Reis boonens: Seattle, Vancouver Island & Canadian Rockies

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
boonens
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Reis boonens: Seattle, Vancouver Island & Canadian Rockies

Bericht door boonens » 09 jul 2019, 21:54

De 2019 reis moet nog gemaakt worden, maar de eerste ideeën voor 2020 zijn al geboren. Na onze jubileumreis dit jaar (10x Amerika) willen wij ons graag eens wagen aan Canada. Totaal onbekend terrein en ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen met de route.

We zijn in de afgelopen jaren steeds meer de natuur en het lopen van hikes (max 4 a 5 uur per dag) gaan waarderen. Toch worstel ik een beetje met de opzet, omdat ik bang ben dat te lang in de bergen zou kunnen vervelen. Wij willen graag voldoende tijd nemen voor de omgeving, omdat de to-do list voor reizen simpelweg te lang is om snel op dezelfde plaats terug te keren.

Startpunt Seattle is bewust om velerlei redenen; de Boeing Everett Factory toer staat erg hoog op mijn wensenlijst, autohuur in de VS is meen ik net wat goedkoper, mijn vrouw gaat graag nog een keer naar Seattle en voor de eerste grote inkopen zijn we op bekend terrein. Voor de km's zal het weinig uitmaken of we starten in Calgary, Vancouver of Seattle.

De eerste opzet:
Dag 1 Vlucht AMS - SEA
Dag 2 Seattle (Boeing Everett Factory, Seattle)
Dag 3 Vancouver Island (Victoria)
Dag 4 Vancouver Island (Victoria > Chemainus > Nanaimo > Cathedral Grove)
Dag 5 Vancouver Island (Tofino - Pacific Rim NP)
Dag 6 Vancouver Island (Tofino - Pacific Rim NP, rijden naar Campbell River)
Dag 7 Vancouver Island (Campbell River - Orca tocht, Elk Falls Prov Park)
Dag 8 Susnhine Coast (Campbell River > Squamish > Vancouver)
Dag 9 Vancouver
Dag 10 Reisdag (Vancouver > Clearwater - Wells Gray Park)
Dag 11 Clearwater (Wells Gray Park)
Dag 12 Clearwater (Blue River Bear Safari)
Dag 13 Jasper (Jasper, Mt Terry Fox Prov Park)
Dag 14 Jasper (Athasbasca Falls/Glacier, Glacier Skywalk)
Dag 15 Jasper (Jasper SkyTram)
Dag 16 Field (Yoho NP)
Dag 17 Field/Banff (Lake Louise, Moraine Lake)
Dag 18 Banff (Johnston Canyon, Cave & Basin NHS)
Dag 19 Banff
Dag 20 Kootenay NP
Dag 21 Kootenay NP
Dag 22 Banff > Revelstoke NP
Dag 23 Revelstoke NP, Revelstoke > Seattle
Dag 24 Seattle
Dag 25 Vlucht SEA-AMS
Dag 26 Thuis

Ik heb mij nog lang niet voldoende verdiept in de bezienswaardigheden en te lopen hikes, dus de sights tussen haakjes zijn puur indicatief. Het gaat mij in dit stadium om feedback op de grove lijnen. Vragen waar ik momenteel mee zit zijn:
Missen we interessante parken of plaatsen?
Is een dag uittrekken voor de 'Sunshine Coast' de moeite?
Te kort Vancouver Island en te lang Rockies, of is dit eigenlijk wel prima?
Onderlinge verhouding Wells Gray, Jasper, Banff, Kootenay, Revelstoke zo OK?
Alvast bedankt voor de feedback!!
Bijlagen
image.png
image.png (40.3 KiB) 359 keer bekeken
2008 (NYC) 2013 (CA/NV/UT/AZ) 2014 (FL) 2015 (WA/ID/WY/UT) 2017 (MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA)
2018 (WA) 2018 (CA/UT/NV) 2019 (FL) 2019 (IL/IN/OH) Upcoming: 2019 (CO/SD/WY)

stegeman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis boonens: Seattle, Vancouver Island & Canadian Rockies

Bericht door stegeman » 09 jul 2019, 22:58

Leuk! Wat ik me herinner was Whistler-Revelstoke al een heel eind. Duurde veel langer dan verwacht. Dan is Revelstoke-Seattle nog langer. Kan Whistler ook in de route aanraden. VC - Whistler-clearwater. Met minstens 1 overnachting in whistler en 1 in Clearwater. Tussen Revelstoke en Seattle zeker ook een overnachting.
1 bezienswaardigheid in je planning is wat mij betreft een afrader: glacier Skywalk. Lange wachtrijen en duur om met bussen vol daar gedropt te worden en veel stelt het niet voor voor in hoeverre we dat in konden schatten toen we er langs reden. Beter gewoon vanaf de pp naar de gletsjer wandelen. (Niet ver). Maar wie weet is er iemand hier met juist positieve ervaringen hiermee. Ik zou zeggen tijdrovend voor geen meerwaarde.
Ik heb het al eens vaker gezegd. Onze mening tot dusver (rondje Zuidwest gaan we nog maken) maar mooier dan Canada zal het nergens zijn. Dus zeker gaan! En het is overal toch weer anders.

Mvgr Alice

Mariah
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Mariah » 11 jul 2019, 11:41

Welke periode gaan jullie? Ivm wellicht zalmen kijken? Wij waren er eind juli/half augustus dat was net te vroeg. Hoewel, bij CR zaten de eerste vissers op hun stek, toch 3 (gevangen) zalmen gezien.

Ben je nu één dag in Vancouver? Er is ook voldoende te zien voor meerdere dagen (bezoek Lynn Canyon met suspention bridge, fietsen Stanleypark, Granville Island met markthal etc)

Tofino:
vraag bij aankomst visitor centre naar de getijden tabel (splitsing Tofino/Ucluelet) en wat plattegronden en allerlei trails. Voor Schooner Cove (336 treden) kun je kijken wanneer je er kunt zijn met laag water. Je vind daar poeltjes aan het einde bij de rotsen in zee, met anemonen en zeesterren in allerlei kleuren, heel leuk. De rainforest trail bestaat uit 2 kortere wandelingen over vlonders door een soort rainforest, net of je in een sprookjesbos loopt.
Bij Ucluelet mag je de Lighthouse loop niet missen (onderdeel van de wild pacific trail). Mooie route, makkelijk ook, met veel bankjes onderweg. Die staan er niet voor niets, het is zonde om er snel door heen te lopen, elke bocht geeft weer een ander uitzicht op het water en de rotsen, heel verrassend. Onderweg zagen we zee-otters.

Van Tofino naar CR:
Upper en Lower falls van Little Qualicum falls (al denk ik dat dit misschien iets buiten de route ligt op weg naar CR?), Cathedral Groove (mooi, met enorme douglas sparren), Sproat Lake (hier kun je zwemmen. En aan het einde van het pad bij de steiger zijn Petroglyphs)

Van Campbell River via Sunshine coast naar Vancouver, ik heb geen ervaring met deze route. Vanuit Campbell River zijn wij 2 dagen naar de Night Inlet Logde geweest, diep in de buidel tasten maar wat een prachtige ervaring. Het watervliegtuig, de entourage en de gedreven begeleiders maar vooral de hoeveelheid beren die we er in alle rust hebben kunnen zien van dichtbij, onvergetelijk.
Daarna zijn we vanuit CR via de 19 naar het zuiden gereden en daar met de ferry vanaf Nanaimo in één keer naar Whistler gereden. Het stuk van Vancouver naar Whistler is prachtig. Wij vonden Whistler een mooie stop voor een paar dagen, het is een luxe (wintersport)plaats. Er is daar van alles te doen als mountainbiken, Peak to Peak (boven is keuze uit meerdere korte en langere wandelingen), quad rijden etc. Vanuit Whislter zijn we een Joffre Lakes gegaan, een tocht van 10 km heen en weer langs 3 prachtige meren, veel klimmen maar o zo mooi (goed insmeren, er waren veel dazen).
Clearwater hebben we alleen als tussenstop gebruikt.

Jasper:
Op één dag zou je zoiets kunnen doen: Maligne Canyon (rondje wandelen, iets van 3,5 km), Medicine Lake (fotostop van het meer, prachtig), Maligne Lake (hier zijn meerdere afstanden te lopen). Wij gingen 's avonds nog naar Miette Hotsprings. We zijn echter niet verder gekomen dan de P, het was er zo druk, het was een mierennest van mensen in het kleine bad, wat een aanfluiting (overigens zijn er genoeg die wel enthousiast zijn - later hoorden we dat de omgeving er ook prachtig is)
Andere dag Jasper deden wij: Valley of Five Lakes (8 of, met afsnijden, 5 km rond de meren, afwisselende wandeling), Mount Edith Cavell (o.a. Path of the Glacier Trail, 1,7 km, prachtig door Morenen landschap, dan adembenemend uitzicht op de gletsjer - deze wandeling is makkelijk uit te breiden, al weet ik de naam van die wandeling niet zo snel).
Tonquin Valley Trail (hier kom je langs op de route naar de Mnt Edith Cavell. In 2017 moesten wij ivm werkzaamheden een permit aanvragen om over de Astoria Valley naar de gletsjer te kunnen rijden. Deze was te halen bij het VVV in Jasper. Geen idee of dat nu nog zo is. Met gemak kun je in Jasper en omgeving nog meer dagen vullen.
De activiteiten die je op dag 14 noemt kun je onderweg doen als je over de IPW rijdt naar Field. Wij deden alleen een stop op de P met een wandeling naar de Althabasca gletsjer. Er zijn zoveel stops onderweg, te veel om uit te kiezen. Wij stopten bij Sunwapta falls, Althabsca falls, de gletsjer, Parker Ridge, Peyto Lake en reden aan het eind nog door naar Lake Louise.
Parker Ridge is een klim van 2,1 km (enkel) met 250 m stijgen. Een héél mooie wandeling eindigend in bloeiende bergweide. Het uitzicht op de Saskatchewan glacier is fenomenaal.

Vanuit Field is Yoho goed te bezoeken. Als je toch in Field overnacht, zorg dat je 's ochtends vroeg bij Emerald Lake bent, voor de bussen er zijn (7.30 kwam de eerste bus toen wij er waren), heel mooi. De weerspiegeling van de bergen op het rustige water, de zon die je langzaam op ziet komen... Op de terugweg rijd je langs Natural Bridge, ook hier, parkeren voor de deur.
Vanuit Banff naar Moraine Lake, razend druk maar wat een prachtig meer! Halverwege de ochtend werd de weg er naar toe al afgesloten ivm de drukte. Dus ook: zorg dat je er vroeg bent (of misschien laat? maar dat weet ik niet)

Banff:
Johnston Canyon gelopen, populaire wandeling en dus druk druk druk, zorg dat je er vroeg bent. Tot de upper falls is 2,5 km, daarna kun je 3,1 km door lopen tot de inkpots, 6 pruttelende poeltjes waar soort ringen in te zien zijn. Onderweg bij de waterval is ook een (niet officieel) pad waardoor je achter de waterval kunt lopen (geen ervaring mee maar wel gezien).
Caves en Basin, voor de liefhebber. Wij vonden het aardig maar geen topper.
Lake Minnewanka, beren spotten, mooie ronde rijden, van alles te doen. Naar Vermillion Lakes Drive om berg Rondle op de foto te zetten. De berg krijgt vlak voor zonsondergang een mooie rode gloed.

Na Banff zijn wij doorgereden naar Drumheller.

Succes met plannen! Wordt vast en zeker een mooie reis.

boonens
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door boonens » 11 jul 2019, 20:27

@stegeman, @Mariah, enorm bedankt voor de goede tips - ik ga ze direct bestuderen! Heb vanavond weer even een paar uurtjes puzzelen ingepland namelijk. Het voornemen is overigens om in de zomer te gaan (zitten vast aan de schoolvakanties).

Een eerste vraag; jullie noemen allebei Whistler. Ik haal in de planning liever geen dagen af van Vancouver Island, wat dus zou betekenen dat het toevoegen van Whistler ten koste gaat van tijd in Wells Gray/Jasper/Banff. Nu hebben wij het ooit geprobeerd, maar ATB/ATV/ziplinen etc. is niet echt ons kop thee. Is ook dan Whistler nog altijd een aanbeveling omdat de omgeving iets anders biedt dan elkders, of is kunnen we dan beter die extra tijd in de omgeving Jasper/Banff spenderen?
2008 (NYC) 2013 (CA/NV/UT/AZ) 2014 (FL) 2015 (WA/ID/WY/UT) 2017 (MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA)
2018 (WA) 2018 (CA/UT/NV) 2019 (FL) 2019 (IL/IN/OH) Upcoming: 2019 (CO/SD/WY)

stegeman
Amerikakenner

Bericht door stegeman » 11 jul 2019, 20:35

Whistler is naar mijn idee echt de mooiste plek om met de kabelbaan omhoog te gaan en dan de prak to peak gondola te nemen. (Persoonlijk zou ik het dan niet doen bij Jasper/Banff) en de olympische ringen vonden wij ook wel erg leuk te zien. Verder is de omgeving rondom Whistler uitermate geschikt voor mooie wandelingen in de natuur.
Ik denk dat je Whistler als stop eigenlijk ook nodig bent, omdat je anders te lange afstanden hebt.
Waar vanaf halen.... dat is een lastige. Want Canada is overal zoooo mooi. Kootenay 1 nacht kan wel.
Wat wij deden was 4 nachten Jasper en 3 Banff (hadden we liever 4 gehad). We verbleven niet in yoho en Kootenay. Deden we op doorreis.
Wat je ook doet. Je komt overal wel tijd te kort. Want Canada is geweldig! Gewoon gaan en over een paar jaar weer terug en bedenken dat je nu eenmaal niet alles kunt zien. Wij zagen ook veel niet. Maar genoten van wat we wel zagen. We hadden een ‘to do/to see lijst. Maar je hoeft je er niet aan te houden. Spontaan zie je ook zoveel moois.
Zorg dat je voldoende tijd neemt voor de dag dat je de icefield Parkroad rijdt van Jasper naar Banff

jess85
Amerikafan

Bericht door jess85 » 12 jul 2019, 08:51

Wij vonden canada ook super. Deden ook een rondje seattle seattle in 2016.
Gaan in september terug om vancouver island uitgebreider te bezoeken. En hikes te doen in de rockies.

Hoogtepunten waren wandelingen bij lake o hara, de iceline trail in yoho, lake morraine zonsopgang, wells gray.
Hebben toen ook nog glacier gedaan en waterton waardoor we iets minde rtijd hadden voor banf en jasper en whistler.

De rockies zijn een waar wandelparadijs. Willen dit jaar de crypt lake trail doen in waterton. Twee dagen lake o hara. Emerald lake yoho. Eifel lake. En in jasper ook enkele hiles zoals bald hills en sulphur hike.

In whistler zouden we graag de high note trail doen. Maar vrees dat eind sep wat te laat zal zijn hiervoor.

Op vancouver island doen we een grizzly tour vanuit campbell river. En doen we ook ucluelet zn tofino.
Probeer in vancouver fietstocht te doen. Heel mooie stad.

Op onze blog van 2016 vind je meer info.
Lees en volg onze reisverhalen via
http://www.tj2travel.com
Bekijk onze videoverslagen via
https://www.youtube.com/user/b69051jr/

Mariah
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Mariah » 12 jul 2019, 11:27

Idd, niks van Vancouver Island afsnoepen.

Is het een optie om een dag minder in Clearwater te zijn? Ik weet niet of Well's Grey en de bearsafari te combineren zijn op één dag? Wij hebben gekozen om Well's Grey over te slaan met het idee dat we nog heel veel watervallen onderweg bij Jasper, de IPW en omgeving Banff zouden zien.

Tja, wij vonden Whistler heel leuk, hebben daar veel gedaan als zipline en quad rijden. Maar ook prachtige wandelingen gemaakt bij peak to peak boven. En je kunt vanuit Whistler makkelijk naar Joffre Lakes, een heel prachtige wandeling. Whistler - Joffre Lakes is met de auto een uur rijden.

Keuzes, keuzes, je zult waar je ook bent tijd te kort komen...

stegeman
Amerikakenner

Bericht door stegeman » 12 jul 2019, 12:30

Denk dat ik Field en Kootenay zou schrappen. Whistler toevoegen en Banff langer. En evt Clearwater-Jasper, Wells Grey meenemen. Dat is lastig oordelen voor me, omdat wij die oversloegen. Liever ergens meer tijd als meer zien eigenlijk.
Ook ik zou niets weghalen bij Vancouver Island en liefst dag extra Vancouver hebben. Je ziet het al. We zeggen het allemaal. Je komt hoe dan ook tijd tekort overal omdat Canada zo mooi is

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer