@lindat Een prachtig vooruitzicht! Verder moest ik het even opzoeken maar nu weet ik ook wat
bungle bungle is
@Tinus1955 Omtrent die helicoptervluchten over de Grand Canyon is het hier op het forum een niet aflatende verwarring waar nu de "echte" zou(den) zijn. Wat nu de meest waardevolle zijn, daar laat ik me niet over uit. Smaken verschillen nu eenmaal. Ik bedoelde echter expliciet GC West. Of je het nu leuk vindt of niet, GC West behoort net zo officieel tot het officiële Grand Canyon NP als de door jou genoemde Grand Canyon South Rim. Althans het noordelijke deel van GC West. Het zuidelijke deel (van west dus) behoort tot de Hualapai Tribe:
Op zich vind ik mijn onderscheid tussen "East" en "West" zo gek nog niet. In het tegengaan van allerlei (begrijpelijke) verwarring.
@Almere vak V Bedankt voor de info. Dat was wat ik zocht. Op zich hebben wij geen behoefte om daar per helikopter naar de bodem af te dalen. Niet vanwege de kosten of zo maar meer vanwege het gevoel. Wel hebben we het voornemen de bodem van de GC te bezoeken bij
Diamond Creek. Daar is de bodem van de canyon nog redelijk in originele staat. In GC West landt je feitelijk op de oevers van Lake Mead:
De foto is van 1992! Door de permanente laag waterstand van Lake Mead heeft de Colorado zich inmiddels zo'n tien tot twintig meter dieper ingevreten in het sediment dat zich daar in de begin tijd van Lake Mead heeft afgezet. Ter oriëntatie: Ons vliegtuigje bevindt zich boven de noordelijke rim tegenover Quartermaster Canyon. We kijken in west-noordwestelijke richting. De centrale bergrug aan de horizon behoort tot de Virgin Mountains, zuidelijk van Mesquite. De gebruikelijke helikopter landingsplaatsen vallen linksonder net buiten beeld. De huidige Skywalk bevindt zich aan de rand van het linker plateau , net voor de knik naar links.
Tegenwoordig kom je niet oostelijker dan het genoemde Quartermaster Canyon. Dat is jammer, want hoe oostelijker je komt, hoe ongerepter de canyon wordt:
We vliegen hier boven spencer canyon in het Hualapai deel. Rechts onder zie je een deel van de lower granite gorge. Ook hier zal nog zo'n twintig meter sediment moeten verdwijnen voordat de oorspronkelijke rapids weer in ere hersteld worden.