Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
mathijsh
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2018, 07:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door mathijsh »

Wij waren er ook in het weekend, 16-18 juni. Verbleven in Yosemite view lodge. Op zaterdag reden we 0730 het park in. Was misschien 10minuten wachttijd. Vervolgens geen parkeerplaats kunnen vinden. Uur rond gereden, uiteindelijk aan de rand bij El Capitan Meadow geparkeerd waar nog wel wat plaatsen vrij waren. Daar een beetje rond gewandeld. Bij de busstop stond een lange rij, mensen die halverwege de rij stonden, stonden daar al een uur. Elke bus die voorbij kwam zat volledig vol.
Het was onze eerste keer naar Yosemite, mooi park, maar met deze drukte een drama en zou er in het hoogseizoen niet meer naar toe gaan.
Sophie!
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 mar 2023, 00:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Sophie! »

Al een tijdje hou ik het nieuws net zoals vele andere in de gaten over Yosemite. Dank voor alle updates en informatie!
De planning was 28-29-30 juli in het park te zijn, de dagindeling is al vele malen aangepast. Geen probleem zo gaan die dingen soms nu eenmaal. Maar als ik het laatste nieuws lees vraag ik me af wat we dan wel kunnen doen op die dagen. Nu nog de reis aanpassen en Yosemite laten vervallen is lastig vrees is. En ik had we ook wel verheugd op dit deel van de trip.
Dus de vraag is, wie kan ons adviseren wat er wel te doen is, zonder uren in de file te staan:-)
Misschien zijn er mooie trails te lopen buiten de village ?
Wij komen op 28 juli vanuit SF, verblijven in Yosemite view lodge en vertrekken 30 juli richting Monterey.
Op 30 juli wilde we via Mariposa Grove richting Monterey rijden.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42081
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Martin & Marianne »

@Sophie! Deze vraag had beter gepast in je topic over Yosemite, dan hadden we meteen gezien wat de plannen waren en welke tips je al had gekregen.
De drukte ontwijken lijkt lastig dit jaar. Het scheelt al een stuk als je in de vallei overnacht, maar dat zal nu wel geen optie meer zijn. En jammer dat je er net in het weekend bent.
Probeer in de vallei zoveel mogelijk lopend te doen als de shuttlebussen vol zijn. Jammer om daar uren te gaan wachten.
Eind juli zijn zal de Tioga Pass wel open zijn dus hopelijk zal de drukte in de vallei dan wel wat minder zijn. Je kunt in plaats van een dag in de vallei ook de Tioga Road nemen, en daar een paar wandelingen maken. Ga dan de 28e later op de dag naar de vallei, eet daar even een snelle hap, en maak gebruik van de rustige uren tegen de avond om bijvoorbeeld een drukke trail als de Mist Trail te lopen, bijvoorbeeld tot aan de voetbrug, of tot boven bij de Vernal Fall. Kijk even wat er precies wanneer afgesloten is.
Je kunt de laatste dag naar Glacier Point rijden. En als je er kunt parkeren loop dan naar taft oint of Senitenl dome. Is er geen plakje vrij rij dan eerst door naam Glacier Point oor het uitizcht. Misschien heb je dan op de terugweg geluk met een pareerplaats bij de trailhead voor SEntinel Dome/Taft Point

Een alternatief kan zijn om vanuit SF naar Lee vining of Mammoth Lakes of Bridgport te rijden en wat wandelingen langs de Tioga road te doen. Dan overnachten aan de oostkant en de volgende dag via de Sonora Pass terug en overnachten in El Portal. En dan daarvandaan naar de mariposa grove.
Of neem vanuit Lee Vining de Ebbetts Pass en bezoek het Calaveras Big Trees SP. Zie hier voor onze ervaring daar.

Marianne
Sophie!
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 mar 2023, 00:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Sophie! »

Martin & Marianne schreef:
03 jul 2023, 21:34
@Sophie!
<< KNIP >>
Marianne
Dank voor je feedback. Ik ga met je tips en adviezen weer aan de slag.
Laatst gewijzigd door markro op 04 jul 2023, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort, is niet nodig in z'n geheel te plaatsen.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6136
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Old Faithful »

Je zou 28-07 via de Sonora Pass en Bodie naar Bridgeport, Virginia Creek Settlement of Lee Vining kunnen rijden voor de overnachting. Als je in Lee Vining overnacht, heb je misschien ook nog tijd om even naar Mono Lake te gaan. De volgende morgen vroeg opstaan om wachttijden bij de ingang te vermijden en via de Tioga Road naar Oakhurst rijden voor de tweede overnachting. Afhankelijk van de drukte, kun je bekijken wat je onderweg in het park doet: de vallei ingaan, naar Glacier Point rijden, de Mariposa Grove bezoeken.
Een andere optie is Yosemite N.P. helemaal weglaten - hoe jammer ook - en naar Sequoia N.P. en Kings Canyon N.P. gaan.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Nikkie72
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 feb 2023, 14:01
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Nikkie72 »

Oei, ik schrik een beetje van deze verhalen over de drukte bij Yosemite.

Ook ik heb een hele ongelukkige planning, waar ik qua overnachtingen en route niet meer zoveel aan kan sleutelen.
Op zaterdag 29 juli rijden wij vanuit Mammoth Lakes naar Yosemite View Lodge in El Portal over de Tioga pass.
Op zondag 30 juli vertrekken we alweer richting Sunnyvale.

Een paar vragen:
1) Is de verwachting dat de Tioga pass op zaterdag vanuit het oosten ook heel druk is?
2) Als we pas eind van de middag naar El Portal gaan, is dat dan wel bereikbaar?
3) Kunnen we beter op zaterdagavond nog een bezoekje aan Yosemite Valley brengen of vroeg in de ochtend op zondag of maar helemaal overslaan?
4) Ik wilde zondag eigenlijk via Mariposa grove verder rijden, maar is dit vanuit El Portal dan wel te doen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42081
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Martin & Marianne »

Het is niet te zeggen hoe druk het op de Tioga Road zal zijn, maar een zaterdag is natuurlijk altijd druk. Ik zou zoveel mogelijk activiteiten langs de Tioga Road plannen en pas aan het eind van de middag naar de vallei gaan. En dan aan het begin van de avond naar El Portal rijden. Ik weet niet waarom dat niet bereikbaar zou zijn.
Ik zou niet naar El Portal rijden en dan later op de dag nog naar de vallei.

De Mariposa Grove is in principe goed te doen vanuit El Portal.

Marianne
Sbossant
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Sbossant »

Wij zijn vanaf vrijdag in de USA en hebben op dinsdag 11/7 een overnachting gereserveerd in Mamoth Lakes om daarna naar Yosemithe NP te rijden (tent in Curry village). Nu zie ik dat de rit helemaal rond rijd en 5u in beslag neemt.

Weten jullie een beter optie aub ?

We komen van Death Valley.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Mrvanilla »

Wellicht handig om te definiëren wat je met ‘beter’ bedoeld? Als je een snellere route zoekt, dan is die niet aanwezig. Zoals je kunt lezen is de Tioga Pass nog dicht en de verwachting is dat deze nog wel even dichtblijft. Een alternatief zou zijn om vanuit Death Valley onderlangs de Sierra’s te gaan, dat is marginaal sneller maar een vreselijk saaie weg. Ik zou het laten zoals het nu is.
Groetjes,
Daniel
Sbossant
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Sbossant »

Ok dan laten we het zo.

Enige tips van mooie tussenstops op deze route ?

We zullen dan arriveren rond 13u aan Yosemite om naar Curry Vilage te gaan. Ik vermoed dat we daar dan ook moeten aanschuiven ?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42081
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Martin & Marianne »

Ik weet niet hoe vroeg je wilt vertrekken maar met enige stops lijkt 13.00 Curry Village mij wat optimistisch.
Onderweg is natuurlijk Mono Lake een mooie stop (van de zuidkant, dus de 120 oprijden). Je kunt ook een bezoek brengen aan Bodie.
Wij bezochten beide in 2013 vanuit Mammoth Lakes op weg naar Arnold, via de Sonora Pass. Zie hier voor ons verslag.

Met een reservering in het park kun je doorrijden ook al is de vallei afgesloten. Het kan echter gebeuren dat er geen parkeerplaats vrij is bij CV. Je moet dan proberen elders ene parkeerplaats te vinden. Ik zou dan ook niet te vroeg aankomen in de vallei.

Kijk ook even naar dit bericht: viewtopic.php?p=1312998#p1312998

Marianne
Nikkie72
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 feb 2023, 14:01
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Nikkie72 »

Martin & Marianne schreef:
04 jul 2023, 22:54
Het is niet te zeggen hoe druk het op de Tioga Road zal zijn, maar een zaterdag is natuurlijk altijd druk. Ik zou zoveel mogelijk activiteiten langs de Tioga Road plannen en pas aan het eind van de middag naar de vallei gaan. En dan aan het begin van de avond naar El Portal rijden. Ik weet niet waarom dat niet bereikbaar zou zijn.
Ik zou niet naar El Portal rijden en dan later op de dag nog naar de vallei.

De Mariposa Grove is in principe goed te doen vanuit El Portal.

Marianne
Dank Marianne, goede tip om eerst naar de vallei te gaan en pas 's avonds naar ons onderkomen.
Met bereikbaar bedoelde ik vooral de drukte. Op de kaart zie ik dat we vanuit de Tioga Road eerst richting de vallei moeten om bij El Portal te komen. En hetzelfde de volgende dag als we vanuit El Portal richting Mariposa Grove willen gaan. Ik vroeg me af of ik daardoor in de drukte kom te zitten van mensen die de vallei in willen.

En nu maar duimen dat de Tioga Road eind juli wel open is!!
Sophie!
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 mar 2023, 00:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Sophie! »

Old Faithful schreef:
04 jul 2023, 11:41
Je zou 28-07 via de Sonora Pass en Bodie naar Bridgeport, Virginia Creek Settlement of Lee Vining kunnen rijden voor de overnachting. Als je in Lee Vining overnacht, heb je misschien ook nog tijd om even naar Mono Lake te gaan. De volgende morgen vroeg opstaan om wachttijden bij de ingang te vermijden en via de Tioga Road naar Oakhurst rijden voor de tweede overnachting. Afhankelijk van de drukte, kun je bekijken wat je onderweg in het park doet: de vallei ingaan, naar Glacier Point rijden, de Mariposa Grove bezoeken.
Een andere optie is Yosemite N.P. helemaal weglaten - hoe jammer ook - en naar Sequoia N.P. en Kings Canyon N.P. gaan.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Bedankt voor je tips!
Wij gaan met deze tips en die van Marianne even puzzelen wat ons het meest aanspreekt.
Sbossant
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Sbossant »

Martin & Marianne schreef:
05 jul 2023, 12:06
Ik weet niet hoe vroeg je wilt vertrekken maar met enige stops lijkt 13.00 Curry Village mij wat optimistisch.
Onderweg is natuurlijk Mono Lake een mooie stop (van de zuidkant, dus de 120 oprijden). Je kunt ook een bezoek brengen aan Bodie.
Wij bezochten beide in 2013 vanuit Mammoth Lakes op weg naar Arnold, via de Sonora Pass. Zie hier voor ons verslag.

Met een reservering in het park kun je doorrijden ook al is de vallei afgesloten. Het kan echter gebeuren dat er geen parkeerplaats vrij is bij CV. Je moet dan proberen elders ene parkeerplaats te vinden. Ik zou dan ook niet te vroeg aankomen in de vallei.

Kijk ook even naar dit bericht: viewtopic.php?p=1312998#p1312998

Marianne
Bedankt voor de info. Het zal dan inderdaad eerder 15u of 16u zijn voor we arriveren. Wat zou je nog kunnen aanraden om in de namiddag de Valei te verkennen aub ?

De dag erna (13/7) dacht ik om de Mist trail te doen, maar in een andere topic lees ik dan weer dat die dan gesloten zou zijn…
Klopt dit en wat rest er ons dan nog als mooi alternatief ?

Sorry voor deze vragen maar ik zit al meer dan een uur door alle topics te bladeren, maar als je er nog nooit bent geweest krijg ik er geen zicht op…
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42081
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Martin & Marianne »

Bekijk vooral de NPS-site goed. Je vindt er alle informatie over huidige omstandigheden en afsluitingen. Onder maps vind je een kaart van het park en van de vallei; ook handig om eens goed te bekijken.
Ik vind de Yosemite guide ook altijd handig. Je krijgt die bij de ingang van het park, maar je kunt het ook alvast online bekijken. Zie hier voor die van juli.
Wat betreft de afsluitingen van de Mist trail, dat kun je ook op de NPS-site vinden (zie hier).
Ik begrijp dat het allemaal veel is maar probeer je toch zo goed mogelijk in te lezen, dat scheelt je ter plekke tijd en voorkomt wellicht verkeerde beslissingen.

Als de Tioga Road open is zou ik daar zeker stoppen bij Tenaya Lake en Olmsted Point. Ter hoogte van het visitor center is de wandeling naar Soda Springs mooi, maar wellicht ligt er nog veel sneeuw daar.

Voordat je in de vallei bent kun je stoppen bij Bridalveil Fall. En breng een bezoek aan het visitor center. De wandeling naar Mirror Lake is ook een mogelijkheid.
Wandelen door de vallei is ook mooi.

Marianne
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42081
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Martin & Marianne »

De afsluitingen van de Mist Trail en John Muir Trail waren hier al genoemd. Ik zie nu op de Facebookpagina van Yosemite een uitgebreider bericht en een duidelijk kaartje.
The Mist Trail, one of Yosemite Valley's most popular hikes, will be undergoing trail work this summer and fall.
Beginning July 10, the stair section of the Mist Trail will be closed Mondays through Thursdays between 7 am and 3:30 pm. The closure extends from the John Muir Trail junction (just uphill from the Vernal Fall footbridge) to the top of Vernal Fall. This section is scheduled to be open on Fridays, Saturdays, and Sundays. On most days it will be accessible before 7 am and after 3:30 pm, though there may be some nights when the trail must remain closed.
A portion of the John Muir Trail from Clark Point to Panorama Trail junction, which was previously closed due to damage from the winter, was reopened on Friday. Though open, this section remains hazardous. Please exercise caution and stay behind safety barriers when using this part of the trail.
During the Mist Trail section closure, a journey to Nevada Fall will look like this:
-Begin at the Happy Isles trailhead.
-Hike a mile up to reach the Vernal Fall footbridge.
-Soon after the footbridge, you will reach a junction. Head up the John Muir Trail to Clark Point. (Photo 2)
-After reaching Clark Point, you can continue on the John Muir Trail to Nevada Fall or go left to rejoin the Mist Trail.
-Hike down using the same route.
Hikers and backpackers headed to Little Yosemite Valley, Half Dome, and points beyond from the trailhead at Happy Isles may hike uphill on the Mist Trail if they reach the Mist Trail/John Muir Trail junction by 7:00 am.
image.png
Marianne
Sammy
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 feb 2005, 11:44
Locatie: Veenendaal

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Sammy »

Verlate update:
As reported last week, one lane is plowed the length of Tioga Road to Tioga Pass. Crews continue to clear snow from the roadway and shoulders. In addition, crews are conducting minor repairs, mitigating hazard trees, and performing other tasks necessary to prepare the Tioga Road for public access.

The avalanche hazard at Olmsted Point is declining due to the recent warm temperatures melting the heavy snow and ice. We are working to repair road damage at Olmsted Point, 10 miles west of Olmsted Point, and near Tamarack Flat Campground.

Park crews continue to make extensive repairs to employee housing, work areas, and visitor facilities. In order to protect public health, water quality, and other park resources, sanitation facilities must be available before the Tioga Road can open to the public. The park is contracting for pumping of vault toilets along the Tioga Road corridor and for potable toilets in employee housing and work areas. There is no estimated opening date for the Tioga Road.

In some years, Tioga Road opens to cyclists for a day or a few days prior to the road opening to vehicles. If this occurs this year, that update will appear here.
Geen concreet nieuws dus nog. Zie op Reddit wel wat (ongefundeerde, maar toch interessante) speculatie dat Tioga wellicht helemaal niet open gaat.
KatyHG
Amerika-ontdekker
Berichten: 91
Lid geworden op: 02 mar 2022, 16:46
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door KatyHG »

We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.
De bus die we hadden gereserveerd naar Glacier Point om te starten met de Panorama Trail was een tijdje terug helaas al gecancelled.
In ons draaiboek staat om tijdens onze campertrip op 24 juli via Tioga-route Yosemite in te gaan, waar we 2 nachten een camping hebben geboekt in de Valley.
Daar kijken we enorm naar uit, maar gezien de onzekerheid over de Tioga-route en de enorme drukte vraag ik me af of de glans er niet een beetje af gaat. Omrijden en dan via de westkant de vallei in gaan zou een optie zijn, maar blijft natuurlijk superdruk aan die kant.

We kijken het nog even aan, maar werken wel alvast een 'plan B' uit:
via route 4 naar North Grove Campground, daar 1 nachtje slapen en sequoia's bekijken bij Calavares Big Trees Park (dank voor de tip Marianne). Vervolgens een nachtje eerder naar San Francisco. Daar hadden we maar 2 nachtjes, dat worden er dan 3, dus daar kunnen we wat relaxter doen.

In dit scenario komen we niet bij Yosemite...dat is wel heel erg jammer.

Ben benieuwd naar de plannen van iedereen die net als wij via de Tiogaroute Yosemite in zouden rijden.
Wie weet doen we met jullie ideeën nog wat inspiratie op ;)
jeppiepruts
Amerikafan
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2023, 14:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door jeppiepruts »

Zelfde een beetje hier....
Ik had oorspronkelijk een rondje in het Zuidwesten (Phoenix, Grand Canyon, Page/Kanab eo, Moab eo, Bryce, Zion, Las Vegas, Death Valley, Yosemite, highway1, Los Angeles, Joshua Tree, Phoenix) inclusief een uitstap van 5 dagen naar Yellowstone vanuit Moab.
Die laatste heb ik eruit gehaald om meer ruimte te maken voor Yosemite en highway 1. Maar die laatste is waarschijnlijk dan nog dicht, en Yosemite levert ook steeds meer problemen op.....
In het kader van 'doe eens gek' overweeg ik nu serieus om vanuit Las Vegas met een binnenlandse vlucht naar SLC/Yellowstone te gaan en terug te vliegen op Phoenix (vanwaar ik weer naar NL ga). En zo dus het hele stuk van Death Valley via Yosemite, highway 1 en Los Angeles te skippen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42081
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Actueel topic (winter)omstandigheden Yosemite National Park

Bericht door Martin & Marianne »

Ik vind Kings Canyon een prachtig alternatief voor Yosemite. En met voldoende tijd ook nog Sequoia NP.
KatyHG schreef:
11 jul 2023, 14:40
Omrijden en dan via de westkant de vallei in gaan zou een optie zijn, maar blijft natuurlijk superdruk aan die kant.
Waarom niet via de Sonora Pass? Is wel langer rijden, maar de Tioga Pass kost je ook meer tijd dan er aan reistijd voor staat natuurlijk. De drukte is wel een probleem, en het lijkt nogal blijvend. Maar als je er buiten het weekend bent en in de vallei overnacht valt het wellicht wel mee.
Ik weet niet of de Ebbetts Pass geschikt is voor campers, check dat eens. Ook als je naar Calveras gaat is de 108 niet gek. De 49 is ook een aardige route.

@jeppiepruts Hwy1 is deels afgesloten maar nog steeds wel de moeite waard denk ik.

Het is wat bewolkt nu in Yosemite; heeft wel wat.
image.png
Bron: https://www.nps.gov/yose/learn/photosmu ... ebcams.htm

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer