Reis Tosca: 2022 Roadtrip 13 weken

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
tosca
Amerika-expert

Reis Tosca: 2022 Roadtrip 13 weken

Bericht door tosca » 02 jan 2021, 17:36

In 2022 willen we voor een langere periode op reis (13/14 weken). Dit hebben we in 2017 ook gedaan en toen maakten we een rondje rondom de wereld (Sri Lanka - Singapore - Maleisie - Laos - Australie - Hawaii - Mexico - Montreal & NY). Heel veel gevlogen gereisd, maar het was echt top.

Verschil tussen toen en nu, we gaan met onze (dan) peuter/kleuter die 4 zal worden tijdens de reis. Ons eerste idee was lekker 3 maanden door Azië te trekken, maar onze familietrip van dit jaar is niet doorgegaan en wij gaan er vanuit dat die deze zomer ook nog niet doorgaat. Hierdoor "moeten" we in 2022 naar Washington DC & Smith Mountain Lake (Virginia).

Omdat we (vooral ik) het niet zie zitten om tussen Azië en de VS te vliegen met zo'n kleine (voor steeds relatief korte stukken reis) zijn we ons nu toch aan het oriënteren op volledig de VS & Canada. Ons eerste idee was dan om te beginnen in Calgary en vandaar uit naar Vancouver.Dit stuk staat al lang op ons wensenlijstje, maar is er nog niet van gekomen. Maar, onze vertrekdatum is eind april /begin mei en nu vragen we ons af of die regio dan al te bereizen is? Met een kleine natuurlijk geen lange wandelingen, maar als alles echt dicht is zou ook zonde zijn?

De alternatieven waar we nu ook naar kijken is beginnen in Las Vegas en van daaruit richting Salt Lake, Yellowstone, Denver, verder naar beneden richting Santa Fe, Albuquerque & Grand Canyon (of andersom natuurlijk). Maar ook daarvoor geldt; hoe handig is dit in deze periode? Het stukje Salt Lake /Denver willen we sowieso gaan doen, ongeacht wat we er voor en erna gaan doen. Vinden het nog wel lastig te bepalen hoeveel tijd we moeten uittrekken voor dit totale rondje, voornamelijk inclusief de kleine man (zelf zijn we nogal van een hoog reistempo, dus dat zal wel echt omlaag moeten).

Allerliefst zouden we ook Hawaii nog inpassen, omdat we dat zo onwijs gaaf vonden. 1 week Ohau zou al voldoende zijn, maar zelf moeten we ook nog wikken en wegen of we dat de extra vluchten en jetlag waard vinden. Eindigen doen we sowieso in DC & Virginia (ongeveer 10 dagen), maar liefst nog een paar dagen NY.

Kortom, veel te veel keuzes en alles ligt nog open. Wat een luxeproblemen.

Maar, lang verhaal kort hebben we twee hoofdvragen:
- Route Calgary & Vancouver eind april /begin mei, is dat te doen?
- Route vanaf Las Vegas is dat eind april / begin mei, is dat te doen?

tosca
Amerika-expert

Re: Reis Tosca: 2022 Roadtrip 13 weken

Bericht door tosca » 09 jan 2021, 11:53

Misschien heeft de hele inleiding (begrijpelijk) wat afgeschrikt? Maar is er niemand die ons iets kan vertellen over het stukje west Canada in (begin) mei?

Kouder of wat sneeuw maakt ons niet zoveel uit, maar als er echt veel gesloten is (of een risico daarop) zou ik dat denk ik toch wel zonde vinden.

Galapogos
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door Galapogos » 10 jan 2021, 16:51

Over de Canadese Rockies in april/mei kan ik je weinig vertellen. We hebben in april/mei wel een keer een rondreis gemaakt vanuit Las Vegas, en dat is prima bevallen. Voor Grand Canyon, New Mexico en ook de parken in Utah vind ik dat een mooie tijd. Voor Yellowstone en Colorado ligt het er aan wat je plannen zijn. Wij zijn eind april 2019 in het westelijke deel van Colorado geweest. Op sommige plekken (Mesa Verde NP, Black Canyon of the Gunnison NP, Colorado NM) was het prima, maar in de bergen (hoger gelegen delen Million Dollar Highway) lag nog te veel sneeuw om veel te kunnen doen. Voor Yellowstone geldt dat half mei alle parkwegen als het goed is open zijn, maar ik weet eigenlijk niet hoe toegankelijk het park in die periode is buiten de doorgaande wegen. Als jullie toch geen langere wandelingen willen maken zou het op zich wel een mooie, rustige periode kunnen zijn.

Arizona heeft in de periode april/mei ook veel te bieden. Je zou kunnen overwegen wat meer tijd in die staat door te brengen, in plaats van in Yellowstone en in Colorado?

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 10 jan 2021, 17:11

Je kunt natuurlijk best veel doen als je de warmere delen eerst doet en dan naar het noorden of naar hoger gelegen delen gaat.
Yellowstone zou ik niet in mei al doen, maar eerder kiezen voor juni. Maar voor Arizona en Utah is april/mei heel mooi.
Het is wel wat lastig te beoordelen want het is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je wilt doen. Wil je veel parken bezoeken? Kijk dan op de verschillende NPS-sites wat er in de verschillende periodes open is, en mogelijk is.
Hoe wil je van Yellowstone naar Denver rijden, wil je ook South Dakota meenemen?

Marianne

tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca » 12 jan 2021, 07:44

Bedankt voor jullie reacties! Logisch dat het aan onze route/programma ligt. Onze peuter wordt tijdens de reis 4, dus een wandeling van max. 5 km per keer zit er dan in denk ik. Maar genoeg te doen natuurlijk. We willen wel zeker een een aantal NP's bezoeken, maar zijn ook wel op zoek naar een mix van andere dingen.

Yellowstone leek me inderdaad al wel vroeg. En dat zelfde geldt voor Canada ben ik bang. Reden om in Canada te starten was om niet in de knoop te komen met je Esta. Inmiddels wat verder gelezen over Canada in het "voorjaar" en dat ziet er ook wel tof uit! Als je er rekening mee houdt met je programma lijkt dat voor ons ook wel een optie! Maar misschien slimmer om daarna eerst de warmere delen op te zoeken.

En voor wat betreft de route tussen Yellowstone en Denver was het inderdaad wel het plan om via South Dakota te gaan.

Ik ga de sites van de NP's eens goed bekijken en lekker verder puzzelen.

Tantelotje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Tantelotje » 12 jan 2021, 11:43

Dat met die Esta moet je even goed uitzoeken, want als ik het goed hebben tellen een tussentijds of aansluitend verblijf in Canada (en Mexico) mee voor de maximale verblijfsduur van 90 dagen van je Esta. Dus die maximaal 90 dagen is wel iets om goed in de gaten te houden.

Verder ben ik vooral heel erg jaloers dat jullie zo lang de tijd hebben om zo'n rondreis te maken. :thumbup:
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2020: ZW Canada Iets in Europa

https://jurgenencharlotte.blogspot.com/

mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl » 12 jan 2021, 12:01

In Canada en Mexico loopt de teller inderdaad door. Even naar die landen gaan om je teller op nul te zetten is dus geen optie.

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 12 jan 2021, 13:31

Maar als je begint in Canada scheelt het natuurlijk wel, want dan tel je pas vanaf binnenkomst in de VS.
Je moet dan wel weer terug naar Canada als je daar een auto huurt.

Marianne

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 12 jan 2021, 15:48

Als je terugvliegt vanuit Canada (zonder tussenstop in de VS) maakt het niet uit dat die teller voor de esta doortelt. Dat is pas een propleem als je de VS weer in wil voordat je terug naar Europa (ofzo) bent geweest. Dan kun je afsluiten in Canada als het daar al wat warmer is.
Moet je het alleen zien te regelen met vervoer, want je kunt niet een huurauto ophalen in de VS en inleveren in Canada, dus je zou die moeten inleveren voor de grens, dan op een andere manier de grens over, en in Canada weer een nieuwe auto huren. Maar dat is dus ook een probleem als je het andersom doet.
Terug in Texas!

tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca » 12 jan 2021, 15:53

mtl schreef:
12 jan 2021, 12:01
In Canada en Mexico loopt de teller inderdaad door. Even naar die landen gaan om je teller op nul te zetten is dus geen optie.
Dat was ook zeker niet onze bedoeling.

We willen in Canada starten voor een week of drie, auto inleveren en een vlucht (of trein) naar de VS nemen. Eindigen in Canada is hoogstwaarschijnlijk ook geen optie omdat we (zoals het er nu naar uit ziet) eindigen bij vrienden in Virginia (met andere familie).

Misschien nog wel een idee om dan eerst wel in een koud Canada te starten en daarna eerste de warmere staten in de VS te doen, voor we weer "omhoog" reizen.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer