Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
claudia1975
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 jan 2019, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 1

Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door claudia1975 »

We zijn nu 1,5 week in Amerika! Begonnen in LA, zijn ook naar Bryce en Zion geweest!
Maar mijn hoogtevrees is nu verschikkelijk veel erger geworden 😱
Hebben in Bryce stukje rimtrail gedaan.. Maar smalle paadjes en naast afgrond werkt niet goed bij mij heb ik ontdekt.. Dag erna zouden we navajo en queens garden doen maar ik ben na paar meter terug gegaan naar t uitkijkpunt.. Gezin is verder gelopen...
Ik vind t vreselijk maar ook de wegen ernaar toe, ik krijg t spaans benauwd! Zo ergheb ik er echt nog nooit last van gehad!
Zijn nu in Las Vegas, hierna gaan we naar Death Valley, Bishop en via Tioga road naar Yosemite!! En daar zie ik dus nu al tegenop😔😢
We hebben de bus naar Glacier point al geboekt, zouden panoramatrail gaan lopen en john muir trail.. Maar nu twijfel ik daar dus over...
Misschien moet ik toch iets anders kiezen? Wie kan mij helpen?
claudia1975
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 jan 2019, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door claudia1975 »

We verblijven in Yosemite in Half dome village / Curry village!
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door Marcopstal »

Death Valley en Tioga Road lijken me niet problematisch.

De trails in Yosemite zal wss wel een ander paar mouwen worden. Er zijn uiteraard alternatieven.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door Tipsy_1 »

Mijn man heeft ook hele erg hoogtevrees. Bryce vindt hij dus over het algemeen verschrikkelijk. Gaat wel kijken naar de uitkijkpunten, dat lukt, maar gaat zeker heen trails lopen.
DV, tioga pas, glacier road,... is wel allemaal gelukt hoor. Af en toe beetje banger maar niet zoals het lopen van bvb de Navajo trail in Bryce.

Ik zou de geboekte trail in Yosemite wel niet lopen met hoogtevrees. Misschien kan jij je gezin gaan afzetten (ipv de bus) en dan ontmoet je ze weer beneden en vermaak jij je in de vallei? Mijn man en ikzelf splitten ons ook wel eens op ivm zijn hoogtevrees...
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door tomhster »

Als je er aan toegeeft zal het alleen nog maar erger worden. Ik heb iemand mee gekregen door diegene achter mij te laten lopen a la de polonaise op de spannendste stukken.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door Dutchess »

Wat vervelend voor je! Heb je al geprobeerd om wandelstokken te gebruiken? Dat helpt mij wel (al zal ik nooit van m'n leven zoiets als Angels Landing doen).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door Martin & Marianne »

Die stokken vind ik een goede tip! Is sowieso prettig als je moet stijgen en dalen.
Ik zou zelf nooit Angels Landing doen maar de Panorama Trail vind ik niet eng. Je loopt vrijwel nergens langs een afgrond. Het laatste stuk via de Mist Trail kun je vermijden door de John Muir Trail te nemen.
Maar als je het niet ziet zitten is het geen gek idee als je de rest van de familie daar afzet. Scheelt weer wat geld.
Hoe is het als je zelf rijdt?

Marianne
claudia1975
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 jan 2019, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door claudia1975 »

Ik durf dus hier zelf niet te rijden🙄
En dat heb ik normaal nooit, rij ook gewoon naar Frankrijk of Spanje...
Het gezin twijfelt nu ook een beetje om de bus naad Glacier point te te nemen en de panoramatrail te doen😅
Ze vinden het leuker om samen misschien andere trails te doen... Maarja welke dan... Zijn nu alles weer aan t bekijken... We twijfelen dus nog...
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door biebyip »

Jammer, want Zelf rijden is wel een goede tip tegen hoogtevrees, omdat je je dan wat minder druk kunt maken over wat je ziet en zelf het tempo bepaalt. Jammer dat het niet lukt, want het zou de eerste tip zijn.

(De beste tip tegen hoogtevrees is nl ‘niet praten maar je eraan blootstellen’; in mijn geval 5 jaar lang op de 19e verdieping werken. Dan ben je er echt vanaf;)).

Kun je proberen jezelf eraan te wennen door achter anderen te gaan staan? Of door wat meer rust te nemen (vermoeidheid of onrust over iets anders kan het aanwakkeren, zeker omdat je het voorheen niet had).

En anders; Tsja, de panorama trail is echt heel gaaf. Wil je die echt missen door een angst die je eerder niet had? Laat dan je gezin wel gaan en blijf zelf in de vallei. Ook mooi. Rondje fietsen, wandeling door de meadows of vraag desnoods aan een ranger bij het info centrum welke wandeling hij aanraadt.
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door ingrid1955 »

hallo,

je zou hetch hetchy kunnen bezoeken, is helemaal zonder afgronden. Idem als Yosemite behalve dat men dam gebouwd heeft en vallei onder water staat = vlak trail naar waterval.
In de vallei zijn natuurlijk ook verschillende trails zonder afgronden. Mariposa Grove is ook ok, op Glacier Point Road kan je tussen bomen naar sentinel dome wandelen, en de dome stap je dan zover op als je wil of je blijft gewoon beneden aan die boom staan, heb je ook al mooie panorama's. Vanaf zelfde trailhead kan je naar Taft point, ook door bos, vlak, en op het eindpunt blijf je wat van de kloven en de rand weg.

Die boom = boom beneden waar 3 mensen bijstaan

Afbeelding

Jacques
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door Martin & Marianne »

Volgens mij kent de PT eigenlijk geen steile afgronden vlak naast het pad en het pad is ook voldoende breed overal. Kijk eens hier voor wat foto's. Een groot deel is zoals op de tweede foto. De afdaling langs de Nevada Fall en Vernal Fall kun je vermijden door de John Muir Trail te nemen.
Maar goed, alleen doen als je het ziet zitten want halverwege vastlopen is geen optie.
In de vallei is er meer dan genoeg te doen. Als jullie met de hele familie zijn is raften een optie. Of fietsen huren. Verder kun je er heerlijk veel wandelen. Misschien toch een stuk naar de Vernal Fall - tot aan de brug - ook leuk als de rest van de familie wel de PT doet, dan kun je elkaar daar ontmoeten. Of doe een rondje Mirror Lake/Tanaya Canyon. Of loop door de vallei. De Lower Falls is een leuke korte wandeling.
Op weg naar de vallei: langs de Tioga Road kun je naar Soda Spirngs lopen.

En toch een stuk rijden; de 395 is daar prima geschikt voor.

Marianne
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door jerommeke10 »

Volgens mij kent de PT eigenlijk geen steile afgronden vlak naast het pad en het pad is ook voldoende breed overal.
Helemaal correct. Je hebt wel vaak zicht op de vallei maar het is nooit echt steil. De moeilijkste stukken, als je afdaalt, zijn inderdaad de stukken net na de watervallen, maar zoals gesteld werd, die kan je perfect vermijden door de JM trail te nemen.
Wadu
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 26 nov 2017, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door Wadu »

Martin & Marianne schreef:
05 aug 2019, 19:11

Ik zou zelf nooit Angels Landing doen maar de Panorama Trail vind ik niet eng.
Marianne
Ikzelf heb een paar weken geleden Angels landing gedaan en uiteraard zijn daar een paar steile afgronden maar eerlijk gezegd vond ik het in werkelijkheid wel meevallen.
Het blijft wel een stevige wandeling naar boven maar het is niet dat je op padjes van 30cm breedte zit te wandelen.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door ingrid14 »

Wij deden in 2013 het Panorama Trail in combinatie met John Muir Trail. We gingen eerst tot Nevada Fall en dan een stukje terug voor het John Muir Trail. Bij de Nevada Fall kan je zelf kijken hoe dicht je bij de waterval gaat. Dat is zowat het enige enge punt waar je langs een steile wand bent.
Zoals Marianne ook al aangaf, het Panorama Trail is voldoende breed. Je ziet de vallei wel maar er is geen steile afgrond naast je.
Enkel een klein stukje op het John Muir Trail gaat langs een afgrond, maar daar staat dan nog netjes een muurtje langs het pad. En als je aan de linkerkant van het pad blijft, denk ik dat je de afgrond niet eens ziet.
Misschien heb je iets aan ons verslag van 2013.
https://ingridmg14jul2013.blogspot.com/ ... trail.html

Het is een heel ander pad dan de trails in Bryce Canyon.

En wandelstokken zijn een heel erg goede tip. Ze geven je een groter steunvlak.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door PSVwally »

Ikzelf heb een paar weken geleden
Angels landing
gedaan ......maar het is niet dat je op padjes van 30cm breedte zit te wandelen.
Op de smalste stukken een meter breed met 100-en meters afgerond er langs aan beide kanten.
Helaas gaat dit voor de mensen die echt last van hoogtevrees hebben toch echt niet uitmaken. Het probleem is dat niemand dat in dit soort gevallen voor een ander kan bepalen. Wat jij en of ik als niet eng beschouwen kan bij amderen zelfs voor paniekaanvallen zorgen. Als ze in Bryce al zo'n last heeft, dan geloof ik dat het walter wiggles stuk op de terugweg (dus van boven naar beneden) best net zo spannend zal zijn.
Laatst gewijzigd door PSVwally op 07 aug 2019, 05:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door ingrid14 »

@PSVwally jij reageert op en beschrijft hier Angels Landing denk ik?
(voor mensen die meelezen en er nog niet waren is het misschien niet zo duidelijk)
(niet slecht bedoelt hé)

Voor TS: Angels Landing (in Zion) is helemaal iets anders dan Panorama Trail.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door PSVwally »

Misschien is het zo duidelijker :wink: :mrgreen:
claudia1975
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 jan 2019, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door claudia1975 »

Bedankt voor al jullie reacties!

Ikben er nog steeds niet uit... Aan de ene kant vind ik t idd zonde om het niet te gaan doen.. Maar aan de andere kant, zoals ik mij voelde tijdens t stukje rimtrail van Bryce, dat was niet echt fijn..echt paniek, slappe benen, duizelig..
Ik ben nu filmpjes en foto's aan t bekijken van de route..
Als er geen hele steile stukken zijn, en geen smalle paadjes naast afgronden dan moet ik wel te doen zijn denk ik🙈
Kan je bij Yosemite stokken huren?
En ik lees al een paar keer dat mensen de afslag missen naar John muir trail? Is dat niet duidelijk aangegeven dan?
Mochten jullie nog foto's hebben van hoe de panoramatrail eruit ziet dan graag.. 😅
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1790
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door Felicitas »

In Lee Vining is een sportwinkel waar je stokken kunt kopen (Beaver's Sporting Goods & Hardware). Inschuifbaar zodat je ze mee terug kunt nemen in de koffer. We hebben daar een paar weken geleden nog een wandelstok gekocht omdat een van onze stokken gebroken was. Ik dacht rond de 28 dollar per stuk. Misschien kom je daar langs?
Laatst gewijzigd door Felicitas op 07 aug 2019, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Help!! Nu in Amerika en heb vreselijk veel last van hoogtevrees! Heb wat vragen!

Bericht door Martin & Marianne »

Misschien heb je nog iets aan www.yosemitehikes.com voor een beschrijving.

Stokken huren weet ik niet, kopen kan waarschijnlijk wel (Mountain Shop in Curry Village). Ik heb eens in Grand Teton een stok gekocht omdat een van mij kapot was; die was daar goedkoper dan hier in Nederland, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Goede tip van Felicitas. En als het daar niet lukt dan kun je alsnog in yosemite kijken.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer