Reis Martine1979: Bergen, bossen en (hopelijk) beren, Canada en V.S. zomer 2022

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reis Martine1979: Bergen, bossen en (hopelijk) beren, Canada en V.S. zomer 2022

Bericht door Martine1979 »

Hallo allemaal,


Het is nog ver weg maar om toch iets te hebben om naar uit te kijken ben ik bezig met het plannen van een nieuwe autorondreis voor de zomervakantie 2022 (half juli-half augustus). We willen graag een combi maken van Canada en de V.S. en komen op volgend reisschema:

ROUTE
1 AMS-Seattle
2 Seattle ( Seattle ontdekken)
3 Seattle-Anacortes ( premium outlets, whale watching)
4 Anacortes- North Cascades- Winthrop (North cascades)
5 Winthrop- Penticton/Peachland ( wijntour)
6 Penticton/peachland- Revelstoke (Eva & Miller lake )
7 Revelstoke- Field/lake louise (Yoho, Lake Louise, Moraine lake)
8 Field/Lake Louise- Jasper ( lake o hara, Icefields parkway)
9 Jasper (Maligne road, Patricia, Pyramid lake)
10 Jasper- Banff/canmore (Beauty creek trail, Mount Edith Cavell)
11 Banff/Canmore (sulphur mountain, Grassi lakes)
12 Banff/Canmore- Waterton Lakes NP (waterton lakes np)
13 Waterton Lakes-Many Glacier (oost glacier, iceberg lake?)
14 Glacier NP ( Going to the sun rd, logan pass, watervallen)
15 Glacier NP-Helena
16 Helena-Gardiner-Roosevelt lodge (Yellowstone)
17 Yellowstone
18 Yellowstone
19 Yellowstone- Grand Teton
20 Grand Teton- Salt Lake City
21 SLC-AMS

We zijn al eerder in Canada en Amerika geweest en een aantal parken in de route hebben we al bezocht (Yoho, Banff, Jasper, Yellowstone en Grand Teton). We hebben hier dus bewust wat minder tijd voor gekozen om zo ook wat te tijd te hebben voor andere parken zoals Glacier NP, Revelstoke, Waterton Lakes en North Cascades. Al is het qua tijd natuurlijk nooit genoeg om van deze prachtige natuur te genieten. Er zullen dus helaas keuzes gemaakt moeten worden. We houden niet van al te lange reisdagen (hooguit 4 uur) waardoor we sommige plekken vooral als overnachting hebben zoals Helena. Een dagdeel op de reisdagen kunnen we dan wel in de parken besteden. We hopen om terug te kunnen vliegen vanaf Jackson Hole ipv Salt Lake city (of evt Bozeman) om zo een dag te winnen, maar dit moet wel betaalbaar zijn 😉.
We hebben alvast een aantal activiteiten bedacht maar dit kan natuurlijk veranderen. Voor inspiratie ben ik weer in jullie reisverslagen gedoken waarvoor dank 😊. Zoals jullie kunnen zien aan het schema zijn we meer van de natuur dan van de steden 😉.

Is dit een haalbare route? (google is niet altijd reeel qua tijden, zeker in de bergen) . Is het logisch om van Seattle naar SLC te rijden of is andersom beter? Zijn er leuke plekken onderweg of mooiere routes die ik nu oversla? Of hebben jullie overige tips mbt activiteiten of overnachtingsplekken? Bijvoorbeeld onderweg van Glacier NP naar Yellowstone. Helena lijkt logisch maar een kleiner stadje in de natuur is ook zeer welkom als tussenplek.
Maar ook mbt North Cascades, Revelstoke en de omgeving van Penticton ben ik nog wat zoekende.
Alle tips zijn dus welkom.

Alvast bedankt.
Groet, Martine
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Martine1979: Bergen, bossen en (hopelijk) beren, Canada en V.S. zomer 2022

Bericht door ClaireVHaut »

hoeveel KM is het ?

Het komt mij over als veel in drie weken.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Bergen, bossen en (hopelijk) beren, Canada en V.S. zomer 2022

Bericht door michelly »

Je zou best hier en daar een dagje extra kunnen gebruiken maar in mijn optiek is deze route best haalbaar. Wij reden een soortgelijke route (zonder Yellowstone) in 2017. Misschien kun je nog wat inspiratie uit ons verslag halen? https://www.michelly.nl/2017_USA/inhoud.htm
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Bergen, bossen en (hopelijk) beren, Canada en V.S. zomer 2022

Bericht door Martine1979 »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb jullie reisverslagen gelezen en genoten, Elly.
Jullie hebben echt prachtige wandelingen gemaakt. Zo was ik onder de indruk van o.a. de hike op Mount Edith cavell, de beauty creek trail en natuurlijk de Grinnell Glacier.

We zijn nog nooit in Glacier NP en Waterton geweest en zijn met deze route wel een beetje bang dat we te weinig daarvan kunnen genieten. Dus we denken ook over een reis startend en eindigend in Calgary en dan naar de Canadese Rockies en Glacier NP. Yellowstone en en GT zijn we al eerder geweest (al is het zo prachtig dat we graag terug gaan :wink: ) .

Maar dan missen we ook Revelstoke en North Cascades. En dit zijn parken waar we niet zo snel meer in de buurt komen denk ik... en de orkatocht....
Vinden jullie deze parken wel echt de moeite waard?

Of we blijven bij deze route en skippen een dag Yellowstone ten bate van Glacier NP.
We hebben nog even om te puzzelen ;)
Groet, Martine
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Bergen, bossen en (hopelijk) beren, Canada en V.S. zomer 2022

Bericht door Martin & Marianne »

Ik heb geen ervaring met Canada, het is me niet duidelijk hoe je het zou willen doen als je in Calgary begint en eindigt. Waarom zou je dan Revelstoke moeten missen?
Martine1979 schreef:
13 feb 2021, 20:27
Of we blijven bij deze route en skippen een dag Yellowstone ten bate van Glacier NP.
Je kunt dan ook een rondje Seattle doen; is waarschijnlijk aantrekkelijker qua autohuur, en wellicht ook qua ticketprijs. Je kunt dan North Cascades bezoeken tussen Glacier en Seattle. Het voordeel van een rondje is ook dat je nog kunt kiezen of je met de klok mee of tegen de klok in gaat. Dat kan handig zijn voor plaatsen waar het lastig is om accommodatie te vinden zoals in Glacier NP, want je hebt dan twee kansen. Het is nog lang niet zo ver, maar zorg ervoor dat je daar op tijd boekt als je in het park wilt overnachten.

Marianne
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Bergen, bossen en (hopelijk) beren, Canada en V.S. zomer 2022

Bericht door Galapogos »

Wij hebben in 2017 een rondje gemaakt vanuit Calgary. Voor ons was het de eerste keer in dat gebied, dus onze uitgangspositie was anders. Maar desondanks kun je misschien wat tips halen uit ons verslag van die reis: https://www.galapogos.nl/2017-rockies/. Het inpassen van Revelstoke NP en Glacier NP (het park in Canada) lijkt me best mogelijk op die route in drie weken tijd, zeker aangezien je al eerder in Banff, Jasper, Yoho, Yellowstone en Grand Teton bent geweest.

Wij hebben er voor gekozen om van Glacier naar Yellowstone een stukje om te rijden zodat we via de Beartooth Highway het park konden binnenrijden. Dat is heel goed bevallen. Wij houden niet van hele lange reisdagen, dus we hebben halverwege die twee parken een overnachting in Great Falls gedaan. Dat was puur praktisch om de reistijd per dag te beperken. Op de dag dat we naar Great Falls reden hebben we in de ochtend nog een wandeling bij Many Glacier gedaan. Onze eerste overnachting in de Yellowstone-regio was een nacht in de
Skyline Guest Ranch in Cooke City, net buiten de parkgrens aan de kant van de Beartooth Highway. Niet heel duur, en heel sfeervol.

Terug van Yellowstone/Grand Teton naar het noorden zijn we een stukje via Idaho gereden, en hebben we Craters of the Moon en de EBR-1 bezocht, allebei in de buurt van Arco, Idaho. Dat zijn allebei hele interessante plekken, en de route van Yellowstone naar Arco, en vervolgens omhoog via de US93 naar Missoula is een hele mooie.

Wat je ook doet, plan voldoende tijd in voor Glacier NP (het park in de VS). Dat park staat heel hoog op onze ranglijst van mooiste parken in Noord-Amerika. Wij vonden het mooier dan Banff en Jasper. Er zijn ook veel mooie trails te lopen, maar daar moet je dan wel genoeg tijd voor hebben. Wij hebben drie dagen gekampeerd bij Many Glacier. De volgende keer dat we die kant op gaan plakken we daar nog wat dagen aan vast hebben we ons voorgenomen.

M.b.t. je plannen rond Seattle en North Cascades kan ik weinig zeggen. Daar zijn we nog niet geweest.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 846
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Martine1979: Bergen, bossen en (hopelijk) beren, Canada en V.S. zomer 2022

Bericht door Tantelotje »

Wij waren in 2019 o.a. in Seattle, North Cascades en Glacier, misschien haal je daar nog wat inspiratie uit.

Ik ben het volledig eens met Galapagos: zo mooi als in Glacier zie je het niet vaak (voor ons stond Canada in 2020 op de planning dus daar nog geen ervaring mee). Ik was er met liefde en plezier langer gebleven.

North Cascades vonden we ook prachtig, alhoewel we daar op dat moment minder van konden genieten omdat ik ziek was. Maar zelfs de weinige dingen die we hebben gezien waren prachtig! Wij overnachtten aan de westkant in Concrete en hadden zodoende de volgende dag de hele dag om in Winthrop te dat vonden we een erg leuk en gezellig plaatsje.

Misschien voor deze route de optie die Marianne ook al aangeeft, dus een rondje Seattle, en dan Canada bewaren voor een andere keer?
Dan zou je misschien ook tijd hebben voor een bezoek aan de Boeing fabriek (erg leuk, wij deden dat in 2017). En misschien kun je dan ook Olympic NP meenemen. Even wat kust tegen al dat berggeweld :)

Veel plezier met voorbereiden!
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Bergen, bossen en (hopelijk) beren, Canada en V.S. zomer 2022

Bericht door Martine1979 »

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Heb ook echt genoten van jullie reisverslagen, Marianne, Tom en Charlotte. Het is zo mooi allemaal wat het zo lastig maakt om keuzes te maken.We zijn idd al in diverse parken geweest maar hebben ook in die parken nog een heleboel niet gezien en wandelingen niet gemaakt en als je dan toch (een soort van) in de buurt bent . :wink:

Maar het is me iig duidelijk geworden dat Glacier NP (VS) het hoofddoel van onze reis wordt en dat we daar genoeg tijd voor uit moeten trekken (en dat we flink moeten trainen om die prachtige wandelingen te kunnen doen gezien onze huidige conditie :wink: ).
Ik hoop dat de wegen daar volgend jaar weer open zijn. Ben ook benieuwd of reserveringen voor toegang park en de GTSR nog nodig zijn dan. Duidelijk is dat een goede, en vroegtijdige voorbereiding zeker nodig is. We willen dan ook graag in het Many Glacier deel verblijven en gaan ons best doen voor een plekje bij de swift current motor inn.

Goede tip van olympic, Charlotte. Willen we heel graag naar toe. Het oorspronkelijke plan voor zomer 2021 was namelijk om volgend jaar het Noordwesten inclusief Olympic NP, Yosemite en Seki te bezoeken maar wegens sluiten van de weg naar Glacier point (we willen heel graag de panoramatrail doen) hebben we besloten deze reis een andere keer te doen. Deze reis zou dan ook een uitgebreider bezoek aan Seattle, Olympic NP en Mnt Rainier bevatten (en dan via portland, bend, crater lake, lassen np, lake tahoe naar Yosemite).

Ik ben ipv bovenstaande reis ook bezig met een rondreis vanuit Calgary om veel van genoemde parken te bezoeken(Dan komt de route van Tom/Galapogos wel erg in de buurt van wat we willen) maar dan is North Cascades wel erg uit de route en ik ben bang dat we er anders niet meer komen. Maar als ik kijk naar de pracht van Glacier NP, de Canadese Rockies en Yellowstone en GT is het missen van North Cascades wellicht niet zo erg...

Ach, ik geniet in deze reisarme periode van alle voorbereidingen en dan heb ik iig alvast meerdere mogelijke routes op de plank liggen voor de toekomst :)
Groet, Martine
jess85
Amerikafan
Berichten: 304
Lid geworden op: 14 jan 2012, 22:10

Re: Reis Martine1979: Bergen, bossen en (hopelijk) beren, Canada en V.S. zomer 2022

Bericht door jess85 »

Hallo Martine

Wij zijn zelf al meerdere keren naar het NW en Canada geweest.
Op onze site vind je uitgebreide reisverslagen. Www.tj2travel.com

Ik vind de combo yellowstone en canada parken moeilijk. Er is zoveel te zien dat je grote keuzes moet maken.

Wij hebben in 2013 een rondje NW gedaan. Onze eerste keer glacier. Ik moet hier volledig beamen wat anderen meegeven. Prachtig park. Vooral het many glacier deel is adembenemend als je een van de grote hikes kan doen.
In 2016 deden we dan een rondje NW en canada waarbij lake o hara en Yoho ons hart gestolen hebben. Lake o hara is een paradijs. Door de beperkingen, zijn er steeds slechts enkele mensen aanwezig waardoor je het gevoel hebt er alleen te zijn in de wilde natuur. Tijdens deze trip deden we ook north cascades. Zeker de moeite om gedaan te hebben maar kan niet tippen aan glacier of de canadese parken qua schoonheid.
Dat was de hoofdreden dat we terug zijn gegaan in 2019 om ons te focussen op banff, yoho en jasper. In die drie parken alleen kan je makkelijk 10 dagen kwijt of langer als je veel wil wandelen en weinig in auto zitten.

Groetjes en veel plezier bij het plannen
Lees en volg onze reisverhalen via
http://www.tj2travel.com
Bekijk onze videoverslagen via
https://www.youtube.com/user/b69051jr/
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Bergen, bossen en (hopelijk) beren, Canada en V.S. zomer 2022

Bericht door Martine1979 »

Bedankt voor je reactie, Jess. Genoten van je reisverslagen. En ik ben het idd met je eens. er is zo veel moois te zien dat er keuzes gemaakt moeten worden. We willen echt heel graag naar Glacier NP daar we hier niet eerder geweest en dan is Canada meenemen logischer dan yellowstone daar wij langer geleden in Canada zijn geweest en hier ook zo veel te doen en te zien is.En we willen ook gewoon de tijd nemen/kunnen nemen en niet te gehaast een reis maken en daar achteraf spijt van krijgen omdat we dingen gemist hebben (al kunnen we ook niet alles zien/doen).
Ik ben dan ook gekomen op een nieuwe route. Willen jullie hier ook nog jullie blik op werpen en meedenken over of ik iets vergeet of ergens rekening mee moet houden?

ROUTE
1.ams- calgary
2.Calgary- Waterton Lakes NP
3.Waterton Lakes
4.Waterton-Many Glacier
5.Glacier NP
6.Glacier NP
7.Glacier NP
8.Glacier East- Radium Hot springs
9.Radium Hot springs Field/ Lake Louise
10.Lake Louise/Field (hopelijk naar lake o hara)
11.Field/Lake Louise- Jasper
12.Jasper
13.Jasper
14.Jasper- Banff/canmore
15.Banff/Canmore
16.Banff Canmore
17.Banff Canmore- Calgary
18. Calgary- AMS

Ik weet nog niet hoe de verdeling in Glacier NP gaat zijn daar dit ook afhankelijk is van beschikbaarheid accomodatie maar op basis van jullie verhalen hoop ik op een aantal nachten in het Many Glacier deel en hoop ik dat het weer en de beren meewerken om daar een aantal wandelingen te kunnen doen. Vanuit hier zouden we dan ook het two medicine deel kunnen bezoeken. En dan via de GTTSR (ook afhankelijk van tickets..maar we hebben zo een paar opties) naar het westelijke deel en daarna weer naar Canada
mbt Canada: We hopen ook op bustickets naar lake o hara. Ergens willen we ook een dagje naar Kootenay maar dat moet lukken vanaf Banff met de dagen die we hier gepland hebben. Verder hebben we diverse hikes die we willen doen in Canada( o.a. grassi lakes, Mount edith cavell, de beauty creek trail, plain of six glaciers etc) maar raften vinden we ook erg leuk (vorige keer vanuit Golden gedaan, geweldig!) en we willen ook met een kabelbaan de berg op. En gewoon lekker toeren en hopelijk wild spotten. Genoeg wensen dus.
Ik twijfel om vanuit Radium Hotsprings naar Revelstoke te gaan, daar een dag te doen en daarna naar Field/lake louise maar ik ben bang dat Revelstoke de omweg niet waard is gezien al het andere natuurschoon (al zal het vast prachtig zijn). Wat denken jullie?
We kunnen maximaal 20 dagen weg dus ik heb nog wel een dag of 2 extra. Hebben jullie nog tips voor leuke maar betaalbare accomodatie? Ik schrok eerlijk gezegd wel een beetje van de huidige prijzen in Canada. :shock:

Bedankt weer voor het meedenken!
Groet, Martine
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Bergen, bossen en (hopelijk) beren, Canada en V.S. zomer 2022

Bericht door GJ »

Je kan in Calgary misschien de Stampede meepakken als jullie daar half juli zijn. Wij vonden dat wel een unieke ervaring. Het is wel zo dat de hotels dan een stuk duurder zijn dan normaal, dus dat is iets om rekening mee te houden. Ik weet even zo uit mijn hoofd niet meer waar wij zaten, maar er zaten meerdere hotels naast elkaar en voor de deur was het station van de light rail, dat was prima te doen en een stuk goedkoper dan downtown.

Bij Banff is Canmore inderdaad een goede optie om goedkoper te verblijven.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer