nieuwenoord schreef: ↑06 sep 2019, 20:34
Ook wij zijn blij dat we tussen 2002 en 2010 heel veel van de wel bekende plekken gezien hebben.
Naast nadelen heeft ouderdom blijkbaar ook voordelen.
Mijn eerste ervaringen in Amerika stammen uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw. Voor informatie ging ik naar de bibliotheek - voor de jongeren: dat is een plek waar heel veel boeken bij elkaar staan, die je ter plaatse mag lezen of tegen betaling lenen.

Ik ging vol verwachting naar Yellowstone N.P. maar zonder weet te hebben van bijvoorbeeld de schoonheid van Mammoth Hotsprings. Daar kwam ik pas achter toen ik in het park een boek kocht met prachtige kleurenfoto's van Mammoth Hotsprings. Die reis - van Trekamerica - deed Mammoth Hotsprings ook niet aan. Zodoende moest ik twintig jaar wachten om dan te moeten constateren dat de prachtige kleuren op de foto al een stuk minder waren.
In 1996 kreeg ik het boek "De Nationale Parken van Amerika" door Dr. A.J. van Zuilen als verjaardagscadeau. Daarnaast beschikte ik over "Reisgids Amerika Zuidwest" en "Reisgids Amerika Noordwest", uitgegeven door de ANWB. Al deze reisgidsen bevatten routebeschrijvingen, overnachtingsmogelijkheden en informatie over de bekendste bezienswaardigheden. Bisti Badlands, Valley Of Fire, Cathedral Gorge, Alabama Hills, Agathla Peak etc. staan daar zeker niet in. Nu zijn dit zaken die ik komende week hoop te gaan bezoeken. Dus ja, veel gemakkelijker toegankelijke informatie speelt beslist een belangrijke rol.
Dat geldt m.i. ook voor de toegenomen welvaart: in Nederland en andere westerse landen maar zeker ook m.n. in Azië. Toen ik 45 jaar geleden voor het eerst de grote plas overstak, kende ik vrijwel niemand die mij daarin was voorgegaan. Dat is nu wel anders. Een verre reis komt voor steeds meer mensen financieel binnen bereik en de organisatie van zo'n reis wordt door m.n. het internet ook steeds gemakkelijker. In 1996 was ik voor vliegtickets en autohuur nog aangewezen op een reisbureau. Ik beschikte al wel over boekjes van Best Western en Super 8 met daarin al hun hotels in de V.S. Die kon je dan telefonisch boeken. Omdat Best Western ook een kantoor in Amsterdam had, heb ik dat jaar vrijwel alleen in Best Western hotels gelogeerd.
Mensen die zich niet weten te gedragen en/of zelfs dingen vernielen zijn van alle tijden. Daarbij geldt ook: hoe groter het aantal toeristen, des te groter de groep die zich niet weet te gedragen, al betwijfel ik of het percentage veel groter geworden is.
Vroeger was zeker niet alles beter, maar sommige dingen wel. Toen ik 45 jaar geleden bij de Niagara stond, deed ik mijn ogen dicht en dacht aan de indiaan die enkele honderden jaren eerder de waterval al lang van te voren hoorde, niet wist wat het was en toen plotseling oog in oog stond met dit natuurwonder. Zijn beleving moet heel anders geweest zijn als die van mij*. Ik stapte op een gigantische parkeerplaats uit een busje, wandelde tussen enkele hotels door en zag toen precies wat ik verwachtte. De tijden van die indiaan komen nooit meer terug, helaas.
* Al was het maar vanwege het praktische probleem: hoe kom ik aan de overkant. Voor ons is Bryce N.P. een prachtig park om te bezoeken, voor Ebenezer Bryce was het "a hell of a canyon to lose a cow."