De drukte in de Nationale Parken

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Coyote »

Misschien moeten we er niet eens rouwig om te zijn dat we de Nationale Parken nu niet kunnen bezoeken als de parken al om 9 uur 's ochtends de toegangspoorten sluiten...
National Parks Are Overcrowded and Closing Their Gates

MOAB, Utah—Southeast Utah is among the most popular tourist destinations in the U.S. with two national parks and millions of undeveloped acres.

But visitors are increasingly spending more time sitting in their cars as they wait to access the vast outdoors.

“Anywhere you go, there’s going to be a line,” said Libby Preslock, who on a recent Thursday arrived at Arches National Park at 9 a.m. only to find that it was full and signs encouraged visitors to come back in three to five hours. She then headed to the area’s other national park, Canyonlands, where she waited about half an hour to get inside.

With its natural stone arches, sandstone fins and towering red rock formations, Arches attracted about 194,000 people in April, up 15% from April 2019. It was closed in April 2020 due to the pandemic.

Arches reaches capacity and closes its gate to visitors most days before 9 a.m., according to the park social-media channels, which send out real-time tweets when the park temporarily closes because its parking lots are full. Those who can’t get in often head to Canyonlands, a traditionally less popular park more than four times the size of Arches. Canyonlands has seen its own visits jump 30% in April 2021 from April 2019, to nearly 117,000. Lines to enter Canyonlands can stretch up to two hours during peak visitation times.

Nearby lands controlled by the Bureau of Land Management have seen an increase in visitors, particularly among first timers, says Nicollee Gaddis-Wyatt, field manager in Moab. A growing number of them are getting stuck while driving on dirt roads.

Last week, a wildfire began to spread less than 20 miles south of Moab after officials said a human-created campfire was left unattended. The blaze originated in a day-use area in the U.S. Forest Service lands and had burned more than 5,100 acres by Saturday morning. Two campgrounds and a residential community were evacuated.

Arches and Canyonlands have fewer than 100 designated campsites between them, and visitors are increasingly camping out on nearby federal land, some of which isn’t intended for tourism or overnight stays.

“People could be parked right next to a sign that says ‘closed to camping’ and they’re just like, ‘But the app said it was open,’” said Ms. Gaddis-Wyatt.

The boom in visits to national and state parks—largely attributed to a widespread desire to leave home as the pandemic eases—began when most reopened last summer.
Bron: The Wall Street Journal

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Disney-Golf »

Weet je Roland, en ik spreek enkel over Florida maar vermoed dat dit hetzelfde gaat zijn voor de rest van de U.S.
Een 65+ senior krijgt zoveel korting in een State Park dat het per nacht meer dan de helft kan schelen dan in een gewoon campground met dezelfde “amenities”
State parks zijn maar enkel toegankelijk voor een “X” aantal personen en als die cap gehaald is door bijna al de overnighters dan schiet er haast niets meer over voor de andere bezoekers.
Maar als die oudjes nog eens hun kinderen en klein kinderen uitnodigen voor de weekend BBQ dan is het park echt wel snel vol…
Als ze morgen een termijn op het aantal toegelaten overnachtingen zetten zal het probleem zich vanzelf oplossen! 🤷‍♂️
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Coyote »

@Disney-Golf Ik zou het niet weten of dat er ook toe bijdraagt. Zou zomaar kunnen natuurlijk.

De toenemende drukte is trouwens niet alleen aan COVID 19 en het opheffen van de restricties toe te schrijven. Al enkele jaren zie je flinke toename in bezoekersaantallen. Amerikanen hebben de laatste jaren echt de parken en het outdoor zijn ontdekt zo lijkt het. Iedereen die tussen zeg maar 2000-2012 de Nationale Parken bezocht weet dat de bezoekersaantallen toen heel anders waren. Gelukkig heb ik in die periode de meeste parken kunnen bezoeken.

Vond nog een stuk over Yellowstone NP en Grand Teton NP van gisteren:
National park visitors surge as Covid-19 pandemic restrictions wane

After more than a year of pandemic-related restrictions and limited travel, surging attendance figures across US national parks show Americans are eager to get back on the road and explore.

Last month, Yellowstone National Park saw the most visitors it has ever recorded for the month of May -- with more than 483,100 people stopping by, according to a Friday news release from the park.

That's roughly an 11% increase from May 2019, the park said. Last year, the national park was closed for more than half of May, and reopened only two of its five entrances for the rest of the month.

Grand Teton National Park, in Wyoming, also set a staggering May record, with more than 363,700 visitors. That's roughly 30% up from May 2019 numbers -- and also a park visitation record for that month.

"Camping in the park increased 93% in May 2021 compared to May 2019, while backcountry camping increased 117%. Trail use in the park increased 70% in May, compared to May 2019, on trails that use is counted," the park said in a news release.

And while numbers are already high, both parks say they're expecting millions more visitors over the summer.

"Summer is Yellowstone's busiest season," the Yellowstone National Park said. "Millions of people visit the park in June, July and August. If you plan to travel to Yellowstone this summer, plan ahead, expect crowding, recreate responsibly and take the Yellowstone Pledge to protect yourself and the park."

Grand Teton National Park officials said July and August have historically been the busiest months of the year, although the spring and fall seasons have also recently seen an uptick.

"Anyone visiting the park is highly encouraged to plan ahead, recreate responsibly and help ensure this iconic landscape may be enjoyed by future generations," the park said.

National parks across the country saw a 28% decrease in visitors in 2020 compared to the year before, largely due to temporary closures and other pandemic-restrictions, according to the National Park Service. About 66 out of the 423 parks in the National Park System were fully closed for at least two months, the service said in a news release earlier this year.
Bron: CNN.com

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Mrvanilla »

Interessante materie Roland! Ook in andere parken worden bezoekrecords gebroken, zoals Yellowstone NP.
The park hosted 483,159 recreation visits in May 2021. This is an 11% increase from May 2019 (434,385 recreation visits) and the park’s most visited May on record.

May 2020 should not be used as a good year-to-year comparison due to the park being closed until May 18. Only two of the park's five entrances were open for the rest of the month.

So far in 2021, the park has hosted 658,513 recreation visits, up 14% from 2019.
Dit is dus zonder de grote hordes internationale toeristen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de Amerikanen uitgestelde vakanties inhalen, of dat de meeste Amerikanen nu ook niet internationaal kunnen reizen.

Hoe dan ook, het is druk druk druk!


https://www.nps.gov/yell/learn/news/21015.htm

Edit: @Coyote je bent me net voor :wink:
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Martin & Marianne »

Het wordt inderdaad steeds drukker overal maar dit is toch voor een groot deel Covid gerelateerd.

@Disney-Golf Wat jij schrijft is niet echt van toepassing op de drukte in de nationale parken. In Arches is slechts één camping met 51 plaatsen. De mensen die daar staan vormen maar een heel klein deel van het totaal aantal bezoekers aan het park. Er gelden trouwens in de parken al restricties aan het aantal nachten dat je er mag staan.
Als het park gesloten is kom je er zelfs met een campground reservering niet in zie ik nu op recreation.gov.

Het lijkt me wel belangrijk dat men optreedt tegen de mensen die illegaal kamperen.

Marianne
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Tipsy_1 »

Dat illegaal overal kamperen is echt problematisch aan het worden.
Wij zagen op onze zuidwest vakantie in april mensen echt OVERAL staan, tegen de avond, is echt elk stukje "off road" ingenomen door campers en tenten.Zeer verstorend als je nog wil gaan wandelen of zo. Ook zorgt het voor beschadigingen aan de natuur en afval.
Het was al een paar jaar een probleem in de weekenden maar nu is kamperen hier echt wel de mode geworden.

Dat van die drukke parken is niet volledig covid gerelateerd hoor. Covid is hier nu echt wel "over" en het normale leven gaat zijn gang. .... Het is nu toch niet zo dat die Amerikanen zo massaal naar het buitenland reizen en dat nu niet kunnen. Die blijven toch meestal in eigen land, een van de eilanden of Mexico en dat kan allemaal.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door hemmie »

Ik denk dat veel mensen wel degelijk aan het inhalen zijn. Vorig jaar konden ze nergens heen, deze zomer worden de opgespaarde vrije dagen alsnog benut.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Tipsy_1 »

Mmmm ja, dat zal ook wel een factor zijn. Hoewel wij vorig jaar verplicht zijn ons verlof gewoon zoals anders te nemen. Wij kunnen maar een paar dagen overdragen en dat is elk jaar zo. Maar vrienden van ons vertelden ons gisteren dat ze nu dit jaar 30 dagen vrijaf hadden - die konden wel overdragen.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Coyote »

Martin & Marianne schreef:
14 jun 2021, 07:48
Het wordt inderdaad steeds drukker overal maar dit is toch voor een groot deel Covid gerelateerd.
Het einde van vele Covid maatregelen in Amerika zal ongetwijfeld leiden tot meer drukte in de parken maar de drukte neemt al jaren toe. Zelf denk ik dat het einde van Covid maar een relatief klein deel van die drukte veroorzaakt. Als ik terugdenk aan ons bezoek aan Yosemite NP half mei 2017, poeh! Wat was het druk! :o En het was niet eens een stralend mooie dag.

Het is een trend die al jaren aan de gang is maar nu extra duidelijk wordt nu maatregelen versoepeld worden. Ik zie de drukte dan voorlopig ook niet afnemen.

Voor het plannen van je tripjes naar een National Park misschien iets om rekening mee te houden.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Disney-Golf »

Martin & Marianne schreef:
14 jun 2021, 07:48
@Disney-Golf Wat jij schrijft is niet echt van toepassing op de drukte in de nationale parken. In Arches is slechts één camping met 51 plaatsen.
Ik schreef dan ook… 🤷‍♂️😉😀
Disney-Golf schreef:
13 jun 2021, 22:40
… en ik spreek enkel over Florida …
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Martin & Marianne »

Maar je schreef ook
Disney-Golf schreef:
13 jun 2021, 22:40
maar vermoed dat dit hetzelfde gaat zijn voor de rest van de U.S.
:wink:

Marianne
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Dutchess »

Tipsy_1 schreef:
14 jun 2021, 16:13
Dat illegaal overal kamperen is echt problematisch aan het worden.
Wij zagen op onze zuidwest vakantie in april mensen echt OVERAL staan, tegen de avond, is echt elk stukje "off road" ingenomen door campers en tenten.Zeer verstorend als je nog wil gaan wandelen of zo. Ook zorgt het voor beschadigingen aan de natuur en afval.
Het was al een paar jaar een probleem in de weekenden maar nu is kamperen hier echt wel de mode geworden.
Bedoel je illegaal kamperen in de nationale parken? Of erbuiten? Want op public lands is het juist meestal wel toegestaan om vrij (primitief) te kamperen, tenzij anders aangegeven of als het dieren etc. verstoort. En daar wordt b.v. hier in Utah ook gretig gebruik van gemaakt. Hebben we zelf ook gedaan, al proberen wij wel plekjes uit te zoeken waarbij we juist niet vlak bij andere mensen staan.
Camping on public lands away from developed recreation facilities is referred to as dispersed camping. Most of the remainder of public lands are open to dispersed camping, as long as it does not conflict with other authorized uses or in areas posted "closed to camping," or in some way adversely affects wildlife species or natural resources.
Bron

Ik ben het wel met je eens dat veel mensen helaas niet de "leave no trace" principes in acht nemen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Allard »

Dutchess schreef:
15 jun 2021, 23:37
Want op public lands is het juist meestal wel toegestaan om vrij (primitief) te kamperen, tenzij anders aangegeven of als het dieren etc. verstoort. En daar wordt b.v. hier in Utah ook gretig gebruik van gemaakt. Hebben we zelf ook gedaan, al proberen wij wel plekjes uit te zoeken waarbij we juist niet vlak bij andere mensen staan.
Fijn om te lezen. Het verruimd onze mogelijkheden enigszins. Maar hoe veilig is het? Wij herinneren ons nog de negentiger jaren toen er af en toe een toerist vermoord werd voor een handjevol dollars. Mijn vrouw heeft nog slechte herinneringen aan toen ik haar een tijdje alleen achter moest laten in de swamps van Louisiana. Maar we hebben daarna ook wel eens met ons tijdje met ons tentje gestaan op een officiële campground aan het Temple Bar Basin (Lake Mead) waar het zo eenzaam was dat we daar ook rustig vermoord konden worden zonder dat iemand het direct zou merken..... Nu zijn we niet echt bang aangelegd en zien niet overal spoken.

Of heeft iedere amerikaan standaard een vuurwapen onder het kussen? "To protect my family"
Gast

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Gast »

Martin & Marianne schreef:
15 jun 2021, 22:24
Maar je schreef ook
Disney-Golf schreef:
13 jun 2021, 22:40
maar vermoed dat dit hetzelfde gaat zijn voor de rest van de U.S.
:wink:

Marianne
Zijn er volgens jou dan in de rest van de US geen State Paris waar 65+ korting geldt? En waar het druk is met families?
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Tipsy_1 »

@Dutchess
ivm het "illegaal" kamperen.
Wij zijn zelf geen kampeerders dus kunnen eigenlijk slecht oordelen wat al dan niet is toegestaan maar om een voorbeeldje te geven;
in capitol reef zelf heb je uiteraard de officiele NPS camping. Maar zo gauw je de officiele parkgrenzen verlaat staat op elke zijweg, langs elke dirt road, elke pull out,... van de UT12 wel ergens een camper of tent (toen wij er waren, midden van een week, mid april dit jaar). Ik denk dat dat vaak wel mag (al zie je even vaak verbodsbordjes). Het viel ons vooral op hoe dit nu VEEEEEEEEEEL meer gebeurd dan de voorbije jaren. Het is een trend die we al een aantal jaren zien. Zo was ons laatste bezoek in 2018 aan de Alabama Hills absoluut niet fijn omdat hier achter elke rots wel een tent stond. Als gewone wandelaar/ontdekker is dat erg vervelend omdat je je voelt alsof je mensen hun privacy schendt. En het ongerept van de natuur gaat er zo echt wel af. Dit zien we op veel plaatsen van Amerika maar met name in het Zuidwesten een echte "trend" worden.
(alle begrip hoor, maar het is wel vervelend)
Gast

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Gast »

Tja ik snap die mensen wel…die noemen dat boondocken toch? Blijkbaar vatten de mensen het ruimer op, maar het “probleem” wordt imho zelf gecreëerd door de kampeerders….en de mensen die het maar overal toestaan zonder te controleren.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Dutchess »

Allard schreef:
16 jun 2021, 16:15
Maar hoe veilig is het?
Ja, je kan tegenwoordig ook in de supermarkt overhoop geschoten worden, dus "veilig" is ook maar relatief.
Tipsy_1 schreef:
16 jun 2021, 21:11
in capitol reef zelf heb je uiteraard de officiele NPS camping. Maar zo gauw je de officiele parkgrenzen verlaat staat op elke zijweg, langs elke dirt road, elke pull out,... van de UT12 wel ergens een camper of tent (toen wij er waren, midden van een week, mid april dit jaar). Ik denk dat dat vaak wel mag (al zie je even vaak verbodsbordjes). Het viel ons vooral op hoe dit nu VEEEEEEEEEEL meer gebeurd dan de voorbije jaren.
Wij merkten het ook de laatste keren, er stond zelfs een porta-potty op zo'n plek waar veel mensen primitief kampeerden! Tja, de bevolking groeit hier ook enorm, en al die mensen willen ook recreëren natuurlijk. Maar als je wat verder weg gaat van die drukke doorgangswegen zijn er vaak echt nog wel mooie en minder drukke plekjes te vinden. Wat mij dan weer stoort zijn al die ATVs die zo'n herrie maken en stof doen opwaaien.
Terpies schreef:
16 jun 2021, 21:25
Tja ik snap die mensen wel…die noemen dat boondocken toch? Blijkbaar vatten de mensen het ruimer op, maar het “probleem” wordt imho zelf gecreëerd door de kampeerders….en de mensen die het maar overal toestaan zonder te controleren.
Het mag echt op meer plekken dat je zou verwachten, en het is heel anders dan men in Nederland gewend is natuurlijk. Er is hier ook zoveel meer ruimte! Alleen zou ik willen (zoals ik al eerder schreef) dat men de "leave no trace" principes in acht zou nemen. Eén van de grootste bosbranden op dit moment b.v. (in de buurt van Moab) werd veroorzaakt door een kampvuur dat niet goed geblust was. :evil:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Tipsy_1 »

Die ATV's! ja dat is echt enorm verstorend! Hier aan de oostkust en bvb in Pennsylvania is dat ook echt iets waar wij ons vaak aan ergeren. Je hoort die ook zo ver.
(net als de toenemende gewoonte van mensen van overal muziek te spelen, niet in hun oortjes maar gewoon lekker luid tijdens een boswandeling iedereen laten meegenieten - maar nu begin ik vast als een ouze zaag te klinken :lol: )
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: De drukte in de Nationale Parken

Bericht door Trails »

Wij vonden het in 2017 al geen pretje meer in de grote en bekende parken. Overvol en met name het parkeren met een camper was een ramp (dit was in sept./okt.). Zeker omdat de parkeerplaatsen voor campers vaak in gebruik werden genomen door personenauto's.
De state parks waren toen al favoriet bij ons.
Er is daar zó veel moois te zien dat je de grote parken niet eens mist. Zo zijn we dan ook nooit in Yellowstone NP geweest (een park waar je geweest "moet"zijn). We zullen er, vanwege de enorme drukte, dan ook nooit heen gaan.
In Grand Canyon NP kregen we een heus Disney gevoel, zó enorm druk...
Dit was dan niet eens in een Corona jaar.

Wij waren in 2017 en 2019 ook van plan om her en der te gaan boondocken maar de plekken waar we dit wilden doen vonden we niet echt aantrekkelijk. Veel jagers en ATV's in grote groepen en daar voelden we ons niet prettig.
Er was maar 1 plek waar we wel hadden willen boondocken (maar we hadden al een camping gereserveerd). Dit was in de Alabama Hills.
Ieder zijn meug maar voor ons was het niet...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer