Van het Yosemite NP naar het Death Valley NP in mei.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
gerco
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:28
Aantal x V.S. bezocht: 0

Van het Yosemite NP naar het Death Valley NP in mei.

Bericht door gerco »

Hoi allemaal,

Wij (ik + vriendin) zijn bezig met het plannen van een heel mooie rondreis door het westen van de States (LA>SF>Vegas). Als de planning min of meer klaar is ga ik deze hier ongetwijfeld posten, om te kijken wat jullie ervan vinden. Echter zitten we met toch 1 dilemma in ons maag, waar we niet uitkomen: hoe gaan we in mei (11 mei om precies te zijn), vanuit Yosemite naar Death Valley rijden. Na een tijdje researchen op internet kom ik eigenlijk tot de conclusie dat er 2 realistische opties zijn, aangezien helaas de Tioga Pass en de Sonora Pass zo goed als zeker nog gesloten zijn.

Dan blijven er volgens mij 2 opties over:

Optie 1: Noordelijk via de Carson Pass (88) en de 395 richting Death Valley rijden.
Optie 2: Zuidelijk via Sequoia (en evt Kings Canyon) richting Death Valley rijden.

Wij twijfelen heel erg wat de fijnste/mooiste route is om te nemen. Belangrijk te vermelden is dat we in Yosemite de Four Mile Trail + Panorama Trail gaan hiken aangezien de Glacier Point Road dicht is. Dit zal zo'n 20 km zijn, dus we verwachten niet om 1 of 2 dagen later in Sequoia een flinke hike te gaan maken. Het zal in Sequoia dus even stoppen (max halve dag) zijn en weer door.

Is Sequoia de moeite waard als je al in Yosemite geweest bent? Of is via de Carson Pass rijden een betere optie? Zoja, is via de Carson Pass veel minder mooi dan de Tioga/Sonora Pass, of valt dit ook wel mee?

Ik zie erg uit naar jullie tips en aanbevelingen!
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Van het Yosemite NP naar het Death Valley NP in mei.

Bericht door BonnyR »

Optie 1 hebben wij nog nooit gereden, maar vorig jaar wel optie 2. Sequoia is zo anders dan Yosemite . Persoonlijk vind ik ze beide zeer de moeite waard. Waarschijnlijk is half mei het weer iets beter als eind april toen wij er door reden. Wij hadden zware mist en er lag nog heel veel sneeuw in Sequoia.
Dus van een flinke wandeling is het toen niet gekomen. Gaan jullie trouwens met een auto of met een camper?
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Van het Yosemite NP naar het Death Valley NP in mei.

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, welkom op het forum!
In mei is de Sonora Pass echt niet zo goed als zeker gesloten. Zelfs de Tioga Pass zou open kunnen zijn. Ik zou in die periode alle opties open laten en ter plekke kijken wat de mogelijkheden zijn. Dus wellicht een paar nachten dubbel reserveren.
Als de Sonora Pass niet open is, is het ook de vraag of je de 4MT + PT kunt lopen. Als het een winter is met veel of met late sneeuw dan kan het bovenste deel bij Glacier Point nog onbegaanbaar zijn.

Hoeveel tijd hebben jullie voor dit deel van de route? Gaan jullie in DV overnachten? En als jullie via Sequoia rijden willen jullie daar niet overnachten?

Hoewel de Tioga Pass en Sonora Pass mooier zijn dan de Carson Pass is die laatste qua route ook mooi. Ook de 49 is leuk om te rijden. Wij deden dat in 2006, kijk eens naar ons verslag voor die route.
De Sonora Pass reden wij in 2013, op 1 juni. Wij gingen daarna naar Yosemite en Sequoia. Sequoia was prachtig zo vroeg in het seizoen, maar met slechts een paar uur is het eigenlijk nauwelijks de moeite. Dan zou ik de voorkeur geven aan een van de noordelijke passen, ook omdat de oostkant van de siërra mooi is (langs de 395).

Marianne
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7902
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Van het Yosemite NP naar het Death Valley NP

Bericht door Pete.Z »

Ik heb ze zelf beide meerdere keren gereden, maar mijn voorkeur gaat absoluut uit naar de noordelijke route qua natuur en uitzichten.
gerco
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:28
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Van het Yosemite NP naar het Death Valley NP in mei.

Bericht door gerco »

Bedankt voor jullie reacties!

We reizen met een auto overigens.

Wij willen onderweg tussen Yosemite en Death Valley zeker overnachten. Waar ergens weten we nog niet precies. Mochten we voor optie 2 kiezen dan zullen we waarschijnlijk wel in of dichtbij Sequoia overnachten. Maar zoals ik al aangaf, omdat we de dag daarvoor een flinke hike in Yosemite willen doen, zijn we niet van plan om een flinke wandeling in Sequoia te gaan maken. Alleen de echt bekende dingen zoals de Sherman.

Ik neig zelf een beetje richting optie 1 (noordelijk) omdat ik denk dat het zonde is om via Sequoia te rijden als we hier toch geen uitgebreide hikes gaan doen.

Vervolgens willen we in Death Valley ook nog een keer overnachten om vanuit daar door te rijden naar Las Vegas.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Van het Yosemite NP naar het Death Valley NP in mei.

Bericht door Martin & Marianne »

Als je niet naar Sequoia gaat zou je in Yosemite naar de Mariposa Grove kunnen gaan om sequoia's te zien. Ik neem aan dat je meerdere dagen hebt voor Yosemite?
Of je gaat naar het Calaveras Big Trees SP.

Als je in Yosemite in het park wilt overnachten kun je nu al reserveren. Misschien niet gek om al te kijken naar de mogelijkheden.

De route ligt blijkbaar al helemaal vast? Eindig je in Las Vegas? Je doet Yosemite op het laatst?

Marianne
gerco
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:28
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Van het Yosemite NP naar het Death Valley NP in mei.

Bericht door gerco »

We hebben 2 overnachtingen in Yosemite, dus ongeveer anderhalve dag daar.
Martin & Marianne schreef:
27 jul 2020, 06:46
De route ligt blijkbaar al helemaal vast? Eindig je in Las Vegas? Je doet Yosemite op het laatst?

De route ligt nog niet helemaal vast, alleen is de planning nu om van LA>SAF>VEGAS te gaan, aangezien we bij Page op Lake Powell een waterscooter willen huren, en dit graag achteraan de trip willen plannen omdat de kans op goed weer dan groter is.

Ik zag echter jouw reisverslag van 2017 waarin jullie San Francisco -> LA -> Sequoia - > Yosemite -> Las Vegas -> Zion -> Page doen. Dit zijn letterlijk de stops die wij ook willen maken (met een tussenstop in Death Valley dan nog), om dan vanuit Page weer terug te rijden naar Las Vegas en vanuit daar terug te vliegen.

Via die route zouden we dus zowel Sequoia als de Carson Pass/Sonora Pass kunnen rijden + het is dan alweer een paar dagen later zodat de kans groter is dat hikes/passes open zijn.

Is deze route een aanrader??
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Van het Yosemite NP naar het Death Valley NP in mei.

Bericht door Martin & Marianne »

Voor ons was de 2017-reis met name een reis om de zonsverduistering te zien, met daarbij de wens om nog eens wat bekende plaatsen aan te doen. Vrijwel alle stops hadden we al eerder gedaan. We hadden dan ook relatief weinig tijd in Yosemite en Sequoia en zeker in Zion. Dat zou ik voor een eerste keer niet zo doen. Ook zou ik Bryce opnemen, en de Grand Canyon.
Of je nu alleen voor het weer bij Page dat deel als laatste moet doen is de vraag. Voor Sequoia en Yosemite is het zeker zo handig om dat wat later in mei te plannen.

Het wordt tijd voor een routetopic lijkt me zo. :wink:

Marianne
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Van het Yosemite NP naar het Death Valley NP in mei.

Bericht door jojostravelusa »

De Sonorapas is echt heel mooi. Wij hebben hem in 1995 gereden als uitwijk omdat de Tioga (en het grootste deel van Yosemite) dicht was. Wel veel sneeuw, maar de weg was schoon. Dit was op 18 juni.
https://jojostravel1995usa.blogspot.com ... emite.html
travelchecker
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jul 2019, 14:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Van het Yosemite NP naar het Death Valley NP in mei.

Bericht door travelchecker »

Ik heb enkel ervaring met de Tioga pass. En hoe mooi ook, ik had er precies toch meer van verwacht. Veel van de uitzichten zijn gewoon dennenbossen en hoogvlaktes. Je gaat op andere plekken veel mooiere routes rijden. Een van die routes vond ik oa. richting zuiden via Kings Canyon en Sequoia NP. In beide parken kun je trouwens heel mooie korte hikes doen, tussen sequoia's, watervallen en mooie vergezichten.
Na het lezen van het verslag van de verslagen hieronder wil de Sonora Pass ook wel eens proberen.
Mijn USA verhalen lees je op https://www.travelchecker.be
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer