Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door Saskia45 »

paulr schreef:
01 aug 2022, 09:37
Ja, er zijn plekken onder de bomen bij Watchman, maar ik zou me geen enkele zorgen maken ! Kijk wel ff uit als je bij het entree hokje komt, daar zit een laag dakje hahaha.
Helemaal goed gegaan, enne goeie tip van het dakje bij het entreehokje 😊
2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door Big Al »

Onze Klasse A van 35' lang is 12'3" hoog volgens de fabrikant. Het lijkt me heel sterk dat een Klasse C MH van een verhuurder hoger zal zijn...

13'6" is wel heel hoog - ik denk dat het hier om een ruime marge gaat.

Wellicht heeft iemand die er een gehuurd heeft hem gemeten?

Overigens waren er op de Watchman CG wel wat lage takken die dicht bij het dak kwamen (B-loop), maar dat was geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door jojostravelusa »

Toen we in 2020 een wegbrengcamper van El Monte hadden, heb ik in mijn verslag geschreven dat hij 1,5 ft hoger was dan 2 jaar eerder. Helaas heb ik toen, en ook niet de keer ervoor, niet opgeschreven hoe hoog dat dan was :(
De truckcamper die we de laatste paar keer van Canadream hadden is 4 meter. 4m= 13ft 1.480315
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door Big Al »

Was dat de hoogte die op de sticker stond of de werkelijke hoogte zoals je die zelf hebt gemeten?

Ik twijfel er sterk aan dat verhuurders "rigs" zullen meegeven die hoger zijn dan het algemeen aanvaarde maximum waar Amerikaanse privé-eigenaars bij zullen laten. Mijn ervaring is dat de meeste mensen beneden de 12.5' willen blijven. Soms zie je wel eens hogere wagens (m.n. "fifth wheels" en Klasse A "diesel pushers"), maar dat zijn toch uitzonderingen.

De meeste huurders zullen ook weinig ervaring hebben met het besturen van zo'n hoog gevaarte, wat een groot risico met zich meebrengt dat ze niet snel zullen willen lopen.

I kwam het volgende tegen over Truck Campers:
Popped down in travel mode, most pop-up campers are around nine feet tall or less, depending on the truck height and camper design.

Hard sides are a very different animal for overall rig height. Most of the hard side rig heights in our survey came in between 11’5″ and 12’5″. For a hard side rig to be much below 11’5″, the camper is almost always a non-basement model. We have seen hard side rigs under 11’0″, but they are rare.

No one reported rigs over 13’, but we know you’re out there. The truck campers built with floors above the rails generally push 13’ in our experience.

https://www.truckcampermagazine.com/que ... 5%E2%80%B3.
Een overzicht van 50 modellen (inclusief pickup truck): https://www.truckcampermagazine.com/que ... -revealed/

Wat motorhomes betreft, Klasse A modellen zijn het hoogste - wellicht sommige Super C modellen uitgezonderd.

Dit komt uit een artikel dat dit jaar is gepubliceerd door een dealer:
Class A motorhomes vary a little in height, running from about 11 to 13 feet. This keeps them manageable while driving and parking while still giving you plenty of height inside. Keep in mind, some older roadways have tunnels that can have low clearance.

https://blog.campingworld.com/rv-basics ... 0clearance.
Ik vermoed derhalve dat de verhuurders een ruime marge hebben opgeteld bij de werkelijke hoogte en die hogere waarde op de waarschuwingssticker zetten.

Overigens gebruiken wij een GPS die speciaal voor RV's is gemaakt. Daarin hebben we de lengte, de hoogte, de breedte, het gewicht alsmede de maximum snelheid voor ons "gevaarte" geprogrammeerd. Het apparaat vermijdt derhalve automatisch wegen, bruggen, viaducten enzovoorts waar we te hoog, te breed, of te zwaar voor zijn.
Als de maximumsnelheid hoger is dan de 50 mph die wij hebben geprogrammeerd dan houdt het systeem daar rekening mee bij het berekenen van de reistijd.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door Big Al »

Ik heb het voor de zekerheid nog even precies gemeten. Volgens de fabrikant is-ie 12"3" hoog.

Code: Selecteer alles

Hoogte van de grond tot de zijkant van het dak:             10'10"
Hoogteverschil tussen de zijkant en het midden van het dak:     3"
Airconditioners:                                               14"
                                                            ------+
Totaal:                                                      12"3"
Nota bene: we hebben de hydraulische steunen/stabilisatoren uit staan, wat het hele gevaarte zo'n 1-2" opgekrikt zal hebben op onze huidige kampeerplek. Met andere woorden, die 12'3 van de fabrikant is aan de ruime kant.
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door Saskia45 »

Bovenop de hoogte van de 'auto' komen nog een airco unit, een wifi -unit, en een zonnepaneel ligt erop. Dat zal maken dat de RV die dan als ik het goed begrijp onder de toegestane hoogte blijft uiteindelijk toch op 13,5ft komt.
En nee, we hebben het niet nagemeten, maar syonden vandaag bij de dump met een andere, oudere sunseeker van 32ft die Nederlanders particulier gehuurd hadden en daar staken we duidelijk bovenuit met alle toebehoren op het dak.
2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door jojostravelusa »

Big Al schreef:
11 aug 2022, 23:59
Was dat de hoogte die op de sticker stond of de werkelijke hoogte zoals je die zelf hebt gemeten?
Dit was de hoogte op de sticker. We hebben nog nooit de behoefte gehad het na te meten :wink: Als hij lager is dan op de sticker staat, dan is dat alleen maar mooi toch?
Welke GPS heb jij dan die speciaal voor RV's is?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door Big Al »

Saskia45 schreef:
12 aug 2022, 06:40
Bovenop de hoogte van de 'auto' komen nog een airco unit, een wifi -unit, en een zonnepaneel ligt erop. Dat zal maken dat de RV die dan als ik het goed begrijp onder de toegestane hoogte blijft uiteindelijk toch op 13,5ft komt.
De aangegeven hoogte is eigenlijk altijd inclusief de zaken die op het dak gemonteerd zijn. Wat bedoel overigens je met "toegestane hoogte"?
Saskia45 schreef:
12 aug 2022, 06:40
En nee, we hebben het niet nagemeten, maar syonden vandaag bij de dump met een andere, oudere sunseeker van 32ft die Nederlanders particulier gehuurd hadden en daar staken we duidelijk bovenuit met alle toebehoren op het dak.
Opmerkelijk. Toch kan ik het me heel moeilijk voorstellen dat een verhuurder zo'n hoog gevaarte zou meegeven aan veelal onervaren bestuurders - vooral ook omdat de gemiddelde eigenaar onder de 12,5 voet wil blijven. Zoals Ronald Reagan zei: "Trust, but verify." :wink:
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door Big Al »

jojostravelusa schreef:
12 aug 2022, 13:16
Big Al schreef:
11 aug 2022, 23:59
Was dat de hoogte die op de sticker stond of de werkelijke hoogte zoals je die zelf hebt gemeten?
Dit was de hoogte op de sticker. We hebben nog nooit de behoefte gehad het na te meten :wink: Als hij lager is dan op de sticker staat, dan is dat alleen maar mooi toch?
Daar heb je gelijk in, al zou het natuurlijk bijzonder sneu zijn als je een uur (of uren) omrijdt vanwege een viaduct van bijvoorbeeld 13' terwijl je in werkelijkheid maar 12'6" hoog bent...
jojostravelusa schreef:
12 aug 2022, 13:16
Welke GPS heb jij dan die speciaal voor RV's is?
Wij hebben de Garmin RV 890. Dat is het topmodel, maar de prijs was redelijk tijdens de Black Friday Sale. Er is overigens ook GPS-software voor zakcomputers ("telefoons") voor RV's, maar ik geef de voorkeur aan een "dedicated" GPS.

Overigens geeft de Garmin ook aan waar je water kan krijgen en waar de "RV dumps" zijn. Bijzonder handig. Eén van onze favoriete opties is dat het apparaat ook laat zien waar de "officiële" plekken zijn voor "boondocking".
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door Saskia45 »

Met toegestane bedoelde ik algemeen aanvaarde hoogte die je aanhaalt.

En het is zeker balen als het onterecht te hoog wordt opgegeven want Mount Carmel is mooi om te rijden en Canyon Overlook hadden we willen lopen, maar nu ook niet gedaan.

We zijn ook idd voor het eerst niet blij geweest met een upgrade. Het lijkt even leuk, zoveel slaapplekken met 4 volwassenen, maar een maat kleiner of zelfs 2 maten kleiner was ook prima geweest.
2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door jojostravelusa »

Big Al schreef:
12 aug 2022, 14:39
Daar heb je gelijk in, al zou het natuurlijk bijzonder sneu zijn als je een uur (of uren) omrijdt vanwege een viaduct van bijvoorbeeld 13' terwijl je in werkelijkheid maar 12'6" hoog bent...
Wat niet weet, wat niet deert. En wie weet wat voor moois je dan tegenkomt wat je anders gemist had :wink:

Klinkt handig, die Garmin. Maar eens even de aanbiedingen in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door Big Al »

jojostravelusa schreef:
13 aug 2022, 10:25
Wat niet weet, wat niet deert. En wie weet wat voor moois je dan tegenkomt wat je anders gemist had
Omgekeerd geldt dit natuurlijk ook - dat je via een saaie autosnelweg rijdt omdat je denkt dat de kampeerwagen te hoog was voor een mooie scenic byway....

Eigenlijk begon dit onderwerp ook met die vraag: "kunnen we wel naar Watchman daar onze kampeerwagen hoger is dan het maximum". Hetzelfde geldt voor de tunnel in Zion NP. Limiet is 13'1", maar op de sticker staat 13'6".

Ik blijf erbij dat die stickers hoogstwaarschijnlijk niet kloppen...

Een beetje vergelijkbaar met borden voor wegomleggingen ("detour") in de VS. Een kwart eeuw ervaring heeft mij geleerd om die in eerste instantie te negeren... (Amerikaanse "disclaimer": doe dit op eigen risico!).
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door Saskia45 »

@Big Al je kon wel eens gelijk hebben :wink:. Bij het hotel (na inleveren) stond bij de overkapping van de ingang een bordje met max 13'5" en daarvan hadden we alle vier zoiets, nou zo hoog was de camper echt niet, daar waren we zo onderdoor gegaan.
Best vervelend dat ze niet eerlijk lijken te zijn over de hoogte. Je wilt geen schade, dus je volgt de sticker braaf, het was voor ons de eerste keer met een camper, maar het kostte tijdens de reis de nodige uitzoektijd (en stress) rond campground, route en ook extra rijtijd en een minder leuke weg om bij Zion te komen.
2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Hoogte camper op Watchman campground probleem?

Bericht door Big Al »

Saskia45 schreef:
19 aug 2022, 17:38
Je wilt geen schade, dus je volgt de sticker braaf, het was voor ons de eerste keer met een camper, maar het kostte tijdens de reis de nodige uitzoektijd (en stress) rond campground, route en ook extra rijtijd en een minder leuke weg om bij Zion te komen.
Dat is inderdaad precies waar ik op doelde.

Overigens kwam ik gisteren in Yellowstone NP een kampeerwagen van Cruise America op een parkeerterrein tegen. Ik heb ernaast geparkeerd om nu toch eens te kijken of die nu hoger of lager zijn dan onze eigen (Klasse A) kampeerwagen. Een paar jaar geleden zijn we zelf met zo'n wagen van CA op pad geweest en als ik het me goed herinner stond er 12'6" op de sticker. Er kwam er nog een aanrijden en die parkeerde naast mij aan de andere kant - een perfecte opstelling voor mijn doel.

Even op een pad omhoog gelopen en de hoogtes vergeleken. Het was moeilijk te zien maar ze leken toch echt lager dan de onze (rechts in de foto), die 12'3" is (en wellicht ietsje minder).
image.png
CA heeft overigens een pagina aan de hoogte van kampeerwagens gewijd. Een paar citaten, met commentaar.
Most RVs max out at a height of 13 feet, 6 inches (13’6”), but that’s not the end of the story.
Ze kunnen net zo goed zeggen: "Most RVs are shorter than 16 feet". Dat is ook waar... Mijn ervaring is echter dan de gemiddelde Klasse A en C wagens niet hoger zijn dan 12'6" en de meeste zijn aanzienlijk lager. Er zijn wel nieuwere modellen die wat hoger zijn (bijv. 2023 Fleetwood Bounder met 12'10" en de Georgetown 3 Series met 12'9").
Air conditioning units are not generally assessed as part of RV height.
Dat is kolder, volgens mij. We hebben voor de aanschaf van onze eigen RV talloze brochures gelezen en de A/C is eigenlijk altijd bij de hoogte inbegrepen.
The height of most U.S. overpasses ranges from 14 to 16 feet, according to federal guidance, but some states can have clearances even lower.
Dit klopt, maar de frase "even lower" is misplaatst daar 14 tot 16 voet best hoog is en ruim voldoende voor een RV van minder dan 13 voet.
For instance, up to 2 inches of clearance under a bridge/overpass can be lost each time a road is repaved. There’s no guarantee bridge clearance heights will be remeasured after repaving, which could lead to a messy situation if you’re not careful.
Nou daar hebben ze nu eindelijk gelijk in, al kan ik me voorstellen dat schade (en zeker letsel) als gevolg van een verkeerd bord juridische gevolgen voor de overheid zal hebben. Het is dan ook ons vermoeden dat hoogte-aanduidingen op borden al een marge bevatten.

Het grootste probleem dat ik met die hoogte-aanduidingen zie is als het wegdek niet horizontaal is op het traject onder een viaduct.
You can avoid almost any nasty clearance-related incidents with RV-specific GPS units. With an RV-specific GPS, you can access driving routes tailor-made for those with RVs. This means you can be sure that the route you’re taking is RV-friendly, helping you to avoid low bridges, narrow roads, heavy traffic, and also observe any weight limits. Normal GPS units won’t do the trick, since they’re designed for general usage. You need an RV-specific one.
Hiermee spreken ze zichzelf tegen. Immers, als de borden niet kloppen omdat het wegdek is verhoogd wat is dan de kans dat een GPS wel de juiste limiet heeft? Bovendien geeft de GPS meestal niet de hoogte aan van viaducten - je krijgt alleen een melding dat de route niet toegankelijk is voor de aangegeven afmetingen van de RV. Dat is natuurlijk op de vangen door een hogere waarde in te voeren.
The advantage of downloading an RV-specific GPS app to your phone [vs a dedicated RV GPS] is that you can check them wherever you are, and don’t have to be sitting in the driver’s seat. When getting on the road, you can mount your phone as you might normally do in your regular vehicle, and use the RV-specific GPS.
Nog meer onzin. Onze "dedicated GPS" is magnetisch bevestigd aan de sokkel. We halen hem er regelmatig af en doen de routeplanning bijvoorbeeld in de eethoek of bij een picknicktafel.

Al met al lijkt het me toch het beste om het zelf na te meten. Dat is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan daar je niet op het dak mag klimmen...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer