Berenspray

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Instakat76
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mar 2024, 13:52
Aantal x V.S. bezocht: 1

Berenspray

Bericht door Instakat76 »

We gaan in juli van LV naar SF. We zullen iig naar ZION en Yosemite gaan en onderweg ook nog van alles tegen komen. Nu is mij niet helemaal duidelijk of ik nu wel of niet berenspray moet kopen. Ik denk dat de beren in zo'n hoogseizoen wat dieper het bos in gaan maar ik lees wel van berenboxen bij de tent in Yosemite.
Mijn vriend is er hielig van overtuigd dat we het meteen moeten kopen bij de eerste plek waar het kan dus voor zijn gemoedsrust denk ik dat dan ook maar te doen maar hoe nodig is het?

(ik weet dat het niet mee terug mag dus ik zal het in SF achterlaten, wie weet kan ik er daar ean andere reiziger mee verblijden)
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Berensprayuime afstand in Yosemite

Bericht door paulr »

Nee hoor… niet nodig… beide parken zijn zo druk, dat inderdaad een confrontatie met een beer zeldzaam is. Wij hebben altijd zonder gereisd in de parken in Californië, Utah en Colorado. Ga je iets noordelijker zoals Grand Teton, Yellowstone en Glacier dan is bearspray wel aan te raden, daar hebben we meerdere keren beren op geringe afstand op ons pad gehad. Maar zoals gezegd, slechts 1 x een beer op flinke afstand in Yosemite gezien….
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Berenspray

Bericht door Martin & Marianne »

Nee, dat is in Yosemite niet nodig. De kans dat je een beer ziet is erg klein, en ze zijn met name geïnteresseerd in je voedsel - vandaar de bearboxes.
Je kunt het altijd in het visitor center navragen - je passeert een visitor center aan de Tioga Road.

Marianne
Instakat76
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mar 2024, 13:52
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Berenspray

Bericht door Instakat76 »

Ok dankjewel beide

Nu nog vriendlief overtuigen dat het echt niet hoeft :mrgreen:
Oranjeboom
Amerika-ontdekker
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 aug 2013, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Berenspray

Bericht door Oranjeboom »

Maak wat lawaai tijdens wandelingen in rustige gebieden zoals zingen of klappen dan zijn de beren die er eventueel zouden lopen al lang weg.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Berenspray

Bericht door Martin & Marianne »

Instakat76 schreef:
21 mar 2024, 21:51
Nu nog vriendlief overtuigen dat het echt niet hoeft
Het mag niet eens. Zie https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/scarebears.htm

Marianne
dennis112
Amerika-ontdekker
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 mar 2022, 13:43
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Berenspray

Bericht door dennis112 »

Begrijp je vriend wel, je leest af en toe de verschrikkelijkste verhalen. Ik zou het liever 30 keer bij hebben en niet nodig hebben dan het niet bij hebben en het wel een keer nodig hebben. Je zal maar net degene zijn uit de sporadische verhalen die te horen zijn die aangevallen wordt door een beer of erger nog. Dan ben je toch blij als je het wel bij hebt.

Dat het je nog nooit is overkomen wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren. Better safe then sorry.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Berenspray

Bericht door Martin & Marianne »

De meeste van die verhalen betreffen grizzly's; en dat betreft het noorden van de VS of Canada. Het mag niet, en het is niet nodig.

than, niet then. :wink:

Marianne
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5762
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Berenspray

Bericht door bedeve »

dennis112 schreef:
22 mar 2024, 10:37
. Ik zou het liever 30 keer bij hebben en niet nodig hebben dan het niet bij hebben en het wel een keer nodig hebben. Better safe then sorry.
Helemaal mee eens .
Mijn enige beer ervaring is beperkt tot een zwarte beer in Bryce aan het begin van de avond .
Maar als je bijvoorbeeld echt gaat hiken in Yosemite of Grand Teton vind ik zo n spuitbusje helemaal niet zo gek...
Denk er wel aan dat je het niet meeneeemt naar Nederland !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Berenspray

Bericht door BonnyR »

@Martin & Marianne
Wist ik niet, dat het hier niet mocht.
@Instakat76 daarnaast lijkt het ' hebben' een geruststelling, maar het goed op de juiste manier kunnen gebruiken wanneer nodig is nog belangrijker.
Meende ooit gelezen te hebben dat er soms met een ranger geoefend kan worden.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Berenspray

Bericht door BonnyR »

Oranjeboom schreef:
21 mar 2024, 21:54
Maak wat lawaai tijdens wandelingen in rustige gebieden zoals zingen of klappen dan zijn de beren die er eventueel zouden lopen al lang weg.
Veel beren gezien tijdens onze vakanties. Maar voelde me altijd voor joker lopen als ik zong of klapte 😏, dus zocht ikaltijd een mooie tak en deed daar belletjes aan. Later hadden de kinderen speciale " berenklakkers" soort speelgoedje wat enorm veel herrie gaf. Maar hadden ze eigenlijkniet nodig 😂
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4373
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Berenspray

Bericht door Ruud2004 »

BonnyR schreef:
22 mar 2024, 13:05
maar het goed op de juiste manier kunnen gebruiken wanneer nodig is nog belangrijker.
Meende ooit gelezen te hebben dat er soms met een ranger geoefend kan worden.
Google maar eens op gebruik van Bearspray, er staan genoeg filmpjes met uitleg op YouTube.

https://bearwise.org/bear-safety-tips/hiking-camping/

https://parks.canada.ca/pn-np/mtn/ours- ... ars-people
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Berenspray

Bericht door Martin & Marianne »

Even wat aanvullende informatie. Een paar jaren geleden gaf een parkranger in Yosemite NP op een vraag waarom bearspray in Yosemite verboden is, terwijl het in een park als Yellowstone juist aangeraden wordt bij backpack-wandelingen, het volgende antwoord:
“In Yosemite National Park, the American black bear is the only bear species that calls this region home. Though still a wild animal that demands respect, we have no record of fatalities or maulings related to black bears in Yosemite. Bear spray is a weapon that has the tendency to be more of a safety and health risk for those carrying it than it is a useful tool in Yosemite. However, this is a tool that may be necessary and a recommendation for other National Parks that have other bear species in addition to the American black bear. With proper food storage and maintaining a safe distance from Yosemite bears, many negative issues are mitigated and our visitors remain relatively safe. We hope you find this helpful
In Yosemite zijn er de laatste jaren wel gewonden gevallen door aanvallen door andere dieren. De meest gevaarlijke zijn de herten. Mensen komen vaak te dichtbij en worden dan soms op de horens genomen door herten die zich bedreigd voelen. Ook leveren chipmunks de nodige bijtwonden op omdat mensen ze uit de hand gaan voeren, wat ook niet mag (het voeren dus).

Veel gevaarlijker dan dieren is het gedrag (en de gezondheidstoestand) van de mensen zelf. Er overlijden elk jaar in het park gemiddeld zo'n 4 à 5 mensen van de ruim 4 miljoen jaarlijkse bezoekers.
"Yosemite Valley is world-famous for its epic granite cliffs. But in addition to being the park’s biggest draw, they’re also its greatest hazard: During the decade - 2010 - 2020- Outforia studied, 45 people died in falls at the park. That number includes both climbers tackling major objectives like El Capitan and hikers who suffered falls from popular viewpoints, like a couple who tumbled 800 feet from Taft Point while trying to take a selfie in 2018. Drowning, particularly in the park’s deceptively powerful Merced River, accounted for 17 deaths, while heart attacks and other natural causes claimed 10."
Maar terug naar het topic, bearspray is niet alleen verboden, het is ook niet nodig. Gewoon geen gekke dingen doen - "It’s often said that the most dangerous part of going outdoors is driving to the trailhead" - en genieten van het park.

Martin
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7939
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Berenspray

Bericht door Pete.Z »

Je loopt 1000x meer risico op weg van huis naar het vliegveld.
Bearspray is min of meer volslagen nonsens, tenzij je wekelijkse hikes maakt in woest terrein, dan heb je het misschien één keer in je leven nodig.
nycave
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 okt 2022, 15:38
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Berenspray

Bericht door nycave »

Vorig jaar in Glacier beschreven ze al 3 incidenten van afgaande bearspraybussen in de shuttle bussen waarbij de chauffeur die dag niet verder kon rijden ivm last van de pepperspray. Dus kan me voorstellen dat in een gebied zonder grizzlyberen het bezit van bearspray risicovoller is de kans het nodig te hebben.
2009 Australië
2012 Canada
2015 rondreis Florida
2017 Australië
2018 Costa Rica
2023 Seattle naar Salt Lake city
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4373
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Berenspray

Bericht door Ruud2004 »

Martin & Marianne schreef:
24 mar 2024, 15:35

Maar terug naar het topic, bearspray is niet alleen verboden, het is ook niet nodig. Gewoon geen gekke dingen doen - "It’s often said that the most dangerous part of going outdoors is driving to the trailhead" - en genieten van het park.

Martin
V.w.b. Canada: Ik ben het wel met je (ook met PeteZ trouwens) eens Martin, de kans dat een beer (welke kleur ook) te dichtbij komt is nihil en als je geen gekke dingen doet komt het wel goed. Maar om nu te zeggen dat het niet nodig is, is mij wat kort door de bocht want dat weet je natuurlijk nooit.
Ook al volg je in Bear Country de adviezen van de Rangers/experts en doe je niets geks, je kan je altijd een wat te enthousiaste (vaak speelse) beer tegenkomen die te dicht bij komt. In voorkomend geval is een busje van 30 CAD (niet in Amerika Bear Country gewandeld/gekocht) dan best handig.

Tijdens onze vakanties in de Canadian Rockies hebben wij ons goed aan de regeltjes/adviezen gehouden, ontweken altijd de drukte, liepen niet zingend rond (kunnen we niet :D ) met belletjes, hebben dan geen etenswaren in de rugzak, maar wel een busje Bearspray aan de riem want "je weet nooit". We waren zeker niet de enigen met een spray in Canada. Opvallend, bij een druk bezochte attractie als Johnston Canyon (Bow Valley) werden de busjes op de parkeerplaats door de Rangers verkocht. Daar keek ik dan wel van op.

Ons laatste busje heb ik op een veilige plek leeggespoten. Windje in de rug, toch eens kijken hoe het werkt. Ik hoop dat beren genoegen nemen met de hoeveelheid zooi die er uit komt, viel mij vies tegen.....teleurstellend.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Berenspray

Bericht door Martin & Marianne »

Het ging toch om Yosemite hier?

Marianne
Oranjeboom
Amerika-ontdekker
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 aug 2013, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Berenspray

Bericht door Oranjeboom »

Als je een beer dichtbij toch tegenkomt niet wegrennen. Rustig blijven staan, naast elkaar en je groot maken en dus weer lawaai maken dus met armen omhoog is ons verteld. Maar er zijn vast nog andere tips. In Californië hebben wij nooit een beer gezien.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4373
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Berenspray

Bericht door Ruud2004 »

Martin & Marianne schreef:
25 mar 2024, 16:22
Het ging toch om Yosemite hier?

Marianne
Klopt, daarom gaf ik duidelijk aan dat ik over Canada sprak. Gedrag van beren (welke kleur ook) en helaas het onverantwoorde gedrag van bezoekers die denken dat ze in een dierentuin lopen is in beide landen niet anders.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Berenspray

Bericht door PSVwally »

Ik heb wat reizen alleen gemaakt en kreeg soms wel wat vragen waarom ik geen bearspray bij me had als ik alleen was. Behalve beren kan het namelijk ook overvallers afschrikken :blink:

Een keer heb ik me wel afgevraagd of het niet handig was om toch zo'n blik aan te schaffen en dat was nadat ik op een meter of 50 achter een coyote (ik dacht toen dat het een wolf was) aanliep. Na 5 min reed er ineens een auto langs die 200m verderop stopte en daar liepen (lees: hardlopend) ineens mensen naar dat beest toe, die toen omdraaide en min of meer recht op mij af rende. Ook al zag het er uit als een uit de kluiten gewassen hond, op nog geen 10m afstand zo'n wild dier langs je hebben rennnen,en dan niet vanuit de auto, maakt best indruk... und was als het echt recht op me af zou zijn gekomen?

Overigens heb ik ook verhalen gehoord dat die belletjes aan rugzakken en dergelijke juist dieren lokken omdat veel er zo gewend zijn aan mensen tegenwoordig..
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer