Drukte in de National Parks

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Kikker6
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jul 2018, 15:57
Aantal x V.S. bezocht: 4

Drukte in de National Parks

Bericht door Kikker6 »

Hi,

Wij zijn aan het plannen voor een rondreis in juli-augustus 2022 (Yosemite, Sequoia, Grand Canyon, Brice, Zion, etc), maar we lezen steeds meer over reserveringssystemen en loterijen etc. Is het nog wel de moeite waard om te gaan als het zo megadruk is?

Ik snap dat de Amerikanen proberen de drukte te managen dmv die loterijen, maar als je dan nog steeds in een soort optocht over de trails loopt, lijkt het mij toch een stuk minder leuk.
Of is de drukte alleen overdag en op de korte trails?

Groeten, Kikker.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Drukte in de National Parks

Bericht door Tantelotje »

Tenzij ik iets heb gemist, is het volgens mij momenteel zo dat Yosemite een reserveringssysteem heeft.
Als je overnacht in de vallei, heb je 'automatisch' toegang tot het park. Als je buiten het park overnacht moet je inderdaad op een later moment proberen een reservering te bemachtigen. En het zou dan natuurlijk best eens kunnen dat dat niet lukt.

Ook Rocky Mountains NP heeft volgens mij op dit moment z'n soort systeem. Voor de overige parken die je noemt is dat (nog) niet het geval.
Wellicht heb je ook iets gezien m.b.t. de canyon(s) in Page. Daar moe je inderdaad voor reserveren en mag je alleen onder begeleiding van een gids bezoeken.
En is het dan de moeite waard? Wat mij betreft zeker wel. Het zijn prachtige parken; het is er zeg maar niet voor niets druk. Mij houdt dat niet tegen. Maar dat kan een persoonlijke overweging zijn.
Thijs86
Amerika-ontdekker
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 feb 2015, 13:22
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Drukte in de National Parks

Bericht door Thijs86 »

Op onze recente in oktober trip merkten wij dat het nog meer dan voorheen loont om de jetlag een beetje te omarmen en zelfs vast te houden tijdens de reis. We hebben een aantal drukke parken bezocht, waaronder RMNP met reserveringen en Arches en Canyonlands zonder reserveringen. We hebben deze reis vast gehouden aan om 6u opstaan. Als je dan om 7u een reservering hebt of aan de poort staat, is het nog doodstil. Later op de dag sta je behoorlijk lang voor de toegangspoort in de rij. In Arches ging op zaterdag gewoon de poort dicht om 9u. Kom morgen maar weer terug was de boodschap.

Het lijkt er op dat ze sturen op drukte op de populairste parkeerplaatsen. Alles op zo'n 15 minuten wandelen van een populaire parkeerplaats is druk, maar zodra je wat verder gaat wordt het nog steeds vrij snel een stuk stiller. Het heeft mijn voorkeur om 1 of 2 mooie lange wandelingen te maken op een dag. Veel mensen in de parken willen liever de 10 meest instagrammable plekken bezoeken op één dag. Op die plekken ervaar je wel veel meer drukte. Als je wel graag zo'n populaire plek wil bezoeken, doe dat aan het begin van de dag. Wat ook helpt is meteen naar het verste punt in het park te rijden waar je die dag heen wil. Veel mensen maken hun stops het eerst het dichts bij de ingang en in de loop van de dag steeds verder het park in. Als je het andersom doet ga je tegen die golf in.

Reserveringen voor RMNP waren wel binnen korte tijd weg. Het is al vaker genoemd op dit forum: zorg dat je klaar zit, gebruik eventueel twee accounts op twee computers. Gooi eerst de reservering die voor jou het meest cruciaal is in je mandje. Die blijft 15 minuten voor je vrij. En oefen een keertje van te voren voor een willekeurige datum.

Maar om antwoord op je vraag te geven, voor mij was het nog steeds ruimschoots de moeite waard.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42136
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Drukte in de National Parks

Bericht door Martin & Marianne »

Het was in veel parken altijd al druk, maar het lijkt erop dat het de laatste jaren (ook tijdens Covid) nog drukker is geworden. Toch is een rondreis nog altijd de moeite waard. Op langere trails is het al een stuk rustiger, en als je zoveel mogelijk de populairste bestemmingen vroeg of juist later op de dag doet zal het daar ook meevallen.
Yosemite had de afgelopen zomer een reserveringssysteem. Het is nog niet duidelijk of ze dat volgend jaar weer in gaan voeren. Ik zou daarom voor de zekerheid accommodatie in het park nemen, dan weet je zeker dat je het park in mag. Zonder reservering zal je hele planning in de war raken. Als je al weet wanneer je precies gaat zou ik daar zo snel mogelijk iets boeken. Of ga je kamperen?

Ik weet niet precies op welke loterijen je doelt, daar is bij mijn weten geen sprake van in de parken die jij noemt.

Marianne
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Drukte in de National Parks

Bericht door Pete.Z »

En ook buiten de parken is veel moois te zien, natuurschoon stopt niet bij een papieren grens.
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 261
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Drukte in de National Parks

Bericht door Diederik52 »

In vervolg op de opmerking van @Thijs86 : zie mijn reserveringstips op viewtopic.php?f=7&t=77092
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer