Verkeersdrukte Yosemite NP.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
marieke1
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2011, 19:25

Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door marieke1 »

Hallo allemaal,
We gaan deze zomer op roadtrip door onder meer Californië. En hiervoor hebben we een aantal nachten in Yosemite geboekt. Toen we dit boekten gingen zowel wij als Curry Village er nog vanuit dat het reserveringssysteem ook deze zomer gebruikt gaat worden en het aantal bezoekers dus gemaximaliseerd zou zijn. Dit is niet zo en nu zie ik allemaal waarschuwingen op sociale media dat je voor 8 uur aanwezig moet zijn om niet gigantisch in de file te komen.
Goed, de situatie: we reizen met 2 kinderen (1 en 7 jaar) en komen vanuit SF. Het originele plan was om te proberen rondom 10 uur in Yosemite te zijn, zodat we ook aan onze eerste dag zoveel mogelijk hebben. We wilden de route Big Oak Flat RD nemen. We kunnen pas om 16 uur inchecken in Curry Village. Om 4 uur in de nacht vertrekken vanuit SF is geen optie.

Onze vragen:
- wat zijn jullie ervaringen?
- hoe druk is het tegen 3 uur in de middag bij de entree en om door het park te rijden?
- is de route Big Oak het best, of is de route El Portal beter?
- kun je als je gereserveerd hebt bij Curry Village, daar ook sowieso parkeren?
- nog leuke stopopties voor onderweg naar Yosemite (als we later het park in gaan, hebben we opeens tijd ;D)
- oh en is er iemand die de Vernal Fall - Clark Point route heeft gelopen met een 1 jarige op de rug? Zijn benieuwd naar die ervaringen.

En mocht je nou denken dit moet je ook weten, vul vooral aan!
Groetjes Marieke.
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door mikekiwi »

Wij hebben het vorig jaar wat rustiger aan gedaan qua aanrijroute en kwamen rond 16:00uur aan (route Big Oak Flat) en toen hebben we even moeten wachten omdat toen veel mensen juist na de tickting-tijden naar binnen wilden. 15 min vertraging, viel reuze mee.

Originele plan was overigens om via Wawona te reizen ivm de sequoias, maar dat ging toen niet ivm de branden in die regio. Als je dat deel van Yosemite niet gaat bekijken als je in het park zit (of zo weer vertrekt), dan zou dat mijn voorkeur hebben.

Parkeerplaatsen in Yosemite zijn openbaar, je kunt overal parkeren, dus ook bij Curry Village. Er is zat te doen in Yosemite om de tijd te doden voordat je bij Curry naar binnen kunt, makkelijke wandeling naar Yosemite Falls bijv.

Wij zijn wel naar Vernal Falls gewandeld en vonden het toen wel best en zijn teruggekeerd, ook ivm reisgenoot die halverwege al moest afhaken. Doorgaans waren de paden tot Vernal Falls goed te doen en is het denk ik meer afhankelijk van eigen conditie en welbevinden of het vol te houden is. Neem aan dat je een goede stevige rugdrager hebt.

Aanvullingen/verbeteringen zullen ongetwijfeld hieronder volgen :wink:
Bekijk ons reisverslag van ons bezoek aan het zuidwesten in 2022:
>> Kiwi's on tour<<
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42081
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door Martin & Marianne »

Hoeveel nachten heb je in het park en wanneer ben je er precies? Zijn de Glacier Point Road en de Tioga Road al open als jullie er zijn? En wat is de volgende stop? En ben je er in een weekend? Met meer dan twee nachten is wat later aankomen niet zo erg, maar als je er maar twee nachten hebt zou ik toch zo vroeg mogelijk naar het park rijden.
Willen jullie ook naar de Mariposa Grove? Dan zou je via Oakhurst kunnen rijden. Zonder je route en verdere plannen te kennen is het echter wat lastig adviseren.

Onze ervaringen in de zomer zijn al weer wat jaren geleden maar wij hebben vanuit SF altijd door kunnen rijden bij de ingang. En we hebben toen ook altijd een parkeerplaats kunnen vinden. Of dat nu ook nog lukt weet ik niet. Bij Curry Village heb je geen eigen parkeerplaats dus je loopt het risico dat je daar niet meteen iets kunt vinden.

Om om 10 uur in het park te zijn lijkt mij erg ambitieus. Dat betekent voor 6 uur vertrekken.

Marianne
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door hemmie »

Ik heb gisteren mijn ervaringen van afgelopen weekend beschreven in een ander draadje over Yosemite.

Naar aanleding van die ervaring zou ik niet proberen pas om 10u de valley in te rijden, maar in plaats daarvan iets buiten de valley te doen en pas eind van de middag de valley in te rijden.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door hemmie »

Afgelopen zaterdag was Curry Village al ruim voor 10u helemaal afgesloten, en er was ook geen plek meer op de andere parkeerterreinen. Op zondag pakten wij net na 7u 1 van de laatste plaatsen bij Curry Village.
Terug in Texas!
marieke1
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2011, 19:25

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door marieke1 »

Dank voor jullie eerste reacties. We blijven maar 2 nachten in Yosemite. Het idee is om via Wawona weg te rijden naar onze overnachtingsplek in de buurt van Lancaster. We gaan daar niet persé voor de Sequioa's, want we doen eerder al Redwood NP en SP. Het idee was dan ook in eerste instantie om echt te gaan voor de valley en dan op de eerste dag (vrijdag 18-8) te concentreren op het gebied rondom het visitor center en lower yosemite falls en de tweede dag (zaterdag 19-8) vernal falls te doen via clark point en daarna te genieten bij een strandje aan de rivier/zwembad.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42081
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door Martin & Marianne »

De sequoia's zijn wel anders dan de Redwoods...
Maar goed, daar heb je inderdaad geen tijd voor. Misschien de Mariposa Grove op weg naar Lancaster?
Jammer dat jullie de Tioga Road niet meenemen. Dat wordt dus alleen de vallei.
Wat nog een optie zou kunnen zijn, is een bezoek aan Glacier Point op de eerste dag. Je hebt dan wel de eventuele drukte bij de ingang maar je rijdt pas later op de dag naar de vallei. De wandelingen naar Sentinel Dome en Taft Point zijn leuk om te doen.

Marianne
MTWL
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2023, 00:23
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door MTWL »

Hallo allemaal,

Ook wij zijn onze reis aan het voorbereiden en heb hiervoor jullie advies nodig aangezien wij helaas ook in een weekend Yosemite zullen gaan bezoeken. Het plan is om op 29 September 2023 vanaf Lone Pine via Tioga Road (met bezoek aan de highlights) het park in te rijden. We verblijven 2 nachten in Yosemite View Lodge in El Portal en vervolgen op 1 Oktober onze reis naar San Francisco. We zullen niet alles kunnen zien en geen grote wandelingen kunnen maken maar willen wel zoveel mogelijk zien en dit dus graag zo efficient mogelijk inplannen. Op 30 September 's morgens vroeg naar Glacier Point en daarna naar de vallei?? Wat is jullie advies om deze dag in te delen en op welke volgorde kunnen we dit het beste gaan doen?

Ik zie graag jullie advies tegemoet!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42081
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, welkom op het forum!
Ik denk dat het goed is als je eerst eens kijkt wat je graag zou willen doen; welke bezienswaardigheden en wandelingen. Je noemt Glacier Point al, maar wil je bijvoorbeeld ook naar de Mariposa Grove om sequoia's te zien?
En willen jullie wandelen? Kijk eens op de NPS-site om je te oriënteren. De Yosemite Guide is ook een mooi startpunt. Je krijgt deze bij de ingang van het park maar het is goed om je alvast van te voren in te lezen. Zie hier voor de Guide van vorig jaar september. Binnenkort zal die van dit jaar wel online beschikbaar komen, zie daarvoor https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/guide.htm.

Als je van Lone Pine komt heb je de eerst dag weinig tijd; je wilt wellicht nog even een bezoek brengen aan Mono Lake (neem de zuidkant, langs de CA120), en eigenlijk is Bodie ook erg de moeite waard. Dan nog wat wandelingen langs de Tioga Road, dus tijd voor de vallei is er dan wellicht niet meer. Misschien niet gek om alsnog accommodatie in de vallei te zoeken?
De volgende dag zou ik - afhankelijk natuurlijk van jullie plannen - voor de vallei uittrekken. Je hebt dan tijd om op je gemak daar rond te wandelen. Kijk ook eens naar een rangeractiviteit, bezoek het visitor center, en loop naar de Vernal Fall en Mirror Lake. Fietsen huren is ook een optie.
En dan de dag dat je naar SF rijdt via Glacier Point en de Mariposa Grove rijden. Wij waren er in 2019 in september. We hebben toen niet de vallei bezocht en ook niet de gebruikelijke stops aan de Tioga Road gedaan, maar wellicht heb je otch iets aan ons reisverslag voor dat deel (van 1 tot 3 september).

Het is niet ruim, maar je kunt op deze manier wel de belangrijkste highlights doen.
vergeet bij Lone Pine de Alabama Hills niet.

Marianne
MTWL
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2023, 00:23
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door MTWL »

Hallo Marianne,
Dank je wel voor je reactie en uitgebreide uitleg!
Ik heb mezelf inderdaad al ingelezen in de Yosemite Guide. Wij vinden eigenlijk alles mooi en willen eigenlijk zo veel mogelijk zien in de korte tijd die we er kunnen doorbrengen. Ik heb al gekeken of we de accommodatie nog kunnen omboeken naar de vallei. Tot nu toe nog niet gelukt maar wellicht dat er nog iets vrij valt. Ik heb al heel veel gelezen op dit forum, maar ook in je reisverslagen voor wat tips. We zouden graag wat korte wandelingen maken in verband met de korte tijd die we hebben en we vinden Glacier Point en Tunnel View prachtig! Voor de korte wandelingen dacht ik aan Mist Trail of Vernal Fall. Ik dacht sequoia's te gaan zien bij Merced Grove of Giant Sequoias maar ik las dat dat gesloten is. Ik heb inderdaad zelf ook gedacht om op de route naar San Francisco via Glacier Point en Mariposa Grove te gaan maar ik zou graag een indicatie hebben van de tijd die ik daar ongeveer aan kwijt ben. Ik heb namelijk ook weer later op de dag activiteiten gepland in San Francisco.
Welke highlights mag ik niet missen en zijn het beste te combineren?
WalterL
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2015, 10:19
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door WalterL »

Hoi,
Trek genoeg tijd uit voor de Tioga Pass. Is erg mooi en je wilt vast regelmatig uitstappen voor een foto of korte hike. Je kunt overwegen om na de Tioga Pass meteen even door te rijden naar Tunnel View of Valley View. Je bent toch al in het park en het licht is aan het eind van de dag meestal mooier (dwz de vallei in gericht). Vervolgens naar El Portal. De volgende dag kun je dan de Valley doen (op tijd vertrekken!) en wat trails doen. Mirror Lake of Vernal Falls (tot aan de footbridge) kosten je 1 tot 1,5 uur. Je kunt ook naar de top van de Vernal Falls, dat kost je nog 1,5 uur extra (retour). Of van bovenaf de Vernal Falls via de John Muir trail terug. Ik heb verleden week deze laatste ‘loop’ gewandeld in plusminus 3 uur tijd vanaf het Visitors Center, maar heb wel redelijk doorgewandeld.

De rit naar SF kost best wat tijd. Ter indicatie: van Yosemite View Lodge naar Glacier Point kost ruim een uur. Eventuele wachttijd voor parkingang niet inbegrepen (vertrek dus vroeg). Van Glacier Point naar Mariposa Grove nog eens een uur en van Mariposa Grove naar SF ruim 4 uur. In praktijk nog iets meer ivm wegwerkzaamheden en files. Ik weet niet waar in SF je verblijft en wat voor activiteiten je daar al gepland hebt, maar misschien zou je kunne overwegen om Glacier Point over te slaan. Wil je in Mariposa Grove bijvoorbeeld Grizzly Giant en Tunnel Tree willen zien, dan ben je zo een uurtje zoet met wandelen. Ik weet niet of eind september de shuttle bus nog rijdt in Mariposa Grove of dat je dan weer zelf naar boven mag rijden. De shuttle bus vertrekt om de 20 minuten. Dat kost je dus ook nog wat extra tijd.
Kortom: maak vooraf een goede selectie voor je zelf en plan niet teveel verschillende dingen op een dag.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 877
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door Tantelotje »

Of rijd op de dag dat je de Tioga Pas 'doet' via de Tuolumne Grove.
Vind ik persoonlijk mooier dan de Merced, kost minder tijd dan de Mariposa en eerlijk is eerlijk: een grote boom is een grote boom.
Dan heb je de volle dag voor de vallei en kun je Glacier Point doen op dag vertrek naar SF.

Ik zou liever Giant Sequoia's zien dan Bodie bezoeken. Mono Lake hoeft niet veel tijd te kosten, trek aantal uur uit voor Tioga Pas en dan moet er voldoende tijd zijn om de Tuolumne Grove te bezoeken, waar je bovendien letterlijk langs komt als je over de Tioga Pas rijdt.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42081
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door Martin & Marianne »

De Merced Grove is inderdaad gesloten, maar de Tuolumne Grove is een goed idee.
Als je die eerste dag nog tijd hebt is het inderdaad niet gek om Tunnel View en Valley View mee te nemen, het zal dan wellicht bij Tunnel View rustiger zijn dan aan het begin van de dag, en bovendien is het handig om die volle dag vallei zo vroeg mogelijk op zoek te gaan naar een parkeerplaats. Tunnel View kost trouwens niet veel tijd, bij Valley View kun je wel wat meer tijd doorbrengen, maar stoppen en wat foto's maken kan ook.
MTWL schreef:
09 aug 2023, 21:45
Voor de korte wandelingen dacht ik aan Mist Trail of Vernal Fall.
Dit is hetzelfde: Vernal Fall kun je bereiken via de Mist Trail. Naar beneden kun je de John Muir Trail nemen Kijk even op de NPS-site voor de afsluitingen daar.

Glacier Point kost je de nodige rijtijd, maar boven ben je niet veel tijd kwijt. Wat wel een aanrader is mocht er parkeerruimte zijn, is de wandeling naar Sentinel Dome. Je hebt daar een vergelijkbaar uitzicht maar dan 360 graden. Is wel even klimmen. De wandeling naar Taft Point (zelfde trailhead) is ook een aanrader.

Marianne
marie_v_l
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 sep 2022, 18:52
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door marie_v_l »

Ik heb niet alle reacties in detail gelezen dus sorry als ik herhaal, maar misschien helpen onze ervaringen van twee weken geleden:
- zwembad in Curry Village was gesloten
- de drukte in Curry village om eten, koffie,.. te kopen was echt niet te doen. Als ik het op voorhand had geweten had ik onze koelbox volgeladen voor we het park binnen reden
- de bussen zaten vol maar was wel doenbaar
- wij zijn aangekomen in curry village rond 18h (kwamen van een dagje Tioga pass) en toen begon er wat volk weg te gaan op de parking en ging het wel om te parkeren.
- wij hebben 1 volledige dag in de vallei gespendeerd en de auto laten staan. Maximaal gekozen voor dingen die we konden lopen (goed voor de stappenteller!) en enkel de bus genomen voor een bezoek aan het strandje voor El Capitan (leuke plek voor pootje-baden, wel frisjes)
- de dag nadien zijn we rond 10h de vallei uitgereisd en richting mariposa en dat ging heel vlot.

Fijne reis nog!!
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1240
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Verkeersdrukte Yosemite NP.

Bericht door IngridUSA »

Yosemite NP is bezig met een Visitor Access Management Plan. Ze vragen hiervoor input en feedback en dit kan nog tot 6 september a.s.:

We are accepting feedback on potential strategies to manage visitor access from July 6 to September 6, 2023. Submit your comments!
https://parkplanning.nps.gov/commentFor ... tID=130212

Wellicht zijn er forumdeelnemers dan wel ervaringsdeskundigen onder ons die hieraan een steentje willen bijdragen? Bron en meer info:
https://www.nps.gov/yose/getinvolved/vi ... gement.htm
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer