Iemand ervaring met ArriveCAN, een app van bewijs van vaccinatie

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met ArriveCAN, een app van bewijs van vaccinatie

Bericht door jojostravelusa »

Misschien is dit hetzelfde als dat je soms door de Amerikanen random uitgekozen wordt voor een extra controle bij de security. Heeft mijn man ook een keer gehad. Het lukte niet om online in te checken. Bij mij wel, maar bij hem niet, hij zou zich moeten melden bij een medewerker. Daar hoorde hij dat hij een extra security check zou krijgen bij de gate. Daar werd hij apart genomen en hij en de handbagage gemonsterd op drugs.
In dit geval zal het een extra coronatest zijn wellicht.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met ArriveCAN, een app van bewijs van vaccinatie

Bericht door AnnInBC »

singha schreef:
16 sep 2021, 01:49
Hallo

November vlieg ik (hopelijk) naar Mexico.
Vlucht was eerst met AA via Dallas maar dit zal niet mogelijk zijn annuleren dus weeral. Ben nu aan het kijken om met Air Canada via Montréal naar Mexico te vliegen.

Beiden volledig gevaccineerd, moeten wij dan ook een negatieve pcr test voorleggen of volstaat het bewijs van vaccinatie met ArriveCAN?

In Canada landen, wil zeggen voorleggen van negatieve PCR test voordat je op het vliegtuig stapt richting Canada...ookal is het maar een overstap.
Jozs
Amerikafan
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 jan 2010, 03:13
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: België

Re: Iemand ervaring met ArriveCAN, een app van bewijs van vaccinatie

Bericht door Jozs »

Net aangekomen in ons hotel in Calgary. Komt neer op: PCR test, vaccinatiebewijs en Arrivecan. Dat verliep allemaal vlot zowel op schiphol als in Calgary. Heb ook ineens een antwoord op mn eigen vraag over de I en de V in de arrivecan app. Bij mn vrouw stond de I, dat wil zeggen dat alles in orde is. De V is ok, maar dan willen ze het bewijs van vacinatie zeker zien. Maar inderdaad zoals hierboven al gemeld werd, werden mijn vrouw en ik na het ophalen van de bagage nog getrakteerd op een arrival test. De helft van de personen op ons vliegtuig stond daar ineens voor registratie en afname van een bijkomende test. ‘You have been randomly selected for a test’ zei de man die precies een boswachter uniform droeg.

Nu je weet op voorhand dat dit kan gebeuren, maar fijn is het niet. Zeker niet omdat je in onze situatie al met 1 voet uit de luchthaven stond. Je krijgt dan een mail met de uitslag en als die positief is, kan je 14 dagen niet genieten van je vakantie. Het is een risico, maar wij wagen wel eens graag een gokje. Al hoop ik dat we morgen een mail krijgen met een negatieve uitslagen en kunnen genieten vd vakantie.
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Iemand ervaring met ArriveCAN, een app van bewijs van vaccinatie

Bericht door Robbie&Irene »

Nog wat info vanuit Canada. Om je beide vaccinatie datums te kunnen laten zien en zo ook naar je ArriveCan stuurt, is er een mogelijkheid in de rivm gegevens met 2 de aparte datums op het scherm te laten komen. Hier heb ik een schermafdruk van gemaakt en deze in de arrivecan app gezet. Wij kregen beide een I van immunized. Toevallig spraken we in Ucluelet andere Nederlanders en die zeiden dat er min 100 steekproeven per zoveel uur gedaan moeten worden. Komt er maar 1 vliegtuig in dat tijdsbestek binnen dan is min het halve vliegtuig "de klos ".
Met uiteten gaan wordt overal om je vaccinatie gegevens gevraagd, soms accepteren ze het receipt van de Arrivecan, maar de internationale Europa papieren uitdraai van de corona check app doet wonderen. Alberta, naast Britse Colombia, heeft nu hetzelfde ingevoerd. Het is hier ook mondkapjes paradise, zelfs op boottochten etc wordt geacht je masker te dragen. Terwijl nu Nederland wel aantoont qua dalende cijfers overall ,al maanden mondkapjes vrij, is geloven ze hier kennelijk heilig in.
VulcanRaven
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 aug 2021, 10:15
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Iemand ervaring met ArriveCAN, een app van bewijs van vaccinatie

Bericht door VulcanRaven »

Wij zijn vandaag aangekomen in Vancouver. Met het laten zien van je paspoort hebben ze voldoende informatie mits je arivecan hebt ingevuld. PCR & Vac bewijs van coronacheck website is prima.

Als je door de paspoortcheck bent krijg je een a of b op een papiertje. Als a hebt mag je nog een pcr test laten afnemen en met b mag je door naar buiten. Wij hadden gelukkig b en hebben dus niks extras hoeven te doen.

Wel een tip voor wie vanaf Schiphol vliegt, zorg dat je op tijd bent want na de security check dien je nog eens langs een extra check te gaan om alle zaken vanuit Canada te laten zien zoals Arivecan e.d. , dit alles heeft ons 2.5 uur gekost.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

R

Bericht door Coyote »

Bedankt voor jullie updates! :thumbup:
Robbie&Irene schreef:
18 sep 2021, 04:06
Om je beide vaccinatie datums te kunnen laten zien en zo ook naar je ArriveCan stuurt, is er een mogelijkheid in de rivm gegevens met 2 de aparte datums op het scherm te laten komen. Hier heb ik een schermafdruk van gemaakt en deze in de arrivecan app gezet. Wij kregen beide een I van immunized.
Er zijn meerdere manieren om een bewijs van vaccinatie 'op papier' (en daarmee als .pdf) te laten zetten. En iedereen doet het weer anders zo lijkt het.

- Bij het prikken heb ik bij beide vaccinaties een papieren uitdraai met gegevens gekregen. Die zou ik ook als .PDF kunnen inscannen en gebruiken lijkt mij.
- Op MijnRIVM kan ik een uitdraai maken met beide vaccinaties
- Via Coronacheck.nl kun je 2 QR-codes (NL en Internationaal) op papier uitdraaien, waarbij naast de Internationale QR-code een tekstveld staat met vaccinatiegegevens maar met alleen de 2e vaccinatiedatum.

Kortom, genoeg mogelijkheden maar welke is de beste? :think:

Kun je ook meerdere documenten per vaccinatie uploaden? Voor beide vaccinaties wordt een aparte upload gevraagd heb ik begrepen. Ben benieuwd of dat dan 1 bestand per vaccinatie is of dat je ook meerdere bestanden per vaccinatie kunt uploaden.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Jozs
Amerikafan
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 jan 2010, 03:13
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: België

Re: Iemand ervaring met ArriveCAN, een app van bewijs van vaccinatie

Bericht door Jozs »

Zowel mn vrouw als ik hebben gewoon het Belgische/Europees vaccinatiebewijs 2x hetzelfde geupload en meegenomen. Dit is dus maar 1 blad met received doses 2/2 (in ons geval Pfizer)
Dat was in orde voor de douanebeambte.

Je kan (of moet) 2 documenten uploaden.
Ik dacht eerst dat ik een V kreeg omdat ik 2x hetzelfde document had geupload, maar voor mn vrouw deed ik exact hetzelfde en die kreeg wel de I te zien. Volgens mij in het ook allemaal wat random.

Ik had voor de zekerheid wel de covidsafe app (Belgische app) bij waarbij je bewijs van beide vaccinatie met datums instaat, maar dat was dus allemaal niet nodig.
BoesBoesX
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2011, 20:52
Aantal x V.S. bezocht: 30
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met ArriveCAN, een app van bewijs van vaccinatie

Bericht door BoesBoesX »

Ik kan ook onze ervaringen van onze reis naar Canada delen. Wij hebben van 2 oktober tot 11 oktober een roadtrip gemaakt in het oosten van Canada. We zijn gevlogen vanaf Brussel naar Montreal met Air Canada.
Voorafgaand natuurlijk de PCR test gedaan. Op de site coronacheck.nl een papieren versie gemaakt van zowel het PCR test resultaat en de vaccinatie status.

Het invullen van de ArriveCan app op mijn mobiel gedaan en daar alle gegevens ingevuld en het vaccinatiebewijs ge-upload. Op dat bewijs staat in 1 document dat je 2 vaccinaties hebt gehad. Omdat je ook een tweede document kon uploaden (voor je tweede vaccinatie) heb ik het bewijs ge-upload wat we bij de laatste vaccinatie op de vaccinatie-locatie kregen. Daar staan beide vaccinaties op inclusief het batch nummer van je vaccin. Het is geen officieel document, maar dat leek me wel handig als bewijs. Dat verliep verder ook allemaal zonder problemen.
Er werd niet gevraagd om een bewijs van de PCR test in de ArriveCan app wat ik vreemd vond. Voorafgaand aan onze zomertrip naar Aruba wilde ze dat bewijs nl wel vooraf hebben, dus ik nam aan dat ze dit in Canada ook wilde hebben, maar niet nodig dus.
Wanneer je alles in de ArrivaCan app hebt ingevuld krijg je een code te zien. Daar heb ik een screenshot van gemaakt, zodat ik die altijd kon laten zien zonder steeds die app op te hoeven starten. Toen we een paar dagen in Canada waren gaf de app die code ook niet meer aan, dus een sceenshot is denk ik wel handig.

Bij het inchecken in Brussel werden de PCR test, het vaccinatiebewijs en de ArriveCan code gecheckt. Daarna konden we door.

Bij aankomst in Canada als een van de eersten uit het vliegtuig. Onderweg naar de douane werden we drie verschillende keren gevraagd of we een ArrivaCan code hadden (ze willen zeker zijn dat je die hebt :-)). Simpel de screenshot laten zien was voldoende om meteen door te kunnen.

Via een self-service terminal de scan van de paspoorten gedaan en alle vragen (ook Covid gerelateerde) ingevuld op het apparaat. Daarna kwam er een bonnetje uit en konden we door naar de border police. Zij controleerden het bonnetje, de paspoorten, vaccinatiebewijs, PCR testuitslag en de ArriveCan code. Dat was allemaal OK, we kregen een blauwe sticker op het paspoort (wat betekende dat we niet random getest werden) en binnen 1 minuut waren we erdoor en op weg naar de bagageband. Bagage kwam snel en we stonden binnen 40 minuten landside in Canada met bagage op weg naar de huurauto.

In Canada zelf moet je echt op heel veel plekken je ID bewijs en bewijs van vaccinatie laten zien. Ik gebruik altijd mijn rijbewijs als ID en het internationale papieren vaccinatiebewijs (kun je makkelijk vouwen als een soort boekje). Het vaccinatiebewijs had ik 3 keer op papier uitgedraaid omdat je die in Canada op werkelijk elke plek waar je naar binnen wil dat papieren bewijs moet laten zien. Dat bleek wel super handig om zo overal in je achterzak dat papiertje te hebben. Verder hebben ze nog volop mondkapjes en 2 meter afstand. Het was echt super om er te zijn en hebben we een heerlijke roadtrip gemaakt. Minimaal hinder gehad van de beperkingen, alles was redelijk normaal. Er komt een verslag van de trip op https://www.reispagina.net/2021/10/fall ... in-canada/ voor degene die interesse hebben. Het verslag wordt nog verder aangevuld.

Bij de terugreis naar België kwamen we er op het vliegveld in Montreal achter dat je daarvoor altijd een passenger-locator-form in moet vullen op https://travel.info-coronavirus.be/nl. Dat hebben we snel op de luchthaven in Canada nog even gedaan. Daar werd bij aankomst in België ook om gevraagd, maar dat was allemaal in orde en we konden dus zo door de douane op weg naar huis.

Hopelijk heeft iemand iets aan onze ervaringen en mochten er vragen zijn dan horen we ze natuurlijk graag.

Groet Patrick
DavyA
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 aug 2020, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Iemand ervaring met ArriveCAN, een app van bewijs van vaccinatie

Bericht door DavyA »

BoesBoesX schreef:
17 okt 2021, 22:35
Bij de terugreis naar België kwamen we er op het vliegveld in Montreal achter dat je daarvoor altijd een passenger-locator-form in moet vullen op https://travel.info-coronavirus.be/nl. Dat hebben we snel op de luchthaven in Canada nog even gedaan. Daar werd bij aankomst in België ook om gevraagd, maar dat was allemaal in orde en we konden dus zo door de douane op weg naar huis.
Ik ben benieuwd.. ik ben volgende volgende week aan de beurt. Had je eigenlijk ook nog een test moeten laten doen in Canada om weer terug te keren naar België? Weet iemand hoe dit zit? Ik vlieg van Calgary via Amsterdam naar Brussel. Test dan nog nodig of niet?
BoesBoesX
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2011, 20:52
Aantal x V.S. bezocht: 30
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met ArriveCAN, een app van bewijs van vaccinatie

Bericht door BoesBoesX »

Nee het was niet nodig om een test te doen om België in te komen.
Alleen het Passenger Locator Form invullen was wel verplicht omdat we via het vliegtuig België in kwamen.
Die PLF hebben we vlak voor vertrek op de luchthaven in Montreal nog ingevuld omdat we dat niet wisten.
Kan dus nog op het laatste moment :-)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer