Drukte nationale parken

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
BbimmerR
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2023, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Drukte nationale parken

Bericht door BbimmerR »

Hi all,

Wij zijn in 2005 en 2007 voor het laatst in het zuidwesten geweest en gaan nu in augustus eindelijk weer.
Ik ben alles weer aan het inlezen en merk dat er veel veranderd is in de nationale parken. Mensen hebben het over drukte, niet kunnen parkeren, een loterij moeten winnen om bijv Angels Landing (Zion) te beklimmen, etc etc. Ik herken dat helemaal niet van toen. Is het echt zoveel drukker geworden? En waarom is dat dan?

Wij gingen altijd buiten het seizoen, maar we hebben nu een kind mee, dus zitten met de schoolvakantie. We willen de parken graag weer herbeleven, maar zijn een beetje bang dat door drukte het een klein beetje gaat tegenvallen t.o.v. de laatste keer :D
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1645
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Drukte nationale parken

Bericht door BonnyR »

Helaas is het antwoord ja, ja het is veel drukker geworden. In de parken, de wandelroutes, de parkeerplaatsen, de viewpoints.
Een voordeel, een park gaat wat mij betreft nooit tegenvallen :P
Als het het ook in je achterhoofd houdt, dat het drukker is en je niet bij voorbaat aan gaat ergeren helpt ook. ' go with the flow'
Jullie hebben een kindje, vaak zijn die vroeg wakker, dus lekker op tijd op stap gaan en proberen de piek momenten vermijden.
Hoe het komt?
Tja steeds meer mensen hebben de mogelijkheid om te reizen, ook ver. Ook in Corona tijd hebben veel Amerikanen de parken herontdekt.
Er zijn meer restricties om te het aantal mensen een beetje te reguleren met als oogpunt natuur beschermen en ook de bezoekers hun ' ding ' te gunnen.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
BbimmerR
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2023, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Drukte nationale parken

Bericht door BbimmerR »

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ga er sowieso van genieten, komt helemaal goed :D
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42167
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Drukte nationale parken

Bericht door Martin & Marianne »

Het is inderdaad erg druk in sommige parken, hoewel je ook wel verschillende geluiden hoort. In Yosemite staan nu elke ochtend files bij de ingang en de shuttlebussen zitten overvol. In voorgaande jaren hebben ze gewerkt met een toegangsreservering waardoor het toen meeviel met de drukte, maar dat is dit jaar niet het geval.
De beleving verschilt ook per persoon; stel je er in elk geval op in dat je niet de enige bent die komt genieten.
Ik zag jullie globale route; misschien is het niet gek om de volledige route eens te plaatsen, en aan te geven waar jullie overnachten; dan kun je wellicht nog concrete tips krijgen over een goede indeling om zoveel mogelijk de drukte te ontlopen. Overnachten jullie wel in de parken of in de directe omgeving? Dat scheelt al een stuk.

Marianne
BbimmerR
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2023, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Drukte nationale parken

Bericht door BbimmerR »

Hi Marianne,

Nou komt vast goed. De meeste parken hebben we al 2x gezien en slaan er daarom ook veel over nu. Yosemite is eigenlijk het park waar ik me alleen zorgen over maak. We komen er op een maandagochtend aan, dus ik verwacht eigenlijk dat dat stukken beter is dan een weekend.
We slapen overigens in dorpjes buiten de parken, aangezien wij pas vorige maand hebben geboekt. Dus alles was al vol en veel te duur :)
Erniebert
Amerikafan
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 sep 2014, 18:52
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Drukte nationale parken

Bericht door Erniebert »

Hi,
Was deze maand doordeweeks in zowel Zion als Yosemite. Yosemite is een gekkenhuis. Ik vond het echt te druk. Als je vroeg op pad gaat, tussen 7 en 8, is het nog wel te doen. Echter de massa is niet goed te ontlopen dus stel je erop in. De parkeerplaatsen zijn vanaf 9.00 vol. Inderdaad files in de ochtend om binnen te komen zoals hier al eerder vermeld. Horeca kon de aantallen ook slecht verwerken. Het was echt een bende vonden wij.
De bussen voor gratis vervoer zitten na 9.00 echt overvol. Bij ons hield de buschauffeur het voor gezien zelfs. Teveel mensen, was gewoon geen beginnen aan. Iedereen moest uitstappen halverwege. Yosemite kan het aantal bezoekers gewoon niet meer aan lijkt het. Het zijn er teveel gewoon. Daarnaast is parkeren in het park eigenlijk crazy. Zorgt voor veels te veel verkeersbewegingen. Doet afbreuk aan de natuurbeleving. Het lijkt in het dal meer op een kermis. De watervallen zijn door de vele sneeuwval afgelopen winter echter voller dan ooit. Echt te gek. Maar de Mist trail was file lopen. Ik zou Yosemite in het hoogseizoen laten schieten eerlijk gezegd. Wij vonden het dit jaar echt een stuk minder dan Zion.
Dat is veel beter geregeld. Ook veel mensen, minder dan Yosemite, maar vrijwel geen auto’s, want een veel beter en frequenter bus systeem. Daardoor snelle aanvoer en afvoer van mensen. Lottery voor Angels Landing helpt ook goed het aantal bezoekers te reguleren. Daardoor veel meer natuurbeleving.
Zuidwest '12, New Orleans - Nashville '12, Noordoost '13, Florida '13, Noordwest + Canada, '14, Florida '15, Texas '16, Florida ‘19
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 882
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Drukte nationale parken

Bericht door Tantelotje »

Wat dat betreft is het (naar mijn mening) jammer dat het reserveringssysteem voor Yosemite dit jaar niet geldt. Het was vorig jaar echt meer dan goed te doen.

Wij waren dit jaar op zondag 9 juli in Zion. Tsja, soms komt je planning enigzins waardeloos uit.
We voorzagen wel veel drukte in de canyon en omdat het zeker niet ons eerste bezoek was, hadden we daar niet zo'n zin in. Als alternatief had ik (via AllTrails) de Many Pools Trail gevonden. Een wandeling net na de tunnel, een eindje verder dan de Overlook Trail.

Nu hadden wij niet meer zo many pools, maar je volgt hier een jaarlijks opdrogende loop van de rivier die over de rotsen stroomt (die dus pools achterlaat die gedurende het jaar uitdrogen) en je loopt, bij vlagen behoorlijk steil maar echt heel erg leuk, via het slickrock naar boven. Eigenlijk tot zover je wilt. Wij liepen daar, dus op die zondag in juli, helemaal ALLEEN. Heerlijk.

Mocht iemand interesse hebben: je rijdt dus de parkeerplaats van de Canyon Overlook Trail voorbij. Ik gok ongeveer een kilometer verder heb je aan de rechterkant van de weg een toilethokje. Daar is ook ruimte om te parkeren. Hier start de wandeling waarbij je naast de weg loopt en dan de weg onderdoor steekt. Er zit een soort tunneltje. Aan de andere kant van de weg kun je eigenlijk niet mis lopen. Je moet alleen af en toe even kijken of je linksom of rechtsom langs een (opgedroogde) pool loopt.
Een heel landschap van opgestapelde pannenkoekjes :D . Wij vonden het prachtig. Wel heet, maar ja, water en nog meer water.
TonSimone
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jul 2019, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Drukte nationale parken

Bericht door TonSimone »

Hi!
Wij gaan dit jaar naar )in mijn ogen) iets minder bezochte parken, als ik zo de verschillende topics lees dan. ;)
O.a. White Sands en Big Bend.
Over Yosemite, GC of Yellowstone is meer te lezen, goedbedoeld dus ;)
Is er ergens toevallig een site waarbij het een beetje te vinden is, wat drukke/rustige tjden zijn van de Nationale Parken?
Natuurlijk ken ik de pagina's van de parken wel, maar is er toevallig iemand die zich bezig heeft gehouden met een overzicht?
Ik weet bijv wel dat er op White Sands soms gesloten wegen zijn, ivm de militaire oefeningen, maar is er verder info te vinden?
Natuurlijk zal het er in de weekenden drukker zijn, maar wellicht is er een soort van eh.. "Efteling" overzicht met rustige of drukke dagen? ;)
1999: Oostkust
2009: Florida
2010: Westkust
2015: LA-Phoenix-Tuscon
2016: Oostkust- Memphis-NewOrleans
2019: Vancouv-SaltLC-Moab-RockyM-Denver
2023: LV-MonValley-White Sands NP-BigBendNP-SA-Houston-Dallas
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1801
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Drukte nationale parken

Bericht door Felicitas »

Deze website misschien? https://irma.nps.gov/Stats/
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Drukte nationale parken

Bericht door Galapogos »

Ik zou me over Big Bend en White Sands niet al te veel zorgen maken. Wij waren er afgelopen jaar in een relatief drukke tijd van het jaar (maart/april). We waren er niet alleen, maar het was prima te doen!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4980
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Drukte nationale parken

Bericht door hemmie »

Voor Big Bend is de drukste tijd voor- en najaar, met absolute topdrukte als de meesten in Texas spring break (schoolvakantie) hebben. Wij zijn er wel geweest met spring break, het is dan lastig om een campingplek te reserveren, en dat zal voor hotelkamers ook gelden, dus daar zou ik wel rekening mee houden. Maar verder is het wel te doen. Wel druk natuurlijk, maar niets vergeleken met het gekkenhuis in Yosemite en Zion.
White Sands hebben wij ook gedaan tijdens de Texaanse spring break, maar dat ligt natuurlijk in New Mexico waar de vakanties anders vallen, dus daar viel de drukte ook goed mee. Ik vermoed dat dat toch wel zo'n beetje topdrukte was, dus daar zou ik me ook niwt druk over maken.
Terug in Texas!
TonSimone
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jul 2019, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Drukte nationale parken

Bericht door TonSimone »

Felicitas schreef:
29 jul 2023, 15:01
Deze website misschien? https://irma.nps.gov/Stats/
Dank je wel! Ik dacht dat ik goed had gezocht, maar niet dus (ondertussen ook gemerkt dat het aan Safari lag, qua zichtbare pagina's..)
Hier kan ik zeker al wel wat mee. :D

Wij zitten in oktober in die parken en wat ik er al over kon vinden, zal het ook wel meevallen, maar wilde het toch wat meer bevestigd hebben, alhoewel niemand een glazen bol heeft. :wink:
Puur om me er op in te stellen, aangezien we onze route toch niet (meer) aan kunnen passen :)
Het was idd een flinke uitdaging om een hotelkamer te boeken voor 2 nachten, maar het is deels gelukt. Wel over 2 verschillende kamers in BB, maar ach... ;)
1999: Oostkust
2009: Florida
2010: Westkust
2015: LA-Phoenix-Tuscon
2016: Oostkust- Memphis-NewOrleans
2019: Vancouv-SaltLC-Moab-RockyM-Denver
2023: LV-MonValley-White Sands NP-BigBendNP-SA-Houston-Dallas
Ikverzinnogweliets
Amerika-ontdekker
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jun 2023, 10:59

Re: Drukte nationale parken

Bericht door Ikverzinnogweliets »

Door (een beetje ongelukkige) planning ben ik op een zaterdag in Zion NP. Ik houd wat drukte betreft ook wel mijn hart vast.
Voordeel is wel dat ik in september ga en het dan buiten de vakantie is dus ik hoop dat het meevalt met drukte.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Drukte nationale parken

Bericht door Galapogos »

Ook in september zal Zion erg druk zijn. Probeer vroeg in het park te zijn, zodat je de drukte bij het parkeren en de parkshuttles vóór bent. En plan de populaire activiteiten aan het begin of juist het einde van de dag. Het zijn natuurlijk inkoppers, maar op die manier heb je veel minder last van de drukte.
WalterL
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2015, 10:19
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Drukte nationale parken

Bericht door WalterL »

Yosemite is ongelooflijk druk inderdaad. Voor de Valley was ik vorige week (op vrijdag) vroeg vertrokken uit Yosemite View Lodge (rond 7u) en kon ik goed doorrijden (de park entry office was nog dicht). De parkeerterreinen liepen wel al snel vol rond die tijd. Ik parkeerde bij het Visitor Center en ben van daar naar Vernal Falls gelopen. Toen ik rond 8u langs Curry Village liep was daar het parkeerterrein al helemaal vol. Ook overvolle shuttles. Een dag later (op zaterdag) vertrokken we vanuit Yosemite View Lodge naar de Tioga pass. Rond kwart voor negen reden we weg en meteen vanaf het parkeerterrein konden we anderhalf uur aanschuiven in de file voor de parkingang, voordat we de Tioga pass konden opdraaien..

Morgen weet ik meer over drukte bij Zion 😉
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7954
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Drukte nationale parken

Bericht door Pete.Z »

Na het weer eens veranderen van onze plannen zijn we nu wat dingen aan het boeken, maar ook in oktober nog best druk, kon op Mather campground (Grand Canyon) nog reserveren, maar dan wel voor twee dagen 2 verschillende plekken, dus in de ochtend verplaatsen. vind ik prima, rijden we met de camper naar de rim en in de middag naar nieuwe plek. Wel in een weekend overigens.

We twijfelen nu om of richting Utah te gaan, of juist richting Tucson, dus verder boeken we nog niks, maar dat het in oktober nog zo druk is is echt wel anders dan een paar jaar terug.
WalterL
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2015, 10:19
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Drukte nationale parken

Bericht door WalterL »

Vandaag viel het mee in Zion. Ik arriveerde rond 9u bij de poort en kon nog gemakkelijk parkeren bij het bezoekerscentrum. De shuttle stond al klaar en nog een mooi stuk van de Narrows kunnen lopen bij fraai weer. Best wel wat volk op de been maar de shuttles rijden erg frequent. Net na de middag een noodweermelding van NWS met het dringende advies meteen de canyons te verlaten ivm mogelijke flash floods. Gelukkig waren we de canyon al uit en zijn vanwege de inmiddels gearriveerde onweersbuien het park maar meteen uit gegaan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer