Schade door branden Moraine Park (Rocky Mountain National Park).

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Schade door branden Moraine Park (Rocky Mountain National Park).

Bericht door RuthdeLange »

Ik kwam er gisteren achter dat een (toch wel groot) deel (waaronder de tent only loop) van de Moraine Park campground dit jaar gesloten is vanwege de branden van de afgelopen maanden. Ik wist wel dat er een brand was, maar had geen idee dat deze zoveel stukken van het RMNP en dus ook de camping heeft vernietigd. Heb dit ook niet op het forum gelezen, of misschien gemist.

Weet iemand hier meer van? Ik heb gezocht maar kom er niet achter of het bijvoorbeeld nog wel de moeite waard is om de Trail Ridge Road en de Peak to Peak Highway te rijden. Ook wilden we naar Nymph lake, lake Haiyaha, Alberta falls etc. lopen. Maar ik krijg niet duidelijk of hier nog iets van over is. Weet iemand dit?
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Schade door branden Moraine park

Bericht door IngridZw »

Hier kun je zien wat open of gesloten is.
https://www.nps.gov/romo/learn/fire-inf ... ations.htm
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Schade door branden Moraine Park (Rocky Mountain National Park).

Bericht door RuthdeLange »

Ingrid, dat plaatje had ik ook gevonden maar het gaat mij niet alleen om wat open is maar vooral om hoe het er uit ziet. Een wandeling door een afgebrande vlakte doe ik liever niet dus in dat geval zou ik dat deel van de vakantie liever anders invullen. Ook de Trail ridge road. Volgens mij heeft het daar langs wel gebrand maar geen idee hoe dicht bij en of het rijden hiervan dus nog de moeite waard is.
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Schade door branden Moraine Park (Rocky Mountain National Park).

Bericht door IngridZw »

Lastig. Je moet het eigenlijk horen van iemand die er recentelijk is geweest maar dat zal waarschijnlijk pas in de zomer zijn. Ik zag nog wel wat filmpjes van na de brand op internet o.a. omgeving Fern Lake. Zag er niet best uit. Wat ik ook heb gezien was dat de grootste brand in het oostelijk gedeelte was dus ook nabij de Trail Ridge Road. Daar zal je dus wel de gevolgen zien als je die weg rijdt. Jammer.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Schade door branden Moraine Park (Rocky Mountain National Park).

Bericht door RuthdeLange »

Ik heb die filmpjes nog niet gezien maar ga nog beter zoeken. Ik krijg vaak ook de melding dat (nieuws)websites niet toegankelijk zijn voor Europeanen vanwege de privacywet.
Het is natuurlijk het ergste voor de mensen die daar wonen. En daarnaast word ik ook zo verdrietig van al die natuur (ook elders in de VS) die verdwijnt door al die branden. Maar daarnaast vind ik het ook erg jammer voor mezelf.... Ben nog nooit in die regio geweest en lees in reisverslagen van anderen over hoe mooi het er is. Dus baal ervan dat we dat niet (in die mate) nu zelf gaan zien.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Schade door branden Moraine Park (Rocky Mountain National Park).

Bericht door Martin & Marianne »

Je krijgt inderdaad wel sites die niet toegankelijk zijn, maar ook filmpjes die wel zichtbaar zijn. Ik zocht op Rocky Mountain NP fire damage en heb net twee filmpjes bekeken.
Hoewel er wat historische bouwwerken verloren zijn gegaan is de boodschap uit die filmpjes toch vooral een van: dit is goed voor de natuur en geeft nieuwe kansen.
Ik zou zelf een gepand bezoek aan het park hierdoor niet annuleren. Brand hoort bij de natuur, en de gevolgen daarvan ook. En er zal ongetwijfeld voldoende natuur zij die niet is aangetast.
Wat betreft de trail ridge road: die ligt boven de boomgrens. Het kan zijn dat de toendra zwart is, en die zal niet snel herstellen, maar grasland herstelt wel snel. Het geeft je ook een kans om te zien hoe de natuur hiermee omgaat en hoe dieren en planten profiteren van een brand.

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Schade door branden Moraine Park (Rocky Mountain National Park).

Bericht door IngridZw »

Ik zou ook gewoon gaan. Je weet immers niet of je ooit nog de kans krijgt om er naar toe te gaan. Het is een prachtig maar ook immens groot park en wat ik heb gelezen is dat het gaat om 9 % wat aangetast is door het vuur.
Approximately 30,000 acres or 9 percent of Rocky Mountain National Park has been impacted by the East Troublesome and Cameron Peak Fires.

Ik denk dat o.a. het gebied Moraine Rd/Fern Rd het meest getroffen is. Als je dit filmpje op YouTube kijkt zie je ook meerdere reacties.



Van het gebied Bear Lake heb ik niets van gelezen en volgens mij heeft het vuur daar weinig of geen schade aangericht. En daar zijn veel wandelmogelijkheden.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Schade door branden Moraine Park (Rocky Mountain National Park).

Bericht door RuthdeLange »

Bedankt voor het filmpje. Had dat zelf nog niet gevonden. Ik hoop inderdaad maar dat het gebied waar wij willen gaan wandelen er niet uit ziet zoals op dit filmpje. Ik vind het echt verschrikkelijk. En natuurlijk zal het best zo zijn dat brand goed is voor de natuur maar de balans is wel een beetje zoek de afgelopen jaren. Ik ben ook niet iemand die dan denkt van 'interessant om te zien'. Maar dat komt misschien ook omdat wij nog nauwelijks iets van Amerika hebben gezien. Als je al vele keren die kant op bent geweest kun je het misschien beter relativeren.
In 2018 zaten wij in Yosemite tijdens de branden daar. je kon de bergen in de Valley niet eens zien. Net als bij dikke mist zag je alleen een klein stukje vooruit. Een groot deel van het park was afgesloten. Ook dat vond ik verschrikkelijk jammer omdat het de enige keer was dat ik daar met mijn kinderen zou zijn. Dus nee, ik heb dan minder belangstelling voor het positieve effect van deze branden ;-)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer