Witte neerslag in wash of langs rivieroever.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Witte neerslag in wash of langs rivieroever.

Bericht door Allard »

Aangezien het nog wel even komkommertijd is voor reisplanners durf ik de relatieve rust van dit forum nog wel even te gebruiken voor een geologie(?) vraag. Heel af en toe kan je een wit neerslag aantreffen zoals op de volgende foto's:

Afbeelding

Dit is in Kodachrome Basin SP. Het drainagegebied van deze wash is heel beperkt. Hooguit 10km². Een fabriek staat daar niet. Wel een primitieve camping.

Afbeelding

Dit is bij Hanksville. Op de voorgrond stroomt de Dirty Devil, van links komt Fremont River, van rechts de Muddy Creek. De neerslag lijkt vooral afkomstig van de Muddy Creek. Deze draineert de zuidelijke helft van de San Rafael Swell. Een tamelijk desolaat en nagenoeg onbewoond gebied.

De kans op verontreiniging door menselijke activiteiten lijkt dus vrij klein. Zout(en) en/of gips kan ik ook niet zo goed plaatsen. Elders las ik een suggestie dat het de kiezel skeletten van een soort algen zouden kunnen zijn (Diatomeeën).

Iemand een idee? Hetzij van eigen kennis, hetzij van een passerende Ranger?
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Witte neerslag in wash of langs rivieroever.

Bericht door Trails »

https://www.quora.com/Why-does-the-colo ... en-exposed

En dit:
Limescale is that white, chalky residue left behind by dissolved minerals (mostly calcium and magnesium) in water.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Witte neerslag in wash of langs rivieroever.

Bericht door Allard »

Mijn dank voor het meedenken/meezoeken.

Ik vrees dat een passend antwoord er nog niet tussen staat.

Limescale (ketelsteen) is het waarschijnlijk niet. Dat vereist een situatie waarin vele honderden malen het oplosbaarheidsproduct van Ca(Mg)CO3 moet worden overschreden. Zo'n proces is op deze plaatsen niet aannemelijk. Bovendien is ketelsteen doorgaans wat grauwer dan dit intens witte materiaal.

De suggesties van het ontstaan van een wittige coating op harde rotsige ondergrond zijn hier ook niet van toepassing. Het betreft hier zeer recente afzettingen op relatief grofkorrelige zanden. Die blijven maar kort liggen. Bij de eerstvolgende (flash)flood zien die oevers er weer heel anders uit.

Hieronder een meer gedetailleerde opname:

Afbeelding

Het lijkt er op dat de witte materie op het water gedreven heeft en bij een dalende waterspiegel aan het zand is blijven hangen.

Maar leuk dat je meedenkt!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer