Wandelroutes advies gezocht

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Frikandel
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 aug 2021, 20:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Wandelroutes advies gezocht

Bericht door Frikandel »

Hier in Nederland wandel ik regelmatig met een GPS route of door het volgen van markeringen. Ik loop elke week ongeveer 8 km (ik zou tot ongeveer 15 km aankunnen), maar dat is natuurlijk wel vergeleken met Amerika het vlakke Nederland...

- Ik zie verschillende routes voorbij komen. Ik kan alleen niet zo goed vinden hoe dat gaat. Loop je met een kaart, is er een gps route of zijn er markeringen uitgezet? Moet ik bijv. vooraf al routes downloaden?

- Qua wandelplekken gaan we naar Yosemite, Death valley, Zion, Bryce, Page en de Grand Canyon. Als ik dan bijv. kijk op https://wandelingen-usa.nl/ zie ik wel dat er gemakkelijk, gemiddeld of moeilijk staat, maar wat zegt dat nou? Wanneer val je daaronder? Ik heb niet echt een idee wat ik nou kan verwachten qua vermoeidheid door het hoogteverschil en de temperatuur.

Hebben jullie aanraders qua wandelroutes? We hebben over het algemeen twee wandeldagen per plek. We zijn in ieder geval van plan als de (weer)omstandigheden het toelaten de Narrows te lopen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42163
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wandelroutes advies gezocht

Bericht door Martin & Marianne »

Voor de meeste wandelingen in de parken heb je geen routebeschrijving of GPS nodig. Meestal wijst het zich vanzelf, en anders staat het wel aangegeven. Dit geldt voor alle wandelingen die op mijn wandelsite zijn beschreven.

Het is erg lastig om aan te geven hoe moeilijk een wandeling is; wel kun je zien welke zwaarder zijn en welke lichter dan andere wandelingen. Mijn ervaring is dat het niet alleen erg afhankelijk is van je conditie maar ook van de omstandigheden; als het erg warm is, is alles al snel zwaar. Ook als je veel moet klauteren heeft dat invloed. Ik heb voor de indeling naar zwaarte ook naar andere beschrijvingen gekeken zodat mijn indeling niet al te zeer gekleurd is door eigen ervaringen.
Ter indicatie: wij zijn zestigers en wandelen hier niet veel, maar doen zo nu en dan wel 15 km of meer. Daar nemen we dan wel de nodige tijd voor In de VS vind ik echter 10 km al snel veel, zeker als het warm is en er behoorlijk geklommen moet worden. Maar met voldoende pauzes (fotomomenten noemen wij dat) komen we er altijd wel.

Ik zie dat jullie in juni gaan. Dat is een mooie periode, alleen in Death Valley zal het te warm zijn om echt te wandelen. Wel is het een belevenis om een stukje te lopen bij Badwater. En natuurlijk naar het uitzichtpunt bij Zabriskie Point.

In Yosemite is de Panorama Trail een aanrader (tijdig de bus reserveren!). Wij hebben die al meerdere keren gelopen en omdat je grotendeels naar beneden loopt is het ondanks de lengte wel te doen. Alleen het laatste stuk kan lastig zijn als je de Mist Trail volgt. In juni is het zeker een aanrader om de verschillende watervallen op je lijst te zetten.
In zie in je routetopic dat je van Oakhurst naar Lone Pine rijdt. Dat betekent dat je eigenlijk nauwelijks tijd hebt voor de Tioga Pass. Je zou daar de wandeling naar de Pothole Dome kunnen doen. En de korte wandeling naar de Soda Springs.
Heb je al ene toegangsreservering voor Yosemite? Dat is nodig als je niet in het park overnacht.

In Zion zou ik naast de Narrows ook tijd nemen voor de Emerald Pools Trail, in combinatie met de Kayenta Trail.
In Bryce is de combinatie van de Navajo/Queens Garden Loop een aanrader.
Als je in de Grand Canyon een stuk naar beneden wilt lopen is de South Kaibab Trail erg mooi. En je kunt ook stukken langs de rim lopen, bijvoorbeeld op het stuk naar Hermits Rest, in combinatie met de shuttlebus.

Eigenlijk was het handiger om in je routetopic te vragen naar wandelingen want het maakt natuurlijk nogal wat uit hoe lang je ergens bent en waar je overnacht.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 24 feb 2024, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4980
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Wandelroutes advies gezocht

Bericht door hemmie »

Kijk eens op Alltrails. Dan zie je meteen hoeveel stijgen en dalen het is en kun je zelf inschatten of het voor jou te doen is. Er staan ook reviews op. Met de betaalde versie kun je wandelingen downloaden.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Wandelroutes advies gezocht

Bericht door Coyote »

Veel wandelroutes zijn met markeringen aangegeven. Vaak met uitgebreide routebeschrijving aan het begin van de trail.

Wellicht is de app AllTrails, zie hier iets voor jullie? Ken de app zelf niet maar hoor er goede verhalen over. Is niet gratis overigens maar als je een fervent wandelaar bent, is het misschien het overwegen waard, zeker voor Amerika.

Edit: @hemmie was me net voor. :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1775
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Wandelroutes advies gezocht

Bericht door Lilo »

De hikes in de national parks zijn goed aangegeven. Aan de trailheads staat een bord met een kaartje en afstand en uitleg. Een gps heb je eigenlijk niet nodig. In veel parken staan cairns, dit zijn hoopjes rotsen vlak naast het pad, loop daar telkens naartoe en dan kan je niet missen. Weet niet hoe oud jullie zijn, maar je mag er een beetje vanuit gaan dat de vermoeidheid optreedt na de 10e km. Wij wandelen met pauzes en al gemiddeld 2 mijl/uur. Voor yosemite is yosemitehikes.com een geweldige site. Het geen daarop staat is waarheidsgetrouw. In de Grand Canyon kan je op het Bright angel trail wandelen tot 1,5m resthouse, 3m resthouse of Indian Gardens. Voordeel van dit pad zijn de rustplaatsjes, met schaduw en drinkbaar water. Het weer zorgt er wel voor dat eender welke hike zwaarder wordt door de soms extreme hitte. Houd in het begin ook rekening met jetlag, je bent dan veel sneller vermoeid. Maar dat duurt meestal maar een paar dagen. In Bryce, Zion, Page zijn de hikes vaak minder lang. Je krijgt aan de ingang van elk park een mapje en krantje met hikingtips en aanraders met moeilijkheidsgraad erbij.
Alltrails schat hikes soms gemakkelijker in dan ze zijn, vind ik.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Frikandel
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 aug 2021, 20:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wandelroutes advies gezocht

Bericht door Frikandel »

Bedankt voor alle antwoorden en tips! Nu weet ik een beetje wat ik kan verwachten en waar ik naar moet kijken. Ik ga ook zeker eens kijken naar die app.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Wandelroutes advies gezocht

Bericht door paulr »

Belangrijk voor Death Valley en Bryce. Daar ga je eerst de vallei in. Wij noemen dat ''upside down wandelingen'' en de terugweg valt altijd weer tegen omhoog :-) Ga dus niet te ver naar beneden (dat geldt met name voor DV). De Queens Garden/Navajo (via laagste put) lopen wij meestal in een uurtje of 2 (met omhoog terug dus...)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42163
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wandelroutes advies gezocht

Bericht door Martin & Marianne »

Bedoel je niet Grand Canyon in plaats van Death Valley? Ook zo'n vervelende "upside down wandeling" de canyon in. :wink:

Marianne
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Wandelroutes advies gezocht

Bericht door paulr »

Oja, klopt ! Haha…. Death Valley inderdaad gewoon omhoog als je van bijvoorbeeld Golden Canyon naar Zabriskie loopt (en terug…). Sorry !

(Enne, Zabriskie-Golden Canyon vv is weer upside down :D )
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42163
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wandelroutes advies gezocht

Bericht door Martin & Marianne »

@Frikandel Informeer ook altijd bij een visitor center. Zij weten precies wat de status van de trail is (vooral bij de Narrows van belang) en hebben zo nodig nog andere suggesties. Vaak zijn er in de visitor centers ook trailmaps (gratis of tegen kleine vergoeding) verkrijgbaar.

Marianne
Frikandel
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 aug 2021, 20:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wandelroutes advies gezocht

Bericht door Frikandel »

Op basis van jullie antwoorden en jouw site Marianne hebben we de wandelingen aardig bepaald. We twijfelen alleen toch over de panoramaroute in Yosemite, of we dat aankunnen... Volgens mij kan je niet op de helft op een bus stappen, dus we willen het ook niet wagen omdat het eigenlijk pas de eerste dagen van vakantie is en we dan niet al gebroken willen zijn.

Zouden jullie dan eerder bijv. 2 wat kleinere routes lopen (maar missen we dan niet juist al het moois?)
Of toch één 'langere' bijv. de misttrail? al vraag ik mij af of die niet net zo zwaar is als de panoramaroute

Ook heb ik nog een vraagje over de Grand Canyon: ik lees dingen over met de shuttlebus gaan of juist zelf van punt naar punt. Ik zie dan wel het kaartje van de bussen Afbeelding maar die is ook maar tot en met mei beschikbaar. En ik zie hier volgens mij niet alle punten zoals bijv. dat OohAah point. Kom je hier alsnog met een van de shuttlebussen en moet ik het tegen die tijd allemaal maar over mij heen laten komen (ook een antwoord :wink: ) of zeggen jullie Ja het is toch handig hier al te kijken naar een eventueel plan om te lopen / de shuttle te nemen en de punten uit te stippelen? (Het is juli wanneer we hier komen)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42163
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wandelroutes advies gezocht

Bericht door Martin & Marianne »

Het is lastig om voor iemand anders aan te geven of iets te doen is maar ik zou zeggen dat de PT voor iedereen die regelmatig beweegt wel te doen is. Het is wel zo day je op hoogte begint, dat is wel wennen. En het is nergens vlak dus goede schoenen en eventueel wandelstokken zijn wel handig. De Mist Trail is zwaarder omdat je dan ook omhoog loopt. Maar het voordeel is wel dat je net zo ver kunt gaan als je wilt, je kunt op elk moment omkeren. Zou je daar voor kiezen dan kun je daarnaast met de auto naar Glacier Point rijden en daar het uitzicht bekijken en dan zijn wandelingen als Sentinel Dome en Taft Point ook een mooi alternatief. Kijk daarvoor eens in ons 2015-verslag en voor een deel van de Mist Trail ons 2013-verslag.

Bij de Grand Canyon heb je het deel boven, waar de wegen lopen en waar alle lodges etc zijn. De shuttlebussen rijden daar en naar Hermits Rest. Die laatste route kun je ook deels lopend doen, tussen twee haltes in. En je kunt ook de route langs de rim lopen tussen bijvoorbeeld de Bright Angel Lodge en het visitor center of een deel daarvan.
Daarnaast kun je naar beneden lopen, de kloof in. Dat is het deel dat op jouw kaartje roze is. Je loopt dan steil naar beneden. En via dezelfde route weer omhoog. Dat kan via de Bright Angel Trail of de South Kaibab Trail (je ziet de trailhead rechts op je kaartje).
Mocht je de SKT willen doen dan is het mooi om vroeg te beginnen zodat je de warmte wat voor bent. Kijk eens in ons 2013-verslag voor onze ervaring.

Ik weet niet wat er tot mei beschikbaar is, de shuttlebussen rijden de hele zomer. Hermits Rest is niet met je eigen auto mogelijk. Fietsen is wel een leuke optie, deden wij vorige week. Ik zou dan wel e-bikes nemen, het viel ons niet mee op gewone fietsen.

Marianne
Frikandel
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 aug 2021, 20:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wandelroutes advies gezocht

Bericht door Frikandel »

Bedankt weer voor je advies Marianne! Klinkt een stuk duidelijker. Ik ga nog eens even in je reisverslagen duiken
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer