Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johan1973
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 20 jul 2007, 10:57
Contacteer:

Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door johan1973 »

Vorige week heb ik op Facebook berichten gevolgd over de vermissing van een koppel in een Subaru Forester bij Willow Creek, Death Valley NP.
Ze hadden 2 lekke banden. Helaas is de man (32) overleden. De vrouw (27) heeft het overleefd.

Dit is het hele verhaal:
https://sierrawave.net/sad-ending-for-o ... rk-rescue/

Dit is de plek waar ik het nieuws op heb gevolgd:
https://www.facebook.com/InyoCountySheriffsOffice

Dit lijkt me maar weer eens een waarschuwing dat je (in DVNP) vooral op 'officiele' wegen en paden moet blijven en een geschikte auto nodig hebt voor het 'zwaardere' werk.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door Timothy555 »

Zeer jammer dit...

De gouden regel blijft echter altijd: blijf bij je wagen. Zeker als je lekke banden hebt, kan je de motor nog laten draaien om airco te voorzien gedurende de dag, en kan je 's nachts beschut slapen.

Met twee lekke banden kan je nog zeer traag rijden ook normaal, desnoods tegen 10 km/h. Ik zou me zachtjes naar een gebied proberen begeven waar heel af en toe misschien wat meer verkeer passeert.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door boonens »

Wat een treurig bericht.

Het is natuurlijk gissen, maar ik vermoed dat ze het comfort van hun auto nooit hadden verlaten om te gaan lopen als er nog (langzaam) mee gereden kon worden. De man was Afghanistan-veteraan, dus je verwacht dat hij wel enige kennis en ervaring bezat over overleven in dergelijk gebied.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gast

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door Gast »

Een kat in het nauw maakt rare sprongen...maar hoe spijtig het ook is...regel 1: bij je auto blijven in zulk afgelegen terrein zou toch iedereen wel moeten weten, zeker als je ook nog eens een training in het leger gehad hebt...

Ze hadden wel voor drie dagen water bij zich, dus regel 2 is wel opgevolgd....
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door Galapogos »

Als ik op de kaart kijk naar waar de auto ongeveer is gevonden, dan is dat hemelsbreed maar een paar kilometer vanaf de doorgaande weg (Badwater Road). Wellicht hebben ze te makkelijk gedacht dat ze cross terrain die weg zouden kunnen bereiken.

Waren ze inderdaad maar bij de auto gebleven...

Als je dit soort plekken opzoekt dan is het meenemen van een satellietbeacon nog niet zo’n gek idee.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door goldenhills »

Triest verhaal inderdaad. Het kon zijn dat ze met de lekke banden niet meer voldoende ground clearance hadden, dan wordt rijden erg lastig. Van Gold Valley terug naar de doorgaande weg is ~20 mijl, van Willow Spring zelfs 27 mijl. En ik moet eerlijk zeggen dat als je een lange weg door de lege woestijn hebt gereden zonder iemand tegen te komen dat het toch erg moeilijk is om bij je auto te blijven, ook al weet je dat het wordt aangeraden. Op de kaart lijkt lopen naar Badwater Rd dan de beste optie. Het is een grote stap om je drang naar zelfredzaamheid op te geven en op hulp te wachten terwijl je geen flauw benul hebt wanneer ze zullen gaan zoeken en of ze wel op de goed plek gaan zoeken. Er was ook een verhaal niet lang geleden van een gezin dat was ingesneeuwd bij de Grand Canyon North Rim, en die het hebben gered omdat 1 van hen hulp is gaan zoeken.

Wij mogen graag in dat soort gebieden rondtoeren, dus we hebben nu een wat meer capabele auto (al is een Subi Forester best capabel), veel betere banden (een enorm verschil), en een Garmin InReach (satelliet messenger en GPS met matige kwaliteit kaart).
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door bedeve »

Ze hadden in de auto een briefje achtergelaten dat ze eten en drinken bij zich hadden en Mormon Point wilden bereiken.
Uiteindelijk zijn ze op twee miles daarvan gestrand
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door knaapje »

Advies van locals gekregen:
Per persoon minimaal 1 gallon water.
Volle tank.
Blijf bij je auto en zet de motorkap open!
Patrouilles in de lucht houden dit in de gaten.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door Tipsy_1 »

Eng verhaal. Wij rijden dit soort wegen ook graag...
Hebben wel een GPS bij (een garmin wandel gps, we hebben er zelfs 3 bij) en ik heb mij laten vertellen dat als je daarop op SOS duwt ze naar je gaan zoeken.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door Galapogos »

Dat zou kunnen, als het een Garmin InReach is. Normale wandel-gps’en van Garmin kunnen géén noodsignaal uitsturen. Maar die hebben ook geen SOS-knop.

Als je inderdaad een Garmin InReach hebt, dan moet je ook nog abonnementskosten betalen, anders werkt die SOS-functie niet.
Gast

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door Gast »

Het voordeel wat wij als toeristen wel hebben is dat de meesten die door DV rijden een goed gevulde koelbox, etenswaren, kleding etc etc bij zich hebben, dus verhongeren en verdorsten zullen we niet zo gauw. Nu nog aanleren dat je echt bij je auto blijft.

Als je drinken en eten opraakt zijn er genoeg onderdelen van je auto die flink roken (banden, vulling van je stoelen, tapijt, hemel bekleding, en indien nodig, kleding etc (wel de oude kleding die je uit NL meegebracht hebt hé? En niet die mooie nieuwe uit de outlets :shock: ), dus opvallen doe je zeker (wel even van je auto afhalen, en iets meer dan een paar meter bij je auto vandaan in de fik steken :thumbup:
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door Galapogos »

‘Hemelbekleding’. Ik heb een nieuw woord geleerd vandaag. :lol:
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door Old Faithful »

Tipsy_1 schreef:
14 apr 2021, 13:04
Eng verhaal. Wij rijden dit soort wegen ook graag...
Hebben wel een GPS bij (een garmin wandel gps, we hebben er zelfs 3 bij) en ik heb mij laten vertellen dat als je daarop op SOS duwt ze naar je gaan zoeken.
Niet op een gewoon outdoor toestel, zoals Galapogos ook al zegt. Bedoel je misschien de mob (man overboard) toets? Als je die indrukt wordt er meteen een waypoint opgeslagen. Ooit bedoeld voor op schepen, om iemand terug te vinden die overboord geslagen was.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Moto huren in Death Valley

Bericht door Tipsy_1 »

oeps ik heb maar een simpele oregon GPS dus dan toch geen SOS knop. ik rekende daar eigenlijk een beetje op.
OK, maar goed onthouden dat we bij de auto moeten blijven als we ooit iets tegenkomen.

Het verbaast me trouwens dat het nu al zo warm is in DV. Maar toen ik het vandaag opzocht: idd al 90 graden en meer!
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door Bushmaster »

wij kregen destijds van Farabee's (jeep rental) deze mee bij onze trip naar de "racetrack"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door Galapogos »

Netjes dat je die mee krijgt van de verhuurder! Dat is wat de sos-functie betreft een vergelijkbaar apparaat met die Garmin InReach, alleen kun je deze niet als normale wandel-gps gebruiken.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Amerikaan (32) overleden in Death Valley, vriendin (27) in leven (twee lekke banden)

Bericht door BonnyR »

Zet je toch weer aan het denken dit soort verhalen. Ik weet dat heel vaak dit soort verhalen stonden in de krantjes van de nationale parken. Maar als ik de tijdslijn zo lees. Ze zouden 4 april terug moeten zijn, 6 april begint de search en ze vinden rond 8 april het briefje en in de middag op 9 april de personen. Dus wat aannames...misschien zaten ze 3 april al met de lekke banden en wanneer besluit je dan te gaan lopen.

Maar alle "waargebeurde" films die je erover ziet zijn ze negen van de tien keer eerder bij het achtergelaten voertuig dan bij de personen.
:sadcry:
Het blijft een vreselijk verdrietig verhaal.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer