California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MelM
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2020, 15:36

California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Bericht door MelM »

Ik ben opgegroeid in California, maar inmiddels door omstandigheden er al een lange tijd niet meer geweest.
Ik vroeg wat lokale vrienden en de ouders van mijn overleden vriendin, en die zeiden mij dat ongeveer alles veranderd is.
Wat zijn in jullie ogen de belangrijkste veranderingen in de laatste 10 jaar in California?
Laatst gewijzigd door markro op 01 jun 2020, 04:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: De topictitel voor de duidelijkheid aangepast.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: California

Bericht door mtl »

Ik ben tussen 1994 en 2018 vier keer in Californie geweest maar ik heb niet de indruk dat er veel veranderd is de laatste tien jaar. Ik neem aan dat die locale vrienden en die ouders dat beter kunnen vertellen?
Gebruikersavatar
MelM
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2020, 15:36

Re: California

Bericht door MelM »

mtl schreef:
31 mei 2020, 18:47
Ik ben tussen 1994 en 2018 vier keer in Californie geweest maar ik heb niet de indruk dat er veel veranderd is de laatste tien jaar. Ik neem aan dat die locale vrienden en die ouders dat beter kunnen vertellen?
Ja schijnbaar afslagen van he Highway, interstate, en nogal wat wetten en regeltjes, maar ook veel nieuwbouw zeggen ze...
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7933
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: California

Bericht door Pete.Z »

Volkomen afhankelijk van waar je bent, en wie je het vraagt.
Ik was er zelf voor het eerst in 1984, en heb sindsdien op veel plekken inderdaad nieuwbouw zien komen, maar andere plekken zijn nog steeds hetzelfde of hard achteruit gegaan.
Wel is alles een stuk duurder, en vooral huizen in sommige gebieden zijn bijna onbetaalbaar voor iemand met een normaal salaris.
Vriend van ons heeft een best groot huis in Mountain View, ooit gekocht door zijn ouders, en dat zou hij nu absoluut niet meer kunnen kopen, vastgoed daar is door de vele tech bedrijven absurd duur geworden.
Gebruikersavatar
MelM
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2020, 15:36

Re: California

Bericht door MelM »

Ik herken de prijzenkwestie. Maar de salarissen aldaar zijn ook anders dan in Nederland. CA en NY zijn volgens mij ook de duurste staten om te wonen.
Mijn broer is naar SLC gegaan, en kocht daar een stuk grond voor nog geen 100K, en heeft er een kapitale woning opgezet en zijn bedrijf.
Voor 100K koop je op veel plekken in CA nog niet eens een Condo.

Maar wat is er nu veranderd aan de staat, zoals wegen, steden die ontstaan zijn, maar ook de mensen zelf. Deze zomer zouden wij na lange tijd weer terug gaan maar de Corona hield ons tegen, dus dat wordt volgend jaar. Van de winter gaan we naar Florida en de Carrabean.
De moeder van mijn vriendin die in de Hills woont, stuurde mij laatst een paar foto's en ik zag best veel hoogbouw die ik niet ken, daar schrok ik best van wat in 10 jaar kan veranderen ...
Dus ik vraag mij af, wat mensen die er zo nu en dan komen, aan veranderingen zien ...
Laatst gewijzigd door markro op 01 jun 2020, 04:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
Our lives begin to end the day we become silent about things that matter.
- Martin Luther King -
Dutchben
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2016, 19:07
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Bericht door Dutchben »

Ben meerdere malen in Cal. geweest en heb er veel gezien.
Eerste keer was al lang geleden in 1982.

Er is veel veranderd de afgelopen 10 jaar, zeker sedert 1982, maar waar niet.
Veel meer toerisme maar ook meer homeless, drugsgebruik en is duur geworden.

Ook trekken veel mensen weg bijv uit de stad SF en verhuizen naar andere (goedkopere) plaatsen in Cal.
Zo ook familie van ons.
Gebruikersavatar
MelM
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2020, 15:36

Re: California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Bericht door MelM »

Verloedert California? Of enkel de grote steden?
Het drugsgebruik, komt dat door de legaliseren van bepaalde drugs in CA?

Ik zou deze zomer terug gaan om te kijken, maar dat is door de Corona even lastig.
Laatst gewijzigd door markro op 01 jun 2020, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
Our lives begin to end the day we become silent about things that matter.
- Martin Luther King -
Dutchben
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2016, 19:07
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Bericht door Dutchben »

Verloedering weet ik niet, maar zelfs in de kleinere steden (zoals Redding e.a.) zie je veel homeless personen vaak drugs-gerelateerd.
Aan de andere kant heb je ook (dure) kleinere steden waar het nog steeds goed toeven is.
Waar ik me 'zorgen' over maak is wat er thans gaande is. Dit lijkt wel een olievlekdie zich steeds verder verspreid en dit i.c.m. Carona lijkt me geen gezonde situatie.
Gebruikersavatar
BigJesper
Amerikafan
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 jan 2019, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Bericht door BigJesper »

Het eerste wat in mij opkomt is de vreselijke staat van het wegennet.
Gebruikersavatar
MelM
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2020, 15:36

Re: California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Bericht door MelM »

Dutchben schreef:
01 jun 2020, 13:01
Waar ik me 'zorgen' over maak is wat er thans gaande is. Dit lijkt wel een olievlekdie zich steeds verder verspreid en dit i.c.m. Carona lijkt me geen gezonde situatie.
Dat hoor ik ook, er is natuurlijk niet zo een sociaal vangnet als in Nederland, en overal gooien de bedrijven (zelfs de grote bedrijven zoals een Disney) grote hoeveelheden van hun medewerkers op straat. Geen werk betekent in de USA, geen inkomsten. En als je geen reserves hebt, dan gaat dat al snel fout.
Our lives begin to end the day we become silent about things that matter.
- Martin Luther King -
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7933
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Bericht door Pete.Z »

Wat er nu gaande is, ik neem aan dat je de rellen bedoeld, gebeurt iedere 5 jaar. En niemand, aan beide kanten, veranderdt uiteindelijk echt iets.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Bericht door goldenhills »

Ik woon nu alweer 12 jaar in de SF Bay Area, en de grootste veranderingen die ik zie (de corona crisis buiten beschouwing gelaten) zijn:
  • betere selectie Belgisch bier en lekkere kaasjes :wink:
  • huizenprijzen aanzienlijk hoger
  • gentrification (kleine bedrijven en goedkope woningen die worden gesloopt en vervangen door dure appartementen en bedrijfspanden) in grote steden en Silicon Valley
  • veel meer files
  • veel drukker in de populaire natuurgebieden
Ik heb niet de indruk dat het onveiliger is geworden, en de statistieken geven dat ook wel aan. In de jaren 80 was het aanzienlijk erger.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Bericht door stegeman »

Onze taxichauffeur woonde er en had het over de veranderingen. Hij noemde torenhoge huizenprijzen. Een miljoen is niks. Ook noemde hij de toename daklozen en straatvuil. De laatste 2 viel ons erg op tijdens onze reis maar we hebben geen vergelijking met eerder.
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Bericht door Visser »

10 jaar terug waren huizen prijzen al hoog. Werkte voor een bedrijf dat 2 fabrieken had, 1 in Corona. De andere in Indiana. Dacht, ga in Corona wonen... Een goedkoop appartementje was 1200 dollar. Dit is 10 a 15 jaar terug.
Supermarkten waren weer goedkoop omdat er zoveel verschillende zijn.
Wegen zijn goed en slecht... Er zijn veel wegen en weinig tijd om ze te repareren....
In SF is het nog duurder. Iedereen maakt er ruim 100.000 dollar paer jaar en meer. Maar een huis kost inderdaad minstens een miljoen. Dan hou je niet veel over.....

Ik dacht ooit gelezen te hebben jaren terug dat t laatste huis onder 100.000 dollar van de markt was. En dat was in ver noord oost CA. Waar niemand woont.
.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Bericht door jojostravelusa »

BigJesper schreef:
01 jun 2020, 13:15
vreselijke staat van het wegennet
Toch is het al beter dan het in 1995 was hoor. Maar, het blijft behelpen op veel stukken. Zo vraag ik me vaak af waarom ze een stuk snelweg opnieuw asfalteren en dan onder een viaduct overslaan. Rij je net lekker en stuiter je alsnog onder het viaduct door.
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: California: veranderingen in de laatste 10 jaar.

Bericht door Visser »

Anders passen de vrachtwagens er niet meer onder......
En ieder viaduct moet een bepaalde hoogte hebben voor t snelle transport van leger materiaal.
.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer