Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Diederik52 »

Op het forum kom ik natuurlijk vaak de Moki Dugway tegen, maar ik vind eigenlijk niets over een voorkeursrijrichting. Begrijpelijk misschien want het is in het algemeen een one-way traject als onderdeel van een grotere route en dan ligt de rijrichting vast.
Ik heb op een volgende reis de luxe om te kiezen en twijfel dus een beetje over de rijrichting (en daarmee ook over met de klok mee of tegen de klok in in de Valley of the Gods) omdat de luxe niet zover gaat dat ik hem twee keer kan doen.
Dus, iemand ideeën hierover? Zijn er argumenten voor zuidwaarts of noordwaarts (en dan met de klok mee resp. tegen de klok in voor de VotG): uitzicht tijdens het rijden, veiligheid, gemak, …
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door markro »

Er zijn geen specifieke voorkeursrijrichtingen voor de Moki Dugway of de Valley of the Gods.
Als je hoogtevrees hebt, is het makkelijker tegen de Moki Dugway op te rijden naar boven, je kijkt dan tegen de berg op, dan naar beneden te rijden, want dan kijkt je in de bochten de diepte in.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Martin & Marianne »

Interessante vraag. Wij hebben hem twee keer naar boven gereden. De eerste keer volkomen onvoorbereid, op weg van Monument Valley naar Bryce en met hulp van een AAA kaart. Dat was in 1988. Bijna 30 jaar later nog eens, weer omhoog. Lijkt me de beste richting als je last hebt van enige hoogtevrees. Maar ik zou het graag nog eens andersom willen rijden, ik vermoed dat de uitzichten dan mooier zijn.

Marianne
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Mrvanilla »

Het maakt niet zoveel uit. Ik heb de weg zowel naar boven als naar beneden gereden. Als je echt een verschil wilt benoemen is het inderdaad dat je bij het naar beneden rijden meer van het uitzicht kunt genieten. Qua veiligheid maakt het niet zoveel uit; de weg zigzagt naar boven/beneden dus om de bocht zit je aan de kant van de afgrond. Maar de weg is op de meeste plaatsen aardig breed dus het is niet echt een issue. Technisch gezien is de weg naar boven iets lastiger omdat de weg steil is, waardoor je dan wat minder zicht op de weg hebt.

Tip: bovenaan Moki Dugway is een onverharde weg (als je van bovenkomt rechts en als je van beneden komt links) die leidt naar een van de mooiste uitzichtpunten van de regio: Muley Point.
Groetjes,
Daniel
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Diederik52 »

Dank voor de reacties tot dusver!

@Mrvanilla : Muley Point was al bij me in het vizier gekomen, maar dank voor de extra aanbeveling.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Coyote »

Zowel de Moki Dugway als de Valley of the Gods heb ik meermalen gereden. Laatste keer was in 2019.

Beide een aanrader om te doen maar ik kan niet zeggen dat ik persoonlijk een voorkeur heb van één van de wegen vanaf welke kant. De Moki Dugway heb ik enkel naar boven gereden. Volgens mij maakt dat ook niets uit. Tijdens de rit van 3 mijl naar boven (of naar beneden) is het toch niet de bedoeling dat je stopt. Bovenaan is een ruime parkeermogelijkheid om in alle rust van het uitzicht (oa over de Valley of the Gods) uit te kijken. Dát vond ik persoonlijk nog mooier dan het rijden van de haarspeldbochten zelf.

Voor de Valley of the Gods kan ik je alleen maar aanraden daar ruim de tijd voor uit te trekken. Laatste keer in 2019 startte ik vanaf de US-163 en deed ruim een uur over de 16 mijl lange onverharde weg. Ik heb vele stops gemaakt. In tegenstelling tot de Monument Valley Loop was deze weg heerlijk rustig. Meermaals was er niemand te zien als ik uitstapte en was het doodstil, prachtig vond ik dat!

Het blijft één van mijn favoriete onverharde wegen in Amerika. :D Niet voor niets heb ik Valley of the Gods als (panorama) achtergrond op mijn 34 inch curved monitor thuis... 8)

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door IngridZw »

Wij hebben de Moki Dugway van boven naar beneden gereden. Ik weet dus niet hoe het andersom is maar ik denk wel dat op die manier de uitzichten mooier zijn omdat je merendeels in het dal kijkt.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Diederik52 »

Ook de aanvullende reacties versterken denk ik mijn voorkeur om het bergafwaarts te doen. En sowieso de VotG drive (en Muley Point) niet over te slaan, weather permitting... Tenzij er natuurlijk nog nieuwe zienswijzen opduiken.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Martin & Marianne »

Ik heb Laurent Martres er op nagelezen (Photogarphing the south West) maar die laat zich er niet over uit.
Ik weet niet wat je die dag verder hebt gepland, als je bijvoorbeeld House on fire wilt bezoeken kan het tijdstip waarop je daar moet zijn ook bepalend zijn voor de rijrichting.
Ook leuk langs de UT95: Little Egypt.

Marianne
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Mrvanilla »

Gooseneck SP en Natural Bridges NM liggen daar ook nog dichtbij. Ook leuk voor een (korte) stop. Kortom: genoeg te doen daar :lol:
Groetjes,
Daniel
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Diederik52 »

@Mrvanilla : Ja hoor, dat is allemaal in beeld en op het programma!
@Martin & Marianne : Ik reis thuis altijd via Google Maps en Streetview de route(s) langs en kom dan van alles aan grote en kleine sights en meer en minder interessants tegen. Deel van de voorpret, en ik heb de tijd om na te gaan of het echt in het roadbook moet.
Ik blijf niettemin dankbaar voor alle suggesties!
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben hem 1x gereden (zonder dat we het wisten, daar kwamen we later pas achter :lol: ) en dat was van beneden naar boven. Was heel mooi, maar het uitzicht lijkt me inderdaad van boven naar beneden mooier.
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Hans B »

Vergeet ook de Valley of the Gods niet.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Diederik52 »

Hans B schreef:
19 aug 2021, 18:59
Vergeet ook de Valley of the Gods niet.
De VotG drive is hierboven meermaals genoemd :wink:
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Old Faithful »

Wat let je om de Moki Dugway drie keer te rijden: naar boven, naar beneden en weer naar boven of naar beneden, naar boven en weer naar beneden. Zo lang is ie niet. :wink:
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Harry »

Ik dacht al dat het aan mij lag?, een stukje weg van een paar kilometer, dan rijd je toch even heen en weer. :D
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Coyote »

Ik zou juist je (kostbare?) tijd besteden om de The Valley of the Gods road op je gemak te doen. Ga er maar vanuit dat je vaak wilt stoppen! :wink:

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waarom je de Moki Dukway juist naar boven of juist naar beneden wilt rijden. Het is maar een haarspeldbocht weg. Het mooie uitzicht is boven waar je, zonder op de weg te hoeven letten, van het uitzicht kunt genieten. Alles wat je tijdens de rit naar boven (of naar beneden) ziet, zie je boven ook.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Diederik52 »

N.a.v. de reacties van @Coyote @Harry @Old Faithful : Het is natuurlijk wel een bijzondere weg die ik gereden wil hebben. Tweemaal is onhandig voor de route waarvan hij deel uitmaakt, en drie keer is wel erg overdreven. Bovendien wil ik inderdaad mijn kostbare tijd aan ook de andere mooie plekken daar besteden, waaronder de Valley of the Gods.
Maar goed, ik heb om opinies gevraagd en dan zal ik ze krijgen ook...
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door kalaman »

Moeten hem zowat een tiental keer gereden hebben en meestal wel van boven naar beneden (maar moet ook in de planning passen uiteraard).
Net zoals bij alle bergwegen zijn de uitzichten veel mooier als je naar beneden rijdt.
Klopt ook wat Coyote schrijft: je bent heel snel boven en vandaar heb je ook het uitzicht.
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Moki Dugway (UT): voorkeur voor rijrichting noordwaarts of zuidwaarts?

Bericht door Diederik52 »

Martin & Marianne schreef:
19 aug 2021, 13:08
Ik heb Laurent Martres er op nagelezen (Photogarphing the south West) maar die laat zich er niet over uit.
@Martin & Marianne Laat Martres zich wel uit over het tijdstip van de dag dat je hem zou moeten rijden (en de Valley of the Gods?) i.v.m. lichtinval en foto's?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer