Route naar The Wave

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
riannes
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2009, 21:56

Route naar The Wave

Bericht door riannes »

Tot onze grote verrassing zijn wij (totaal 6 volwassenen) ingeloot voor een bezoek aan The Wave op 12 augustus. Mijn man en ik reizen met een camper en onze kinderen met aanhang in eens SUV (geschikt voor 6 personen).
We logeren van 11 op 12 augustus in Page, en van 12 op 13 augustus aan de North Rim van de Grand Canyon.
Mijn vraag is nu: wat is voor ons de ‘ideale’ route van Page naar de North Rim, met als tussenstop The Wave.
Het was de bedoeling om van Page naar Bitter Springs (89) via Marble Canyon (89a) naar de North Rim (67) te rijden. Uiteraard gooien we ons plan graag om om The Wave te bezoeken. Mijn vraag is wat voor ons de beste route is, en waarbij we natuurlijk zo min mogelijk dezelfde weg heen en terug rijden.
Wie heeft tips?
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Route naar The Wave

Bericht door goldenhills »

House Rock Rd loopt tussen 89 en 89A. Het is wel onverhard, dus snel gaat het niet. Dus Page - Hwy 89 oost - House Rock Rd zuid met stop voor The Wave, en dan door naar 89A/67. Kun je niet van te voren naar Marble Canyon (als je naar Page rijdt) dan moet je heen en weer te rijden over 89A na The Wave. Dat rijdt erg vlot, en twee keer tegen de Vermilion Cliffs aankijken is niet zo erg :wink: .
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Route naar The Wave

Bericht door Martin & Marianne »

Gefeliciteerd! Wat geweldig om dit te kunnen doen!
Vanuit Page zou ik inderdaad de 89 nemen en dan vanuit het noorden de House Rock Valley Road inrijden.
Na de Wave kun je verder naar het zuiden richting de North Rim. Het laatste onverharde stuk duurt wel lang maar was, toen ik er was, wel beter dan het eerste deel.
Maar hoe gaan jullie het met de camper doen? Als je die parkeert bij het begin van de House Rock Valley Road moet je na de Wave datzelfde stuk weer terug naar de 89. En dan lijkt de 89 west, 89A en 67 mij de aangewezen route.

Hou er rekening mee da het er erg warm zal zijn; probeer daarom heel vroeg te vertrekken.

Marianne
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Route naar The Wave

Bericht door roelb »

House Rock Valley Road is ook met een personenauto of camper gedurende het grootste deel van het jaar, zeker in de zomer, prima begaanbaar. Alleen in natte perioden moet je daar niet wezen met zo'n voertuig.

Inderdaad via de 89 inrijden en parkeren op de parkeerplaats voor North Coyote Buttes (de enige met toiletvoorzieningen, kan niet missen). Naderhand gewoon doorrijden over diezelfde weg, kom je vanzelf op de 89a uit.
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1210
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Route naar The Wave

Bericht door lsl »

tip: 2,8 Mijl voordat de House Rock Valley Road op de 89A komt heb je een uitzichtpunt om Condor's te spotten die vaak oost van de stopplaats vliegen
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
riannes
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2009, 21:56

Re: Route naar The Wave

Bericht door riannes »

Dank jullie wel voor jullie reacties. Als ik het goed interpreteer is House Rock Valley Road ook voor een camper in de zomer begaanbaar. Dit betekent dan dat we dezelfde route kunnen rijden als onze kinderen met de auto.
Hebben jullie een idee hoe we kunnen checken hoe de conditie van de weg op dat moment is?

Verder lees ik het en der dat een gids wordt aangeraden. Hebben jullie hier ervaring me?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Route naar The Wave

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou echt goed checken of het met een camper te doen is, er wordt toch in het algemeen wel een auto met high clearance aangeraden. Wij waren er in september, en toen was het met onze SUV al lastig.
Je kunt bij het Paria ranger station informeren naar de weg (die zit aan de 89, tussen milemarker 20 en 21)

Zie voor meer informatie https://ontdek-amerika.nl/amerika/bezie ... ewave.html.

En zie ook dit topic: viewtopic.php?f=7&t=58283&hilit=House+r ... ley+camper

Ik kan me niet herinneren ooit te hebben gelezen dat een gids werd aangeraden. Dat is echt niet nodig.

Marianne
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7939
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Route naar The Wave

Bericht door Pete.Z »

House rock road met een camper, ik zou het niet doen. Ja, je hebt kans dat het prima gaat, maar je hebt ook kans dat je ergens op de helft diep uitgereden sporen tegenkomt, en dan sta je. Persoonlijk zou ik de gok niet nemen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Route naar The Wave

Bericht door roelb »

Het stukje van de 89 tot aan de Wirepass parkeerplaats is echt prima begaanbaar - vlak, hard, beetje washboarding, maar dat was het dan ook wel. Daar rijden dagelijks genoeg gewone personenauto's.

Verderop kan het soms wel lastiger zijn, daar zitten redelijk wat washes die steeds dieper worden, totdat ze weer gevuld worden. Maar goed, je kunt altijd nog omdraaien om omrijden via Kenab en Fredonia.
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Route naar The Wave

Bericht door josea »

Je kunt dan toch beter de camper parkeren aan het begin van de weg, of ergens anders waar het mag en met de SUV verder rijden? Je moet toch terug, want je kunt de hele House Rock Valley road niet rijden met een camper, dus dan kun je hem beter meteen aan het begin al laten staan.
riannes
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2009, 21:56

Re: Route naar The Wave

Bericht door riannes »

Weer bedankt voor jullie reacties. De onverharde weg met een camper lijkt me sowieso geen pretje, ik vrees een enorm gerammel.
Dus ik denk dat de beste optie is om te rijden naar House Rock Valley Junction en daar de camper parkeren en overstappen in de auto van de kinderen. Samen naar de Wire Pass Traihead rijden en na het bezoek aan The Wave weer terug. We rijden dan met de camper via Kanab en Fredonia naar de North Rim van de de Grand Canyon.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 377
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Route naar The Wave

Bericht door Coyote Buttes »

@riannes

Laat ik beginnen te zeggen dat ik stikjaloers ben dat jullie ingeloot zijn.
Ook ik heb voor augustus aan de loterij meegedaan, maar nu voor de 8e of 9e keer uitgeloot. Damm...
Voor mij wordt het dit jaar Coyote Buttes South.

Ik ben in de jaren 90 al meerdere keren naar de Wave en Buckskin Gulch geweest (zelfde trailhead; Wire Pass).
Soms met een normale personenauto, soms met een camper. Ging altijd zonder problemen.

Ik kwam meestal vanuit het noorden (US89).
Vanuit het Noorden is het een stuk minder dirtroad rijden, maar van beide kanten (US89 en US89A) moet lukken.

Maar als het flink heeft geregend wordt het een ander verhaal. De dirtroad vanuit het Noorden is klei en als het regent wordt de weg heel erg moeilijk begaanbaar. Bij regen is vanuit het zuiden beter (minder klei), maar met een camper zou ik bij regen de gok niet nemen. Je glijdt alle kanten op.
Dan is fietsen misschien een optie, of een (dure) shuttle huren.

Maar goed, in augustus is het normaal gesproken droog.

Sinds een tijdje is het aantal permits voor de Wave verhoogd van 20 naar 64 personen, het zal dus wat drukker zijn.
En let erop dat je de hele dag in de volle zon loopt, zonder enige schaduw. Neem dus echt voldoende water mee.
Reiziger14
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2023, 22:42

Re: Route naar The Wave

Bericht door Reiziger14 »

@ Riannes, hoe is het bij jullie bij The Wave gegaan? Zijn jullie met/zonder gids gegaan?

Was de route makkelijk te vinden?
riannes
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2009, 21:56

Re: Route naar The Wave

Bericht door riannes »

Het had zo mooi kunnen zijn…maar we zijn gestrand.
We hadden ons goed voorbereid, veel water, vroeg vertrokken met zijn allen in de personenauto (Chrysler Voyager). Helaas was de weg erg slecht, en nadat we een eerste wash waren gepasseerd (stukje van de bodemplaat afgebroken) kwamen we een tweede nog diepere wash tegen. Een andere weggebruiker met een 4WD kwam er met heel veel moeite doorheen. Wij hebben toen helaas besloten om om te draaien.
Dus ook in augustus kan de weg slecht zijn…
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Route naar The Wave

Bericht door Martin & Marianne »

Wat ontzettend jammer! Hadden jullie nog geïnformeerd bij het BLM kantoor naar de toestand van de weg?
Reiziger14 schreef:
09 jun 2023, 00:27
Was de route makkelijk te vinden?
De weg is makkelijk te vinden.

Toen ik naar de Wave ging hebben we de dag ervoor bij het BLM kantoor gevraagd hoe de weg er bij lag. Als het echt niet te doen is is het wel fijn als je dat van te voren weet.

Marianne
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 523
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Route naar The Wave

Bericht door Robbie&Irene »

riannes schreef:
17 jun 2023, 07:47
Het had zo mooi kunnen zijn…maar we zijn gestrand.

Dus ook in augustus kan de weg slecht zijn…
Ik denk juist dat de maanden juli-augustus-september de slechtste maanden zijn voor de House Rock Valley road vanwege de "Monsoon months". Wij waren voor de Buckskin Gulch hier in april en toen was het prima te doen. Wij zijn ook al zo'n 15x uitgeloot voor The Wave, we hebben het maar opgegeven.
Reiziger14
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2023, 22:42

Re: Route naar The Wave

Bericht door Reiziger14 »

riannes schreef:
17 jun 2023, 07:47
Het had zo mooi kunnen zijn…maar we zijn gestrand.
We hadden ons goed voorbereid, veel water, vroeg vertrokken met zijn allen in de personenauto (Chrysler Voyager). Helaas was de weg erg slecht, en nadat we een eerste wash waren gepasseerd (stukje van de bodemplaat afgebroken) kwamen we een tweede nog diepere wash tegen. Een andere weggebruiker met een 4WD kwam er met heel veel moeite doorheen. Wij hebben toen helaas besloten om om te draaien.
Dus ook in augustus kan de weg slecht zijn…
ah neee, jammer om te horen. Sterkt ons wel in de gedachte om een gids te nemen. Had al gehoord van de afternoon thunderstorms...(dat je dus ook op tijd weer uit het gebied wil zijn als wandelaar)
Reiziger14
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2023, 22:42

Re: Route naar The Wave

Bericht door Reiziger14 »

Robbie&Irene schreef:
17 jun 2023, 08:57
riannes schreef:
17 jun 2023, 07:47
Het had zo mooi kunnen zijn…maar we zijn gestrand.

Dus ook in augustus kan de weg slecht zijn…
Ik denk juist dat de maanden juli-augustus-september de slechtste maanden zijn voor de House Rock Valley road vanwege de "Monsoon months". Wij waren voor de Buckskin Gulch hier in april en toen was het prima te doen. Wij zijn ook al zo'n 15x uitgeloot voor The Wave, we hebben het maar opgegeven.

Ik lees meer verhalen van 'al zoveel jaar geprobeerd en nu... eindelijk'. Durf nauwelijks te zeggen dat wij voor de grap meededen... We wisten onze vakantiebestemming nog niet maar zagen zulke mooie foto's. Oh, er is loting. Oh die sluit over 2 dagen voor de maand augustus. Laten we eens meedoen en 2 dagen later 'u heeft permit'. :shock:

Toen permit gekocht maar nog geen tickets en toen besloten om dit maar 'als teken' te zien om naar VS te gaan...
jeppiepruts
Amerikafan
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2023, 14:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Route naar The Wave

Bericht door jeppiepruts »

riannes schreef:
17 jun 2023, 07:47
Het had zo mooi kunnen zijn…maar we zijn gestrand.
We hadden ons goed voorbereid, veel water, vroeg vertrokken met zijn allen in de personenauto (Chrysler Voyager). Helaas was de weg erg slecht, en nadat we een eerste wash waren gepasseerd (stukje van de bodemplaat afgebroken) kwamen we een tweede nog diepere wash tegen. Een andere weggebruiker met een 4WD kwam er met heel veel moeite doorheen. Wij hebben toen helaas besloten om om te draaien.
Dus ook in augustus kan de weg slecht zijn…
...wat jammer!
Was je via de noordkant of zuidkant naar wire pass gereden?
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7939
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Route naar The Wave

Bericht door Pete.Z »

Zonde dat het niet gelukt is, maar niet onverwacht, mensen onderschatten echt hoe slecht de onverharde wegen kunnen zijn. Maar altijd nog beter dan jezelf vastrijden, verstandig om op tijd om te keren!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer