Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis slashiep: Canada en noordwest USA, tips en suggesties

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
slashiep
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 14

Reis slashiep: Canada en noordwest USA, tips en suggesties

Bericht door slashiep »

Hallo,

Eind mei willen wij voor de 3e keer naar Canada met deze keer een stukje noord west USA. Een soortgelijke autoreis wilden we in 2014 ook al maken maar dat is er toen helaas niet van gekomen.
We zijn al eens in Vancouver, Edmonton, Calgary, Banff en Jasper geweest.
Hebben jullie tips, suggesties, dingen die we niet mogen missen tijdens deze reis of leuke hotels? Vancouver, Seattle, Portland en Edmonton ( familiebezoek ) willen we zeker bezoeken net zoals San Juan Island om hopelijk de orcas vanaf de kust te kunnen zien.
We twijfelen over hoe lang we op Vancouver Island blijven en of we Whistler in de route moeten opnemen. We zouden ook graag een stukje rijden langs de kust van Oregon.
Verder houden we van natuur, wildlife spotten, wat cultuur en steden. Hele lange hikes kunnen we helaas niet maken vanwege een spieraandoening.

Onze voorlopige route is:
Dag 1: Vliegen op Vancouver
Dag 2: Vancouver
Dag 3: Vancouver
Dag 4: Vancouver naar Tofino/ Ucluelet
Dag 5: Ucluelet
Dag 6: Ucluelet naar Port Hardy
Dag 7: Port Hardy- Victoria
Dag 8: Victoria naar San Juan Island ( orcas vanaf kust proberen te spotten )
Dag 9: San Juan Island naar Astoria
Dag 10: Astoria naar Newport Oregon
Dag 11: Newport naar Portland
Dag 12: Portland
Dag 13: Portland
Dag 14: Portland naar Seattle
Dag 15: Seattle ( Boeing fabriek )
Dag 16: Seattle naar Whistler
Dag 17: whistler naar Kamloops
Dag 18: Kamloops naar Jasper
Dag 19: Jasper naar Edmonton ( familiebezoek )
Dag 20: Edmonton
Dag 21: Edmonton
Dag 22: Edmonton naar Calgary
Dag 23: Vliegen Calgary naar ams

Hebben jullie tips of suggesties voor deze route? Wat mogen we niet missen onderweg? We zouden ook heel graag walvissen spotten maar ben bang dat ik last krijg van zeeziekte op de boot. Hebben anderen die gauw last hebben van zeeziekte hier ervaring mee?

Alvast bedankt!
jetusa
Amerikakenner

Re: Reis Canada en noord west USA tips en suggesties

Bericht door jetusa »

Mijn eerste reactie is:
heb je de route uitgezet op google maps? en gekeken naar de afstanden en reistijden?
ik heb het gevoel van "all-over-the-place" en dan ook nog eens vanaf Seattle in 4 dagen helemaal naar Edmonton rijden voor 2 dagen familiebezoek en dan nog even naar Calgary om daarvandaan terug te vliegen.
Het gedeelte Vancouver tot Whistler is in 16 dagen grofweg 2500 km (heb niet in details op google uitgezet),
vervolgens is Whistler - Edmonton - Calgary nog eens 1100.

Verder valt op dat je weinig tijd op 1 locatie hebt.

Maar wat dan wel?
En dat is best een lastige aangezien de dingen die je wilt doen/bezoeken vrij verspreid liggen en je ook al op diverse plaatsen bent geweest.

Om te beginnen zou ik eens kijken naar een retourvlucht vanaf Edmonton. KLM vliegt tegenwoordig op Edmonton maar ook Iceland air (als ik het goed heb) en ongetwijfeld Air Canada. Dat scheelt dan alweer de rit naar Calgary en die dagen kan je goed elders besteden.

Dan zie ik dat je 1 dag voor Ucluelet ingepland hebt. Om helemaal naar de andere kant van VI te rijden voor 1 dag is best weinig, zeker als je vanaf daar een whale watch tour wilt doen (?), die duren meestal 3 uur en dan is er al een groot deel van de dag voorbij. Er zijn in het Pacific Rim diverse mooie korte wandelingen te maken en ook de lichthouse trail bij Ucluelet is eigenlijk wel een must (is een korte wandeling, maar zo mooi dat je er bij wijze van spreken uren over kan doen).
Je vroeg naar een whale watch tour. Ik weet niet of deze al in mei varen. Vanuit Tofino/Ucluelet ga je de zee op en op zoek naar Humpback Whales. Het is natuurlijk geheel afh van de golven die er staan of je zeeziek wordt of niet. En de een heeft er eerder last van dan de ander, maar een primatour pilletje vooraf kan helpen.

Vervolgens zie ik dat je naar Port Hardy wilt rijden, dit ligt helemaal in het noorden en vervolgens rijd je de dag erna helemaal naar het zuiden.
Dat lijkt mij weinig zinvol. Ik zou er 2 dagen Tofino/Ucluelet van maken en dan Victoria.

Wat betreft orca"s bij San Juan zou je moeten uitzoeken of die daar in mei gespot worden.
Ik zou een bezoek aan San Juan Island doen als uitstapje vanaf Victoria, dus heen en terug naar Victoria.
Reden is dat de ferry van San Juan naar Anacortes vaart en je dan uitkomt bij Everett, daar kom je op de terugweg echter ook al langs en je rijdt dan veel over de Interstate. Dat schiet wel aardig op (hoewel verkeer bij Seattle drama kan zijn), maar niet echt leuk.
http://www.wsdot.wa.gov/ferries/pdf/wsfroutemap.pdf
Verder is het vanaf San Juan eigenlijk te ver om in 1x naar Astoria te rijden.

Als je er een uitstapje vanaf Victoria van maakt kan je daarna met de ferry van Victoria oversteken naar Port Angeles en Olympic NP in je route opnemen.
Bij Port Angeles ligt Hurricane Ridge, weet niet of dat in mei/begin juni al sneeuwvrij is, maar dat kan je op de site nakijken.
http://www.nps.gov/olym/index.htm

Vervolgens kan je de volgende dag Hoh Rain Forest bezoeken en Mora beach en dan overnachten in Forks.
Vanaf Forks naar de Oregon Kust.
Daar zou ik toch ook 1 volle dag doorbrengen en dan naar Portland.
Of je in Portland perse 2 dagen moet doorbrengen vraag ik me af (ben er niet geweest).
Hoewel je al een behoorlijk vol schema hebt, mis ik tussen Portland en Seattle een bezoek aan Mnt St Helens en Mnt Rainier.

Voor Seattle stad zie ik nu weinig tijd ingepland staan. Dit is toch een leuke stad om 1 dag te bezoeken.
De Boeing Factory ligt bij Everett en daar kom je op weg naar Vancouver langs, dat zou ik dan op die dag bezoeken.
Als je nog wilt shoppen kan je dat daar vlakbij doen in de Seattle Premium Outlet factory.

De rit Seattle - Whistler is ongeveer 5 uur, als het niet al te druk is bij de douane overgang.
Met een bezoek aan de Boeing Factory en shoppen, kost je dat dus ongeveer een hele dag.
Dan zou ik de volgende dag een volle dag in Whistler blijven, anders heb je er weinig aan om de route naar Kamloops op die manier te rijden, afgezien van het feit dat de route op zich al wel erg mooi is. In Whistler is voldoende te doen, afh. van wanneer je daar precies bent kan je met de gondelbaan omhoog, veel wandelen kan dan nog niet, er zou dan nog sneeuw moeten liggen. Maar ook rondom Whistler kan je mooie korte wandelingen maken of fietsen door de vallei.
Kamloops is oke als overnachtingsplaats maar verder valt er weinig te beleven. Ik zou dan eerder kiezen om door te rijden naar Clearwater. Dat is op zich wel een aardig lange rit, maar wel te doen. De volgende dag kan je dan Wells Grey nog bezoeken (afh of je nog ruimte hebt in je schema).

Echter je geeft aan te twijfelen of je Whistler in je route zou moeten opnemen. Ik zou er eerder aan twijfelen of je via die route naar Jasper zou willen rijden. Als je dat alleen doet voor Whistler (dus niet Wells Grey wilt doen of daar geen tijd meer voor hebt), zou je ook kunnen kiezen om Whistler vanuit Vancouver te doen (als dag 4 en dan vandaar op dag 5 naar VI). Het stuk tussen Clearwater en Jasper vind ik zelf nl. niet het mooiste stuk om te rijden.
Vanuit Seattle zou je dan "gas" kunnen geven richting Kamloops en vervolgens de mooiere route langs Revelstoke - Golden - Lake Louise -Icefield Parkway - Jasper. Ietsjes langer, maar wel mooi.

Al met al vind ik het toch eigenlijk wel heel veel voor 16 dagen, alleen al met een rondje rondom Vancouver - Vancouver Island - Olympic - Seattle kan je makkelijk 16 dagen volmaken.
Behalve een terugvlucht vanaf Edmonton ben ik ook geneigd te zeggen om het hele stuk rijden naar Edmonton om te zetten in een binnenlandse vlucht naar Edmonton.
slashiep
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis slashiep: Canada en noordwest USA, tips en suggesties

Bericht door slashiep »

bedankt jetusa voor je reactie met waardevolle tips!

We hebben zeker de route uitgezet op google maps en qua afstand hebben we vaker zoveel kilometers gereden.
Qua reistijd per dag valt het mee, alleen op Vancouver Island is de reis naar het noorden erg lang voor 1 nacht.
We kunnen Edmonton ook proberen aan het begin te doen, maar de reden om in Edmonton te eindigen is om de achterlatingskosten van de auto. Daarom is nu ook Calgary de eindbestemming omdat er geen achterlatingskosten zijn voor de auto wanneer je die ophaalt in Vancouver en inlevert in Calgary. De afstand Edmonton naar Calgary is te overbruggen ( 3 uur )

We gaan verder puzzelen en de tips bekijken zodat we de reis wat beter in elkaar kunnen zetten : )
Misschien is het inderdaad beter een binnenlandse vlucht te nemen.
Nogmaals bedankt!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer