Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door Kletskous »

Ik zou graag (misschien) volgend jaar zomer (bouwvak) 2023 een droomreis met ons gezin (4 personen) naar het zuidwesten maken.
Een globale route heb ik hier al eens gepost, het allerliefst zouden we een keer 4 weken gaan, maar dan moet een werkgever hier wel akkoord op geven, dus dat is sowieso afwachten. Maar daar ben ik nu even op verder gaan fantaseren en zou er ongeveer zo uit kunnen zien:
San Francisco - Yosemite - Line Pine (Death Valley) - Las Vegas - Grand Canyon- Page - Bryce Canyon - Capitol Reef - Moab - Vernal - Grand Teton - Yellowstone - Cody - Denver.
(over de route hoef ik nu niet perse tips, daar ga ik verder mee áls ik echt ga).

Nu dacht ik eens te kijken waar ik qua kosten ongeveer op uit zou komen, of het financieel haalbaar is en ik schrik eerlijk gezegd toch wel.
Ik heb even een rondje gegoogled en kom grofweg hier op uit:

* Vliegtickets AMS - SFO / DEN - AMS ca. 3700,=
* Autohuur SUV of minivan ca. 3.400,= of eerder richting de 4.000,= (!!)
* Hotels (28 n) grove schatting via Booking.com 5.000,=
Dan zit ik al op ruim 12.000,=

Voor hotels heb ik grofweg wat bekeken op Booking.com. Bij voorkeur 4 personen op 1 kamer, scores 7+ en met waar het kan met ontbijt (en een zwembad zou ook fijn zijn, maar dat hoeft niet overal). Vooral de drie grote steden waren duur, wat ik zo snel zag. Heb me er niet super in verdiept dus nog

Houd ik voor eten/drinken 100,= per dag voor 4 pers. aan is dat ook al zo’n 3.000,= (nog aan de lage kant denk ik). Variërend van broodje bij Subway, Panera, Mc Donalds, tot diner in een foodcourt, Panda Express, Denny’s en Applebees oid.

Dus grofweg vlucht / autohuur / hotels / eten en drinken zou ik voor 4 weken voor 4 personen al op ca. 15.000,= uitkomen. En dan nog geen excursie/entreegelden meegerekend.

Als dit inderdaad een reëel kostenplaatje is, dan wordt het nog even doorsparen vrees ik en dan gaat dit em niet worden voor 2023. Een week korter kan ook, dan wordt de route wel iets anders en zou ik wellicht starten in Las Vegas. Een week minder scheelt uiteraard ook in kosten, maar dan nog….
Bij de hotels zal wellicht als je er goed voor gaat zitten winst te halen zijn en regelmatig prijzen checken en soms dus herboeken. Maar dat ga ik niet wekelijks zitten doen, maar een paar keer checken zou ik wel doen.

Wat denken jullie: is dit een reëel overzicht of zit ik veel te ruim of juist alsnog te krap?
Ervaringen ?
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1223
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door paulr »

Beste Kletskous, je zou best eens in de goede richting kunnen zitten, sterker nog, denk dat je wellicht hier niet mee gaat redden.
Er zijn een aantal al zaken die de kosten wel eens kunnen bepalen.
Check alvast vliegtickets tussen start en eindpunt die tot je mogelijkheden behoren. Daar zit best wat verschil in. Bepaal ook of en hoe vaak je wil overstappen. SFO, SLC, LAS of LAX kunnen zonder overstap. Denver altijd met.
Kijk vervolgens wat het beste startpunt is voor je autohuur. Californië vraagt veel tax, Nevada minder. Doorgaans lijkt autohuur in Denver en Las Vegas wat voordeliger. Denk ook aan drop off kosten bij een one way autohuur. Tussen sommige Staten heb je die wel, tussen andere niet.
Als eens naar een camper gekeken . Ik heb voor 4 weken all in (onbeperkt km’s) een 30ft camper een camper gevonden van Denver naar San Francisco voor 6700,- in juli 2023. Voor gemiddeld 40 usd kun je campings vinden (zeker in de parken). Maar bovenal: je bespaart echt enorm op drankjes, lunches, diners etc. (En je eet veel gezonder :wink: ).
Vergeet ook een andere grote kostenpost niet: brandstof. Zowel met een flinke SUV, maar zeker met een camper ben je hier veel geld aan kwijt.
Hotels zijn nu tegen extreem hoge prijzen boekbaar. Veel hoger dan afgelopen jaren. Inflatie, personeel etc…. Mogelijk gaan deze zakken als blijkt dat men aan het overvragen is, maar ik ben bang dat er toch zoveel vraag is komend jaar dat dit voor het hoogseizoen beperkt zal zijn, helaas.
Afgelopen juni hebben wij met 2 personen in een camper een rondje gedaan zoals jullie en waren we zeg 5000,- pp kwijt:
Per persoon:
800 tickets
1700 camper
300 hotels
750 brandstof
400 excursies en activiteiten
1000 boodschappen en af en toe koffie onderweg en aantal keer uit eten.
Voor jullie kun je een aantal zaken natuurlijk door 4 delen ipv 2.
En de koers van de dollar helpt op dit moment ook niet natuurlijk…
Paul
Laatst gewijzigd door paulr op 17 aug 2022, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14322
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door Coyote »

Ik denk dat je aardig in de goede richting zit qua kosten. Het zuidwesten + de periode dat je wilt gaan, maken het niet goedkoop.

Motels zijn gewoon duurder dan enkele jaren geleden. Zeker in de echt toeristische plekken in het Zuidwesten. Daar valt soms nog wat op te besparen om net niet op die gewilde locatie te overnachten maar wat verder weg te zitten. Ik denk dat het ook verstandig is je te realiseren of 4 weken met z'n allen op 1 motelkamer elke dag wenselijk is. Misschien willen pa en ma of de kinderen soms ook even tijd voor zichzelf, e.e.a. natuurlijk ook afhankelijk van de leeftijd van de kinderen. Wil je goedkoper overnachten dan moet je weg uit de toeristische gebieden zoals ik afgelopen zomer deed, dan kan het nog voor de prijs van 10 jaar geleden. :wink:

Of een camper financieel voordeliger is, valt nog te bezien. Gezien de prijs die hierboven geschetst wordt en niet de vergeten de extra brandstof (hoger verbruik) maakt het niet meteen goedkoper. Tel daarbij de overnachtingen op en ik denk dat je niet goedkoper uit bent. Vergeet ook niet dat je met een camper 's avonds meer tijd nodig hebt als je aankomt en 's ochtends als je wilt vertrekken. Om dan op het eten te besparen wordt van moeders (of vaders :wink: ) natuurlijk ook verwacht dat hij/zij gaat koken. Dat is allemaal prima als je dat graag doet en er voor over hebt. Slaap je in een motel dan plof je na aankomst je koffers neer en 's ochtends heb je die met dezelfde snelheid weer in de auto en klaar is Kees! Dat zijn zeker punten die ik in overweging zou nemen als ik moest kiezen tussen auto of camper.

Persoonlijk denk ik dat autohuur goedkoper moet kunnen dan de EUR 4000 die jij rekent voor 4 weken. Tussen Denver en San Francisco heb je te maken met dropoff kosten maar zelfs daarmee zou het goedkoper moeten kunnen. Mijn tip zou zijn om hier wel al iets voor vast te leggen dat je te allen tijde kunt annuleren maar daarna wel de diverse sites en tips van dit forum in de gaten houden voor een betere deal.

Voor de vliegtickets maak je denk ik een reële inschatting gezien de periode. Kan het goedkoper, misschien wel met wat (onhandige en langdurige) overstappen. Heb je daar geen moeite mee, dan prima. Gezien de huidige gang van zaken bij de vliegmaatschappijen en vliegvelden, zou dat niet mijn persoonlijke voorkeur hebben en betaal ik liever iets meer voor een directe verbinding of kortere (reële overstap). En verder geldt: houd de tickets voor een langere periode in de gaten. Zodra je weet of je kunt gaan en de data vastliggen kun je toeslaan als je een prijs ziet die je bevalt. Mijn tip: bepaal van te voren een prijs dat je maximaal voor een ticket wilt betalen en boek zodra die naar voren komt.

Wat het eten betreft, zit je denk ik voor 4 personen, 4 weken lang wat aan de lage kant. Al geef je dat zelf ook al aan. Ervan uitgaande dat je met een auto reist. Er zullen zeker motels zijn waar je 's ochtends kunt ontbijten maar ook dat zal niet altijd lukken. Een foodcourt heb je ook niet elke avond tot je beschikking en ik kan me niet voorstellen dat je dat lang volhoudt (of ander fastfood 's avonds). Dan wil je 's avonds ook wel eens goed eten. Vergeet ook niet dat de hapjes en drankjes die je overdag koopt onderweg op de totale reis ook aardig kunnen oplopen qua kosten.

En dan heb je ook nog kosten die nu nog niet eens benoemd zijn zoals uitjes (entree), kleding en souvenirs wellicht?

Succes met de planning, hoop voor jullie dat het lukt! :thumbup:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door Marcopstal »

Ik denk dat je vandaag de dag toch al snel moet rekenen op 1000 per persoon per week en dan moet je echt nog geen gekke dingen gaan doen. Kies je nog voor premier locaties inzake hotels of een sterretje meer dan zal dit snel nog oplopen.

Kortom met 4 weken denk ik niet dat je er onder de 16.000 mee weg komt. Voor je het weet zit je rond de 20.000.

Alles is duurder geworden. Waar we 20 jaar terug 1.000 uitgaven zijn dat er nu makkelijk 2.000 en het laatste jaar is er een serieuze sprong bijgekomen die niet meer geheel zal weg gaan. Misschien worden enkele zaken terug wat goedkoper (zoals autohuur), bij anderen moet je daar echt niet meer op rekenen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door mikekiwi »

Even een stukje uit mijn eigen topic, dit zijn kosten voor 3 personen voor 23 dagen zuidwesten in 2022. Dit kun je doorrekenen naar 4 personen (niet voor alles nodig, zoals hotel, auto+benzine) en naar 4 weken (ook niet voor alles nodig, vliegtickets)

Afbeelding
Bekijk ons reisverslag van ons bezoek aan het zuidwesten in 2022:
>> Kiwi's on tour<<
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door Kletskous »

Een vlucht met overstap gaat het sowieso worden, want dat is iets waarop je wat kunt besparen t.o.v. rechtstreeks normaliter. Maar een erg lange wachttijd of wisseling van luchthavens zie ik dan weer niet zitten, een beetje een middenweg zeg maar.
Drop-off kosten van de auto ben ik van op de hoogte. Maar ja, hier ontkom je ook niet aan als je een bepaalde route wil volgen.
Brandstof heb ik vergeten te rekenen inderdaad, voor een 4 weken ook rond de € 750,= ?

Met een camper zou niet mijn voorkeur hebben, we hebben jarenlang met caravan gekampeerd en ik was er wel een beetje klaar mee. Los daarvan, geeft Roland al de reden weer waarom ik hier liever niet voor kies: vooral het gemak van koffer neergooien, niks hoeven opruimen elke keer (tafel, stoelen, luifel uit etc). Een keer zelf koken zou ik niet erg vinden, hebben we ook wel gedaan toen we in villa’s in Florida zaten. Al was dat veel minder dan vooraf bedacht want je bent ook gewoon moe van rondreizen. En dan heb je niet altijd zin meer om nog boodschappen te moeten doen en vervolgens nog te moeten koken. Dan net zo lief een snelle hap in een foodcourt oid. Dat hoeft niet duur, maar wel gemak. En met 4 personen (mijn pubers zijn langer dan ik) lijkt een camper me ook wel krap (al zijn ze ruimer dan een caravan hier, I know).

Met de pubers op één kamer heeft een medische achtergrond waardoor dat de voorkeur heeft en we snel moeten kunnen handelen. Zij vinden dit zelf overigens ook geen probleem hoor.
Ik hoef niet overal toplocaties, maar op sommige plekken ontkom je er niet echt aan of het levert je veel tijdverlies op.
Ontbijt is fijn als het erbij zit, al stelt het meestal niet veel voor. Maar wij vonden het wel heel fijn en makkelijk: je hebt even iets in je maag en je hoeft niet te gaan zoeken voor een ontbijt (kost ook weer tijd).

Kosten voor entrees moet ik nog uitzoeken, maar in elk geval zou ik dan Alcatraz, Antelope Canyon willen doen. Een show in LV is ook gaaf maar duur (heb ik er wellicht niet voor over). Mogelijk iets in Moab en of Yellowstone entree kost weet ik ook nog niet. Inschatting totaal rond de 750,=? Geen idee.

Al met al kom ik al gauw richting de 16.500 uit (incl. benzine en uitstapjes) uit.
Ik denk dat zoals Marco al noemt een bedrag van € 1.000,= p.p. per week helemaal niet gek is.
Hoewel ik heel graag opnieuw naar Amerika wil en dan vooral dit gedeelte, zijn er wel grenzen aan de financiële haalbaarheid. Zijn andere Staten voordeliger?
Mijn pubers roepen vooral dat ze terug naar Amerika willen, waar maakt ze niet zoveel uit al lijkt oudste Las Vegas wel vet, maar wederom Florida zouden ze ook leuk vinden. Zelf ontdek ik liever (deels) iets nieuws.

En heel eerlijk: een bedrag van 15 - 20 K vind ik wel erg veel (en gaat manlief echt niet in mee hahaha).
Uiteraard is 4 weken duurder dan 3 weken, maar ik vraag het me af of ik het 3 weken zou redden met ca. € 12.000,=.
Het is gewoon héél duur momenteel. En natuurlijk kun je prijzen van hotels en auto in de gaten houden, maar zodra ik tickets geboekt zou hebben zit ik er aan vast en wordt het een bepaald kostenplaatje. De prijzen zijn duidelijk niet meer van een paar jaar terug. Als ik zie wat ik toen kwijt was….de autohuur is nu al duurder dan de tickets destijds! In 2019 had ik tickets, autohuur minivan én nog een binnenlandse vlucht voor 3.900,= !

Het is echt niet grappig meer.
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door roelb »

EUR 1000 per persoon per week is een vuistregel die ik jaren geleden aanhield.

Dat lukt inmiddels echt niet meer. Laatste trip naar de US was dik 11k voor 4 weken, 2 personen, zonder tickets. dat was dan wel juni/juli dit jaar, dus qua hotels en benzineprijzen zaten we wel echt op de hoogste piek ooit. Inmiddels is het allemaal wat gezakt. Maar goed, uitgesplitst:

Hotelkamers: totaal EUR 5800 (femiddeld EUR 200/nacht)
Autohuur: EUR 2144
Brandstof: EUR 958
Eten en drinken: EUR 1830
Parkeren en overig transport (uber/lyft/lime/etc): EUR 265
Overige kosten: EUR 160
Activiteiten/toegang: EUR 1250
Laatst gewijzigd door roelb op 17 aug 2022, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1635
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door BonnyR »

Als ik zo naar ons schema kijk uit 2019 ( rondje Z-W) heeft dat geen enkele zin om de vergelijking te maken met de huidige prijzen. Echt schrikken de verschillen nu. Wij betaalden voor 4 personen 4 weken rechtstreekse vlucht SFO ( retour) 1550 euro en de camper huur was 2800 euro ( C30) , moet er wel zeggen eind april/mei. Pfff... je moet echt een knop omzetten met die prijzen nog in je achterhoofd. Denk dat het totaal toen rond de 12.000 euro lag.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
CinZ
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 aug 2019, 11:44
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door CinZ »

Wij waren bijna 23k kwijt dit jaar voor 31 dagen van Salt Lake naar Los Angeles met zijn vieren. € 7500,- voor hotels, wij hadden wel wat duurdere hotels, vaak in de nationale parken. Eten en drinken was €185,- per dag. Ticket en huurauto (chevrolet tahoe) via British Airways €5500,- en dan de excursies nog, walvisexcursie, helikoptervlucht boven grand canyon, lower antelope, alcatraz, honkbal etc.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door roelb »

31 dagen met EUR 7500 voor hotels voor vier personen vind ik erg meevallen hoor. Dat is EUR 241 gemiddeld per nacht, voor 4 personen. Wij zaten dit jaar op EUR 200/nacht voor 2 personen.

Waren dat dan kinderen op dezelfde kamer, of heb je voor dat geldt echt 31 dagen lang 2 kamers kunnen krijgen?
CinZ
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 aug 2019, 11:44
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door CinZ »

In de nationale parken hadden we 1 kamer, maar daar buiten (als we ergens meerdere nachten waren) 2 kamers en in Moab een appartement met 3 slaapkamers.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door Kletskous »

Mijn hemel, wat een bedragen.
Super voor iedereen die dit kan (en wil) betalen hoor! Zulke reizen zijn gewoon heel gaaf om te kunnen doen.

Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik richting de 15.000 á 20.000 (of zelfs nog meer zoals hierboven al genoemd) toch echt wel too much vind.
Toch maar es overwegen allemaal dan. Misschien is een andere staat beter, of opnieuw Florida i.c.m. een cruise naar de Bahama’s ofzo (ook niet goedkoop vrees ik). Of hopen dat het allemaal nog wat gaat zakken.
Of een geheel andere bestemming?
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1635
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door BonnyR »

De "ellende" met schoolgaande kinderen is dat je aan het hoogseizoen vastzit en dus de hoofdprijs betaald. Ik kan het weten , altijd in het onderwijs gewerkt. Je bent een stuk goedkoper uit als je in het voor of naseizoen kan gaan. Maar ja dat kan nog wel wat jaartjes duren :)
Helaas heeft m'n jongste dochter een vriend opgesnord, die in het onderwijs werkt :lol: dus sorry jongens met jullie wordt het een weekendje Disney Parijs.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1223
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door paulr »

Zuid Afrika..... :)
Scheelt veel, kan je ook prachtige, soortgelijke rondreizen maken....
Voor een rondje van 3-4 weken waren wij de afgelopen keren ca 30-40% minder kwijt dan aan onze reizen in de USA.
Start Johannesburg, huurauto, safaris, hotels en B&B's, binnenlandse vlucht durban - port elisabeth, dan via de wijngebebieden naar kaapstad.
(alhoewel ik dit nu schrijf me er niet in verdiept heb of de prijzen daar ook zo enorm gestegen zijn....)
CinZ
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 aug 2019, 11:44
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door CinZ »

Kwam nu deels ook omdat de dollar zo hoog staat. We zijn begonnen in 2019 met plannen voor 2020 en toen stond de dollar veel lager. Ik vond het ook belachelijk veel geld, maar we zouden al in 2020 gaan en ik wilde het niet weer uitstellen. We hebben ook echt alles gedaan wat we wilden en niet gekeken naar wat we uitgaven. Het kan altijd wat goedkoper. De helft van de tijd hadden we een hotel met ontbijt, maar als we ergens gingen ontbijten was het erg duur (€80/€100) , lunch maakten we de 1e helft van de vakantie vaak zelf, 2e helft gingen we vaak naar de Subway, maar dat was niet goedkoop (€50,- ). En 's avonds waren we tussen de €80 ( foodcourt Las Vegas) en €150 (goed restaurant) kwijt.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door Kletskous »

Helaas Bonny, man werkt voor een bedrijf dat collectief 3 weken sluit in de zomer (grrrrrr).
Dus dan zijn de kinderen straks van school af (of de deur uit), zit ik nóg aan die dure periode vast. Oh wat heb ik er al vaak om gevloekt, maar ja….tis wat het is. En daarnaast mag hij maar 1 week buiten de zomervakantie vrij nemen dus een alternatief heb ik ook niet.

Zuid-Afrika is ook een wens van een van mijn kinderen; het trekt mij wat minder. Zeg nooit nooit, maar dat staat niet bovenaan mijn lijstje zeg maar.
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door roelb »

Een aantal kosten zijn er nu eenmaal. Accommodatie kost geld. Waar dat een jaar of 8 geleden nog wel lukte voor $100 per nacht gemiddeld, inclusief wat luxer in steden, lukt dat gewoon niet meer. Zelfs als je het echt heel erg budget doet kom je gemiddeld nog zeker ruim boven dit bedrag uit. Wij zaten dus dit jaar op het dubbele. Op vier weken is dat toch weer EUR 2800 meer.

Autohuur is fors duurder geworden. Waar voorheen $180 tot $250 per week normaal was, betaal je nu zeker het dubbele. Ook dat is op een vakantie van vier weken alweer EUR 1000 erbij.

Tickets zijn duurder geworden. In economy vloog je voorheen voor rond de 500 euro wel retour naar de westkust, inclusief bagage. Nu zijn prijzen van EUR 900 normaal. In business was het voorheen prima te vinden voor EUR 1800. Dit jaar hebben we EUR 2600 betaald. Dat is dus voor een reis met 2 personen ook weer EUR 800 tot EUR 1600 meer aan tickets.

De dollarkoers werkt niet mee. 1 op 1, terwijl we afkomen van 1,15 gemiddeld. Dat voegt op een vakantie van 10k ook alweer EUR 1500 toe.

Tot slot is ook de supermarkt duurder geworden. Maar eten en drinken is wel een post waar echt grote verschillen inzitten. Dat zie je wel als je mijn trip met die van @CinZ vergelijkt. Zij zaten op EUR 185 per dag, voor een reis met 2 volwassenen en 2 kinderen. Wij op EUR 63 per dag voor 2 volwassenen.

Daarbij doen wij ook echt niet zuinig, we gaan qua supermarkt naar Wholefoods, Safeway, Vons en Publix en kiezen waar mogelijk voor biologische produkten. We spenderen tijdens zo'n trip ook een kapitaal bij de Starbucks voor koffie (dit jaar ca EUR 285), kopen regelmatig flessen wijn van $30 of meer per stuk, houden wel eens van een cocktail oid, maar komen daarmee dus totaal nog steeds maar rond de 30 euro per persoon per dag uit. Wat we niet doen is elke dag uit eten gaan, en dat scheelt enorm.
CinZ
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 aug 2019, 11:44
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door CinZ »

@roelb. Kookten jullie zelf s avonds? Want €30,- pp is niet veel. €46,25 pp vond ik al niet veel, als je ook nog bedenkt hoeveel koffie we ook bij de Starbucks haalden. En 2 of 3x per dag buiten de deur eten. En wij waren inderdaad met 2 volwassenen en 2 kinderen, maar die kinderen eten wel een volwassen portie en de een wil ook gewoon een ijskoffie van de Starbucks.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door Kletskous »

Je hebt helemaal gelijk Roel, het is álles wat doortikt. En het is niet een paar tientjes, maar her en der gewoon soms 1000,= er bovenop.
Ik zie overigens echt alleen maar autoprijzen vanaf de ruim 3.000,= voor 3 weken. Had net even gekeken bij Alamo en Avis gekeken.

En bij elkaar maakt dat je (voor mij althans) een grens bereikt voor wat je wil uitgeven aan een reis.
Ik wil gráág ooit nog es de westkust zien, maar misschien is het nu dan wel niet haalbaar en moet ik naar een ander land gaan kijken.

Ik kan nog wel eens gaan puzzelen voor een andere route, en dan vanwege de kosten in 3 weken. En berekenen waar ik dan ongeveer op uitkom. Is wellicht iets met bv een retour Salt Lake City of retour Las Vegas haalbaar, vaak is dat net wat goedkoper in de vliegtickets en geen drop off kosten.
Ik zou wel heel graag Yellowstone, Moab, Las Vegas, Grand + Bryce Canyon, Antelope Canyon willen opnemen, dus of dat haalbaar is? Afstanden zijn immers best groot.
Offertes opvragen voor Fly & Drive kan ook nog, kijken wat dat oplevert.
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Kosten inschatting 4 weken zuidwesten

Bericht door Tipsy_1 »

Als de streek je niet uitmaakt....
goedkoper kan echt wel.
De vergeten staten zijn beduidend goedkoper!
Wij reizen graag in Ohio en het oosten van Pennsylvania. Betalen daar vaak maar 50 dollar voor een kamer (motel6, maar er zijn er hele goede). Een biertje op cafe kost daar 2 of 3 dollar (versus 7 dollar waar wij wonen), alles is er gewoon goedkoper.

Ik denk ook aan staten als Mississippi, Louisiana, Alabama, de Dakota's misschien (weet ik niet zeker). Ohio, Kentucky (prachtig!), Tennessee.
Misschien een alternative route met airbnb overnachtingen met telkens een paar nachten in meer "vergeten" gebieden?

Sommige "vergeten" staten zijn trouwens wel heel duur. bvb West Virginia qua hotels.

Het rondje dat jij aangeeft zou ik in de zomerperiode ook qua drukte gewoonweg niet willen maken.

Absoluut te vermijden is New England, dat is ook extreem duur (vind ik).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer