Wandeling Cables on Half Dome (Yosemite NP).

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Wandeling Cables on Half Dome (Yosemite NP).

Bericht door TradeMarkNL83 »

Geheel tegen verwachting in heb ik een permit gewonnen om in september de cables van half dome te beklimmen. Aangezien deze hike behoorlijk pittig is ben ik op zoek naar tips en ervaringen. Zijn er mensen hier die hem hebben gelopen? Ik heb toch wel het een idee dat het een once-in-a-lifetime kans is dus ik wil sowieso proberen zover mogelijk te komen op de route.

Natuurlijk ben ik ook deze pagina aan het uitpluizen: https://www.yosemitehikes.com/yosemite- ... f-dome.htm
Maar ik ben vooral benieuwd hoe mensen zich er fysiek op hebben voorbereid en hoe zeer je je erop moet voorbereiden. En als je in het donker start zoals mensen adviseren, is de route dan goed te volgen met zaklamp?

Ook lees ik de optie om halverwege te kamperen bij little Yosemite valley (permit vereist uiteraard) zodat de hike wat minder vermoeiend is dan hem in een dag te doen. Hoewel dat idee me zeker aanstaat, lijkt het me toch wat teveel van het goede aangezien ik alleen reis en dan dus zelf al die kampeerspullen en eten etc moet meetillen. En bovendien een onervaren kampeerder ben. Ik ben benieuwd!

Stukje context: ik heb denk ik een redelijk gemiddelde conditie. Sport 2x per week gemiddeld, geen enorme hiker qua lange afstanden. Wel Angels Landing in Zion gedaan, maar dat is qua afstand een kwart van Half Dome en qua elevation ook minder dan de helft. Maar dat was dan ook prima te doen voor me.
Laatst gewijzigd door markro op 16 apr 2021, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Voor de duidelijkheid de topictitel aangepast.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Cables on half dome

Bericht door Galapogos »

Geen ervaring met Half Dome, maar met kampeerspullen van Happy Isles naar Little Yosemite Valley lopen lijkt me wel te doen, zeker als je de John Muir Trail neemt i.p.v. de Mist Trail.

Je hoeft dan niet Half Dome op met je kampeerspullen. Je tentje laat je dan gewoon bij Little Yosemite Valley staan. Het lastigste zal zijn om een permit te bemachtigen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wandeling Cables on Half Dome (Yosemite NP).

Bericht door Martin & Marianne »

Geweldig dat je een permit hebt!
Lastig natuurlijk om je voor te bereiden; probeer zoveel mogelijk te lopen met hoogteverschil, maar ja, dat is hier niet zo eenvoudig.
Als Angels Landing goed te doen was zal dit ook wel te doen zijn. Voordeel lijkt me dat het niet zo heet zal zijn als in Zion.
Kamperen in Little Yosemite Valley wordt wel aangeraden, maar het betekent wel dat je een flink stuk met je bagage moet lopen. Als dit op je laatste dag Yosemite is heb je wel een mooie oplossing voor die nacht. :wink:
Je kunt ook kijken of je dan bij Glacier point kunt starten; dan heb je de Panorama trail ook meteen gedaan, en het is dan niet alleen maar stijgen.

Als je de zoekfunctie op het forum gebruikt vind je wel wat forumleden die het hebben gedaan. Misschien kun je die een pb sturen als je meer informatie wilt.

Zeker vroeg vertrekken als je het op 1 dag gaat doen. Het eerste stuk is redelijk makkelijk, maar voorbij de brug bij de Vernal Fall zal het wat lastiger worden als het dan nog donker is.

Marianne
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Wandeling Cables on Half Dome (Yosemite NP).

Bericht door TradeMarkNL83 »

Bedankt voor de reacties en het aanvullen van de topic-titel. Ik zal sowieso proberen een permit voor LYV te bemachtigen, dan zien we daarna wel verder ;) De permit voor de kabels heb ik voor de 13e. Als ik de permit voor LYV krijg kan ik daar inderdaad 2 nachten gaan staan en heb ik meteen een oplossing voor m’n ‘open’ nacht van de 14e. Ik had bedacht dan alleen kampeerspullen mee te nemen, ervan uitgaande dat ik m’n overige bagage in de auto mag laten op de parkeerplek bij het begin vd trail?

Ik had inderdaad gelezen dat je de mist trail beter kunt vermijden. Las al dat via de John Muir trail of Panorama trail een betere optie is dus dat ga ik sowieso doen. Je bedoelt dan met de bus naar glacier point neem ik aan, @Martin & Marianne ? Die route lijkt inderdaad een stuk minder stijl maar is wel 5km langer. Dus dan zou ik even moeten uitzoeken wat zwaarder weegt.

Ik kwam een enkeling tegen met de zoekfunctie ja. Maar @jildou450 is al een paar jaar niet meer op het forum geweest zie ik. Ik zal die een pm sturen als ze hier niet opduiken :) Ik ben vooral benieuwd hoe m’n voeten het eraf brengen, 10-12 uur wandelen. Maar goed daar is in principe vrij eenvoudig achter te komen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wandeling Cables on Half Dome (Yosemite NP).

Bericht door Galapogos »

Normaal gesproken zou ik de bus naar Glacier Point nemen, via de Panorama Trail naar Little Yosemite Valley lopen, Half Dome beklimmen en vervolgens van Little Yosemite Valley naar Happy Isles lopen. Je auto staat dan de hele tijd in de vallei, met daarin alle spullen die je niet meeneemt tijdens je wandeling.

Van Glacier Point naar Little Yosemite Valley is wel een stukje langer dan van Happy Isles naar Little Yosemite Valley, maar het zal desondanks minder zwaar zijn denk ik.

Het probleem is: de bus naar Glacier Point rijdt dit jaar niet, zie https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/ ... tation.htm.

Je kunt eventueel wel je auto bij Glacier Point parkeren, en vanaf daar naar Little Yosemite Valley lopen en dan weer terug, maar of dat nou zoveel beter is dan vanaf Happy Isles weet ik niet.

Wellicht kun je het laten afhangen van de beschikbaarheid van de permits. Als je start bij Glacier Point heb je een andere permit nodig dan als je start bij Happy Isles.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Wandeling Cables on Half Dome (Yosemite NP).

Bericht door TradeMarkNL83 »

Ja dat die hikers bus niet zou gaan dit jaar had ik volgens mij al gelezen :( Dan maar iemand zo gek zien te krijgen om me erheen te rijden ;) Maar inderdaad, eerst maar eens zien of het wat wordt met die permits. Denk dat ik het sowieso liever in 1 dag doe hoor, maar hoop extra gedoe anders :lol:
YosemiteHans
Amerikafan
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mar 2015, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wandeling Cables on Half Dome (Yosemite NP).

Bericht door YosemiteHans »

Geweldig dat je een permit hebt gekregen. Ik heb Half dome in 1986 gelopen op 1 dag, ik was toen 26 jaar. Ik heb mij er toen niet echt op voorbereid, maar had toendertijd een heel goede conditie. Ik sportte veel, maar wandelde in die tijd niet.
In groepsverband ( met 5 mensen )deden we er toen enkele uren over, en aan het begin van de cables had ik het wel zwaar. Ik had toen veel aan mijn reisgenoten die mij extra motiveerden om de top te halen.
De beloning als je boven bent, waanzinnig.
Ik zou zeggen, blijf veel sporten, ga misschien wat vaker een kilometer of 10 a 15 wandelen als voorbereiding.
In 2015 was ik terug in Yosemite en kon ik tegen mijn vrouw zeggen dat ik daar bovenaan had gestaan, nog steeds een geweldig gevoel.

Ik zou zeggen, blijf veel sporten, ga misschien wat vaker een kilometer of 10 a 15 wandelen als voorbereiding. Probeer je bij andere mensen aan te sluiten op weg naar boven, vooral het laatste stuk, Dan moet het zeker lukken. Succes.

Hans
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wandeling Cables on Half Dome (Yosemite NP).

Bericht door Martin & Marianne »

TradeMarkNL83 schreef:
16 apr 2021, 17:06
Ik had inderdaad gelezen dat je de mist trail beter kunt vermijden. Las al dat via de John Muir trail of Panorama trail een betere optie is dus dat ga ik sowieso doen. Je bedoelt dan met de bus naar glacier point neem ik aan, @Martin & Marianne ? Die route lijkt inderdaad een stuk minder stijl maar is wel 5km langer.
Ik had er niet bij stilgestaan dat de bus naar Glacier Poin niet rijdt. Mocht je een lift kunnen krijgen dan is dat natuurlijk mooi. Het is wel langer vanaf Glacier Point maar niet alleen minder steil (met ei :wink: ) maar je loopt voor een groot deel naar beneden.
Ik weet niet waarom je de Mist tRail zou vermijden: als je de wandeling op 1 dag doet en dus niet heel veel bagage hebt, zou ik zeker via de Mist Trail naar boven gaan. Als je terug komt is de JMT beter, je bent dan moe, en dan wil je niet hoeven klauteren.

Marianne
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Wandeling Cables on Half Dome (Yosemite NP).

Bericht door TradeMarkNL83 »

Tof hoor @YosemiteHans, respect dat je het gedaan hebt toen! Ik ben 37, moet nog kunnen ;) Je hebt het over enkele uren, maar daar bedoel je vast enkel het laatste stuk met de kabels mee? Mensen doen er gemiddeld een uur over omhoog hoorde ik ergens.

Ik ben zeker van plan wat vaker 10-15 km te gaan lopen. Aansluiten bij een clubje is zeker ook een goeie, bij de kabels van angels landing ook gedaan.

En je hebt gelijk @Martin & Marianne: heen via de mist trail, terug JMT. Die ei/ij geef ik autocorrect de schuld van ;)
Laatst gewijzigd door TradeMarkNL83 op 17 apr 2021, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
YosemiteHans
Amerikafan
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mar 2015, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wandeling Cables on Half Dome (Yosemite NP).

Bericht door YosemiteHans »

Weet het niet meer precies, totale heenreis ongeveer 4 uur. Ik weet zelfs niet meer waar we gestart zijn toen, te lang geleden. De kabeltocht zal idd een uur gekost hebben.
Met 37 jaar moet het zeker lukken. :clap:

Hans
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wandeling Cables on Half Dome (Yosemite NP).

Bericht door Galapogos »

Dat berg op berg af lopen kan in Nederland nog best lastig zijn om te trainen, maar we hebben gelukkig wel iets dat op heuvels lijkt in delen van het land, en niet alleen in Zuid-Limburg. Als je daar maar genoeg omhoog en weer naar beneden loopt lijkt het uiteindelijk vanzelf op een echte bergwandeling. :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer