manning) wil doen maar één van de ze, dan zou ik een one way doen. Je kan overwegen om vanuit Vancouver eerst iets noordwaarts te gaan naar Powel River. Prachtige route ! Dan voordat je de oversteek naar Vancouver Island maakt (Campbell river) overnachten aan de Desolation Sound. Wij hebben daar één van onze mooiste kayaktochten gemaakt !

Andere tip: wij sliepen op Vancouver Island en Desolation Sound vooral in cabins ipv hotels en B&B's. Vaak wat afgelegen, op palen met uitzicht op zee etc. voorbeeld: https://www.thecabins.ca/

Wij deden trouwens Vancouver Island met een auto-cabins/hotels en na 1 week pikten we de camper op voor het vervolg naar Calgary.
Voordeel: direct na de vlucht de ferry naar Vancouver Island en een week later rustig camper ophalen. Daarnaast is een camper op Vancouver Island geen meerwaarde, maar de leuke cabins wél.

succes met voorbereiden !
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Er was inderdaad wel een bijzonder patroon in het water te zien, wat op stroming/draaikolken leek en soms juist helemaal spiegelglad. Maar we hebben meer de indruk dat het een zakelijke afspraak is met Stanley Island om daar te lunchen.
Wij hebben geen roofvogels gezien, of in elk geval geen spectaculair aantal, want ik kan me er niks van herinneren. Kan ook aan het seizoen liggen misschien. Wel orca's en die bewuste walvis, met nog een paar collega's die minder enthousiast waren.

@paulr Waarom ging je niet de hele reis met de camper?
paulr
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door paulr »

@jojostravelusa sorry Patrick, pik even stukje van je topic :-). Maar wellicht heeft iedereen iets aan deze info....
3 voordelen van opsplitsen auto/camper:
1. aankomst KLM op YVR in de middag. Je mag de volgende dag pas je camper ophalen en soms ook pas later op de dag. Dat betekent 24 uur ''niks doen''. Je kan natuurlijk Vancouver bekijken, maar dat hadden we al gedaan tijdens een skivakantie naar Whistler. Dus qua planning kan je dan direct na het auto ophalen nog naar de ferry voor Vancouver Island. Aan boord eten en zorgen dat je de jetlag goed doorkomt :-)
2. op Vancouver Island is de meerwaarde van een camper kleiner. Je staat immers niet in ''nationale parken'' waar je anders niet kan komen. De charme van VI is de kust en daar zijn hele leuke cabins op van die palen met direct met uitzicht op strand/kust etc (overigens ook bij de Desolation Sound). Soms mooier uitzicht dan vanaf een campingplek. En het was ook iets handiger/voordeliger i.v.m. met de 4 ferries, heen Tsawassen-Swartz Bay, terug Courtenay-Powel River en dan vervolgens nog 2 kleinere ferries naar Vancouver op de Sunshine Coast Hwy.
3. Op de wisseldag van auto naar camper kan je, afhankelijk van pick up tijd, de auto nog gewoon 's ochtends gebruiken en daarmee naar de camperverhuurder. Vervolgens even langs de luchthaven met beide wagen voor het inleveren van de auto, dan naar de supermarkt en door met je vakantie ! :-)

PS: Het heeft inderdaad met de juiste stroming te maken en die is dagelijks anders uiteraard. Op eht juiste moment is het dus ''voedertijd'' met honderden roofvogels. En ja: uiteraard zal het ook vanwege financiële redenen zijn, hahaha
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer