Tioga Pass opening 2020

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 521
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Tioga Pass opening 2020

Bericht door Robbie&Irene »

Beste Marianne,
waar jij ieder jaar een topic over de openingsdatum van de roemruchte TiogaPass opende en er nu helaas hoogstwaarschijnlijk niemand van dit forum dit voorjaar over heen zal rijden, misschien toch wel erg leuk om je verwachting, voorspelling en berekening er op los te laten?
(Wij hadden dit jaar, vroeg hoor maar in 2014 lukte dat ook,10 mei in de planning.)
grt Robbie
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Martin & Marianne »

Haha, ik durf me nog niet aan een voorspelling te wagen. Toevallig had ik gisteren net gekeken of ik de snowpack per 1 april kon vinden maar die zie ik nog nergens staan. Wat ik wel weet is dat er heel weinig sneeuw is gevallen de afgelopen winter - hoewel dat de laatste weken een beetje goedgemaakt is. Op zich zou 10 mei niet onmogelijk zijn denk ik, maar ja, daar hebben jullie nu niets aan.

Alvast een link naar de voorspelling van vorig jaar (en de jaren daarvoor), toen zag het er heel anders uit!

En zou gauw ik de snowpack weet komt er een voorspelling voor dit jaar. Met als uitgangspunt dat het schoonmaken net zo verloopt als andere jaren.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 05 apr 2020, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 521
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Robbie&Irene »

Alvast bedankt Marianne, kijk er desondanks toch naar je voorspelling uit!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Martin & Marianne »

De snowpack voor 1 april is bekend: 46% (snowpack Tuolumne River drainage, zie de Facebook pagina van Yosemite en hier)
Dat is laag, maar dat is niet heel verrassend, er is tot heel recent weinig sneeuw gevallen, maar de afgelopen week is er toch nog een halve meter bijgekomen, dus dat is goed nieuws voor de watervoorziening van Californië.

Mijn grafiek met de trendlijn laat zien dat bij een snowpack van 46% de lijn op 5 mei gekruist wordt (rode stip).

Volgens het normale programma zou op of rond 15 april begonnen worden met het sneeuwruimen en daarna volgen de herstelwerkzaamheden. Of en in welke mate al die werkzaamheden beïnvloed worden door het coronavirus weet ik niet. Maar met de sneeuwval van de laatste week en deze onzekerheid vind ik 5 mei wel vroeg. Ik kan me wel voorstellen dat ze, net als vorig jaar, de weg op een gegeven moment zullen openen voor doorgaand verkeer. En wellicht kan dat toch wel vroeg; ze hoeven dan nog niet de parkeerplaatsen en voorzieningen gereed te hebben. Dus tja, wat zullen we zeggen? Ik hou het op de week van de 15e mei.

image.png
image.png (22.72 KiB) 5982 keer bekeken
Marianne
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 521
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Robbie&Irene »

Bedankt Marianne, we houden het, ondanks de inmiddels geannuleerde reis, in de gaten.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Martin & Marianne »

Meestal wordt rond 15 april begonnen met de werkzaamheden en dan wordt er ook wekelijks een update gegeven maar tot nu toe heb ik nog niets gezien.
Het is wel goed weer met hoge temperaturen.
Ook over de Glacier Point Road heb ik nog niets gelezen. Jammer dat ze die pas in 2021 dicht gooien voor onderhoud. Daar was dit jaar achteraf gezien veel geschikter voor geweest.

Deze week verscheen het laatste blog van de de rangers die de winter bij Tuolumne Meadows doorbrengen. Altijd leuk om te lezen.

Marianne
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 521
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Robbie&Irene »

Tioga Pass en Sonora Pass allemaal nog dicht, Carson Pass is wel open. Mogelijk dat ze minder "snowplowing" omdat Yosemite N.P. toch dicht is. Paar weken geleden is er wel nog veel sneeuw gevallen.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Pete.Z »

Ik heb ergens gelezen dat ze door minder budget geen prioriteit geven aan het openen van de pas, aangezien het park toch gesloten is.Kan het alleen niet terugvinden nu.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Martin & Marianne »

Klopt, ik las ook ergens het volgende over de weg: "Closed for the season, at least through May." Die gaat dus zeker niet voor juni open. Zie https://www.monolake.org/today/roads

Ze schijnen wel bezig te zijn met de 4 en de 108 waarbij staat 'Closed for the season, probably until late May." Niet dat het er allemaal toe doet in deze tijden.

Overigens heeft het personeel van Aramark dat op de shuttlebussen e.d. rijdt te horen gekregen dat ze ontslagen zijn en dat ze heel 2020 niet meer nodig zijn. Ook moeten ze van Aramark binnen twee weken hun verblijven in Yosemite verlaten hebben. De 'huur' daarvoor zat in hun loon inbegrepen. Veel van hen zitten daardoor niet alleen zonder werk maar ook nog eens zonder huisvesting.

Martin
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Pete.Z »

Het blijft een bikkelhard land wat dat aangaat, je had die mensen daar ook kunnen laten zitten zolang dit duurt, maar nee.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Martin & Marianne »

Het is eindelijk zo ver: de Tioga Pass gaat op 15 juni open.
Vanaf 11 juni worden er ook weer bezoekers toegelaten. Je moet wel reserveren (via recreation.gov). Op die manier willen ze het aantal bezoekers beperken tot ongeveer de helft van de normale aantallen.
Mensen met een reservering voor een camping of accommodatie in het park hebben geen aparte reservering nodig.
De reserveringen zijn in elk geval deze en volgende maand nodig. Er kan vanaf vandaag gereserveerd worden.
Zie www.nps.gov/yose.

Edit: ik had de datum verkeerd vermeld. Is aangepast nu.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 09 jun 2020, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Mrvanilla »

Jammer dat niemand hier op het forum er (voorlopig) heen mag :shock:

Je zou zeggen dat door het ontbreken van internationale toeristen ze al gauw op de helft zitten van de normale aantallen.

Maar mooi nieuws! Een van de mooiere wegen van die regio weer open!
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Martin & Marianne »

Bíjna niemand. :wink:
Maar wellicht aan het eind van de zomer wel. Het is nog onduidelijk hoe lang het systeem met de day use reserveringen zal duren maar ze gaan er nu vanuit dat het tot oktober duurt. Dus dat kan zeker relevant worden voor alle andere forumleden zonder accommodatie in het park.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe groot het aandeel buitenlandse bezoekers is. In juni zijn er wel relatief veel Amerikanen denk ik.

Marianne
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tioga Pass opening 2020

Bericht door Galapogos »

Forumleden die een accommodatie of camping in het park geboekt hebben moeten ook opletten: nog lang niet alle accommodatie is beschikbaar. Zo gaat van de campings initieel alléén Upper Pines open, en dat slechts voor 50%. Klaarblijkelijk heeft de beperkte openstelling van campings te maken met personeelsgebrek: er is met inachtneming van coronamaatregelen onvoldoende woonruimte voor personeel

Wij hebben twee nachten Tuolumne Meadows geboekt in september. We denken nu alvast na over alternatieven, zoals een camping net buiten het park aan de oostzijde, of een wilderness permit zodat we met ons tentje de backcountry van Yosemite in kunnen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer