Reis SteffenV: Canada en NW USA 2019.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
SteffenV
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2016, 19:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Reis SteffenV: Canada en NW USA 2019.

Bericht door SteffenV »

Na een mooie reis eerder dit jaar hebben we bedacht om volgend jaar weer op vakantie te gaan! We laten het Zuid-Westen achter ons en na 2x Yellowstone en Grand Teton is het tijd voor iets anders. Aangezien we fan zijn van meren, bossen, bergen en wildlife is ons oog gevallen op West Canada en het Noord-Westen van de VS.

De planning ziet er als volgt uit, vanwege de schoolvakanties in Canada en drukte in de zomer gekozen voor vertrek op 18 juni:

Dag 1 (18-6): Amsterdam > Vancouver
Dag 2 (19-6): Vancouver (whale watching tour)
Dag 3 (20-6): Vancouver - Kamloops
Dag 4 (21-6): Kamloops - Jasper NP (overnachten in Patricia Lake)
Dag 5 (22-6): Jasper NP (overnachten in Patricia Lake)
Dag 6 (23-6): Jasper NP (overnachten in Patricia Lake)
Dag 7 (24-6): Yoho & Glacier NP (overnachten in Field)
Dag 8 (25-6): Yoho & Glacier NP (overnachten in Field)
Dag 9 (26-6): Banff NP (overnachten in Canmore)
Dag 10 (27-6): Banff NP (overnachten in Canmore)
Dag 11 (28-6): Banff NP (overnachten in Canmore)
Dag 12 (29-6): Canmore - Glacier National Park (overnachten in St. Mary, onderweg kijken in Waterton Lakes)
Dag 13 (30-6): St. Mary - Lake Macdonald (Going to the sun road, hopelijk open)
Dag 14 (1-7): Lake Macdonald - Kennewick
Dag 15 (2-7): Kennewick - Woodburn (Columbia River Gorge)
Dag 16 (3-7): Woodburn (rustdag)
Dag 17 (4-7): Woodburn - Ocean Shores (naar de pacific coast en dan noordwaarts)
Dag 18 (5-7): Ocean Shores - Olympic NP (Forks)
Dag 19 (6-7): Olympic NP (Forks)
Dag 20 (7-7): Olympic NP (Port Angeles)
Dag 21 (8-7):Olympic NP (Port Angeles)
Dag 22 (9-7): Port Angeles - Seattle
Dag 23 (10-7): Seattle - Vancouver (bezoek Boeing)
Dag 24 (11-7): Vancouver > Amsterdam

We zijn geen stedenmensen en ook geen extreme wandelaars, vandaar de korte tijd in Glacier. Ik heb nog wel wat vragen/twijfelpunten:

- Is de begin juli drukte echt zo erg in de Canadese parken?
- De meren zouden nu wel de leuke kleurtjes moeten krijgen als het goed weer is, toch?
- Hoe zit het precies met die buskaarten voor Lake O'Hara, ik kom daar niet goed uit. Maak je überhaupt kans?
- Verder is dit wel een beetje het maximum qua tijd met een speling van hooguit 1-2 dagen erbij, is ons schema te gehaast?
- Zijn er nog verdere- op of aanmerkingen, zitten er obvious flaws in?
- Hebben jullie nog tips en do's/dont's of dingen die echt niet mag missen?

Alvast bedankt voor de tijd & input! :thumbup:
2009: FL / 2010: FL / 2013: NYC - CA - NV / 2016: UT - NV - CA - MT - WY
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
2023: West Canada / 2023: OR - CA / 2024: West Canada - WY - MT
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis SteffenV: Canada en NW USA 2019.

Bericht door AnnInBC »

De route ziet er goed uit en je hebt overal redelijk wat tijd. Ookal zijn jullie geen stadsmensen, Vancouver is echt wel een mooie stad waar je gerust een paar dagen kan genieten. Velen denken dat Vancouver enkel stad is, maar er is rondom de stad echt veel natuur en vele prachtige plekjes. Stanley Park is zeker eentje om niet te missen, huur een fiets en rij rond de seawall voor een halve dag. Je hebt hier mooie zichten op de stad en bergen. Verder is North en West Vancouver echt een natuur paradijs en dat allemaal binnen het half uur van de stad zelf. Je hebt daar bijvoorbeeld Lynn Canyon, Capilano River Regional Park (niet de suspension bridge, maar een park net voorbij de suspension bridge), Lynn Headwaters Regional Park, Deep Cove, Mount Seymour, Lighthouse Park, Whytecliff Park, Cypress Mountain en nog vele andere plekjes.

In de Canadese parken kan het best druk zijn vooral de populairste plekjes zijn erg druk zoals Lake Louise, Moraine Lake en Emerald Lake. Lake Louise heeft een overflow parking bij de snelweg en daar kan je een gratis shuttle nemen naar Lake Louise als de parking bij het meer zelf vol is. Ik raad aan om hier eerder vroeg in de morgen (voor 10u) of later in de namiddag/avond te gaan. Voor Moraine Lake ziet het er naar uit dat je echt heel vroeg moet zijn of de parking is vol. Het is een kleine parking en vanaf 8u 's morgens tot 20u 's avonds is de weg er naartoe meestal afgesloten omdat de parking vol is. Best is hier heen te gaan voor 7u als het kan. Wij waren er op maandag 9 juli (vorige maand) om 21u 's avonds en de weg was nog gesloten. Wij zijn dan de dag erna vroeg op gestaan en stond rond 6u30 al bij Moraine Lake, de weg was nog open...maar een paar uurtjes later op de terug weg was de weg alweer gesloten voor diegenen die erheen wilden. Er is bij de Lake Louise overflow parking een prive bus die er naartoe gaat, maar ik heb gehoord dat deze $25 per persoon kost om naar Moraine Lake te gaan. Emerald Lake is ook redelijk populair, maar als je voor 10u 's morgens daar bent is het zeker nog wel te doen. Wij waren er op een vrijdag namiddag op doortocht naar Calgary vorige maand om 13u en er was nog wel wat parking langs de weg een 1.5km van het meer af. Wij zijn er dan nog eens geweest een paar dagen later (op een maandag) rond 17u30 en het was niet druk. De zon stond ook prachtig die avond. Voor de rest van de bezienswaardigheden in Banff en Jasper valt het best nog wel mee met de drukte.

Voor Lake O'Hara moet je op een bepaalde dag (meestal eind april) klaar zitten voor de computer of aan de telefoon om een ticket te bemachtigen op de bus. Als je dit online wil doen, dan moet je zorgen dat je een account hebt en ingelogd bent op de dag dat je tickets gaat kopen. Dit jaar was de magische dag 20 april om 8u 's morgens Yoho NP tijd. Ik hoorde dat de tickets op 5-10 minuten volledig uitverkocht wareb voor het hele seizoen. Hou de website in het oog begin volgend jaar: https://www.pc.gc.ca/en/pn-np/bc/yoho/a ... ra/reserve

Hopelijk heb je daar wat aan!
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis SteffenV: Canada en NW USA 2019.

Bericht door tomhster »

Ik zou overwegen om vanuit Vancouver bovenlangs via Whistler en Wells grey richting Jasper te gaan. Daarmee heb je heel veel extra kans op beren. Die dagen zou ik dan weghalen in Olympic. Zoek ook even op Miette hot springs, dat is echt de moeite van de trip waard vanuit Jasper.

P.s. In juni is de drukte bij Moraine Lake nog niet zo extreem, maar het meer is vermoedelijk nog deels bevroren en zorg dat je voor de Chinese tourbussen bent (vanaf een uur of tien).
SteffenV
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2016, 19:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis SteffenV: Canada en NW USA 2019.

Bericht door SteffenV »

Dank voor de reacties, daar kan ik zeker wat mee! Moet niet gelijk alles willen, die fout heb ik wel eens gemaakt dus even iets minder gehaast. Vaak is het geen punt om nog een keer terug ter gaan, hebben we immers met Yellowstone ook gedaan.

Iets van Olympic NP afknibbelen heb ik wat moeite mee, die kust etc. trekt ons ook enorm aan. Wilde eigenlijk niet via Whistler rijden maar lees op andere plekken dat deze weg wat langzamer is maar zeker de moeite waard is, kun je dat in 1 dag doen van Vancouver via Whistler naar Kamloops?

Las over Wells Gray dat het wat tegen kan vallen i.v.m. Jasper en Banff, klopt dat?
2009: FL / 2010: FL / 2013: NYC - CA - NV / 2016: UT - NV - CA - MT - WY
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
2023: West Canada / 2023: OR - CA / 2024: West Canada - WY - MT
FerryM
Amerikakenner
Berichten: 465
Lid geworden op: 19 okt 2008, 14:47
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reis SteffenV: Canada en NW USA 2019.

Bericht door FerryM »

Tja, Banff en Jasper behoren tot de Rocky Mountains, Wells Gray is gewoon een ander gebied en niet behorend tot het hooggebergte.
Het ligt lager, is warmer, grotendeels onder de boomgrens (niet overal) en dus een andere flora en fauna. In juni grote kans op zwarte beren (geen grizzlies, die leven hier niet), ze zoeken hun voedsel dan juist op deze hoogte.

Zie voor een kleine indruk:
http://ferrymarquart.eu/Canada%202005/r ... i_2005.htm

Groet, Ferry
SteffenV
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2016, 19:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis SteffenV: Canada en NW USA 2019.

Bericht door SteffenV »

Dank voor alle suggesties tot nu toe! We hebben een dagje Olympic geruild voor een overnachting in Whistler en rijden via Clearwater naar Jasper.

Het boeken was om sommige plekken al lastig, de parken staan inmiddels vast en ruim de helft van de overige accomodaties zijn alvast geboekt. Nu nog uitkijken naar mooie ticketprijzen. Mijn referentie is daarbij mijn eerdere 2018 Lufthansa vlucht: 1 stop en met de A350/A380 voor zo'n 550 p.p. Dit was zelf vanaf een alternatieve luchthaven terug dus goedkoper moet misschien wel lukken alhoewel juli altijd prijzig is.
2009: FL / 2010: FL / 2013: NYC - CA - NV / 2016: UT - NV - CA - MT - WY
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
2023: West Canada / 2023: OR - CA / 2024: West Canada - WY - MT
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis SteffenV: Canada en NW USA 2019.

Bericht door tomhster »

Wells Gray zou ik echt niet overslaan, maar ik zie dat Clearwater in je route zit. Ik wist ook maar ten dele wat ik er moest verwachten, maar het werd het absolute hoogtepunt van de reis. Moeder beer en 3 jongen liepen parallel aan onze auto zeker een kwartier mee in de berm, al paardebloemen etend en zich totaal niet drukmakend over onze aanwezigheid. Daarnaast ook nog andere beren gezien. De watervallen in het park zijn enorm en fantastisch. Bovendien was het park heel erg rustig (vooral eind middag/begin avond). Doe dit park voordat de Chinese tourbussen het ook ontdekken :wink:
Cindysimone
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 apr 2014, 18:59
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis SteffenV: Canada en NW USA 2019.

Bericht door Cindysimone »

Wij zitten op het moment in Canada. Nu in Clearwater. Valley hideaway guesthouse. Echt super lokatie. Banff was zo druk niet normaal. Je kunt niet overal rond 7 uur zijn dus we liepen in de file in de Johnston canyon. Lake Louise ook al zo bizar druk. We waren er in tien minuten weg. Lake Moraine weg was om 2000 open dus dat viel mee. Jasper was druk maar daar merkte je het minder. Vind het wel echt verschillen met Amerika daar is de drukte toch anders.
jess85
Amerikafan
Berichten: 304
Lid geworden op: 14 jan 2012, 22:10

Re: Reis SteffenV: Canada en NW USA 2019.

Bericht door jess85 »

Wij waren er in september 2016. Vonden het er prachtig. Ook gekampeerd.
Maar zelfs in sep vonden we het al drukker dan de VS.
Als je hikes doet vermijd je meestal wel de massa. Maar bij trekpleisters zoals lake louise en morraine is het idd drummen.
Naar morraine zijn we vroeg gegaan om 6u30.
Lake louise was later en hebben daar six glaciers trail gedaan. Wel veel volk maar meeste deden niet het volledige traject.

Lake o hara moet je zeker proberen. Zelf gedaan en was prachtig. Sneeuw gehad wat het aan ene kant magisch makkte aan andere kant heel koud :-)

Bij yoho vonden we de iceline trail prachtig maar je kan hier ook gewoon de mooie waterval bezoeken.

Wells gray vonden wij wel de moeite. Enkele mooie watervallen. 1 beer gezien. En vooral niet veel volk.
Van daaruit zijn we in 1 dag naar vancouver gereden. Maar rond whistler is het idd wel mooi.

Denken er ook over na om volgend jaar nog eens terug te gaan. En zouden graag ook juli gaan om de sneeuw op de bergen te zien En lange dagen te hebben maar hebben wel schrik van de drukte.
Zijn er nog niet uit.

Onze blog van toen vind je terug op www.tj2travel.com.
Lees en volg onze reisverhalen via
http://www.tj2travel.com
Bekijk onze videoverslagen via
https://www.youtube.com/user/b69051jr/
SteffenV
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2016, 19:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis SteffenV: Canada en NW USA 2019.

Bericht door SteffenV »

Dank voor de reacties weer. Voor wat betreft de drukte moeten we het maar gaan zien. Eerder dit jaar waren we in Moab en om half 7 weggaan was al te laat voor een parkeerplek bij Delicate Arch. De dag ervoor waren we later omdat we eerst nog stops maakten maar zelfs in 1x doorracen mocht niet baten. We hebben toen gezegd dat we niet ergens voor in de file gaan staan, maar eens kijken of die vlieger volgend jaar nog opgaat :?

Wells Gray PP en Mount Robson PP heb ik inmiddels in de planning opgenomen. Zat ook nog te kijken om aan de achterkant misschien Vancouver Island te bouwen maar daar is 2-3 dagen denk ik niet genoeg voor, toch? (We zijn gecharmeerd van de wildlife tours vanuit o.a. Port McNeill)
2009: FL / 2010: FL / 2013: NYC - CA - NV / 2016: UT - NV - CA - MT - WY
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
2023: West Canada / 2023: OR - CA / 2024: West Canada - WY - MT
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer